Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Al anderhalve maand niemand wat aan de BIG gedaan?

Bert heeft onlangs een BIG in delen aangeboden, en ik kon de verleiding niet weerstaan en heb het kloppende hart van mijn ex weer "thuis" staan.
Hiermee bedoel ik het motorblok. Blok krijgt een mooie plek in huis, maar eerst de boel inspecteren en opleuken. Destijds het blok alleen het normale onderhoud gegeven, maar vond het nu een mooi moment om eens verder te kijken dan de buitenkant.

Blok heeft uiterlijk wel wat te lijden gehad, maar is niet vreemd na 26 jaar !!
DSC09223.JPG
DSC09223.JPG (186.86 KiB) 2035 keer bekeken
Onderblok staat ge4&deeld op de workmate. Zijdeksels, cilinderkop, kleppendeksel en startmotor hebben al wat TLC gehad. Blok heeft de 40000km goed doorstaan. Tot zover geen rare bezinksels in de olie, maar moet de zeef nog wel schoonmaken. Op de nokkenas en tuimelaars is niets aan te merken, de lagervlakken van de nokkenas in de kop evenmin. Kleppen en kop hebben een héle grote schoonmaakbeurt achter de rug en de klepzitting met klepslijppasta weer tip-top gemaakt. Uitlaatkanaal is licht opgewerkt. Geen speling op de klepgeleiders. Zuiger is nog origineel, speling tussen zuiger en cilinderwand is oké en de cilinderwand is mooi afgezien van een vreemde beschadiging. Beschadiging staat dwars op de normale beweegrichting van de zuiger en deed mij als eerste aan sporen van een gekantelde zuiger denken, maar zal eerder een montage-lompheid geweest zijn van Mr. Suzuki himself.
Vond de SR42 waar dit blok in hing altijd al een stuk feller dan mijn (toen nog) standaard SR43 en blok liep als een duivel volgens Bert, dus ik lig er niet wakker van. BAK moet ws vervangen worden en de NAKS-veer moet nog origineel zijn maar heeft nog niet aan kracht ingeleverd. Zal ook de NAK opmeten als ik mijn schuifmaat weer terug heb gevonden. Een aanzuigflens bleek gebroken nadat de bouten alle (!) waren uitgeboord.

Blok wordt gespoten met "illegale" metallic engine paint van VHT (Pearl black en Burnt copper). En dat is maar goed ook, want de originele lak laat wel erg makkelijk los. Bouten van de cilinderkop zaten muur-en-muurvast maar gaven zich gelukkig met de slagmoersleutel gewonnen. Echt een aanrader zo'n stuk gereedschap! De ribben van de cilinderkop heb ik al vlak geschuurd voor de uiteindelijke looks.

Luchtfilter wordt een enkele 3"x4" pod filter, welke middels een zwarte aluminium adaptor wordt gemonteerd. Eens even kijken of ik een stel carburateurs kan misbruiken door deze in bijpassende kleur te spuiten.

Wordt vervolgd
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Goed bezig marco :toost:
Heb eventueel nog wel wat carburateurs "huizen" voor je.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

volgens mij had je dat losse spul wat je nog allemaal over had al aan iemand beloofd

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Geen zorgen cor,al jouw spullen juist vanmiddag bij elkaar gezocht en zelfs een complete set er bij gedaan.
Wielen ,tanken,compleet stuur,frame met papieren,voorvork met balhoofd,olie koeler,zadel,carburators compleet,koplamp met beugel,alle plastic delen,complete km tellers (2x) en een weinig gebruikte achterveer in prima staat en wat nieuw kleinspul meeste afdichtingen nog in de suzuki pakkingen.
Alles staat klaar zelfs een beetje schoon gemaakt!
Als ik het zo zie past het perfect in een station auto.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Hartstikke fijn dat het spul bij een liefhebber komt , het staat bij mij onder dak en niet in mijn werkplaats.
Wanneer je tijd hebt kom je maar langs,ik heb ook nog diverse (nieuwe)keerringen en aardig wat kleinspul zoals km tellers en veel carburateur onderdelen als je er interesse in hebt krijg je dat er bij.
Ik zelf hou een big die in de schuur blijft staan,en waar ik af en toe een blokje mee rijd.


Ik had het bovenstaande een zo'n beetje onthouden en heb er ook een paar met carb issues zodoende.

futurist

PS ik ga zsm tijd in plannen om te komen. heb alleen de Meriva van mijn vrouw beschikbaar, die is nieuw en van haar en ik denk niet dat ze blij zal reageren als ik het bekras. Zou liever met mijn Vito komen maar die is even niet beschikbaar.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Jo Futurist,

Hoe staat het met de opbouw van de usd 17 inch wielen BIG ?
IMG-20150508-WA0012.jpg
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Belofte maakt schuld...
Gasfabriekjes Ms. Frankenstein
Gasfabriekjes Ms. Frankenstein
DSC09315 - kopie.JPG (196.78 KiB) 1957 keer bekeken
OEM SR43 bodies
OEM SR43 bodies
DSC09319 - kopie.JPG (185.75 KiB) 1956 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Samen met de uitlaat van Bert en de K&N die ik al van je had kan ze straks ademhalen als de beste. :toost:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef:Belofte maakt schuld...
Setje 36 aant klaarzetten ?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Haha. Nee dit maal een "ouderwetse" 33mm.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef:Haha. Nee dit maal een "ouderwetse" 33mm.
Wat een gemiste kans voor de eigenaar van deze set.

Moet je voor de gein een setje 36 terugsturen en als i er mee gereden heeft zeggen dat je een foutje gemaakt hebt en of je ze terug mag.
Wedden dat is ze niet terug stuurt en met een smile op zun bakkes bijbetaald ?
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Leo schreef:
Wat een gemiste kans voor de eigenaar van deze set.

Moet je voor de gein een setje 36 terugsturen en als i er mee gereden heeft zeggen dat je een foutje gemaakt hebt en of je ze terug mag.
Wedden dat is ze niet terug stuurt en met een smile op zun bakkes bijbetaald ?
Dat is gemeen Leo :(
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

MANUS-3000 schreef: Dat is gemeen Leo
Sorry.........

Jij bent een tijd van het forum af geweest en ik denk dat ik sinds die tijd loop te posten dat de 33 te klein is voor de BIG en dat de 36 hem veel lekkerder laat lopen.

Voor een fractie van de kosten van vlakschuiven ( waar i (te) fel van reageert ) heb je een set 36 die hetzelfde doen op een nette manier.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Nu ga ik ze voordat ik ze monteer eerst opmeten :P

Denk dat ik voor het beetje asfalt toeren wat ik ga doen ruim voldoende heb aan de oem carbs.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Mocht je ook naar het schapenvangfestijn in Gieterveen komen is er misschien een BIGer met 36`ers die zijn big even uitleent aan je.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Blok verkeert weer in opbouwfase.

Zijn nog wat pakkingen en keerringen onderweg, maar meeste werk zit DR alweer op.
Onderblok/ zijdeksels/ startmotor/ cilinderkop/ kleppendeksel geheel schoongemaakt + ontvet + gespoten.
Hier wat plaatjes, omdat Leo zo "vrolijk" wordt van het kleurtje...
WP_20161117_010 1.jpg
WP_20161117_010 1.jpg (161.79 KiB) 1836 keer bekeken
DSC09341.JPG
DSC09341.JPG (129.99 KiB) 1836 keer bekeken
DSC09347.JPG
DSC09347.JPG (75.68 KiB) 1836 keer bekeken
DSC09335.JPG
DSC09335.JPG (87.39 KiB) 1836 keer bekeken
DSC09337.JPG
DSC09337.JPG (79.64 KiB) 1836 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op ma dec 05, 2016 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Liggen die uitlaatkleppen niet een beetje laag?

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Je bedoelt dat ze "diep" in de cilinderkop liggen. Zo op de foto ligt de uitgang idd dieper dan de ingang. Was mij nog niet opgevallen.
Klepzitting draagt mooi hoor en niet over de hele zitting. Is alleen opgeslepen met polijstpasta, dus er is geen frees aan te pas gekomen.

Kennelijk hoort het wel gewoon zo te zijn. Plaatje van de kleppen in m'n reserveblok.
Blok#2.jpg
Blok#2.jpg (55.76 KiB) 1830 keer bekeken
En de kleppen van het (geslachte) Monster
Blok#3.jpg
Blok#3.jpg (53.58 KiB) 1827 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Ik bedoel eigenlijk naar aanleiding van het topic van JVA.
Ik denk dat hier best wel wat te winnen valt met wat hogere klepzittingen.
Het zal best wel origineel zijn zo, maar ik heb nu een paar honderd van zijn web-pagina's gelezen en ik zie er wel wat in.
En als je de boel toch uit elkaar hebt...
Ik ga zelf binnenkort ( :roll: ) een van de xt-koppen die ik heb liggen aanpassen volgens zijn principes.
Gewoon maar eens proberen.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Wel een lekker kleurtje dat door de groenemilieugeitebreijers afgekeurde burnt copper :verliefd:

Ziet er goed uit.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

frankn schreef:Ik ga zelf binnenkort ( :roll: ) een van de xt-koppen die ik heb liggen aanpassen volgens zijn principes.
Gewoon maar eens proberen.
Ga je er ook cijfers aan hangen zoals olietemperatuur en vermogensuitdraai? Ik ben benieuwd. Houd ons op de hoogte als het zover is!
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

frankn schreef:Ik bedoel eigenlijk naar aanleiding van het topic van JVA.
Ik denk dat hier best wel wat te winnen valt met wat hogere klepzittingen.
....
Ik ga zelf binnenkort ( :roll: ) een van de xt-koppen die ik heb liggen aanpassen volgens zijn principes.
Gewoon maar eens proberen.
Tot op heden geen praktijk ervaringen voorbij zien komen geloof ik. De kop met de brakke kleppen is overigens een concreet BIG kopje in handen van Bert/ Joop en ben wel benieuwd wat hier mogelijk uitrolt. Laat dit experiment aan mijn eigen koppen voorlopig voorbij gaan. Ga je het zelf proberen Frank of laat je het doen?
Rammelbak schreef: Ga je er ook cijfers aan hangen zoals olietemperatuur en vermogensuitdraai? Ik ben benieuwd. Houd ons op de hoogte als het zover is!
Op gebied van de BIG heb ik absoluut niet te klagen over temperatuur (blijft laag) en vermogen (zát). Experimenteren met het motorblok met het oog op optimaliseren ben ik wel voor te porren, maar wil het wel allemaal in eigen hand houden.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Kan op dit moment het RR-Blok nog niet afmaken. Wil hierop de NAKS-upgrade van René monteren, maar moet nog wat uitmeten en daar heb ik even de hulpmiddelen nog niet voor.

Daarom wat tijd gestopt om een set carburateurs passend te maken voor dit blok. Had eens twee kwartetten gekocht waarvan er achteraf de helft de kliko in moest. Had hiervan nog een tweetal bodies liggen, maar die konden niet op de gebruikelijke manier toegepast worden voor een BIG. René bracht mij op het goede spoor. Moest wel gezaagd worden in de asjes waarin de vlinderklep gemonteerd is. Ook de geperste (lucht) sproeiers in de inlaatkelken weten te verwijderen en hierin worden nu (eindelijk) perfect op de BIG afgestemde sproeiers geschroefd. De hele handel door de ultrasoon gehaald en gespoten in dezelfde kleuren als het blok. Beetje kinky volgens sommigen, maar hou wel van een gokje.

Carbs worden inwendig voorzien van nieuwe onderdelen. Heb hiervoor op het machtige eBay een leuke revisiekit DR350 gevonden. Voor zover ik nu kan bepalen, zijn namelijk veel onderdelen van de kleine broer uitwisselbaar. En zo freubelen we lekker verder...........
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hier een ploatie van mijn laatste speledingetje.
nfDSC09404.JPG
nfDSC09404.JPG (130.42 KiB) 1718 keer bekeken
nfDSC09405.JPG
nfDSC09405.JPG (128.33 KiB) 1718 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Kinky!! 8)


Afbeelding
:zwaaien:
Plaats reactie