Mn Big verbruikt veel olie en af en toe zet hij de straat goed wit als ie koud is en weg rij, dat echt veel wit roken doet hij af en toe, niet altijd.
Deed hij ook al voor ik blokschade had, heb toen ook de kop vervangen en de nieuwe kop voorzien van nieuwe seals en de kleppen geslepen maar hij blijft het doen.
Dacht zelf een losse seal en wou vandaag eigenlijk al het blok er uit gaan trekken maar toch maar ff gekeken naar de oude kop.
Daarvan zien de klepranden en zittingen er netjes uit [ inlaat kleppen zijn wel minimaal krom na het vast lopen van het blok ]en ook de seals zijn heel en zitten vast.
Dus de dikke rook wolken lijken niet via de kleppen en seals te komen, wat kan er nog meer voor zorgen dat ie soms zo rookt als ie koud is?
Waarom ben ik af en toe een rookmachine?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Witte rook zou water moeten zijn. Maar ja, een BIG heeft geen waterhoofd.
Zwarte rook is onverbrande benzine.
Blauwe rook zou onverbrande olie moeten zijn.
Dat laatste heb ik een keer gehad met een klepseal. Heel de parkeerkelder blauw en brandweer uitgerukt
Als dit verschijnsel zich ook met de andere kop voordeed, zou ik het elders zoeken.
Gezien de kleur van de rook icm het olieverbuik zou ik het niet weten. Ruikt de rook naar verbrande olie?
Zwarte rook is onverbrande benzine.
Blauwe rook zou onverbrande olie moeten zijn.
Dat laatste heb ik een keer gehad met een klepseal. Heel de parkeerkelder blauw en brandweer uitgerukt
Als dit verschijnsel zich ook met de andere kop voordeed, zou ik het elders zoeken.
Gezien de kleur van de rook icm het olieverbuik zou ik het niet weten. Ruikt de rook naar verbrande olie?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Als je binnenkort olie moet verversen zou ik eens Liqui Moly engine clean pro gebruiken. Verwijdert echt alle (p)lack van olie resten. Ik heb er goede ervaring mee bij zowel motoren en auto's. Let op voor motoren is een andere als van auto's. Ik heb eens iemand met een pan 1300 gehad die me later vroeg wat ik met zijn motor had gedaan. Klep seals zijn gemakkelijk preventief te vervangen en dan kan je gelijk de speling van de klepgeleiders controleren. Dat zou de combinatie olie verbruik en roken bij koude motor kunnen verklaren. Alleen klopt de kleur van de rook niet helemaal.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Wel eens geschreven dat ik in een blok Ceramizer had gebruikt, en dat goedje deed echt wat met het blok.
Ik voelde het en hoorde het. Totdat er een klepseal de geest gaf. Zou het bij een ouder blok zeker proberen.
Ik voelde het en hoorde het. Totdat er een klepseal de geest gaf. Zou het bij een ouder blok zeker proberen.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tja René en ik denken meer aan de olie schraapveer, als die versleten is en soms blijft plakken gebruikt hij veel olie en af en toe erg veel.
Denk niet dat een spoeling of ceramische toevoeging daar wat aan gaan veranderen.
Heb nog een cilinder met 1e overmaat zuiger die bijna niks gelopen heeft, overgenomen van Leo, mis alleen de M8 spanbout want heeft de handmatige spanner en heb er M10 bij gekregen. Gaat René voor me regelen.
Enige wat ik vervelend vind van de Big is dat het blok los/eruit moet, cilinder kan er niet af met het blok er in zoals bij mn KTM
En dit blok heeft pas 85.000km gelopen volgens de teller
Denk niet dat een spoeling of ceramische toevoeging daar wat aan gaan veranderen.
Heb nog een cilinder met 1e overmaat zuiger die bijna niks gelopen heeft, overgenomen van Leo, mis alleen de M8 spanbout want heeft de handmatige spanner en heb er M10 bij gekregen. Gaat René voor me regelen.
Enige wat ik vervelend vind van de Big is dat het blok los/eruit moet, cilinder kan er niet af met het blok er in zoals bij mn KTM
En dit blok heeft pas 85.000km gelopen volgens de teller
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CIlinder DR af met blok in frame kan kennelijk wel.zappa.suzuki schreef: Enige wat ik vervelend vind van de Big is dat het blok los/eruit moet, cilinder kan er niet af met het blok er in zoals bij mn KTM
Tapeninden kan je er uitdraaien door twee moeren tegen elkaar vast te draaien en vervolgens het tapeind zelf.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik heb van losse carters wel eens de tapeinen proberen los te halen maar dat viel echt niet mee. In het frame moet je de Dr echt stevig en handig hebben staan en een industriële fohn gebruiken anders draai je alles aan gort.Ouwe Reus schreef:zappa.suzuki schreef: Enige wat ik vervelend vind van de Big is dat het blok los/eruit moet, cilinder kan er niet af met het blok er in zoals bij mn KTM
CIlinder DR af met blok in frame kan kennelijk wel.
