techniek vragen/antwoord
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Ik vindt dat 12 weer een erg interessante pagina is geworden.
Vindt u ook niet?
Of heeft u zo uw bedenkingen?
Het staat weer vol met eigenwijze opmerkingen en problemen die er eerst niet waren.
Denk toch dat de oplossing van Rammelaar de beste zal zijn; Maak een geheel ander pomphuis.
Maar wie gaat dan zeggen hoe en waar het anders moet zijn?
Toch maar op anderen wachten?
In de HD wereld (daar is t'ie weer) wachten ze al meer dan 80 jaar op een goed werkende oliepomp.
Vindt u ook niet?
Of heeft u zo uw bedenkingen?
Het staat weer vol met eigenwijze opmerkingen en problemen die er eerst niet waren.
Denk toch dat de oplossing van Rammelaar de beste zal zijn; Maak een geheel ander pomphuis.
Maar wie gaat dan zeggen hoe en waar het anders moet zijn?
Toch maar op anderen wachten?
In de HD wereld (daar is t'ie weer) wachten ze al meer dan 80 jaar op een goed werkende oliepomp.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... ic=450.280
Topic: XT600 techniek (gelezen 70830 keer)
Citaat van: Max 1 op April 21, 2012, 06:38:43
We kunnen gerust stellen dat we de temperatuur van een HD(sorry hoor) gehalveerd hebben, moet bij een Jap ook mogelijk zijn. citaat 30 Maart 2009
Techniek is niet altijd logica, zo blijkt het te zijn in de motortechniek. Iets begrijpen begint met weten waar het om draait.
Ademhaling is voor alle luchtgekoelde motoren een langjarig probleem.
Het normale kleppen en zittingen patroon geeft geen oplossing of verbetering.
Vloeistofkoeling geeft weer andere problemen en complicaties.
De ademhaling moet anders bekeken worden, zo simpel kan logica zijn.
Of het nu een SH(is een HD) of een XT is, wat zal dat uitmaken?
Of toch maar wachten tot anderen het gaan doen?
=============================================================================================
Vier jaar geleden begonnen met wachten.
En?
Zowat?
Toch nog maar even wachten?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meneer Luchthoofd heeft u deze pomp nog?
En was dat een nieuwe?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Topic: XT600 techniek (gelezen 70830 keer)
Citaat van: Max 1 op April 21, 2012, 06:38:43
We kunnen gerust stellen dat we de temperatuur van een HD(sorry hoor) gehalveerd hebben, moet bij een Jap ook mogelijk zijn. citaat 30 Maart 2009
Techniek is niet altijd logica, zo blijkt het te zijn in de motortechniek. Iets begrijpen begint met weten waar het om draait.
Ademhaling is voor alle luchtgekoelde motoren een langjarig probleem.
Het normale kleppen en zittingen patroon geeft geen oplossing of verbetering.
Vloeistofkoeling geeft weer andere problemen en complicaties.
De ademhaling moet anders bekeken worden, zo simpel kan logica zijn.
Of het nu een SH(is een HD) of een XT is, wat zal dat uitmaken?
Of toch maar wachten tot anderen het gaan doen?
=============================================================================================
Vier jaar geleden begonnen met wachten.
En?
Zowat?
Toch nog maar even wachten?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meneer Luchthoofd heeft u deze pomp nog?
En was dat een nieuwe?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Bijlagen
-
- XT600 oliepomp.jpg (78.92 KiB) 3962 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
http://www.bil-ibs.be/wrijvingslassen-0
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijvingslassen
Kenmerken
Voorwerpen worden aaneengelast door ze met druk tegen elkaar te laten wrijven, waardoor de onderdelen plastisch-vervormbaar worden. Doordat het materiaal niet echt smelt, vertoont het proces overeenkomsten met het smeden.
Wrijvingslassen wordt met name toegepast bij metalen en thermoplastische kunststoffen.
Baanbrekende koeltechnologie voor zuigers van dieselmotoren
Nog meer van die onzin?
Wat worden we er wijzer van?
We rijden toch niet op diesels!
Maar misschien toch interessant, voor de broodnodige algemene ontwikkeling.(?)
Federal-Mogul levert stalen zuigers onder de naam Monosteel. Door friction welding worden twee delen van de zuiger aan elkaar gelast. Hierdoor is een Monosteel zuiger veel compacter dan een vergelijkbare aluminium zuiger. Omdat hij compacter is, is hij tevens lichter, vaak juist een voordeel van aluminium zuigers.
Is dat niet mooi?
Bij FM staan ze niet stil.
Ze moeten wel in beweging blijven anders lopen ze achter op de rest van de motortechniek.(Mahle)
Wachten is levensgevaarlijk.
Dat van die "Algemene Ontwikkeling" is een grapje, het hoeft niet.
Waar we aan werken is speelgoed, meer zal het niet worden.
Mooie zuigerpen diameter hé.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijvingslassen
Kenmerken
Voorwerpen worden aaneengelast door ze met druk tegen elkaar te laten wrijven, waardoor de onderdelen plastisch-vervormbaar worden. Doordat het materiaal niet echt smelt, vertoont het proces overeenkomsten met het smeden.
Wrijvingslassen wordt met name toegepast bij metalen en thermoplastische kunststoffen.
Baanbrekende koeltechnologie voor zuigers van dieselmotoren
Nog meer van die onzin?
Wat worden we er wijzer van?
We rijden toch niet op diesels!
Maar misschien toch interessant, voor de broodnodige algemene ontwikkeling.(?)
Federal-Mogul levert stalen zuigers onder de naam Monosteel. Door friction welding worden twee delen van de zuiger aan elkaar gelast. Hierdoor is een Monosteel zuiger veel compacter dan een vergelijkbare aluminium zuiger. Omdat hij compacter is, is hij tevens lichter, vaak juist een voordeel van aluminium zuigers.
Is dat niet mooi?
Bij FM staan ze niet stil.
