Ik sleep al jaren een ketting-splitter mee, maar ik heb 'm nog nooit nodig gehad.
Vandaar mijn vraag; wie heeft er wel eens een ketting gebroken ?
Ik bedoel dan geen ketting die al lang aan vervanging toe was, maar een ketting waar je nog alle vertrouwen in had.
wie heeft er wel eens een ketting gebroken ?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ik maarja die was al lang aan vervanging toe....
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ik ooit eens met een nieuwe ketting, maar toen was gewoon het kettingslotje gebroken (was van bedenkelijke kwaliteit). Een kettingschakel breken heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij anderen (en daar zijn er bij die doorrijden tot de tussencilindertjes eraf vallen ). Dus die ketting-scheider kan je mi best thuislaten
Keep on smiling!
ikke !!! ja ja een bijna nieuwe tsubaki ketting na drie of vier keer rijden brak deze toen ik in mul zand reed , stond niet te strak of juist te slap ....ook de tandwielen stonden in lijn en de geklonken schakel was nog inorde .... ut blijft dus een raadsel ...fabrieks foutje misschien?...
nog erger was het , dat de ketting bij het losschieten , de hydraulische koppelings bediening heeft stuk geslagen (ktm520exc)
nog erger was het , dat de ketting bij het losschieten , de hydraulische koppelings bediening heeft stuk geslagen (ktm520exc)
4 strokes only !!
Jawel, vorig jaar april, ketting van 500 kms oud, op de snelweg, allerlinkste baan, met 120 op de teller. De ketting sloeg niet vast oid, ook geen stukken karter weggeslagen, maar ik kon moeilijk van links naar rechts dwars over 3 rijbanen uitrollen, dus stond ik links tussen 2 snelwegen in.....de wegenwacht kon me niet horen van de herrie. Een andere motorrijder (zo'n racer) heeft me geholpen door het verkeer te waarschuwen en zo kon ik naar de "veilige" overkant lopen.
Ik heb die dag in 1 keer het geluk van een heel jaar opgebruikt, dus sindsdien die ik er alleen nog geklonken kettingen op.
Ik heb die dag in 1 keer het geluk van een heel jaar opgebruikt, dus sindsdien die ik er alleen nog geklonken kettingen op.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 18:06
@ joebar: je zegt een bijna nieuwe ketting, had je deze recht uit de verpakking op je moto gelegd??? en het was een o ( x ? ) ring ketting zeker?
indien zo, mag ik je aanraden dit NOOIT te doen. ze moesten alle kettingfabrikanten verbieden om nog vet aan hun kettingen te doen fabriek af. vele jongens ( ik ook onderandere al ) leggen gewoon de ketting recht op de moto. als je dan in de zand gaat rijden ( of modder, maakt al ni veel uit ) blijft al het zand in de ketting zitten wat afzet op de tandwielen zodat uw ketting strak komt te liggen...
ik had het geluk dat het een gewone ketting was ( geen o/x ring ) dus die rekte genoeg uit...ik heb ze wel kunnen wegsmijten achteraf. Een o/x ring rekt nagenoeg niet en zal breken met gekende gevolgen...
heb ik te horen gekregen toen ik mijn ketting terug bracht naar de winkel waar ik ze gekocht had.
nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen.
dat was mijn bevinding
indien zo, mag ik je aanraden dit NOOIT te doen. ze moesten alle kettingfabrikanten verbieden om nog vet aan hun kettingen te doen fabriek af. vele jongens ( ik ook onderandere al ) leggen gewoon de ketting recht op de moto. als je dan in de zand gaat rijden ( of modder, maakt al ni veel uit ) blijft al het zand in de ketting zitten wat afzet op de tandwielen zodat uw ketting strak komt te liggen...
ik had het geluk dat het een gewone ketting was ( geen o/x ring ) dus die rekte genoeg uit...ik heb ze wel kunnen wegsmijten achteraf. Een o/x ring rekt nagenoeg niet en zal breken met gekende gevolgen...
heb ik te horen gekregen toen ik mijn ketting terug bracht naar de winkel waar ik ze gekocht had.
nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen.
