Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Maar eh.... waarom dat deksel los? ,om alleen kleppen te stellen ; als je de nok tegenover de tuimelaar draait kun je de speling toch gewoon meten? of wil je zien of hij op tijd staat?
Big Bigger Tiger en weer Big
Hoe draai ik de nok tegenover de tuimelaar? In versnelling zetten en aan achterwiel draaien? Anders moet ik zowiezo ook dat inspectiedekseltje loskrijgen dat door een Neanderthaler vastgezet werd...de antrapper schreef:als je de nok tegenover de tuimelaar draait kun je de speling toch gewoon meten? of wil je zien of hij op tijd staat?
Zoalsde antrapper schreef:Maar eh.... waarom dat deksel los?
Kan nooit kwaad om even te checken...zappa.suzuki schreef:...behalve kleppen stellen moet je toch ook ff kijken naar de balansasketting
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Kan zeker geen kwaad, mijn blok klonk best goed maar de balansasketting hing toch best slap.djeeke schreef:ZoalsKan nooit kwaad om even te checken...zappa.suzuki schreef:...behalve kleppen stellen moet je toch ook ff kijken naar de balansasketting
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Alleen voor de kleppen , kleplichter en achterwiel draaien idd, maar de balansketting verdiend zeker zijn aandacht.
Kun je voor de dop geen stukje ijzer in de vorm slijpen/vijlen of zagen en dan met een baco of griptang losdraaien ?
Kun je voor de dop geen stukje ijzer in de vorm slijpen/vijlen of zagen en dan met een baco of griptang losdraaien ?
Big Bigger Tiger en weer Big
Dat dopje dat niet los wil, ik probeer inderdaad wel wat, als ik een ijzer plaatje moet maken las ik dat wel op op een oude dopsleutel... dan kan het nadien gewoon met een ratelde antrapper schreef:Alleen voor de kleppen , kleplichter en achterwiel draaien idd, maar de balansketting verdiend zeker zijn aandacht.
Kun je voor de dop geen stukje ijzer in de vorm slijpen/vijlen of zagen en dan met een baco of griptang losdraaien ?
Anders geen zorg, deksel moet er toch bij elk onderhoud af om de balansasketting te checken
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Kleppen verlopen eigenlijk niet [ bij mij niet en heb toch aardig wat gereden met wat Big blokjes ] , controleer ze, zet ze aan de ruime kant en kijk ze eens in de 20.000 nog eens na.
Balansasketting heeft wat meer aandacht nodig en kijk er naar na 6 a 8.000km en stel hem bij, pakking kopen en als je de deksel er af heb 1 of 2 kanten van de pakking met vet insmeren dan gaat ie zo 3 tot 6 x mee
Zou zelf de dop met rust laten, ga je toch niet echt gebruiken
Balansasketting heeft wat meer aandacht nodig en kijk er naar na 6 a 8.000km en stel hem bij, pakking kopen en als je de deksel er af heb 1 of 2 kanten van de pakking met vet insmeren dan gaat ie zo 3 tot 6 x mee
Zou zelf de dop met rust laten, ga je toch niet echt gebruiken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Goed advies, ik heb al eens een gat in die dop gehad met het proberen hem los te maken, dan moet je met kneedbaar metaal in de weer om te kunnen rijden eer de nieuwe binnen is.zappa.suzuki schreef:Zou zelf de dop met rust laten, ga je toch niet echt gebruiken
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
ok, thx, afblijven dus, deksel moet er toch af om balansasketting te bekijkenfuturist schreef:Goed advies, ik heb al eens een gat in die dop gehad met het proberen hem los te maken, dan moet je met kneedbaar metaal in de weer om te kunnen rijden eer de nieuwe binnen is.zappa.suzuki schreef:Zou zelf de dop met rust laten, ga je toch niet echt gebruiken
futurist
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vandaag mn primaire overbrenging vervangen. Mooie foto van wat er gebeurd als je woon/werk rijd in de winter [ 14 km met een stuk stad en oliekoeler afgeplakt] en al een tijd t blok niet goed heet hebt gestookt.
En dan snap je nu ook waarom je oliekeering bij je uitgaande as waar je koppelingshevel opzit soms begint te zweten en lekken als je off-road gaat of een bruut gaat blazen op de weg.. vocht in de sludge daar begint te verdampen en als t begint te koken komt het er daar deels uit met wat olie
En dan snap je nu ook waarom je oliekeering bij je uitgaande as waar je koppelingshevel opzit soms begint te zweten en lekken als je off-road gaat of een bruut gaat blazen op de weg.. vocht in de sludge daar begint te verdampen en als t begint te koken komt het er daar deels uit met wat olie
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
WOW, flink inderdaad. Wel een vraagteken bij mij. Ik heb al heel wat blokken open gehad maar heb het eigenlijk nog nooit sludge of bezinksel ergens aan de zijkant geplakt gezien zowel bij auto al motorfiets blokken.
Of de sludge zakt onder in, zeker bij diesels of veel te rijk lopende benzines of de sludge zit bij de uitgang van de carter ventilatie (hoofdzakelijk vocht dan Mayonaise) . Misschien zit bij jou de carterventilatie dicht. Daar heb je namelijk de meeste kans het (voor een deel gemakkelijk) weer kwijt te raken bij een langere rit.
Bij auto motoren die soortgelijke ritjes rijden zeggen de fabrikanten van additieven oa Liqui Moly ed (zijn heel vaak eigenaar van olie maatschappijen) dat iedere 3e of 4e verversing de motor eerst gespoeld moet worden voor de verversing. Ook bij vervangen van de turbo vaak verplicht om garantie te krijgen. Anders gaan de dopes van de verse olie van de verversing voor het grootste gedeelte verloren om de rommel en sludge van de motor veilig in te sluiten.
futurist
Of de sludge zakt onder in, zeker bij diesels of veel te rijk lopende benzines of de sludge zit bij de uitgang van de carter ventilatie (hoofdzakelijk vocht dan Mayonaise) . Misschien zit bij jou de carterventilatie dicht. Daar heb je namelijk de meeste kans het (voor een deel gemakkelijk) weer kwijt te raken bij een langere rit.
Bij auto motoren die soortgelijke ritjes rijden zeggen de fabrikanten van additieven oa Liqui Moly ed (zijn heel vaak eigenaar van olie maatschappijen) dat iedere 3e of 4e verversing de motor eerst gespoeld moet worden voor de verversing. Ook bij vervangen van de turbo vaak verplicht om garantie te krijgen. Anders gaan de dopes van de verse olie van de verversing voor het grootste gedeelte verloren om de rommel en sludge van de motor veilig in te sluiten.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tja je zette me aan het denken dus maar de slang los getrokken bij t luchtfilter en er op geblazen... geen lucht door de slang te krijgen... hmm, olievulstokdopding los en weer blazen... blaast lekker door wel een flinke slok vocht in het bezink slangetje...
Carter/blok ontluchting zit bij de Big op de cilinderkop, daar gaat de olie ook van de kop naar de linker kant naar t vliegwiel en dan het blok in envia de pomp weer naar de cilinder/zuiger/kop dus bij de koppeling blijft het relatief koel.
Bedankt voor het mee denken! had ff gehoopt dat een verstopte ontluchting ook de reden was waarom mn Big af en toe de straten wit zet als ik met een koude motor vertrek
Carter/blok ontluchting zit bij de Big op de cilinderkop, daar gaat de olie ook van de kop naar de linker kant naar t vliegwiel en dan het blok in envia de pomp weer naar de cilinder/zuiger/kop dus bij de koppeling blijft het relatief koel.
Bedankt voor het mee denken! had ff gehoopt dat een verstopte ontluchting ook de reden was waarom mn Big af en toe de straten wit zet als ik met een koude motor vertrek
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik heb altijd diezelfde sludge in de woon werk big
13 km is niet genoeg om het vocht eruit te dampen, wel om het er in te krijgen.
En als het eenmaal stevig spul is verdwijnt het ook niet meer met een uurtje rijden
13 km is niet genoeg om het vocht eruit te dampen, wel om het er in te krijgen.
En als het eenmaal stevig spul is verdwijnt het ook niet meer met een uurtje rijden
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zag altijd wel wat sludge bij t startmotor tandwiel bij een beurt direct na de winter maar trek eigenlijk nooit t koppelingscarter er af en daar is t een stuk meer, bedankt nu weet ik dat t normaal is
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gisteravond nog lekker wat gereden op het eiland en toch weer nieuwe plekken ontdekt. Op een pad beland wat achteraf voor 1pk bedoeld was. Zo wel bij een voormalig vuurtoren beland. Bij een gemaal het ouwe hok zelfs leren vliegen . Op terugweg ook even een bouwplaats opgestuurd en heerlijk gespeeld.
Aan de BIG heb ik niet heel veel gedaan, moet gewoon RIJDEN in plaats van sleutelen. Jaarlijks onderhoud staat volgende maand op de rol.
Oh ja, op speciaal verzoek een 33mm carburateur gereviseerd en aangepast om een mooi koppeltje te vormen met Kinky Gold.
Bij die revisie moeten constateren dat mijn "nieuwe" 6L ultrasoon reiniger de geest heeft gegeven; deze dezelfde dag op MP gezet én verkocht.
Dus de hottub voor carbs is definitief gesloten
Aan de BIG heb ik niet heel veel gedaan, moet gewoon RIJDEN in plaats van sleutelen. Jaarlijks onderhoud staat volgende maand op de rol.
Oh ja, op speciaal verzoek een 33mm carburateur gereviseerd en aangepast om een mooi koppeltje te vormen met Kinky Gold.
Bij die revisie moeten constateren dat mijn "nieuwe" 6L ultrasoon reiniger de geest heeft gegeven; deze dezelfde dag op MP gezet én verkocht.
Dus de hottub voor carbs is definitief gesloten
- Bijlagen
-
- WP_20170429_026.jpg (125.91 KiB) 2999 keer bekeken
-
- WP_20170429_024.jpg (117.22 KiB) 2999 keer bekeken
-
- WP_20170429_018.jpg (115.4 KiB) 2999 keer bekeken
-
- WP_20170429_013.jpg (108.25 KiB) 2999 keer bekeken
-
- WP_20170429_011.jpg (104.51 KiB) 2999 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Als je wat slim de te uittekoken bodies verzamelt kan ik ze voor jou in mijn nieuwe nieuwe (die nog maar 2 keer heeft gewerkt) US reiniger uit koken voor je. De eerste keer kan al snel want ik ben van plan een keer bij je langs te komen voor 2 setjes voor mijn DR 3 en Dr 5 helemaal in orde te maken. Die afspraak stond al min of meer voor ik naar "Leuven" verhuisd ben.Ouwe Reus schreef:
Bij die revisie moeten constateren dat mijn "nieuwe" 6L ultrasoon reiniger de geest heeft gegeven; deze dezelfde dag op MP gezet én verkocht.
Dus de hottub voor carbs is definitief gesloten
futurist
PS leuk ritje zo vanaf de foto's. "Gewoon rijden" blijft verslavend met de Dr. Als je die klik hebt met zo'n dikke ééncilinder zijn er nog steeds geen alternatieven. Ik vraag me af welke fabrikant zo iets weer uit gaat brengen (zal wel de euro regelgeving zijn die dat voor eeuwig heeft afgesloten)
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tja we hebben de KTM 690, komt nu als dikste 1 pitter, nooit op gereden maar ben wel benieuwd. Wel met injectie dus minder zelf aan te doen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist schreef:"Gewoon rijden" blijft verslavend met de Dr. Als je die klik hebt met zo'n dikke ééncilinder zijn er nog steeds geen alternatieven. Ik vraag me af welke fabrikant zo iets weer uit gaat brengen (zal wel de euro regelgeving zijn die dat voor eeuwig heeft afgesloten)
Voor de gein eens gezocht naar zo'n KTM690. Leuk ding voor in de blub, maar geen vervanger voor mijn allround BIG.zappa.suzuki schreef:Tja we hebben de KTM 690, komt nu als dikste 1 pitter, nooit op gereden maar ben wel benieuwd. Wel met injectie dus minder zelf aan te doen..
De KTM heeft 11 paardjes en 7Nm meer en 59 kg minder gewicht vergeleken met een SR43.
Denk dat die dingen worden aangeboden met heel weinig kilometers vanwege al die wheeeeeeeeeeeeelies
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Dat of om dat de eigenaar is een keer goed is geschrokken bij t gas geven in een bocht De paardjes van de Big zijn erg optimistisch, die van de 690 waarschijnlijk realistisch
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Vandaag vroeg uit de veren. Paar gereviseerde carbs in de rugzak om mijn inmiddels ex-ex, tot leven te wekken. Ditmaal in een Marlboro BIG, daar komt dit blok veel beter tot z'n recht dan bij mij in de kelderbox. De eerste klappen klonken als muziek in de oren
Heerlijk dagje geweest!
Daarna slingerend door het Brabantse land terug naar huis gereden.
Op weg terug nog ingehaald door een 990 Adventure. Tijdje achter deze fraaie KTM aan gereden, maar bij 138 op de GPS het gas toch maar dichtgedraaid. Oh ja, de 990 stond op een aanhanger Heerlijk dagje geweest!
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op zo mei 07, 2017 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Volgens mij ben jij onderhand de enige hier die nog echt met de BIG rijdtOuwe Reus schreef:Vandaag vroeg uit de veren. ................Heerlijk dagje geweest!
Wil je daar onmiddellijk mee ophouden en je aanpassen aan de rest van het bejaardenhuis !
Ik ga van de week een wat langere rit op de Dr proberen om te kijken of een ritje Drente verantwoord is. Helaas was gisteren de enige echt mooie dag van de week.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Onderhoud aan BIG gedaan. Olie, oliefilter, brandstoffilter, kleppen gesteld en BAK gespannen.
Ontluchtingsslang van de kleppendeksel weer naast de lufi gehangen ipv er rechtstreeks erop aangesloten.
BIG staat er weer fris bij, alleen zelf niet tip-tip. Dit door een blaffende collega die een of ander virus uit Japan heeft meegenomen.
Nu mijn kop er niet helemaal bij. Daarom de BAK ook tweemaal moeten spannen. Hoop dat ik mij snel beter voel ivm meeting.
Ontluchtingsslang van de kleppendeksel weer naast de lufi gehangen ipv er rechtstreeks erop aangesloten.
BIG staat er weer fris bij, alleen zelf niet tip-tip. Dit door een blaffende collega die een of ander virus uit Japan heeft meegenomen.
Nu mijn kop er niet helemaal bij. Daarom de BAK ook tweemaal moeten spannen. Hoop dat ik mij snel beter voel ivm meeting.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.