Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Ronald92
Berichten: 2
Lid geworden op: do okt 05, 2017 15:00

Hallo heren en misschien ook wel dames,

Ik wil beginnen mij heel kort voor te stellen en daarna te beginnen met het dilemma waarmee ik op het moment zit.

Ik ben dus Ronald, 25 jaartjes oud en kom uit het mooie Groningen :toost: toen ik een jaar of 16 was croste ik altijd op een chinees namaak crosser bij een zandzuigerij in de buurt. De motor was een merkloze 150 cc 4 takt. Op een gegeven moment waren we met een vast clubje van ongeveer 6 man waarvan 3 motor en 3 op een quad. Erg veel plezier mee beleeft en ons netjes gedragen dus ook nooit problemen gehad met de autoriteiten of buurt bewoners. Echter door samenloop van omstandigheden is iedereen gestopt met de hobby en heeft bijna niemand van het clubje nog een motor.

2 weken terug bij een maat van mij op een crosser gestapt, een Honda cr 125 om precies te zijn. Dit is zeker een heel ander beest dan de Chinese crosser die ik altijd heb gehad, maar ik reed hier zo op weg en heb een super middag gehad. Sinds die middag kan ik het niet meer uit mijn hoofd krijgen en is de kriebel om de hobby weer op te pakken omgezet tot een besluit dat ik echt weer moet gaan rijden. :lol:


Mijn crosspak en helm inmiddels verkocht ( niet dat deze nu zouden passen) dus die moet ik zeker weer nieuw gaan halen. Daarnaast heb ik ook besloten dat ik geen Chinees namaak troep wil maar een fatsoenlijk merk.

Beetje aan het kijken op marktplaats voor een crosser (want nieuw is toch ff te duur) en natuurlijk de forums afstruinen voor advies. Langzamerhand weet ik niet zo goed naar welke motor ik op zoek moet gaan en wat verstandig is om als extra spullen er bij te kopen.

Het crossen wat de jongens veelal doen en ik ook wil gaan doen is enduro, langer tochten rijden lekker door de blubber over heuvels en paden.. af en toe ook een heuveltje met vol gas pakken om een mooie sprong te maken als de omstandigheden dit toe laten

Zoals eerder gezegd wil ik weer een volledig pak en helm gaan kopen, daaronder versta ik:
Helm (duh)
Crossbril
Crossbroek
Crossshirt
Crosshandschoenen
Crosslaarzen (motor laarzen)

Waar ik nog over twijfel of het handig is om een bodyprotector toe te voegen, of niergordel of iets dergelijks?
Is een milieu mat aan te raden? Kan ook gemakkelijk een bak onder de motor zetten om vloeistof op te vangen.

Daarnaast is een motor natuurlijk ook een belangrijk iets :!:

De Honda waarop ik gereden heb is een tweetakt, erg leuk ding. Ook lees ik overal dat een tweetakt gemakkelijker is om te onderhouden (kosten) en ook kunnen mijn maten me natuurlijk mee helpen want ze hebben zelf allemaal 2 takt motoren. Daarom dat ik toch naar een 2 takt neig ondanks ik altijd 4 takt heb gereden. Omdat mij kameraden op 125cc rijden lijkt mij het leukst om ook op 125 te gaan rijden. Anders ben ik de enige die overal zonder moeite langs banjert als ik een 250, of zwaarder neem. (als ik 1 of meerdere maten kan overtuigen een 250 te nemen wil ik denk ik wel voor een 250 cc gaan)

Maar goed, er zijn redelijk veel opties betreffende 125 cc 2takt motoren, en ik denk dat de techniek en essentie achter de verschillende merken ook gelijk is. Echter schijnen er van elk merk en type toch iets mindere exemplaren te zijn. Zo heb ik gehoord dat de cr 125 van 1999-2003 iets teleurstellende prestatie levert doordat Honda iets nieuws geprobeerd heeft met het blok en dit niet goed uitpakte, tevens zou het frame (eerste type aluminium) niet zo stevig zijn?