Ze moeten wel in beweging blijven anders lopen ze achter op de rest van de motortechniek.(Mahle)
Wachten is levensgevaarlijk.
Dat van die "Algemene Ontwikkeling" is een grapje, het hoeft niet.
Waar we aan werken is speelgoed, meer zal het niet worden.
Mooie zuigerpen diameter hé.
- Bijlagen
-
- FM stalen zuiger.jpg (149.58 KiB) 3943 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Ik ga nog maar een keer koffie zetten.
Wachten duurt lang hé.
Voor het lange wachten maar een leuk plaatje erbij gezet.
Uit de tijd dat techniek nog mensenwerk was.
Uit die tijd dateert ook de basis van de HD krukassen.
Later werd de techniek overgenomen door rekenmeesters.
Nog even en HD is uitgerekend.
Wachten duurt lang hé.
Voor het lange wachten maar een leuk plaatje erbij gezet.
Uit de tijd dat techniek nog mensenwerk was.
Uit die tijd dateert ook de basis van de HD krukassen.
Later werd de techniek overgenomen door rekenmeesters.
Nog even en HD is uitgerekend.
- Bijlagen
-
- David Uhl 2 women and dog on motor bouwjaar 1915.jpg (174.62 KiB) 3927 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Op advies van een vervoersdeskundige heb ik mezelf een 3 wieler aangeschaft.
Met traphulp, dus een vorm van E-ondersteuning tijdens het verplaatsen.
Heb jarenlang met een zijspan gereden dus het schommelen ben ik al gewend.
Je kan niet zo snel omvallen vertelde iemand mij, en ik geloofde hem meteen.
Wat voor mijn doen uitzonderlijk is.
Heb de banden opgepompt en dat was 50% meer werk dan met een tweewieler.
Bel mij morgen ergens op de dag of avond even.
Gewoon doen, ben gezeur wel gewend.
Met traphulp, dus een vorm van E-ondersteuning tijdens het verplaatsen.
Heb jarenlang met een zijspan gereden dus het schommelen ben ik al gewend.
Je kan niet zo snel omvallen vertelde iemand mij, en ik geloofde hem meteen.
Wat voor mijn doen uitzonderlijk is.
Heb de banden opgepompt en dat was 50% meer werk dan met een tweewieler.
Bel mij morgen ergens op de dag of avond even.
Gewoon doen, ben gezeur wel gewend.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Ik heb ontdekt wat er aan oliepompen mankeert.
Ze worden door mensen gemaakt!
Geef ze dan eens ongelijk, die pompen bedoelen we, om het liefst niet te pompen.
Vandaag op zoek gegaan naar wie er allemaal HD onderdelen en zelfs complete motorblokken maken.
En zelfs oude blokken maken met de nieuwste technieken en materialen.
Nauwkeurig volgens de Blueprints van de jaren '30.
Dat ze dan ook de verborgen problemen mee kopiëren weten ze niet.
En wat wordt er weer vergeten?
De oliepomp!
Weer het oude ding gekopieerd en zelfs de oude aandrijving gemonteerd.
Het lijkt er op dat iedereen denkt dat vroeger alles betere was.
En zo zien we ook de Jap pompen.
Niemand klaagt, dus zijn het goede pompen.
Het eerste waar we in P weer mee verder gaan is het oliepomp testblok.
Anders kan je de rest wel vergeten.
Deze keer geen plaatje.
Zonder kan ook, vindt ik.
Ze worden door mensen gemaakt!
Geef ze dan eens ongelijk, die pompen bedoelen we, om het liefst niet te pompen.
Vandaag op zoek gegaan naar wie er allemaal HD onderdelen en zelfs complete motorblokken maken.
En zelfs oude blokken maken met de nieuwste technieken en materialen.
Nauwkeurig volgens de Blueprints van de jaren '30.
Dat ze dan ook de verborgen problemen mee kopiëren weten ze niet.
En wat wordt er weer vergeten?
De oliepomp!
Weer het oude ding gekopieerd en zelfs de oude aandrijving gemonteerd.
Het lijkt er op dat iedereen denkt dat vroeger alles betere was.
En zo zien we ook de Jap pompen.
Niemand klaagt, dus zijn het goede pompen.
Het eerste waar we in P weer mee verder gaan is het oliepomp testblok.
Anders kan je de rest wel vergeten.
Deze keer geen plaatje.
Zonder kan ook, vindt ik.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
techniek vragen/antwoord
Berichtdoor bert55 » Zo Jul 05, 2015 12:22
Ben ik zowaar onze verjaardag vergeten.
Ik heb de 13 bladzijden door gebladerd en er staat veel in.
Sommige afbeeldingen zijn zelfs erg veel bekeken, verrassend veel.
Geeft mij het idee dat er genoeg belangstelling is.
Dat er maar weinig reageren is een algemeen verschijnsel.
OP de MV een Englisch gedeelte gezet en het is in een maand tijd 1014 keer bekeken.
Maar ondanks de Engelse taal is er nog niemand die de moed heeft gehad om te reageren.
Ik kan wel zien dat er belangstelling is vanuit de USA.
De IP nummers laten dat zien en soms is er een adres dat meerdere keren op de site aanwezig is.
Het zal voor de USA lezers wel een controversieel geschrijf zijn.
Van de HD mythe blijft weinig over, eerder het tegendeel wordt bewezen.
Eén heeft de moed gehad om een link naar de MV op een USA site te zetten.
Ga daar is kijken, geheel nieuwe ideeën over HD techniek.
Maar niemand reageert.
Misschien mag je dat ook niet verwachten.
Er wordt op die site veel over de oude zijkleppers gedebatteerd.
Erg leuk maar niemand wordt er wijzer van. Behalve dan de handel in vervangende onderdelen.
Ze geloven van elkaar de meest domme verhalen en veronderstellingen.
Volg je een topic dan is er geen positief einde of het stopt zo maar ineens.
Op dit topic staat op blz 1 een stukje over leren en wijzer worden.
Het is een kopie uit een MV topic en de datum en het aantal keer gelezen staat er ook op.
Uiteraard is dat ook een jaar gelden, maar het meest opzienbarendste is het aantal keer gelezen op de MV; van 20.000 naar 60.000.
Bijna 1000 x per week.
Noppenforum; Leergeld, wat kost dat. 1695 keer bekeken.
Ook mooi, toch.
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... ic=621.180
De afbeelding is een stuk tekst uit het topic; Waarom slijt het?
De moeite waard om het vanaf blz 1 door te lezen, er staat dat in wat je nergens anders zal lezen.
Waarom is dat zo? Omdat niemand over problemen schrijft daar wordt je namelijk niet populair van.
Domweg doorgaan of meer slimme oplossingen gaan zoeken?
Toch even een leuk plaatje zoeken.
Berichtdoor bert55 » Zo Jul 05, 2015 12:22
Ben ik zowaar onze verjaardag vergeten.
Ik heb de 13 bladzijden door gebladerd en er staat veel in.
Sommige afbeeldingen zijn zelfs erg veel bekeken, verrassend veel.
Geeft mij het idee dat er genoeg belangstelling is.
Dat er maar weinig reageren is een algemeen verschijnsel.
OP de MV een Englisch gedeelte gezet en het is in een maand tijd 1014 keer bekeken.
Maar ondanks de Engelse taal is er nog niemand die de moed heeft gehad om te reageren.
Ik kan wel zien dat er belangstelling is vanuit de USA.
De IP nummers laten dat zien en soms is er een adres dat meerdere keren op de site aanwezig is.
Het zal voor de USA lezers wel een controversieel geschrijf zijn.
Van de HD mythe blijft weinig over, eerder het tegendeel wordt bewezen.
Eén heeft de moed gehad om een link naar de MV op een USA site te zetten.
Ga daar is kijken, geheel nieuwe ideeën over HD techniek.
Maar niemand reageert.
Misschien mag je dat ook niet verwachten.
Er wordt op die site veel over de oude zijkleppers gedebatteerd.
Erg leuk maar niemand wordt er wijzer van. Behalve dan de handel in vervangende onderdelen.
Ze geloven van elkaar de meest domme verhalen en veronderstellingen.
Volg je een topic dan is er geen positief einde of het stopt zo maar ineens.
Op dit topic staat op blz 1 een stukje over leren en wijzer worden.
Het is een kopie uit een MV topic en de datum en het aantal keer gelezen staat er ook op.
Uiteraard is dat ook een jaar gelden, maar het meest opzienbarendste is het aantal keer gelezen op de MV; van 20.000 naar 60.000.
Bijna 1000 x per week.
Noppenforum; Leergeld, wat kost dat. 1695 keer bekeken.
Ook mooi, toch.
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... ic=621.180
De afbeelding is een stuk tekst uit het topic; Waarom slijt het?
De moeite waard om het vanaf blz 1 door te lezen, er staat dat in wat je nergens anders zal lezen.
Waarom is dat zo? Omdat niemand over problemen schrijft daar wordt je namelijk niet populair van.
Domweg doorgaan of meer slimme oplossingen gaan zoeken?
Toch even een leuk plaatje zoeken.
- Bijlagen
-
- JVA-Ecotech invented.jpg (176.61 KiB) 3861 keer bekeken
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Ik lees al vanaf het begin mee. Vaak snap ik er geen snars van, maar dat komt meer door mijn niet technische achtergrond Maar wel mooi om te zien dat er mensen zijn met zoveel technische motorkennis en andere ideeën erop na houden.
Blijkbaar is Harley toch niet de overpriced eurootjes waard als ik volgend artikel lees: http://speedandengines.com/2016/07/08/h ... y-trouble/
Blijkbaar is Harley toch niet de overpriced eurootjes waard als ik volgend artikel lees: http://speedandengines.com/2016/07/08/h ... y-trouble/
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Mooi gevonden Edwin.
En bedankt voor je reactie.
Soms lijkt het of ik schrijf voor blinden en doofstommen.
Zonder te discrimineren natuurlijk.
Dat je er soms geen snars,(mooi woord), van begrijpt is logisch.
Ik snap er soms ook niets van.
Ik kom een berg, bergen, ongeloof tegen vanuit de zogenaamde HD deskundigen wereld.
Maar het is duidelijk; ze willen het niet weten.
Van je geloof afstappen valt niet mee, en al zeker niet als je, je er aan probeert vast te houden.
Waarom moeten mensen zich hechten, vasthouden en ergens in geloven?
Omdat ze anders omvallen?
Ik val soms om van verbazing!
Wat er nu gebeurd met de HDMoCo is even logisch als alle gebreken die er al jaren lang in zitten.
Net als 99,99 % van de dealers, de HDMoCo en al die clubleden die elkaar gevangen houden in een op niets gebaseerde mythe van kwaliteit.
Waarschuw al meer dan 10 jaar op de MV voor de verborgen gebreken, maar iedereen doet alsof het een door mij verzonnen verhaal is.
Op enkele uitzonderingen na, natuurlijk.
Bert 55 weet hoe het HD wereldje in elkaar zit; Bewust Onwetend Blijven.
Anders slaap je niet rustig.
En toch blijf ik een HD liefhebber!
Even onlogisch als logica.
Misschien is HD wel de meest dankbare motor die er te vinden is.
Al valt altijd wat te doen aan die dingen.
In Duitsland zijn ze alle oude Big-Twin blokken weer opnieuw aan het fabriceren en op de markt aan het brengen.
Onder de kreet; Blueprinten.
Alsof er een tekening bestaat waarop alles uitgebeeld is zoals het moet zijn.
Er worden bijna elk jaar nieuwe tekeningen gemaakt.
Daarop wordt aangegeven waar er verbeteringen aangebracht zijn.
Volgens welke Blueprint wordt er dan gewerkt. De eerste of de laatste?