dat was mijn bevinding
de ketting kwam vanuit de verpakking en was al fabrieks af vet gemaakt , samen met een nieuw stel tandwielen gemonteerd ... na elke rit was ik mijn motor grondig (plastiek eraf enz ..) de ketting spuit ik na het wassen in met een speciale O ring ketting spray . niet alleen om te smeren .. maar dit beschermd de ketting ook tegen roest ... ook check ik regelmatig ofdat de zaak op juiste spanning staat .. bij een ktm 520 staat een ketting redelijk *slap* gespannen ... de ketting is niet op degeklonken schakel gebroken (ik geloof dat die ongeveer 10 of 15 schakels verder zat ) ook is de schakel niet door gebroken maar de twee plaatjes die samen 1 schakel vormen , waren beide open gebogen .. eenmaal thuis gekomen heb ik die schakel vervangen met een andere zelf klink schakel .... en daarna is de ketting heel gebleven tot deze versleten was .. een geval van *de zwakste schakel * denk ik
4 strokes only !!
Vandaag heeft mijn off-road-maat Wouter op z'n XR600 een ketting gebroken. Hij was niet helemaal door maar één kettingschalm was gebroken, ongeveer drie schakels bij het visje vandaan.
Gelukkig hoorde hij een soort getik toen hij de ketting ging inspecteren zag hij het waardoor de ketting geen schade heeft kunnen aanrichten.
De ketting was nog lang niet aan vervanging toe.
Het was bij rijden in mul zand.
Gelukkig hoorde hij een soort getik toen hij de ketting ging inspecteren zag hij het waardoor de ketting geen schade heeft kunnen aanrichten.
De ketting was nog lang niet aan vervanging toe.
Het was bij rijden in mul zand.
ik ben er op tijd bij. ik heb nu een o-ring maar voorheen had ik de goedkoopste. ik weet niet precies wanneer je die o-ring moet of kan vervangen maar de normale verving ik tegelijk met de tandwielen...de tandwielen heb ik wel doorgereden totdat er een aantal tanden weg waren.
Slechts 1x gebroken en niets bij me (Enduro Borculo ;modder) Tsubaki O-ring.
Momenteel neem ik er altijd 1 mee met een reserve sluitschakel.
Sindsdien nooit meer nodig gehad.
Momenteel neem ik er altijd 1 mee met een reserve sluitschakel.
Sindsdien nooit meer nodig gehad.
huskie schreef:Ik ook nog nooit. afkloppen...klop klop klop(doe ik op m'n bureau).
Voor de vorm heb ik een tussenschakel bij me. Heb ik natuurlijk niets aan als ie echt breekt
Hee, maar je hebt toch zeker wel een gereedschapsetje bij je als je gaat rijden? Als je daar een GOEDE KWALITEIT(!!!) vierkant sleutelvijltje bij stopt, heb je er dus wel wat aan. Je staat verbaasd hoe snel zo'n vijltje door de geklonken uiteinden van die stiftjes heen is en dan kan je de gebroken schakel met een tangetje vrij gemakkelijk uit elkaar halen. Je tussenschakel ertussen en rijden maar.
Ik moet er volgende week aan geloven dus mijn vraag is : wat bedoelen we hiermee ???crosserken schreef:@ joebar: je zegt een bijna nieuwe ketting, had je deze recht uit de verpakking op je moto gelegd??? en het was een o ( x ? ) ring ketting zeker?
...
nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen.
zoals ik simpel denk : tandwielen vervangen , ketting er op
schalletje er op en klaar
NIET ???
Bij O of X-ring ketting is de truc om de kettingschakel erop te krijgen de volgende...
Neem een grip-tang, neem een moertje maat M8
Zet het moertje tussen de griptang en de kettingschakel, en laat de hefboomwerking van de griptang het werk doen (want dit is een perspassing, en je krijgt de schakel er anders erg moeilijk op...)
Jo VdB
Neem een grip-tang, neem een moertje maat M8
Zet het moertje tussen de griptang en de kettingschakel, en laat de hefboomwerking van de griptang het werk doen (want dit is een perspassing, en je krijgt de schakel er anders erg moeilijk op...)
Jo VdB
Dat is een vaker voorkomend probleem, daarom kan je van Bud Racing daar een speciaal beschermstukje voor kopenJoeBaR schreef: nog erger was het , dat de ketting bij het losschieten , de hydraulische koppelings bediening heeft stuk geslagen (ktm520exc)
Waar koop je zo`n Vijltje, lijkt me sterk dat je een kettingschakel (pen)
kunt vijlen!!!!!!!!!!!
kunt vijlen!!!!!!!!!!!