Ik wil jullie hulp vragen om van deze mythes en hoor zeggen de waarheid uit te filteren, wat zijn over het algemeen goede motoren (onderhoud na gelaten) ik weet dat onderhoud altijd de grootste factor is betreffende de kwaliteit, power en levensduur van een motor.

Wat is een goed adres om kleding te kopen? Redelijk/ goede kwaliteit voor een redelijke prijs? Een helm van €800,- kan ik financieel niet opbrengen. Het kan wel maar dan zal de motor nog een tijdje moeten wachten. (jaartje oid)

Ik wil proberen voor 2500 te rijden, dus aankoop kleding en motor (van uit gaande dat de motor in goede staat verkeerd)
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

bodyprotector is een must , milieu mat eisen ze meestal alleen op cossbanen en bij OTR ritten , ik zou m niet zo gauw meeslepen naar die zand afgraving waar je reed.

denk ook dat je als beginner niet veel zult merken van een minder stevig frame of een blokje van een minder jaargang , beter kun je letten op hoe het onderhoud gedaan is aan een motor , tips voor het kopen van een motor staan hier op het forum , even de zoek optie gebruiken.

wil je een (enduro)motor aanschaffen , kleding aanschaffen en een seizoen probleemloos rijden ? dat kan , maar wordt krap met een budget van 2500,- .
4 strokes only !!
Ronald92
Berichten: 2
Lid geworden op: do okt 05, 2017 15:00

JoeBaR schreef:bodyprotector is een must , milieu mat eisen ze meestal alleen op cossbanen en bij OTR ritten , ik zou m niet zo gauw meeslepen naar die zand afgraving waar je reed.

denk ook dat je als beginner niet veel zult merken van een minder stevig frame of een blokje van een minder jaargang , beter kun je letten op hoe het onderhoud gedaan is aan een motor , tips voor het kopen van een motor staan hier op het forum , even de zoek optie gebruiken.

wil je een (enduro)motor aanschaffen , kleding aanschaffen en een seizoen probleemloos rijden ? dat kan , maar wordt krap met een budget van 2500,- .

ik heb mijn plannen wel wat bijgesteld.
Ik denk er over om volgend jaar ook voor mijn motorrijbewijs te gaan.

Daarom wil ik begin van het jaar een enduro met kenteken kopen (KTM EXC 200-300) dan lekker op de baan rijden (wordt zeker niet mijn hoofd doel) met kameraden.
Vervolgens rustig in de loop van het jaar me rijbewijs halen en dan ook off road tochten doen ect.

Echter ben ik mij op het moment aan het verdiepen in de regelgeving die hierbij komt kijken.

Tot slot heb ik mijn budget ook bijgesteld, ik wil proberen voor 3500 ongeveer te rijden. Hiermee wil ik kleding kopen+helm+laarzen (waarschijnlijk weinig gebruikte 2e hands) en een motor. dus het besteedbare budget is behoorlijk verhoogd.

Betreffende de tijdschema; rond februari/maart wil ik pas een motor gaan aanschaffen omdat ik dan waarschijnlijk in een nieuwe woning zit. en in het zelfde jaar op mijn gemak het rijbewijs halen
j. buikema
Berichten: 98
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26

Als je een enduro koopt, komt het kenteken op jouw naam, en moet je hem ook verzekeren.
Het RDW kan zien of dit inderdaad zo is; een boete heb je zo.
Verzekeren lukt natuurlijk niet als je geen rijbewijs hebt.
Hoe het zit als je hem schorst weet ik niet; ik denk dat dan geen verzekering nodig is.
Dus wil je op een enduro rijden voordat je een rijbewijs hebt zult je het kenteken moeten schorsen.
Msg
Berichten: 8
Lid geworden op: za dec 09, 2017 17:45

Verzekeren zonder rijbewijs ..gaat gewoon , Gewoon via internet afsluiten ..
j. buikema
Berichten: 98
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26

Je kunt hem verzekeren, maar jij als bestuurder bent niet verzekerd, je hebt immers geen rijbewijs.
dus als jij met deze motor gaat rijden is er geen dekking.
dus waarom zou je hem dan niet schorsen, je mag er toch niet mee op de openbare weg.
Plaats reactie