We hebben een korte en een lange slag Big, wat betreft karakter lopen ze nogal uiteen, de lange slag is bokkerig op lage toeren/snelheid wat vooral bij steile klims vervelend is want er moet veel meer met de koppeling worden gespeeld. Op beiden zit als eind overbrenging 15/50 maar toch moet de lange slag altijd een versnelling lager een helling op.
Na wat zoekwerk zijn we erachter gekomen dat de korte slag 62 tanden op de koppeling heeft en 32 op de krukas. De lange slag 61/33. Scheelt niet veel maar ga komende week toch eens die "kortere" overbrenging in de lange slag zetten. In verhouding is het 1.937 tov 1.848.
Bij 3000 krukas toeren scheelt het aanmerkelijk, 1548 tov 1623. De versnellingsbak verhoudingen zijn (volgens mij) hetzelfde dus kan het goed zijn dat met de kortere overbrenging de lange slag onderin zn versnellingen wat makkelijker gaat lopen en directer op toeren gaat komen. De top snelheid zal dan wel minder zijn maar dat zal ons jeuken. 100 km/u op noppen is hard zat.
TBC
primaire overbrengingen.
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
No Comment!!
Voor buitenstaanders die LEo zn omgeving niet kennen:
kging bij Leo wat ophalen en moest een sanitaire stop inlassen. kStopte bij een parkeerplaats vlakbij ODP, bleek het een ontmoetingsplaats voor "andersgezinden" te zijn. (de Reek had beter de Reet kunnen heten). tWas een hele snelle pisstop !!
Voor buitenstaanders die LEo zn omgeving niet kennen:
kging bij Leo wat ophalen en moest een sanitaire stop inlassen. kStopte bij een parkeerplaats vlakbij ODP, bleek het een ontmoetingsplaats voor "andersgezinden" te zijn. (de Reek had beter de Reet kunnen heten). tWas een hele snelle pisstop !!
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Interessant, ben benieuwd naar je bevindingen.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ow sorry, mn reactie ging niet over de lokale gewoontes maar over techniek
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
De overbrenging gaat er morgen in.
Was vandaag druk met carburateurs: de TTR geeft "zelf" gas oftewel de 1ste trap gaat open doordat de 2de trap hem aanstuurt, ???????? Kan hem wel met de hand terug duwen dus zal wel een vacuum kwestie zijn die ik nog moet vinden. Weer een zoekplaatje. Zit gelukkig een "sluit" kabel op. En ja: is al ultrasoon gereinigd en afgesteld.
De zwarte Big van vrind Laurent:
Nu bezig de sproeiers (main air/main pilot die erin geperst zitten) op dezelfde maat te maken als de OEM 33ers, Tom heeft me een set sproeier boren geleverd maar het blok is volgelopen met peut, eerst ff laten verdampen voor er brand uitbreekt zonder dat Leo in de buurt is. tLiep uit de uitlaatpijp dus 1 klap en .................
Dus morgen eerst maar met die overbrenging aan de gang, ben erg benieuwd hoe het gaat lopen.
TBC
R
Was vandaag druk met carburateurs: de TTR geeft "zelf" gas oftewel de 1ste trap gaat open doordat de 2de trap hem aanstuurt, ???????? Kan hem wel met de hand terug duwen dus zal wel een vacuum kwestie zijn die ik nog moet vinden. Weer een zoekplaatje. Zit gelukkig een "sluit" kabel op. En ja: is al ultrasoon gereinigd en afgesteld.
De zwarte Big van vrind Laurent:
Nu bezig de sproeiers (main air/main pilot die erin geperst zitten) op dezelfde maat te maken als de OEM 33ers, Tom heeft me een set sproeier boren geleverd maar het blok is volgelopen met peut, eerst ff laten verdampen voor er brand uitbreekt zonder dat Leo in de buurt is. tLiep uit de uitlaatpijp dus 1 klap en .................
