Het BIG cafe

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De BIG is al een tijdje van een pretmasjien gedegradeerd tot daily driver. Het saaie woon-werk gedoe is lang niet zo leuk als lekker door de polder knallen. Tis even niet anders, heeft zowel voordelen als nadelen. Zit mij toch iets niet helemaal lekker,
Normaal kwam de olietemp zelden boven de 80*C uit, maar op een dag als vandaag (ijs op de daakies) wil de olietemperatuur echt niet boven de 65*C uitkomen. Olie wordt eigenlijk niet lekker warm om ideaal te werken. Merk het ook een klein beetje met schakelen, want dat ging vandaag net wat zwaarder dan normaal het geval is.

Zit er hard aan te denken om de oliekoeler af te schermen tegen de rijwind. Doen jullie dat ook met lage temperaturen?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Ik had elke winter een stuk van een vruchtensap pak voor de onderste helft van de olie koeler,
zeker onder nul werkt dit prima, ik had nl ook een zo'n supercheap thermometer met een snoertje de voeler met wat
buisisolatie en tape tegen de olieleiding aangeplakt, en de display op het stuur.
Het ding ging maar tot 77 gr :mrgreen: , maar ik had een prima idee wanneer de brommer op temp was, en het was een binnen/buiten thermometer, dus wist ik meteen waarom mijn ballen zo koud waren. :wink:
\
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Plak zodra het wat frisser is het rooster voor de oliekoeler helemaal dicht met ductape :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Heeft iemand hier een idee waar ik online losse inbusbouten kan kopen?
Ik heb 3x M16x65 en1x M16x80 nodig, kwaliteit minimaal 8.8 .
Er zijn wel webshops die ze verkopen maar dan moet ik doosjes van 25 stuks nemen :shock:
en dat wordt me wat te duur.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

frankn schreef:Heeft iemand hier een idee waar ik online losse inbusbouten kan kopen?
Koop al die meuk bij het RVS paleis
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Thanx! :verliefd:

Ze zijn onderweg.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Rustig hier, is t bier op?
Net terug van de Brabo 600, wat griepig dus de eerste dag wat ingekort maar voor de rest lekker gereden, geen Big's maar wel 3 ex Big rijders, alle 3 op een KTM, ik ook, zal wel toeval zijn :wink:
Beetje rustig aan gedaan en af en toe het jonge KTM spul lopen dollen, mn oude beestje kan ze hebben op zo'n rit 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Gisteren goed off road weer. Ik had vandaag nog een stukkie willen rijden maar er komt een vervelend rammeltje uit mijn road Big.

Het is allemaal een beetje te druk, ik moet daar echt eens iets mee doen want er staan al 3 fietsen op een beetje TLC te wachten. Mijn favoriete echte road motor (mijn Daytona 955i) die ik zo veel mogelijk wil ontzien dient nu voor dagelijks woon werk en dat wil ik niet zeker niet als er kans is op regen.

Enne op zo een mooie middag als deze is het rustig omdat het bier nog NIET op is. lekker in het zonnetje op het tablet(je) superbike kijken.....

greetz Futurist

PS beterschap met het griepje, er lopen al meer mensen te proesten.........
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:Plak zodra het wat frisser is het rooster voor de oliekoeler helemaal dicht met ductape :wink:
Oliekoeler volledig afgedekt en temp was vanmorgen rond de 80-84*C bij relaxed rijden door polder en af en toe lekker doorhalen.
Valt mij eigenlijk nog "tegen", had een fors hogere olietemperatuur verwacht bij "uitschakelen" van de oliekoeler.
zappa.suzuki schreef: af en toe het jonge KTM spul lopen dollen, mn oude beestje kan ze hebben op zo'n rit 8)
Zie het al voor mij, dan ouwe zware hok tegen het vederlichtgewicht hightech spul.
Maar ja, jij weet ook het uiterste uit de BIG te halen hè :wink: :D
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ouwe Reus schreef:
zappa.suzuki schreef:Plak zodra het wat frisser is het rooster voor de oliekoeler helemaal dicht met ductape :wink:
Oliekoeler volledig afgedekt en temp was vanmorgen rond de 80-84*C bij relaxed rijden door polder en af en toe lekker doorhalen.
Valt mij eigenlijk nog "tegen", had een fors hogere olietemperatuur verwacht bij "uitschakelen" van de oliekoeler.
zappa.suzuki schreef: af en toe het jonge KTM spul lopen dollen, mn oude beestje kan ze hebben op zo'n rit 8)
Zie het al voor mij, dan ouwe zware hok tegen het vederlichtgewicht hightech spul.
Maar ja, jij weet ook het uiterste uit de BIG te halen hè :wink: :D
Misschien als je de koeler zelf afplakt dat ie warmer wordt maar het blok loopt niet gauw echt heet..
zappa.suzuki schreef:Rustig hier, is t bier op?
Net terug van de Brabo 600, wat griepig dus de eerste dag wat ingekort maar voor de rest lekker gereden, geen Big's maar wel 3 ex Big rijders, alle 3 op een KTM, ik ook, zal wel toeval zijn :wink:
was dus niet op de Big, kan ik zeker ook hard mee maar moet ik meer marge houden, als ik onverwachts een diepe kuil tegen kom [ die wachten tot je op je GPS/roadbook kijkt en springen dan stiekem uit de bosjes voor je voorwiel :evil: ] dan moet je met de Big maar hopen dat het goed gaat en dat ie niet opzij springt recht op een boom af, de KTM bokt maar blijft rechtdoor gaan en aangezien ik zeker niet fit was heeft me dat wel wat ellende bespaart :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Vanmorgen spiegelglad asfalt bij ons in de wijk, niet normaal meer. De achterkant van de motor klapte van links naar rechts, kwam zelfs op de andere kant van de rijbaan terecht. Het had niet gevroren, was het dan diesel wat op het wegdek lag? Met mijn voet beetje voelen aan de weg, kerel achter mij kwam langszij...en die rook ook iets van diesel. Opeens ging de motor stotteren en kwam ik zonder benzine te staan.... :roll:

En toen viel het kwartje...benzineslang niet aangesloten op de tank na wat onderhoud van het weekend. Benzine klotste lekker op het achterwiel en zorgde voor een off road on road ervaring. Moet een wonderbaarlijk gezicht zijn geweest voor de mensen die achter mij reden hahaha. Afijn, slangetje erop en de 180 graden bocht naar de snelweg maar even rustig op de vluchtstrook gereden totdat de benzine een beetje verdampt was. Morgen maar weer eens tanken

:zwaaien:
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:shock: :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dat valt een beetje in de categorie 'vergeten de bouten van de remklauw vast te draaien' :oops: :slaan: Maar wel weer een leuk verhaal :mrgreen: :toost:
:zwaaien:
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Had een hele mooie burn out kunnen worden.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hey Ed, jij hebt wel vaker van die stunts hè. Zoals je zegt, de BIG blinkt nergens in uit, maar kan alles een beetje. Haha.

Fijn dat je er geen narigheid aan hebt overgehouden.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Hallo Biggers. Grtn uit warm Suriname.
Ik heb enkele vragen:
Kunnen de zuigerringdn (veren) anders geplaatst worden of hebben zeslechts 1 manier dat ze op/ om de zuiger geplaatst kunnen worden?

Mijn motor rookt zoveel (grijs) wit?
Mijn monteur zegt dat de klepstangen versleten zijn.
Welk merk/ typen zijn aan te bevelen met welke kleppen seals.

Vanwege de afstand en geen motor zaak wil ik een redelijk goed maar betaalbaar merk aanschaffen.

Niet allen tegelijk.

Grtn
Andre (DRPARBO)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Andre schreef:Hallo Biggers. Grtn uit warm Suriname.
Ik heb enkele vragen:
Kunnen de zuigerringdn (veren) anders geplaatst worden of hebben zeslechts 1 manier dat ze op/ om de zuiger geplaatst kunnen worden?

Mijn motor rookt zoveel (grijs) wit?
Mijn monteur zegt dat de klepstangen versleten zijn.
Welk merk/ typen zijn aan te bevelen met welke kleppen seals.

Vanwege de afstand en geen motor zaak wil ik een redelijk goed maar betaalbaar merk aanschaffen.

Niet allen tegelijk.

Grtn
Andre (DRPARBO)
Zwarte rook = teveel brandstof
Blauwe rook = verbrande olie
Witte rook = water/ koppakking waterkoeler, lijkt mij sterk bij een BIG

BIG heeft drie zuigerveren, en zijn alle verschillend:
- de bovenste is de compressieveer, die ervoor zorgt dat de verbrandingsgassen niet langs de zuiger kunnen.
- de onderste zuigerveer is er om van de opgespatte olie een mooie smeerfilm op de cilinderwand achter te laten en bestaat uit drie delen.
- de middelste zuigerveer is er deels om de compressieveer te ondersteunen, deels om de olie te uit de verbrandingskamer te houden en deels voor de warmteoverdracht.

De zuigerveren zijn niet onderling uitwisselbaar. De bovenste en de middelste zuigerveer hebben een specifieke boven- en onderkant. En de zuigerveren moeten met de opening elk 120 graden verspringen bij montage.

Maar er is een "maar". Aangezien de zuigerveren in beginsel kunnen verdraaien over de zuiger, is het aantal oriëntaties oneindig groot. Ik zeg dit omdat NA het inlopen, de zuigerveren de cilinderwand goed afsluiten. Ga je de zuigerveren verwijderen en opnieuw monteren, krijg je nooit meer dezelfde oriëntatie(s) en kan je vergif innemen op olieverbruik. Heb je veel compressieverlies of olieverbruik? Worst case scenario: cilinder kotteren en honen naar overmaat en nieuwe overmaat zuiger incl zuigerveren. Let wel: alleen de 105,50mm zuiger is nog regulier verkrijgbaar. De 106,00mm zuiger is een unicum maar er was een BIG'er hier die er een in de aanbieding had.

Geen idee wat klepstangen zijn. Zal wel de klepsteel zijn en die zit vast aan de klep. Denk dat de klepseals worden bedoeld. Die dingen zijn niet duur, maar voor het vervangen moeten de kleppen eruit en dus de kop eraf.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Ik denk dat die de klepgeleiders bedoelt. In mijn blok zijn ze ook vervangen door Frank (te Reuver) en als ik het goed heb waren het klepgeleiders van een Volkswagen (type weet ik niet), stuk goedkoper uiteraard.
Assumption is the mother of all fuck ups
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Lange benen brackets.

kHeb 5 setjes in de aanbieding, de man die ze had besteld (rara?) komt er ineens op terug terwijl ze al bij hem in het magazijn liggen.

Handgemaakt dus verwacht geen industrie kwaliteit, beresterk, zwart gepoedercoat, plug en play te monteren.

Met deze brackets komt je voetsteun 4 cm lager en 3 cm meer naar achteren zodat je beter zit en staat. Gewichts besparing is aanzienlijk. Edwin / Ouwe Reus / Manus / Zappa hebben ze al dus hen kun je vragen hoe ze bevallen.

Per PB te bestellen, levering vanuit NL.

Groeten uit de Sahara.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Zwarte rook = teveel brandstof
Blauwe rook = verbrande olie
Witte rook = water/ koppakking waterkoeler, lijkt mij sterk bij een BIG

BIG heeft drie zuigerveren, en zijn alle verschillend:
- de bovenste is de compressieveer, die ervoor zorgt dat de verbrandingsgassen niet langs de zuiger kunnen.
- de onderste zuigerveer is er om van de opgespatte olie een mooie smeerfilm op de cilinderwand achter te laten en bestaat uit drie delen.
- de middelste zuigerveer is er deels om de compressieveer te ondersteunen, deels om de olie te uit de verbrandingskamer te houden en deels voor de warmteoverdracht.

De zuigerveren zijn niet onderling uitwisselbaar. De bovenste en de middelste zuigerveer hebben een specifieke boven- en onderkant. En de zuigerveren moeten met de opening elk 120 graden verspringen bij montage.

Maar er is een "maar". Aangezien de zuigerveren in beginsel kunnen verdraaien over de zuiger, is het aantal oriëntaties oneindig groot. Ik zeg dit omdat NA het inlopen, de zuigerveren de cilinderwand goed afsluiten. Ga je de zuigerveren verwijderen en opnieuw monteren, krijg je nooit meer dezelfde oriëntatie(s) en kan je vergif innemen op olieverbruik. Heb je veel compressieverlies of olieverbruik? Worst case scenario: cilinder kotteren en honen naar overmaat en nieuwe overmaat zuiger incl zuigerveren. Let wel: alleen de 105,50mm zuiger is nog regulier verkrijgbaar. De 106,00mm zuiger is een unicum maar er was een BIG'er hier die er een in de aanbieding had.

Geen idee wat klepstangen zijn. Zal wel de klepsteel zijn en die zit vast aan de klep. Denk dat de klepseals worden bedoeld. Die dingen zijn niet duur, maar voor het vervangen moeten de kleppen eruit en dus de kop eraf.
Yesterday is history.
====================
Klepstangen = Klepstelen.
Compressie is goed tot zeer goed.
Ik heb de zuigerveren laten verwisselen. (Vraag mij af als het hier niet fout zou kunnen gaan. Of als de veren in positie slecht geplaatst kunnen worden. Voor de verwisseling had ik naar mijn bescheiden mening olie verbruik. Maar leek mij mee te vallen???
De monteur adviseerde om de kleppen te vervangen?