Uit 1930, 1940 of 1950?
Met het wetsump systeem of toch maar iets moderner het drysump gedoe.
Of is het een willekeur van de makers volgens welke Blueprint ze gaan werken.
Ik vindt het een ongelooflijke ontwikkeling en hoop het beste voor deze mensen.
Maar waarom weten ze schijnbaar helemaal niets van de problemen?
Ik snap hier helemaal niets van.
Ineens bedenk ik mij dat het misschien mijn leeftijd is.
Ik weet van de oude problemen omdat ik een generatie ouder bent dat de huidige HD rijders.
Ik weet ervan omdat ik er midden in heb gewerkt en mee gereden hebt.
Ik weet van de oude verborgen gebreken maar iemand van 20/30 jaar jonger kan dat niet weten!
Het staat nergens beschreven!
In oude Amerikaans HD bladen staat wel wat maar naar de oorzaak van de problemen is nooit goed gezocht.
Na de nodige gebroken drijfstangen en uitgelopen zuigerpen borgen ben ik de oorzaak gaan zoeken, ergens eind 1980.
Het afgebeelde krukas controle apparaat heeft een keer op de BigTwin show gestaan.
En iedere HD techneut lachte erom.
Waarom?
Ze begrepen er niets van, of het was hun een stap te ver of het was een keuze; Laten we met z'n allen ontkennen dat er krukas problemen zijn.
Totdat bijna iedereen het wel weet, en geen nieuwe HD meer koopt.
Kwaliteit in een HD? Ik weet niet waar dat zit en ik heb het ook nooit gevonden.
De constructie van een HD is bijna altijd geschikt om te veranderen tot een geloofwaardig technisch product.
Het is een verborgen kwaliteit, niemand ziet de mogelijkheden die er zijn of weet er geen gebruik van te maken.
Nog even en ik heb geen tijd meer, moet nog boodschappen doen.
Zal het laatste gedeelte van het verhaal plaatsen, erg goed geschreven.
ONCE UPON A TIME, Er was eens;
Once upon a time Harley Davidson use to be the mega force in the motorcycle industry. It was always at the top of the list for any respecting biker to want to own. To be in most motorcycle clubs one had to have a Harley. A biker without a Harley wasn’t considered to be a biker but just some wannabee. All that has now changed. The once mighty symbol of freedom and image has started to crumble. The company that used to be the king of the road is just a shadow of itself. The company has no one to blame but itself for its fall from grace.
Amen!
Een mooi voorbeeld; De smering van de XLnokkenas bronzen bussen.
De olie kan er niet eens komen, of bij veel geluk en toeval. De kraag op de bus sluit de olietoevoer af.
Is dat een keuze of gewoon dommigheid?
In 1929 begonnen met de 4 op een rij nokkenassen en de problemen met de smering van de bronzen bussen zit er in 2016 nog in.
Het beschadigde carter zou er voor gezorgd hebben dat de hele motor TL zou raken.
Maar gelukkig had ik apparatuur gemaakt om de overmaat bus op de juiste plaats te zetten.
Dat was pas leuk.
En bedankt voor je reactie.
Soms lijkt het of ik schrijf voor blinden en doofstommen.
Zonder te discrimineren natuurlijk.
Dat je er soms geen snars,(mooi woord), van begrijpt is logisch.
Ik snap er soms ook niets van.
Ik kom een berg, bergen, ongeloof tegen vanuit de zogenaamde HD deskundigen wereld.
Maar het is duidelijk; ze willen het niet weten.
Van je geloof afstappen valt niet mee, en al zeker niet als je, je er aan probeert vast te houden.
Waarom moeten mensen zich hechten, vasthouden en ergens in geloven?
Omdat ze anders omvallen?
Ik val soms om van verbazing!
Wat er nu gebeurd met de HDMoCo is even logisch als alle gebreken die er al jaren lang in zitten.
Net als 99,99 % van de dealers, de HDMoCo en al die clubleden die elkaar gevangen houden in een op niets gebaseerde mythe van kwaliteit.
Waarschuw al meer dan 10 jaar op de MV voor de verborgen gebreken, maar iedereen doet alsof het een door mij verzonnen verhaal is.
Op enkele uitzonderingen na, natuurlijk.
Bert 55 weet hoe het HD wereldje in elkaar zit; Bewust Onwetend Blijven.
Anders slaap je niet rustig.
En toch blijf ik een HD liefhebber!
Even onlogisch als logica.
Misschien is HD wel de meest dankbare motor die er te vinden is.
Al valt altijd wat te doen aan die dingen.
In Duitsland zijn ze alle oude Big-Twin blokken weer opnieuw aan het fabriceren en op de markt aan het brengen.
Onder de kreet; Blueprinten.
Alsof er een tekening bestaat waarop alles uitgebeeld is zoals het moet zijn.
Er worden bijna elk jaar nieuwe tekeningen gemaakt.
Daarop wordt aangegeven waar er verbeteringen aangebracht zijn.
Volgens welke Blueprint wordt er dan gewerkt. De eerste of de laatste?
Uit 1930, 1940 of 1950?
Met het wetsump systeem of toch maar iets moderner het drysump gedoe.
Of is het een willekeur van de makers volgens welke Blueprint ze gaan werken.
Ik vindt het een ongelooflijke ontwikkeling en hoop het beste voor deze mensen.
Maar waarom weten ze schijnbaar helemaal niets van de problemen?
Ik snap hier helemaal niets van.
Ineens bedenk ik mij dat het misschien mijn leeftijd is.
Ik weet van de oude problemen omdat ik een generatie ouder bent dat de huidige HD rijders.
Ik weet ervan omdat ik er midden in heb gewerkt en mee gereden hebt.
Ik weet van de oude verborgen gebreken maar iemand van 20/30 jaar jonger kan dat niet weten!
Het staat nergens beschreven!
In oude Amerikaans HD bladen staat wel wat maar naar de oorzaak van de problemen is nooit goed gezocht.