Dus morgen eerst maar met die overbrenging aan de gang, ben erg benieuwd hoe het gaat lopen.
TBC
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Overbrenging zit erin. Neemt nu hetzelfde op als een korte slag blok. Als je een korte slag blok primaire hebt liggen en af en toe OTR rijdt kan ik het zeker aan raden. Ook denk ik dat het op de weg ook een verbetering brengt want komt veel makkelijker vanuit onderin op toeren.
Veel werk is het niet, wel ff de koppelingsplaten opnieuw in de olie zetten bij montage.
R
Veel werk is het niet, wel ff de koppelingsplaten opnieuw in de olie zetten bij montage.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
En de oliekeering in t carterdeksel vervangen
Mocht iemand het hebben liggen voor een zacht prijsje dan................
Thanks René!
Ehhh onder welke noemer zet ik dit nu weer bij de sleuteltips?
Mocht iemand het hebben liggen voor een zacht prijsje dan................
Thanks René!
Ehhh onder welke noemer zet ik dit nu weer bij de sleuteltips?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
De keerring heeft bij mij geen tijd om hard te worden (1 koppeling per seizoen plus keerring), maar kan het je wel aanraden om die meteen te vervangen. Spaart tijd en moeite.
kHeb er 1 voor je maar moet er tzt wel 1 terug krijgen, voor mn 780 blok (korte slag 108mm). kDenk dat er wel wat korte slag blokken gesloopt liggen in NL. Zoniet PB me maar.
R
Noemer: makkelijker op toeren komen van een lange slag blok.
Om Ed zn woorden te gebruiken : WAAP WAAP.
kHeb er 1 voor je maar moet er tzt wel 1 terug krijgen, voor mn 780 blok (korte slag 108mm). kDenk dat er wel wat korte slag blokken gesloopt liggen in NL. Zoniet PB me maar.
R
Noemer: makkelijker op toeren komen van een lange slag blok.
Om Ed zn woorden te gebruiken : WAAP WAAP.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Staat er bij René.
Bedankt voor je aanbod maar heb geen haast en als je het zelf wil gebruiken dan moet je het houden
Misschien heeft iemand het liggen en niet nodig
Bedankt voor je aanbod maar heb geen haast en als je het zelf wil gebruiken dan moet je het houden
Misschien heeft iemand het liggen en niet nodig
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Een paar club leden hebben al op mn korte slag gereden dus die weten hoe dat loopt, alleen Leo heeft de langeslag gereden. De lange slag is net iets minder bruut dan de korte maar dat komt denk ik door de 36 OR ipv de vlakschuivers. tBlijven heerlijke motoren.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
We hebben vandaag dik 100 km OTR gedaan met beide Bigs in sneeuw/ijs/blad en modder. Terug weg op de lange slag met korte primaire overbrenging. Wat een genot, blok pakt heerlijk op vanuit onderin en onder de 2000 rpm in zn 2 gas geven laat je echt merken dat er veel koppel achterzit en hapert geen seconde, op hoge toeren zit je zo en dan is het schrikken hoe hard het gaat.
De AC10 is beter dan de C02 in deze condities, AC10 slijt echter sneller.
Ben benieuwd of er iemand dit ook gaat toepassen op zn lange slag Big,het volgende blok (voor het zijspan) wordt echt een lange slag met korte overbrenging, kan me geen betere combinatie wensen.
R
De AC10 is beter dan de C02 in deze condities, AC10 slijt echter sneller.
Ben benieuwd of er iemand dit ook gaat toepassen op zn lange slag Big,het volgende blok (voor het zijspan) wordt echt een lange slag met korte overbrenging, kan me geen betere combinatie wensen.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Het ligt er een beetje aan waarvoor je de Big gebruikt. Ik doe heel het jaar woon/werk kilometers met 90% snelweg, en eigenlijk heel weinig off-road omdat dit niet mogelijk is in mijn buurt. Dus naar mijn situatie kijkend waarvoor ik de Big gebruik heb ik niets aan een 15/50 tandwielverhouding en jouw bedachte "kortere" overbrenging.
