ratelend geluid

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

Toen ik gisteren thuis kwam met men big hoorde ik een raar geluid. Na enig zoeken heb ik ontdekt dat als ik ontkoppel er een ratelend geluid komt uit het blok. Wijst dit op een acuut probleem en kan ik er maar beter niet meer met rijden. Tijdens het rijden merk ik niets en kan ook nog perfect schakelen. Het blok heeft 23000km.
Is er iemand die dit probleem herkent?


Gert
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja zou je balansasketting kunnen zijn wanneer is deze voor het laatst gespannen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

Nog niet bij mijn weten, zit die langs de linkerkant? Want vandaar komt het geluid.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Yip die zit links, tuf ff goed schuin tegen een muur zetten ofzo en de linker deksel er af halen en kijken of de balansasketting en nokkenasketting op spanning staan.
Meer info vind je bij de sleuteltips
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

bedankt!
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

Blijkt nu dat als ik ontkoppel, de startmotor aangaat :?: Dat was dus het geluid dat ik hoorde, als de motor draait en je ontkoppelt draait de startmotor en dit maakt een raar geluid. Ik kon dus starten door de ontkoppeling in te knijpen. Ondertussen was de batterij plat gegaan, van al dat starten waarschijnlijk. Dan maar proberen in gang te lopen, dit lukte niet. Big op een kar en naar huis. 'k Heb de batterij gans de nacht opgeladen en deze ochtend proberen te starten. Ik hoor alleen nog maar een klik nu voor de rest niks meer :cry: Ik begrijp er niks van, is iemand die hier een lijn in ziet :?:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Er zit in de koppelingshendel een schakelaartje, welke er eigenlijk voor is bedoeld voor de veiligheid. Zo kan je alleen maar starten als je de koppeling inknijpt in het geval dat de BIG in een versnelling staat. Als je de koppelingshendel inknijpt en dan de startmotor activeert, zou je een soort elektronische rem moeten hebben, los van het feit dat er een slipkoppeling in het startmechaniek zit.

Zegn niet dat het niet kan, maar als jouw constatering klopt, is er aardig met de kabelboom of elektrische aansluitingen gerommeld.
Verwacht in dat geval eerder dat de vrijloop op het startertandwiel moet worden nagekeken.

Als je de klik hoor, kan dat zijn zowel het relais voor de decompresseur (links van toerenteller) en startrelais (pal achter accu).

Meet de accuspanning eens, ook al heb je de hele nacht dat ding opgeladen. Als de accu defect is en een te lage spanning levert, doet de startmotor ook niet heel veel meer.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

Batterij is oké. En ik hoor zoals je zegt 2 klikken eerst links voor onmiddellijk gevolgd door een klik achter de batterij.
Zou het kunnen dat de startknop slecht kontact gaf en daardoor telkens startte als er ontkoppeld werd? En dat er daardoor nu iets aan de startmotor stuk is gegaan?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Gert,

Wij horen nu allebei lekker te rijden op onze brommer, maar ja....

Denk dat startknop wel oké is, anders hoor je twee relais niet schakelen....
Accu spanning kan goed zijn in rust, maar bij belasting kan een accu tekort komen.
Zou de volgende dingen doen in jouw geval:
- hang er even parallel een auto accu naast
- check de staat/ werking van de decompresseur
- check zekeringen (alhoewel ik niet weet of startrelais dan nog wel werkt)
- check PLUS-label vanaf startrelais naar startmotor
- check MIN-kabel en van accu naar motorblok

Blijf het erg vreemd vinden dat inknijpen van koppelingshendel de startmotor zou inschakelen. Zelf heb ik sowieso de schakelaar die in de koppelingshendel zit, onklaar gemaakt. Kan dus starten ook al staat het ding in de versnelling. Onder de tank, rechts van het frame kan je daarvoor makkelijk de boel doorlussen. E-schema staat bij de sleuteltips.

Succes!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

'k Heb hem aan de autobat. gehangen, geen verschil. Ik denk dat ik het maar eens moet overlaten aan iemand met meer technisch vernuft.
Er is hier op het forum toch geen big-specialist(die eraan wil werken) in België gekend?
Bedankt voor je hulp.

Gert
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Je hebt ergens kortsluiting, das duidelijk, begin maar eens de tank er af te halen en de kabelboom daar te bekijken..
En de koppelingsbeveiliging is een onderbreker, dat wil zeggen dat er constant wat stroom op staat tot dat je de koppeling in knijpt.
Dus raar dat als je de koppeling bedient de startmotor aan gaat.

Ik hoop dat je startmotor niet beschadigt is! en dat Cor je wil helpen!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Gert kun je het type en bouwjaar even publiceren?

Ben nogal thuis in Big draadjes.

Gr

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

Het is een sr43b uit 1996.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Het enige wat het kan zijn is:

de starter knop (dus de knop op de rechterkant van het stuur), als die blijft hangen krijg je dat verschijnsel. Foto van rechter stuur schakelaar graag!! Heb ik denk ik wel liggen
Screen shot 2016-03-13 at 20.50.39.png
Screen shot 2016-03-13 at 20.50.39.png (9.92 KiB) 1029 keer bekeken
Inmiddels zal je start relais wel zijn ingebrand wat die "tik" aan geeft.

Testen: kontakt aan, testlampje aan massa en plus op de "uit" kant (tegenover de kabel die van de accu komt) van het relais zetten, op de startknop drukken , nu moet het lampje aan gaan, zoniet startrelais aanschaffen (heb ik niet over). Met de buddy eraf is dit testen zo gebeurd.

Als je wel stroom op de uitgang van het relais hebt is de starter wijlen door over gebruik, lees ff topic door van OR, is makkelijk zelf te doen zonder veel kosten of moeite. Lange neus starters worden schaars en zijn duur in aanschaf.

Uitlaat voorpijp moet eraf, accu min loskoppelen, voedings draad starter los, 2 boutjes 8 mm kop haaks op de starter eruit, nu schuif je de starter naar rechts en pakt hem zo uit het blok.

http://www.bollertante.de/rur/bis91-mit96erCDI-003.pdf voor het cpl schema.

Suc6.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Gert
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 12:06

De starterknop is inderdaad aan vervanging toe, drukknop scharniert niet meer goed. En vermoed dat de starter ook naar de haaien is.

Bedankt voor jullie reacties

Gert
Plaats reactie