Na de nodige gebroken drijfstangen en uitgelopen zuigerpen borgen ben ik de oorzaak gaan zoeken, ergens eind 1980.
Het afgebeelde krukas controle apparaat heeft een keer op de BigTwin show gestaan.
En iedere HD techneut lachte erom.
Waarom?
Ze begrepen er niets van, of het was hun een stap te ver of het was een keuze; Laten we met z'n allen ontkennen dat er krukas problemen zijn.
Totdat bijna iedereen het wel weet, en geen nieuwe HD meer koopt.
Kwaliteit in een HD? Ik weet niet waar dat zit en ik heb het ook nooit gevonden.
De constructie van een HD is bijna altijd geschikt om te veranderen tot een geloofwaardig technisch product.
Het is een verborgen kwaliteit, niemand ziet de mogelijkheden die er zijn of weet er geen gebruik van te maken.
Nog even en ik heb geen tijd meer, moet nog boodschappen doen.
Zal het laatste gedeelte van het verhaal plaatsen, erg goed geschreven.
ONCE UPON A TIME, Er was eens;
Once upon a time Harley Davidson use to be the mega force in the motorcycle industry. It was always at the top of the list for any respecting biker to want to own. To be in most motorcycle clubs one had to have a Harley. A biker without a Harley wasn’t considered to be a biker but just some wannabee. All that has now changed. The once mighty symbol of freedom and image has started to crumble. The company that used to be the king of the road is just a shadow of itself. The company has no one to blame but itself for its fall from grace.
Amen!
Een mooi voorbeeld; De smering van de XLnokkenas bronzen bussen.
De olie kan er niet eens komen, of bij veel geluk en toeval. De kraag op de bus sluit de olietoevoer af.
Is dat een keuze of gewoon dommigheid?
In 1929 begonnen met de 4 op een rij nokkenassen en de problemen met de smering van de bronzen bussen zit er in 2016 nog in.
Het beschadigde carter zou er voor gezorgd hebben dat de hele motor TL zou raken.
Maar gelukkig had ik apparatuur gemaakt om de overmaat bus op de juiste plaats te zetten.
Dat was pas leuk.
- Bijlagen
-
- Camshaft Oil problems and solutions.jpg (146.19 KiB) 3828 keer bekeken
-
- 4 Camshaft and their problemes 1929-.jpg (193.22 KiB) 3839 keer bekeken
Door al deze doom scenario's wilde ik toch meer weten van mijn dagelijkse motorfiets, een Kawasaki GPZ500. Niets waard en opzich een erg goede reputatie. Wat ik alleen nooit gesnapt heb, is dat er een koelwatertemperatuurmeter op zit maar geen olietemperatuurmeter. De KWTmeter zit ook direct op de thermostaat. Die geeft dus eigenlijk altijd een goede waarde aan zolang er niets heel ernstig fout is met de motor. Mocht ineens alle koelvloeistof weg lopen, dan vraag ik me af of die uberhaupt iets aangeeft omdat hij niet meer in een warmtegeleidend medium zit. Daarbij heeft de meter alleen een groen en rood gebied zonder dat daar een waarde aan wordt gehangen.
Met de berg onderdelen die ik van dit ding heb rond slingeren kon ik hier wel wat aan doen. Ik had nog een tweede thermostaathuis met KWTsensor. Ook heb ik nog een sloopmotorblok. Daar heb ik het onderste carterdeksel vanaf gehaald om die wat aan te passen.
Dat onderste carterdeksel heb ik gewoon een gat in geboord en getapt voor de montage van de KWTsensor. Dit is het enige punt wat me een beetje zorgen baart, zo'n carterdeksel is helemaal niet dik!
In dit detal lijkt er veel materiaal te zijn, maar het pakkingvlak is breder dan de rest van de wand van het deksel. De praktijk zal het leren... Gelukkig heeft de KWTsensor taps toelopend schroefdraad en zet zichzelf daar aardig goed mee vast.
Omdat ik er nu toch bij kon, heb ik meteen het overdrukventiel van het oliesmeersysteem nagekeken. Volgens de boeken met deze werken tussen de 5 en 6 bar. Met de compressor kon ik vaststellen dat deze al opende bij 4 bar. Misschien is de veer na al die jaren wat slapper geworden. Een extra M6 ringetje op de veer bracht de openingsdruk weer omhoog naar 5,5 bar.
Daarna heb ik eerst de KWTsensor maar eens gekalibreerd in kokend water. Zo kon ik op het dashboard tenminste wat referentiestreepjes aanbrengen. Met een vleesthermometer heb ik daarna tijdens het afkoelen nog wat streepjes op 90, 80 en 70 graden geplakt. De opstelling:
En het resultaat:
Alles leek te werken dus het hele zaakje heb ik weer terug gebouwd en een extra draad getrokken vanaf de nieuwe sensor naar het dashboard.
Ik heb er nog maar korte ritjes van minder dan 10km mee gereden. Op die afstand reageert de meter nog bijna niet. De olie is dan nog onder de 70 graden. Nu is het vooral in gaten houden in welke omstandigheden welke temperaturen worden gehaald. Ik ben benieuwd
Nou zit ik wel meteen weer verder te denken. De schakelaar voor het oliedruklampje kan ik natuurlijk ook vervangen voor een sensor en een extra oliedrukmeter...
Met de berg onderdelen die ik van dit ding heb rond slingeren kon ik hier wel wat aan doen. Ik had nog een tweede thermostaathuis met KWTsensor. Ook heb ik nog een sloopmotorblok. Daar heb ik het onderste carterdeksel vanaf gehaald om die wat aan te passen.
Dat onderste carterdeksel heb ik gewoon een gat in geboord en getapt voor de montage van de KWTsensor. Dit is het enige punt wat me een beetje zorgen baart, zo'n carterdeksel is helemaal niet dik!