Maar...bij jou in de buurt is het natuurlijk wel van toepassing. Toen ik bij jou was reed ik ook met 15/50, en dat is al een hele verbetering. Sindsdien rij ik nog steeds met die verhouding omdat het mij super bevalt. Maar voor woon/werk kan ik beter met de standaard setting rijden.
Maar...bij jou in de buurt is het natuurlijk wel van toepassing. Toen ik bij jou was reed ik ook met 15/50, en dat is al een hele verbetering. Sindsdien rij ik nog steeds met die verhouding omdat het mij super bevalt. Maar voor woon/werk kan ik beter met de standaard setting rijden.
Assumption is the mother of all fuck ups
Klopt helemaal Edwin. 't Is echter zo'n groot verschil onderin het toeren gebied dat het jou prima zou passen, dat ene tandje voorop minder geeft een totaal ander motor karakter wat in elke versnelling merkbaar is, veel meer dan een tandje of 2 meer op het achterwiel Je zou het komend jaar eens zelf moeten voelen hetzij in Lapland of op de Big meeting, neem ze beide mee zodat iedereen zn oordeel kan geven.
R
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Voor zestig euries heb je een set op de mat liggen René
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Is besteld en betaald, ligt straks bij Tom in Almere. Is m.i. De BESTE mod voor een 800. De 800 is ontwikkeld vanuit de 750, langere slag, langere primaire overbrenging en langere eind overbrenging (47 ipv 48 tands achter). Als je dit optelt hou je dus een laagtoerig en nukkig blok over. Het blok wil echt wel toeren draaien en vermogen leveren maar de versnellingsbak is geen "close ratio" meer. Blok is minder smeuig en minder soepel geworden. Mijn hoogtoerige korte slag heeft inmiddels 9000 km op zn donder gehad en loopt nog steeds prima, de lange slag 108 mm (825) is nu het MONSTER, je wordt er bang van zodra ie in de powerband komt wat met de lange overbrenging boven de 5000 rpm lag, nu rond de 2500 rpm.
R
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Dacht vanavond een begin te maken met het ombouwen met de set die René geregeld had voor me [ Thanks ]
Maar ging lekker dus maar afgemaakt en na een drukke dag op t werk kwam ik om 21.30 terug van mn proefritje.
Nou loopt mn Big lekker [ vind ik ] onderin en bovenin maar pakt nu zeker wat feller op, hupt nu wat vaker van de grond met zn voorwiel als je doorschakelt naar zn 2 [ deed ie soms ook in de oude set-up ] maar hij trekt nu zeker veel feller door zn versnellingen ook in zn 5, zag op een kort boeren weggetje de toerenteller het rood naderen en de 140 op mn teller die bijna geen afwijking heeft dus zeker een aanrader!
Was een korte proefrit, werd al donker en ben moe en de boeren zijn weer actief dus oppassen met modder/klei op de weg dus geen uitgebreide test maar bevalt goed.
Ook maar verse olie+filter en koppelingskabel er in/op.
Maar ging lekker dus maar afgemaakt en na een drukke dag op t werk kwam ik om 21.30 terug van mn proefritje.
Nou loopt mn Big lekker [ vind ik ] onderin en bovenin maar pakt nu zeker wat feller op, hupt nu wat vaker van de grond met zn voorwiel als je doorschakelt naar zn 2 [ deed ie soms ook in de oude set-up ] maar hij trekt nu zeker veel feller door zn versnellingen ook in zn 5, zag op een kort boeren weggetje de toerenteller het rood naderen en de 140 op mn teller die bijna geen afwijking heeft dus zeker een aanrader!
Was een korte proefrit, werd al donker en ben moe en de boeren zijn weer actief dus oppassen met modder/klei op de weg dus geen uitgebreide test maar bevalt goed.
Ook maar verse olie+filter en koppelingskabel er in/op.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997