Tapeninden kan je er uitdraaien door twee moeren tegen elkaar vast te draaien en vervolgens het tapeind zelf.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tja hier hebben ze wat gesmokkeld, maar het blok is wel geheel los behalve de ketting en een paar snoeren, winst is weinig en kan je net zo goed het blok er uithalen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik zou eerst eens met een engine flush proberen van Liqui Moly. Ook een vastgekoekte olie veer kan er mee los komen. Ook dicht gekoekte afvoer haatjes schter de schraapveer gaan weer helemaal open.
Ik kan je het bestel nr geven. Die voor de motorfietsen waren snel te bestellen bij Hein Gericke shop. Voor de auto bij olie concurrent. Die heeft die voor motoren misschien ook.
futurist
PS de ceramic behandeling doet niks voor jou probleem denk ik. Dat is een anti fiction behandeling (eventueel na een flush)
Ik kan je het bestel nr geven. Die voor de motorfietsen waren snel te bestellen bij Hein Gericke shop. Voor de auto bij olie concurrent. Die heeft die voor motoren misschien ook.
futurist
PS de ceramic behandeling doet niks voor jou probleem denk ik. Dat is een anti fiction behandeling (eventueel na een flush)
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zappa, wat ik mij afvraag hè. Jouw KTM had laatst ook al gedonder met de zuigerveren. En nu zou je weer hetzelfde hebben met de BIG?
Wat zou dat de reden daarvan zijn?
Wat zou dat de reden daarvan zijn?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als je me het bestelnummer wilt geven graag, kan ik ff kijken wat het kost en of het wat is.futurist schreef:Ik zou eerst eens met een engine flush proberen van Liqui Moly. Ook een vastgekoekte olie veer kan er mee los komen. Ook dicht gekoekte afvoer haatjes schter de schraapveer gaan weer helemaal open.
Ik kan je het bestel nr geven. Die voor de motorfietsen waren snel te bestellen bij Hein Gericke shop. Voor de auto bij olie concurrent. Die heeft die voor motoren misschien ook.
futurist
PS de ceramic behandeling doet niks voor jou probleem denk ik. Dat is een anti fiction behandeling (eventueel na een flush)
Tja bij de KTM kwam ik er achter dat een gat [ met het diameter van mn duim] achter het luchtfilter en voor de carb niet was afgedicht waardoor vuile lucht een tijd vrij spel heeft gehad, die had ik wel al een tijd afgedicht en hij deed het niet meer na lang geklooi op een speel plek in zn 1 en op de terug weg ineens een heftige bui dus heel misschien ook een thermische schok er bij. [starten niet meer na een week stil staan]Ouwe Reus schreef:Zappa, wat ik mij afvraag hè. Jouw KTM had laatst ook al gedonder met de zuigerveren. En nu zou je weer hetzelfde hebben met de BIG?
Wat zou dat de reden daarvan zijn?
Olie bleef altijd helder en verbruik minimaal.
Bij de Big geen idee, gekocht bij 55.000, verbruikte toen weinig olie, werd steeds meer en begon ook af en toe voor rookmachine te spelen,al mn blokken begonnen steeds meer olie te verbruiken maar deze het meest bij deze km stand.
Deze is weinig in het zand gebruikt, nooit vuil achter het luchtfilter of in de carbs aan getroffen, rij voor mn werk 14 km dus relatief kort, rij hem redelijk warm maar op zo'n afstand wordt hij nooit echt lekker warm, ben wel wat rustiger in hoger op toeren rijden en fel terug schakelen geworden maar het blijft wel een speeltje om mee te spelen
En weet nog niet zeker of het de veren zijn...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Compressietestje?
Geeft vaak geen duidelijkheid over de schraapveer.
futurist
Geeft vaak geen duidelijkheid over de schraapveer.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Je zegt het zelf, die test zegt weinig over de schraapveer
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ja klopt maar het roken en verbruik kan ook gewoon met de andere veren te maken hebben.zappa.suzuki schreef:Je zegt het zelf, die test zegt weinig over de schraapveer
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
https://products.liqui-moly.com/motorbi ... ush-3.html
bij liqui moly hebben producten een ander nummer als ze voor andere landen zijn dus ook nrs 5922, 1657 of 20862
https://www.hein-gericke.com/engine-cleaner-200-ml.html
deze heb ik ook gebruikt met tevredenheid,deze komt ook van liqui moly denk ik maar ze hebben ook:
https://www.hein-gericke.com/catalog/pr ... w/id/12972
futurist
bij liqui moly hebben producten een ander nummer als ze voor andere landen zijn dus ook nrs 5922, 1657 of 20862
https://www.hein-gericke.com/engine-cleaner-200-ml.html
deze heb ik ook gebruikt met tevredenheid,deze komt ook van liqui moly denk ik maar ze hebben ook:
https://www.hein-gericke.com/catalog/pr ... w/id/12972
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zappa, ik denk dat die 14km per rit niet genoeg zijn om je blok zo warm te krijgen dat alle waterdamp uit het blok te "koken". Ik kan me zo voorstellen dat een deel van de opgehoopte waterdamp b.v. via de carterontluchting aan de verbranding wordt toegevoegd en zo een mooie witte pluim geeft. Anders begrijp ik het ook niet, want de Big is normaal echt geen waterkoeler
Een tijdje terug plaatste iemand een plaatje van een losgehaald koppelingsdeksel (of was het nou dynamodeksel?). Daar binnenin zat allemaal mayonaise. Dat lijkt me een mooie indicatie dat een blok niet voldoende doorgewarmt wordt. Wat tref je in jouw blok aan als je die deksels open haalt?
Misschien is je probleem wel tweeledig. Olieverbruik door versleten zuigerveren/cilinder en witte pluimen door overtollige waterdamp.
Succes met de zoektocht!
Een tijdje terug plaatste iemand een plaatje van een losgehaald koppelingsdeksel (of was het nou dynamodeksel?). Daar binnenin zat allemaal mayonaise. Dat lijkt me een mooie indicatie dat een blok niet voldoende doorgewarmt wordt. Wat tref je in jouw blok aan als je die deksels open haalt?
Misschien is je probleem wel tweeledig. Olieverbruik door versleten zuigerveren/cilinder en witte pluimen door overtollige waterdamp.
Succes met de zoektocht!
Zeker weten! Na vijf minuten rustig rijden is de olie die naar de oliekoeler gaat echt nog niet warm volgens de thermometerRammelbak schreef:denk dat die 14km per rit niet genoeg zijn om je blok zo warm te krijgen
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Met tekst heb ik soms wat moeite om sarcasme te herkennen. Is de olie na zo'n korte tijd wel al warm?
Hoe dan ook, ik ben benieuwd of de olie lang genoeg warm wordt op zulke korte stukjes. Wanneer Zappa "mayonaise" in zijn blok zou vinden dan zegt dat genoeg.
Zo niet, dan weet ik het niet. Zappa beschrijft zo duidelijk witte rook dat er naar mijn mening toch ergens vocht ontstaat. Misschien een bepaalde condensatie in zijn uitlaattraject? Regen die precies bij de uitlaatmond naar binnen slaat? Ik verzin ze maar ter plekke
Hoe dan ook, ik ben benieuwd of de olie lang genoeg warm wordt op zulke korte stukjes. Wanneer Zappa "mayonaise" in zijn blok zou vinden dan zegt dat genoeg.
Zo niet, dan weet ik het niet. Zappa beschrijft zo duidelijk witte rook dat er naar mijn mening toch ergens vocht ontstaat. Misschien een bepaalde condensatie in zijn uitlaattraject? Regen die precies bij de uitlaatmond naar binnen slaat? Ik verzin ze maar ter plekke
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
@ Cor, bedankt voor de links!
Olie wordt dus zeker niet warm genoeg, maar heb al wat blokken versleten op t zelfde stuk en dit is de eerste die zo rookt [andere begonnen ook steeds meer te verbruiken maar niet zo veel als dit blok]
Als ik stelbout heb maar de cilinder en zuiger vervangen, of misschien na de winter
Die foto is idd van mij, was een bak zooi bij de koppeling..Rammelbak schreef:Zappa, ik denk dat die 14km per rit niet genoeg zijn om je blok zo warm te krijgen dat alle waterdamp uit het blok te "koken". Ik kan me zo voorstellen dat een deel van de opgehoopte waterdamp b.v. via de carterontluchting aan de verbranding wordt toegevoegd en zo een mooie witte pluim geeft. Anders begrijp ik het ook niet, want de Big is normaal echt geen waterkoeler
Een tijdje terug plaatste iemand een plaatje van een losgehaald koppelingsdeksel (of was het nou dynamodeksel?). Daar binnenin zat allemaal mayonaise. Dat lijkt me een mooie indicatie dat een blok niet voldoende doorgewarmt wordt. Wat tref je in jouw blok aan als je die deksels open haalt?
Misschien is je probleem wel tweeledig. Olieverbruik door versleten zuigerveren/cilinder en witte pluimen door overtollige waterdamp.
Succes met de zoektocht!
Olie wordt dus zeker niet warm genoeg, maar heb al wat blokken versleten op t zelfde stuk en dit is de eerste die zo rookt [andere begonnen ook steeds meer te verbruiken maar niet zo veel als dit blok]
Als ik stelbout heb maar de cilinder en zuiger vervangen, of misschien na de winter
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Voor mij staat het vast dat het met vervuiling en lack van de olie te maken heeft. Zag van de week nog een filmpje op fb van het olieverbruik van de 1.6 en 1.8 TFSI motoren van de VW/Audi groep. Dit komt ook door lack (olie residu) afzettingen die bv de gaatjes achter de schraapveer dicht laat slibben.
Weinig kosten om het uit te proberen voor je het blok echt gaat slopen.
futurist
Weinig kosten om het uit te proberen voor je het blok echt gaat slopen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
De Audi TFSI motoren zijn inderdaad leuke voorbeelden. Toevallig sprak ik pasgeleden iemand die werkt voor Hartog Tuning die in de uitzending van Tros Radar zoekt naar een oplossing voor dit probleem. Ze begonnen vooral met het vervangen van de zuigers met een andere olieschraapveer. Nu zijn ze zover dat ze weten dat dat niet de volledige oplossing is. De eigenaar van Hartog experimenteert zich suf met de injectiemapping om een zo goed mogelijke verbranding te krijgen om zo min mogelijk roetvorming van verbrandingsresten voor elkaar te krijgen.
Het blijkt namelijk dat de zuigerveren vast gaan bakken door een onvolledige verbranding. Daarna gaat de motor door de vastgebakken zuigerveren ook olie verbruiken. Het lijkt er dan op dat het olieverbruik het probleem is, terwijl dat eigenlijk een symptoom is.
Wow nou moet ik echt gaan uitkijken. Nog even en ik klinkt als de volgende JVA
Terug naar Zappa. Ik gok toch erop dat je motor te koud blijft. Je olie wordt vast wel wam, maar niet langdurig genoeg om alle waterdamp eruit te stoken.
Zit jouw carterontluchting toevallig zoals origineel aangesloten op je luchtfilterhuis? Als je tijd hebt, dan kan je de slangen daar tussen eens los halen en controleren. Bij mijn Guzzi zijn die vroeger ook wel eens volledig verstopt geraakt met mayonaise. En als daar zo nu en dan wat van in je aanzuigtraject komt dan geeft dat een leuke witte pluim.
Verrek ik herinner me nu pas wat er toen bij mijn Guzzi gebeurde. Die gebruikte ik ook voor veel korte stukjes (het arme ding heeft een zwaar leven bij mij). De carterontluchting zat helemaal vol met mayonaise. Er ontstaat een hoge carterdruk wat weer zorgde voor een hoog olieverbruik!
Ik ben benieuwd wat je vindt als je in die richting gaat kijken. Als je motor al een tijdje olie verbruikt, dan sluit ik me helemaal aan bij Cor dat je nu ook wat extra last hebt van vervuiling daardoor.
Het blijkt namelijk dat de zuigerveren vast gaan bakken door een onvolledige verbranding. Daarna gaat de motor door de vastgebakken zuigerveren ook olie verbruiken. Het lijkt er dan op dat het olieverbruik het probleem is, terwijl dat eigenlijk een symptoom is.
Wow nou moet ik echt gaan uitkijken. Nog even en ik klinkt als de volgende JVA
Terug naar Zappa. Ik gok toch erop dat je motor te koud blijft. Je olie wordt vast wel wam, maar niet langdurig genoeg om alle waterdamp eruit te stoken.
Zit jouw carterontluchting toevallig zoals origineel aangesloten op je luchtfilterhuis? Als je tijd hebt, dan kan je de slangen daar tussen eens los halen en controleren. Bij mijn Guzzi zijn die vroeger ook wel eens volledig verstopt geraakt met mayonaise. En als daar zo nu en dan wat van in je aanzuigtraject komt dan geeft dat een leuke witte pluim.
Verrek ik herinner me nu pas wat er toen bij mijn Guzzi gebeurde. Die gebruikte ik ook voor veel korte stukjes (het arme ding heeft een zwaar leven bij mij). De carterontluchting zat helemaal vol met mayonaise. Er ontstaat een hoge carterdruk wat weer zorgde voor een hoog olieverbruik!
Ik ben benieuwd wat je vindt als je in die richting gaat kijken. Als je motor al een tijdje olie verbruikt, dan sluit ik me helemaal aan bij Cor dat je nu ook wat extra last hebt van vervuiling daardoor.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Carterontluchting zit niet vol toen ik het een tijdje terug controleerde, zal eens een spoeling doen voor de gein binnenkort
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997