In dit detal lijkt er veel materiaal te zijn, maar het pakkingvlak is breder dan de rest van de wand van het deksel. De praktijk zal het leren... Gelukkig heeft de KWTsensor taps toelopend schroefdraad en zet zichzelf daar aardig goed mee vast.
Omdat ik er nu toch bij kon, heb ik meteen het overdrukventiel van het oliesmeersysteem nagekeken. Volgens de boeken met deze werken tussen de 5 en 6 bar. Met de compressor kon ik vaststellen dat deze al opende bij 4 bar. Misschien is de veer na al die jaren wat slapper geworden. Een extra M6 ringetje op de veer bracht de openingsdruk weer omhoog naar 5,5 bar.
Daarna heb ik eerst de KWTsensor maar eens gekalibreerd in kokend water. Zo kon ik op het dashboard tenminste wat referentiestreepjes aanbrengen. Met een vleesthermometer heb ik daarna tijdens het afkoelen nog wat streepjes op 90, 80 en 70 graden geplakt. De opstelling:
En het resultaat:
Alles leek te werken dus het hele zaakje heb ik weer terug gebouwd en een extra draad getrokken vanaf de nieuwe sensor naar het dashboard.
Ik heb er nog maar korte ritjes van minder dan 10km mee gereden. Op die afstand reageert de meter nog bijna niet. De olie is dan nog onder de 70 graden. Nu is het vooral in gaten houden in welke omstandigheden welke temperaturen worden gehaald. Ik ben benieuwd
Nou zit ik wel meteen weer verder te denken. De schakelaar voor het oliedruklampje kan ik natuurlijk ook vervangen voor een sensor en een extra oliedrukmeter...
Wow, dit verhaaltje heb ik ook op het Amerikaanse GPZ500 forum geplaatst. Ik heb daar een schat aan informatie opgedaan en het leek me leuk om zo ook wat terug te doen. Binnen 20 minuten werd de eerste reactie geplaatst dat het onzin is om de olietemperatuur te weten. Ik quote: "even exotic hot rod cars don't bother with oil temp gages".
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Binnen 20 minuten werd de eerste reactie geplaatst dat het onzin is om de olietemperatuur te weten.
Duidelijk een reactie van iemand die geen raad zou weten met een hoge temperatuur.
Afgelopen vrijdag; Een bekende vertelde over zijn Evo motor.
Na een bepaalde tijd en sneller rijden stopt de motor er mee. En dat bij herhaling.
Vertelde hem van mijn ervaringen met motoren die er mee stoppen, na een bepaald rijgedrag.
Het stoppen lijkt op het compleet wegvallen van de ontsteking; De motor geeft tijdens het uitlopen geen klap meer.
Het lijkt erop dat iemand de ontsteking uitschakelt.
Zo kom je op een dwaalspoor van het wisselen van carburateurs en ontstekingen, met iedere keer weer het zelfde beeld van stilvallen.
Er wordt geen moment gedacht dat de motor wel eens te heet zou kunnen worden.
Het vertellen van mijn ervaringen heeft geen enkel effect op de man, hij gaat aankomende winter weer verder met zoeken.
Ervaringen zijn niet altijd van nut, en je moet er zelfs op letten aan wie je wat verteld.
Ik dacht er even aan om hem het verhaal van de oude SH rijder te vertellen.
Vanuit die ervaring met deze oude SH rijder is het wonder van Bert55-SH ontstaan, en uiteindelijk de halvering van de olietemperatuur.
Maar ik bedacht mij net op tijd; Zonde van de tijd.
Denk dus niet dat je ervaringen zomaar verder mag vertellen; Meestal wil niemand het weten.
Kan gewoon niet, wordt er gedacht, dat je iets aan een motor ontwerp gaat veranderen, en dat het dan ook nog beter wordt.
Kom je dus iemand tegen met een probleem, probeer dan eerst uit te vinden welk antwoord geschikt is binnen het acceptatie vermogen van de man met zijn motor.
Duidelijk een reactie van iemand die geen raad zou weten met een hoge temperatuur.
Afgelopen vrijdag; Een bekende vertelde over zijn Evo motor.
Na een bepaalde tijd en sneller rijden stopt de motor er mee. En dat bij herhaling.
Vertelde hem van mijn ervaringen met motoren die er mee stoppen, na een bepaald rijgedrag.
Het stoppen lijkt op het compleet wegvallen van de ontsteking; De motor geeft tijdens het uitlopen geen klap meer.
Het lijkt erop dat iemand de ontsteking uitschakelt.
Zo kom je op een dwaalspoor van het wisselen van carburateurs en ontstekingen, met iedere keer weer het zelfde beeld van stilvallen.
Er wordt geen moment gedacht dat de motor wel eens te heet zou kunnen worden.
Het vertellen van mijn ervaringen heeft geen enkel effect op de man, hij gaat aankomende winter weer verder met zoeken.
Ervaringen zijn niet altijd van nut, en je moet er zelfs op letten aan wie je wat verteld.
Ik dacht er even aan om hem het verhaal van de oude SH rijder te vertellen.
Vanuit die ervaring met deze oude SH rijder is het wonder van Bert55-SH ontstaan, en uiteindelijk de halvering van de olietemperatuur.
Maar ik bedacht mij net op tijd; Zonde van de tijd.
Denk dus niet dat je ervaringen zomaar verder mag vertellen; Meestal wil niemand het weten.
Kan gewoon niet, wordt er gedacht, dat je iets aan een motor ontwerp gaat veranderen, en dat het dan ook nog beter wordt.
Kom je dus iemand tegen met een probleem, probeer dan eerst uit te vinden welk antwoord geschikt is binnen het acceptatie vermogen van de man met zijn motor.
- Bijlagen
-
- Shaun lacht.jpg (17.18 KiB) 3811 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
https://www.xt600.de/xt_werkstatt/_spec ... /index.htm
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... pic=135.40
Leerzaam en vermakelijk.
De krukas- big-end lager en alles er om heen.