Wie van de tropen houdt en van adventure die ook nog een motor winkel en motorreparatie zaak wil beginnen zou best wel slagen.
Ik heb het geld niet om die investering te doen.

Er rijdt er van alles: BMW, KTM, Suzuki, HD, Honda, Kawasaki. Alles wat je wilt moet je laten halen.

Jullie adviezen afwachtend.
Alvast bedankt.
Grtn
Andre Soeperman
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

dhc6 schreef:Lange benen brackets.

kHeb 5 setjes in de aanbieding, de man die ze had besteld (rara?) komt er ineens op terug terwijl ze al bij hem in het magazijn liggen.

Handgemaakt dus verwacht geen industrie kwaliteit, beresterk, zwart gepoedercoat, plug en play te monteren.

Met deze brackets komt je voetsteun 4 cm lager en 3 cm meer naar achteren zodat je beter zit en staat. Gewichts besparing is aanzienlijk. Edwin / Ouwe Reus / Manus / Zappa hebben ze al dus hen kun je vragen hoe ze bevallen.

Per PB te bestellen, levering vanuit NL.

Groeten uit de Sahara.

R
Fijn, bestellen en niet afnemen... als ik goed begrijp S.H uit DE?

Denk dat t wel fijn is dat je weer in de Sahara zit :wink:

@ Andre,

Zuigerveren en cilinder slijten op elkaar in, dus erg belangrijk dat alles op zn plek blijft als je de veren niet wil vervangen en de cilinder niet wil honen, ik haal de cilinder er af met de zuiger er nog in [ zuiger in de cilinder laten zitten en de pen er uit] als de boel los moet.

Van zuigerveren van plek wisselen heb ik nog nooit gehoord, maar weet echt niet alles :wink:
De mijne rookt af en toe bij een koude start als een rookmachine, das meest waarschijnlijk een kleppenseal of evt een kleppen geleider, of in het ergste geval de kleppensteel. pas bij demontage kan je zien/meten waar het probleem zit..

jullie zitten idd om een goede monteur verlegen, ben ik niet en heb ook geen centen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Vraag: rookt ie altijd of alleen koud? Stinkt de uitlaat naar olie als ie warm is? Hoeveel olie gebruikt ie per kms?

M.I. hoef je de kleppen niet te vervangen, misschien wel de klepseals en/of geleiders als je erg veel olie verbruik hebt, je schrijft dat de compressie goed is en er zijn nieuwe zuigerveren geplaatst: is de cilinder opgeruwd / gehohned?

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Voordat ik nieuwe zuigerveren plaats in een gebruikt set zuiger/cilinder, haal ik er graag even een hoon door heen. Niets professioneel, gewoon zo'n ding voor op een accuboor om weer het kruispatroon terug in de cilinder te krijgen.

Afbeelding

De kleppen vervangen zal je olieverbruik mijn inziens niet verminderen. Als je compressie nog goed is, dan zou dat ook helemaal niet nodig zijn.
Wat wel kan, is dat de klepseals olie door laten. Deze zitten bovenop de klepgeleiders en sluiten aan om de klepstelen om de olie buiten de verbrandingsruimte te houden.
In de aanzuigslag gaat de zuiger naar beneden, veroorzaakt een zuigende werking en bij het openen van de inlaatklep wordt zo vers mengsel aangezogen. Dat vacuüm kan ook olie meetrekken langs een niet goed afsluitende klepseal. Als de klepgeleider daarbij ook meer ruimte heeft gekregen, dan wordt het effect alleen maar sterker.
Als je de cilinderkop los in handen hebt om de zuigerveren te vervangen, dan zou ik persoonlijk ook meteen de klepseals vervangen en de kleppen weer eens netjes ontdoen van kool (verbrandingsresten) en opnieuw inslijpen.

Als je mijn overtocht even bekostigd dan wil ik wel langs komen met een paar klepseals en een paar klepgeleiders. Krijg je die onderdeeltjes van mij :wink: :lol:
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Verrek wat zijn jullie allemaal snel! :lol:

Toch weer in de zandbak Rene?! Is dat nou goed of slecht nieuws?
:zwaaien:
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Houdt de schoorsteen brandend, weet niet voor hoelang. 1 of 2 of ?? weken.

Maar dan ga ik graag met Rammelbak mee om wat klepseals in Suriname te steken, 't mag wat kostte!!

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Plaats reactie