geen compressie bij aankicken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Heey allemaal,
Toen ik afgelopen zaterdag ging rijden in rilland-bath (circuit) met mijn kawasaki kx 125 (1999) toen had ik wat problemen met het aankicken, het was grof uitgelegd net of het tandwiel van de kickstarter er tussenuit was... als ik trapte was er helemaal geen compressie terwijl ik wel het idee had dat mijn zuiger zijn slag maakte :? na 10 keer kicken pakte hij zijn compressie weer op en liep gewoon netjes stationer, met het rijden heb ik ook nergenst meer last van gehad. bij de eerste 9 keer kicken was het trouwens wel zo dat hij op het laatste moment toch weer wat compressie had. Ik snap er in ieder geval niks van, dus mijn vraag aan jullie: wie weet wat dit zou kunnen zijn?

Groeten, Vincent #28
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

misschien heeft ie een *warmloper* gehad ...
net niet een vastloper ...maar dat je zuigerveertjes vast gaan zitten aan je zuiger omdat deze te warm is geweest ... het kan dat ze na het afkoelen weer los zijn gekomen ...ALS dit t geval is ben je wel aan een verse zuiger toe...(en moet er een rede zijn voor het te warm worden)

andere optie is dat er inderdaad iets met het kickstart systeem is .. wat wel vreemd is voor een mechanisc systeem , dat hij het later weer wel doet :shock:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

het is trouwens de 1 ste keer dat het voor is gekomen, de zuiger zat er op dat moment nog maar 4,5 uur in dus dat zal het niet zijn, misschien dat ik 1 zuigermaatje eronder zit.... er zit nu een C zuiger in (is tot een C maat gehoond voor meer vermogen en niet omdat er krassen in gezeten hebben) de cilinder is trouwens ook ongeveer 0.8mm afgevlakt (poorten liggen nu dus hoger) misschien heeft het daar iets mee te maken.... pas geleden heb ik nog problemen met de koeling gehad (olie in koelvloeistof en koelvloeistof in carter) dat is nu wel opgelost, maar zou dat nog effect kunnen hebben op de motor? :? ik weet in ieder geval zeker dat ik nooit meer motor koop waarvan de cilinder getuned is, ik ben er langzamerhand erg moe van geworden vooral omdat er 5 voetpakkingen tussen moeten :evil:
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

is dat koel probleem zeker opgelost ?.. misschien is dat nu juist wel de rede van wat ik hier boven beschreven heb ..?... en dat je zuiger 4,5 uur oud is betekend niet dattie geen warmloper kan krijgen ...meestal komt dat juist door gebrek aan koeling

en kan je de ruimte onder je cilinder niet uitvullen met een aluminium vul plaatje (makkelijk zelf te maken) in plaats van 5 pakkingen?..
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

voor zo ver ik weet is het koelprobleem opgelost, ik wilde met die 4,5 uur eigeluk zeggen dat de zuiger nog niet versleten is... dus dat hij geen warmloper heeft gehad omdat de zuiger te ver versleten was. Maar mijn motor zat bijna helemaal onder de modder dus misschien is dat de rede van de warmloper...

jah de ruimte zou wel uitgevuld kunnen worden met een alu plaatje maar ik weet niet welke dikte ik moet nemen, omdat dat er moeilijk te bepalen is want nu zitten er 5 pakkingen van 0.4 millimeter tussen en dat zijn van die pakkingen met alu van binnen en op de buitenkant zit een ander soort materiaal wat een klein beetje in elkaar geperst wordt bij het aandraaien van de cilinder dus ik zou eigeluk niet weten hoe ik het aan moet pakken...

maarruh joebar bedankt tot zo ver, de reden dat mijn motor zo slecht startte is me nu teminste duidelijk :D
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

mxrider#28 schreef:
jah de ruimte zou wel uitgevuld kunnen worden met een alu plaatje maar ik weet niet welke dikte ik moet nemen, omdat dat er moeilijk te bepalen is want nu zitten er 5 pakkingen van 0.4 millimeter tussen en dat zijn van die pakkingen met alu van binnen en op de buitenkant zit een ander soort materiaal wat een klein beetje in elkaar geperst wordt bij het aandraaien van de cilinder dus ik zou eigeluk niet weten hoe ik het aan moet pakken...
Meet met een micrometer de afstand op tot je zuiger, met die pakkingen, en zonder die pakkingen gemonteerd. Het verschil daartussen is de dikte van die plaat :)

Suc6, en ik rij zelf btw ook weleens op Rilland - Bath :)
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

mxrider#28 schreef:het is trouwens de 1 ste keer dat het voor is gekomen, de zuiger zat er op dat moment nog maar 4,5 uur in dus dat zal het niet zijn, misschien dat ik 1 zuigermaatje eronder zit.... er zit nu een C zuiger in (is tot een C maat gehoond voor meer vermogen en niet omdat er krassen in gezeten hebben) de cilinder is trouwens ook ongeveer 0.8mm afgevlakt (poorten liggen nu dus hoger) misschien heeft het daar iets mee te maken.... pas geleden heb ik nog problemen met de koeling gehad (olie in koelvloeistof en koelvloeistof in carter) dat is nu wel opgelost, maar zou dat nog effect kunnen hebben op de motor? :? ik weet in ieder geval zeker dat ik nooit meer motor koop waarvan de cilinder getuned is, ik ben er langzamerhand erg moe van geworden vooral omdat er 5 voetpakkingen tussen moeten :evil:
meen je het serieus dat ze hem naar een c zuiger opgeboord hebben omdat je daar vermogen mee win? :shock:
Een c zuiger is meestal zo'n honderste groter (b is bij honda geloof ik: 53,96 een c 53,97) de hoeveel heid meer in cilinderinhoud wat je daar mee win is te verwaarlozen :lol:.
Verder lijkt het me van die compressie een kickstart probleem
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

nee ikzelf niet de 1ste eigenaar vondt het blijkbaar leuk of zo :D
wimtb

ik denk dat de oorzaak ligt bij het kickstarter mechanisme. Deze is normaal ontkoppeld. Maar als je de kickstarter intrap zal in het eerste gedeelte van de slag (de normale vrije slag die je voelt) het tandwiel op de kickstarteras verschuiven waardoor een vertanding in elkaar grijpt. Als dit schuiven te zwaar gaat, bv tgv slechte smering of vuile olie. dan grijpen de tanden gewoon niet in elkaar. Je zegt ook dat je koelvloeistof in de olie hebt gehad. Dit spul smeert normaal niet zo goed (zwak uitgedrukt).
Het beste kun je het koppelingsdeksel eraf halen, boel schoonmaken en nieuwe olie in het blok doen.
Plaats reactie