De eerste jaren dat ik mijn BIG had, heb ik heel veel gedonder gehad met de carburateurs. Jullie mogen rustig weten dat ik in staat ben geweest om het ding in de fik te steken (anders mijn vrouw wel). Het kwam maar al te vaak voor dat als ik wegwilde, de BIG niet wilde starten. Zo kwam het er dus van dat ik meer aan het sleutelen MOEST dan dat ik erop kon rijden. Het kwam er elke keer op neer dat mijn sproeiers vertopt raakte, maar had toen geen idee hoe dat kwam.
Op een gegeven moment heb ik er een BIG bijgekocht om zodoende altijd een andere BIG standby te hebben. En die stand-by BIG had dat gedonder niet. Rara ! Om een lang verhaal kort te maken, een van mijn voorgangers had een tankcoating gebruikt die oploste in de (moderne) benzine en werd weer hard in de sproeiers van de carburateur. Heb wel eens foto's gepost waarop te zien waren wat voor blokken ik uit de tank heb gevist. Echt een beunhaas geweest. Kan je verzekeren dat het startmotortje (en de accu) destijds flink op hun donder hebben gehad.
Verleden week kreeg de startmotor mijn blok niet meer door de compressie heen, en voor mij reden om de startmotor van het reserveblok te gebruiken. Gelukkig vandaag de BIG weer aan de praat gekregen met die andere startmotor

Zal hier wat plaatjes droppen van een startmotor die ca 65dkm heeft gereden, maar relatief veel startcycli en/of zware compressie te verduren heeft gehad. En probeer voor ons gelijk uit de vogelen welke onderdelen er nodig zijn om de startmotor zelf te reviseren. Heb geen verstand van electromotoren, maar samen komen we er vast wel uit