Maart 18, 2009,
Met de XT komt er een interessant stuk techniek op deze site. Het geeft een andere benadering van de toegepaste lagers en de plaats in het motorblok. De versleten as, op het XT 600 topic is een gevolg van de toegepaste lagers en de gebruikte passingen en daar gaan we even bij stilstaan. Het is het overdenken waard om te proberen dat verschijnsel te verklaren en een andere lagering voor de krukas te bedenken. Ter voorkoming van het doorslippen van de lager binnenring op de as. Het is het spel der spelingen en toegepaste toleranties. Vandaar de C 4 lagers met de vergrote speling. Met de maatverschillen in de as en het huis moet het lager in gemonteerde toestand bijna spelingvrij zijn. Door de vergrote speling is het mogelijk om voor vastere passingen te kiezen. Die zwaardere passingen horen bij de belasting en de hoge temperaturen in het blok van de XT motoren. Het zijn vooral de hoge temperaturen die de passingen beïnvloeden. Alle materialen zetten met hoge temperatuur uit en we weten dat aluminium meer uitzet dan staal. Al is de as en de lager binnenring beide van staal en ook nog gehard, ze zetten niet evenredig uit. De massa van de lagerring is groter dan de as en zo zet de ring meer uit dan de as zelf. Even iets te heet en de ring loopt los op de as en geeft slijtage. Dan is de kleine overmaat van de as snel weggesleten en een nieuw lager zit los op de as in plaats van met een vaste passing. Zonde want het kost je een nieuwe krukas. De as is geen los onderdeel zoals bij een HD. Het heeft te maken met de afstand tussen de as en de krukaspen. Door de korte slag staat de krukaspen niet ver van de zijas en maakt het onmogelijk om een losse as te gebruiken. Vliegwiel en as zijn daarom één geheel. De vraag is nu of de lagerkeuze wel de beste is geweest en de toegepaste passingen.
===================================================================================================================
Achteraf sta ik er versteld van hoeveel tijd en moeite ik in de krukas problemen en oplossingen hebt gestoken.
Jammer dat het weinig zin heeft gehad. Het blijven weggooi producten.
Uiteraard wordt er met de info niets gedaan of toegepast. Ten minste niet dat ik weet.
Op de Duitse site zie ik veel meer inzet, ervaring en interesse in verbeteringen.
Maar ik mag niet klagen over het leesgetal; Bijna 100K. in 9 jaar.
Leerzaam en vermakelijk?
Let op de 12:00 uur afwijkingen.
Deze afwijkingen worden veroorzaakt door de ongelijke afstanden in de krukaspen boringen.
Maar daar ga je, je natuurlijk niet druk om maken.
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... pic=135.40
Leerzaam en vermakelijk.
De krukas- big-end lager en alles er om heen.
Maart 18, 2009,
Met de XT komt er een interessant stuk techniek op deze site. Het geeft een andere benadering van de toegepaste lagers en de plaats in het motorblok. De versleten as, op het XT 600 topic is een gevolg van de toegepaste lagers en de gebruikte passingen en daar gaan we even bij stilstaan. Het is het overdenken waard om te proberen dat verschijnsel te verklaren en een andere lagering voor de krukas te bedenken. Ter voorkoming van het doorslippen van de lager binnenring op de as. Het is het spel der spelingen en toegepaste toleranties. Vandaar de C 4 lagers met de vergrote speling. Met de maatverschillen in de as en het huis moet het lager in gemonteerde toestand bijna spelingvrij zijn. Door de vergrote speling is het mogelijk om voor vastere passingen te kiezen. Die zwaardere passingen horen bij de belasting en de hoge temperaturen in het blok van de XT motoren. Het zijn vooral de hoge temperaturen die de passingen beïnvloeden. Alle materialen zetten met hoge temperatuur uit en we weten dat aluminium meer uitzet dan staal. Al is de as en de lager binnenring beide van staal en ook nog gehard, ze zetten niet evenredig uit. De massa van de lagerring is groter dan de as en zo zet de ring meer uit dan de as zelf. Even iets te heet en de ring loopt los op de as en geeft slijtage. Dan is de kleine overmaat van de as snel weggesleten en een nieuw lager zit los op de as in plaats van met een vaste passing. Zonde want het kost je een nieuwe krukas. De as is geen los onderdeel zoals bij een HD. Het heeft te maken met de afstand tussen de as en de krukaspen. Door de korte slag staat de krukaspen niet ver van de zijas en maakt het onmogelijk om een losse as te gebruiken. Vliegwiel en as zijn daarom één geheel. De vraag is nu of de lagerkeuze wel de beste is geweest en de toegepaste passingen.
===================================================================================================================
Achteraf sta ik er versteld van hoeveel tijd en moeite ik in de krukas problemen en oplossingen hebt gestoken.
Jammer dat het weinig zin heeft gehad. Het blijven weggooi producten.
Uiteraard wordt er met de info niets gedaan of toegepast. Ten minste niet dat ik weet.
Op de Duitse site zie ik veel meer inzet, ervaring en interesse in verbeteringen.
Maar ik mag niet klagen over het leesgetal; Bijna 100K. in 9 jaar.
Leerzaam en vermakelijk?
Let op de 12:00 uur afwijkingen.
Deze afwijkingen worden veroorzaakt door de ongelijke afstanden in de krukaspen boringen.
Maar daar ga je, je natuurlijk niet druk om maken.
- Bijlagen
-
- XT krukas fouten.jpg (91.4 KiB) 3802 keer bekeken
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Lijkt of er een hard stukje opgezogen is.. moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een pomp open heb gehaald.. is ie van jou?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Of na de enorme hoeveelheden info de resultaten wat we nou feitelijk aan ons DR Big blokje kunnen verbeteren......Leo schreef:Khad een technische vraag: Wanneer gaan we hier foto`s met uitleg zien van het rammelbak TTR blok wat weer tot leven komt ?
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Iemand met een Big en dit plaatje erbij....hoe dit kan? Ergens heb ik dat plaatje eerder
gezien
Blz 10.
Ben er ook nog niet uit hoe deze vorm van slijtage kan ontstaan.
Het bovenstaande plaatje zijn er twee verschillende cirkels te zien waar slijtage is ontstaan.
Het lijkt er op dat de binnenrotor kan kantelen.
Misschien door de ongelijke afvoer openingen?
De olie kan maar één kant op!
Ik ga er nog eens voor zitten, maar sta er niet bij stil.
wat we nou feitelijk aan ons DR Big blokje kunnen verbeteren......
Hangt van de testresultaten van de oliepomp af.
Probeer er volgende week weer wat aan te doen.
Eigen vervoer, op een trapondersteunde driewieler.
Met bochtenwerk moet je op je snelheid letten, heb ik gemerkt.
Geen plaatje deze keer.
gezien
Blz 10.
Ben er ook nog niet uit hoe deze vorm van slijtage kan ontstaan.
Het bovenstaande plaatje zijn er twee verschillende cirkels te zien waar slijtage is ontstaan.
Het lijkt er op dat de binnenrotor kan kantelen.
Misschien door de ongelijke afvoer openingen?
De olie kan maar één kant op!
Ik ga er nog eens voor zitten, maar sta er niet bij stil.
wat we nou feitelijk aan ons DR Big blokje kunnen verbeteren......
Hangt van de testresultaten van de oliepomp af.
Probeer er volgende week weer wat aan te doen.
Eigen vervoer, op een trapondersteunde driewieler.
Met bochtenwerk moet je op je snelheid letten, heb ik gemerkt.
Geen plaatje deze keer.
Dat is een aloud bekend probleem bij driewielers.JVA-Ecotech schreef: ...op een trapondersteunde driewieler.
Met bochtenwerk moet je op je snelheid letten, heb ik gemerkt...
Daar zal ik dan een keer voor zorgenJVA-Ecotech schreef:...Geen plaatje deze keer...
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Leuk hoor, maar waarom rood?
Heb een hekel aan rood.
Kan roodstaan niet uitstaan.
Dat ding aan de voorkant is een towbar.
Een monteur kon dan met de ServiCar naar een auto klant rijden, en de motor mee terug nemen.
De laatste exemplaren zijn in 1972 gebouwd met alle problemen uit de jaren 30/40 er nog in.
Zo waren alleen goed voor rondjes rijden in de bebouwde kom.
Parkeerwachten met een krijtstok banden merken en bekeuringen uit schrijven.
Een aantal jaren geleden aan een differentieel gewerkt van zo een motor.
De beide achterwielen konden een 1,5 cm heen en weer in het frame.
In het tandwielhuis was een afstands bus met een veel te grote boring en dat was de grote axiale speling.
Daar had een redelijke passing voor de as van de satelliet tandwiel lagering in moeten zitten.
Maar nee, dat moet dan weer met erg veel speling gemonteerd worden. Foei toch.
Het mooiste waren de lul verhalen van de hd liefhebbers om dat ding heen.
Deden hun uiterste best om er een logische verklaring voor te vinden.
Domweg het zien als een foutje van HD uit, dat was hun eer te na.
Zielepoten!
Vindt rood toch wel mooi.
Maar dat ga ik natuurlijk niet toegeven, ben niet gek.
Toch, of toch wel?
Heb een hekel aan rood.
Kan roodstaan niet uitstaan.
Dat ding aan de voorkant is een towbar.
Een monteur kon dan met de ServiCar naar een auto klant rijden, en de motor mee terug nemen.
De laatste exemplaren zijn in 1972 gebouwd met alle problemen uit de jaren 30/40 er nog in.
Zo waren alleen goed voor rondjes rijden in de bebouwde kom.
Parkeerwachten met een krijtstok banden merken en bekeuringen uit schrijven.
Een aantal jaren geleden aan een differentieel gewerkt van zo een motor.
De beide achterwielen konden een 1,5 cm heen en weer in het frame.
In het tandwielhuis was een afstands bus met een veel te grote boring en dat was de grote axiale speling.
Daar had een redelijke passing voor de as van de satelliet tandwiel lagering in moeten zitten.
Maar nee, dat moet dan weer met erg veel speling gemonteerd worden. Foei toch.
Het mooiste waren de lul verhalen van de hd liefhebbers om dat ding heen.
Deden hun uiterste best om er een logische verklaring voor te vinden.
Domweg het zien als een foutje van HD uit, dat was hun eer te na.
Zielepoten!
Vindt rood toch wel mooi.
Maar dat ga ik natuurlijk niet toegeven, ben niet gek.
Toch, of toch wel?
Ik wet dat HD nog eerder een goede fiets neer zet dan dat het TTR blok gereviseerd geraakt als op de makkelijkste technische vraag aller tijden geen antwoord gegeven kan worden.
Zat na eindeloos geknip / geplak helemaal klaar voor interessant werk.
Wacht ff . Ik heb er ook een plaatje bij :
Vertaald in het nederlands maakt dat ( verhip , weer een plaatje )
Zat na eindeloos geknip / geplak helemaal klaar voor interessant werk.
Wacht ff . Ik heb er ook een plaatje bij :
Vertaald in het nederlands maakt dat ( verhip , weer een plaatje )
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
techniek vragen/antwoord
Bijlage(n) door bert55 » Zo Jul 05, 2015 12:22
323 Reacties
6500 Weergaves
Laatste bericht door Leo Bekijk laatste bericht
Wo Jul 27, 2016 07:40
Het draait om de kijkcijfers uiteindelijk.
Ver....geen pl.
Saaie boel.
Bijlage(n) door bert55 » Zo Jul 05, 2015 12:22
323 Reacties
6500 Weergaves
Laatste bericht door Leo Bekijk laatste bericht
Wo Jul 27, 2016 07:40
Het draait om de kijkcijfers uiteindelijk.
Ver....geen pl.
Saaie boel.