Wormtandwiel onderhoud

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Hoi,

Ik heb voor de zoveelste keer weer een wormwiel besteld voor de km-aandrijving omdat die toch op de een of andere manier te snel slijt.
Wat voor vet adviseren jullie om de boel daar wat minder te laten slijten?

Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

tja boel goed schoonmaken en smeren met een dun vet [ ja er zijn verschillende soorten vet ] zo iets als het bekende Kroon vet wat ik niet snel ergens anders zou toepassen :wink:

smeer ook de kabel en als de kabel al wat wormwielen overleeft heeft vervang deze dan ook, kan zijn dat die het probleem is
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2200
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

idd. als de kabel een "zwaar puntje" heeft vreet hij steeds de boel op, vroegah op mijn sus GT550 3 keer gehad totdat de ouwe Gaartman mij de tip gaf, kabel vervangen. :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

de antrapper schreef:idd. als de kabel een "zwaar puntje" heeft vreet hij steeds de boel op, vroegah op mijn sus GT550 3 keer gehad totdat de ouwe Gaartman mij de tip gaf, kabel vervangen. :D
Ja dat was nog eens een gouwe tent in de 70er jaren, echte motorzaak voor echte motor rijders toen nog in "hartje" Apeldoorn. Heeft toen ik op de ATS op de Loolaan zat heel wat keren gezorgd dat ik vrijdags weer naar huis kon.........

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Oké, gaan we die uit voorzorg ook vervangen. Thx
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Mmm, voordat de kabel gaat vreten, heb ik maar een sloot olie in de kabel gedruppeld. Bedankt voor de waarschuwing :!:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

Ouwe Reus schreef:Mmm, voordat de kabel gaat vreten, heb ik maar een sloot olie in de kabel gedruppeld. Bedankt voor de waarschuwing :!:
Dan moet je de komende weken wel je kabel boven los maken en het overtollig olie/drab daar weg vegen. Te veel olie/vet aan de kabel werkt zich omhoog door het draaien en als je overmatig smeert komt dat uiteindelijk in je teller terecht. Ok denk je dan is het daar ook gelijk gesmeerd maar das niet helemaal waar. Die troep komt in het mechaniek van de wijzer terecht en daar zit een soort was demper aan en die kan daar niet tegen en als je het echt hebt overdreven dan krijg je uiteindelijk een viese plek op het hart van je wijzerplaat wat er ook echt niet uitziet.

futurist

dus overdaad>schaad
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Lekker dan.

Heb hier een keer gelezen de truc om bovenop de de km-aandrijving een trechtertje te plakken. En vervolgens het trechtertje vol met olie gieten en een nachtje laten staan met . Heb nu denk ik 25 druppels met olie tussen de aandrijfkabel en buitenmantel laten verdwijnen...... gaat dus een smeerboel worden begrijp ik :cry:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

volgens mij heb ik die truc beschreven als de manier waarmee ik de kabels (vooral koppelingskabel) te smeren. Voor de km teller kabel doe ik nooit olieen maar zeer dun smeren met goed plakkend rood balhoofdlager vet van Kroon, van dat vet wat enorm plakt en je als je de binnekabel van de tellerkabel eruit haalt je dus met een kwastje dun smeert.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Ehm, zo'n kabeltje kost op Ebay net iets meer dan 10 euri's
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:volgens mij heb ik die truc beschreven als de manier waarmee ik de kabels (vooral koppelingskabel) te smeren. Voor de km teller kabel doe ik nooit olieen maar zeer dun smeren met goed plakkend rood balhoofdlager vet van Kroon, van dat vet wat enorm plakt en je als je de binnekabel van de tellerkabel eruit haalt je dus met een kwastje dun smeert.

futurist
Hij is gevallen.....
Afbeelding
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

volgens Hessler zn site zijn er ook problemen als de kabel de verkeerde lengte heeft, verschilt kennelijk per type ofzo
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie