Startmotor

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Laat ik eens een draadje wijden aan de startmotor.

De eerste jaren dat ik mijn BIG had, heb ik heel veel gedonder gehad met de carburateurs. Jullie mogen rustig weten dat ik in staat ben geweest om het ding in de fik te steken (anders mijn vrouw wel). Het kwam maar al te vaak voor dat als ik wegwilde, de BIG niet wilde starten. Zo kwam het er dus van dat ik meer aan het sleutelen MOEST dan dat ik erop kon rijden. Het kwam er elke keer op neer dat mijn sproeiers vertopt raakte, maar had toen geen idee hoe dat kwam.

Op een gegeven moment heb ik er een BIG bijgekocht om zodoende altijd een andere BIG standby te hebben. En die stand-by BIG had dat gedonder niet. Rara ! Om een lang verhaal kort te maken, een van mijn voorgangers had een tankcoating gebruikt die oploste in de (moderne) benzine en werd weer hard in de sproeiers van de carburateur. Heb wel eens foto's gepost waarop te zien waren wat voor blokken ik uit de tank heb gevist. Echt een beunhaas geweest. Kan je verzekeren dat het startmotortje (en de accu) destijds flink op hun donder hebben gehad.

Verleden week kreeg de startmotor mijn blok niet meer door de compressie heen, en voor mij reden om de startmotor van het reserveblok te gebruiken. Gelukkig vandaag de BIG weer aan de praat gekregen met die andere startmotor :D . Let wel: mijn blok heeft meer compressie dan een standaard blok en dat is mede de oorzaak van deze hickup.

Zal hier wat plaatjes droppen van een startmotor die ca 65dkm heeft gereden, maar relatief veel startcycli en/of zware compressie te verduren heeft gehad. En probeer voor ons gelijk uit de vogelen welke onderdelen er nodig zijn om de startmotor zelf te reviseren. Heb geen verstand van electromotoren, maar samen komen we er vast wel uit :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hier wat foto's van het lijdend voorwerp
WP_20160304_14_42_01_Pro.jpg
WP_20160304_14_42_01_Pro.jpg (69.24 KiB) 915 keer bekeken
WP_20160304_14_43_54_Pro.jpg
WP_20160304_14_43_54_Pro.jpg (127.59 KiB) 915 keer bekeken
WP_20160304_14_37_51_Pro.jpg
WP_20160304_14_37_51_Pro.jpg (142.2 KiB) 915 keer bekeken
Foto's van de Nook zijn niet al te duidelijk, zal volgende foto's maken met een fototoestel
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Foto's zijn idd niet duidelijk..

Veel zwart stof? en raken de koolstofborstels dat ronde ding goed? en bewegen ze soepel? en zijn ze niet verbrokkeld?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Er kwam een partij bagger uit die startmotor. Er bleef maar grafietslijpsel uit alle hoek en gaten komen. Soms leek het wel een laag smeer (grafietvet ?!). Koolborstels moeten volgens WPHB vervangen worden bij 9mm, en nieuw zijn ze 12mm. De + zijn 10 en de - zijn 11mm lang op het kortse punt. Lagers hebben beide kunststof seal en lopen mooi, maar een klein beetje axiale speling (gemonteerd merk je daar nix van!). Oliekeerring nog goed. Collector prima. De vervuiling was dermate ernstig dat deze de werking van de startmotor wel nadelig moet hebben beïnvloedt. Monteren is een k*tklus vanwege de sterke magneten die de rotor in de behuizing trekt, terwijl je zit te stoeien met de motor balanceren, de vier koolborstels in de geleider te duwen etc.

Startmotor zit iig in elkaar en wordt als het goed is maar incidenteel gebruikt en ligt alweer gemonteerd bij reserveblok.

Ziet er nu zo uit:
DSC08513 - kopie.JPG
DSC08513 - kopie.JPG (92.37 KiB) 896 keer bekeken
DSC08507 - kopie.JPG
DSC08507 - kopie.JPG (84.49 KiB) 896 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 806
Lid geworden op: do jan 12, 2012 16:25
Locatie: Naast de buren.

Ik heb nog nooit zo'n schone startmotor gezien :verliefd: Jij moet echt engelengeduld hebben :toost:
:zwaaien:
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Wauw schoner word die idd niet :shock:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Rammelbak schreef: Jij moet echt engelengeduld hebben :toost:
Krijg je (noodgedwongen) als je een (B)engel hebt rondlopen :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 21:22

:toost:
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Goed bezig!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie