Hallo iedereen,
ik ben dus aan een nieuwe watergekoelde cilinder toe.Maar nu is mijn vraag wat mij dat ongeveer gaat kosten.En hoe lang je dan met die cilinder/zuiger kan doen?
Ik hoor 't graag van jullie
Mzls Rico
Cilinder HondaCR125 bj : '87 '88
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Go BIG or go home ...
aii reken dr maar op dat dat een duur grapje word. heb tijdje geleden eens wat mugen 125 cc cilinders te koop zien staan op internet voor 750 euro. is dan wel een mugen en geen originele he. maar als ik jou was zou ik eens proberen bij een motorsloperij, ik heb zelf eens een hoop onderdelen gehaald bij jos dolphijn, in wuustwezel(belgie) of eens proberen bij sloperij piepers heb k ook van gehoord dat ie redelijk wat spul heeft liggen. als je dan een 2e hands cilinder koopt en die laat honen of boren zal t je aanzienlijk schelen. stel dat je voor een redelijk goede cilinder 75-100euro moet betalen(enkel een schatting hoor), dan 100 euro voor een zuigerkit, toppakkingkjes en pistonlager en een hoon of boorbeurtje dus hou het op 250 euro all in dan, heel wat goedkoper dan een nieuwe cilinder denk k.(btw als je toch spullen mocht halen bij de sloperij haal dan je carterdeksel er eens vanaf aan de koppelingskant en kijk naar je waterpomp, grote kans dat je ook meteen een carterdeksel kan meekopen want dat is namelijk een bekend en lastig probleem bij de oude honda's.een andere optie is je cilinder te laten nikasealen of powercoaten, zul je eens na moeten vragen maar ik schat voor een nikaseal laten aanbrengen 130 euro. daar komen de kosten van de zuiger etc. nog een bij opgeteld natuurlijk.hoe lang je met een goede cilinder kan doen, sja in principe gaan cilinders niet zomaar kapot wanneer hij niet vastloopt oid, en als je er voor zorgt dat je vaka een nieuwe zuiger steekt en altijd op tijd laat honen dan..maar op den duur word de wand zo dun dat er bij een kras in de cilinderwand niet genoeg ruimte mer over is om hem te laten boren of honen..en hoelang die zuiger meegaat ligt een beetje aan je rijstijl, ik hield voor me cr125 uit 89 zown 15 rijuren aan.maar wanneer je er zo maar een beetje mee opt land oid mee rijdt kun je er in principe wel wat langer mee doen.
de prijzen die ik gaf zijn enkel schattingen en mischien dat iemand de prijzen beter weet in te schatten..
de prijzen die ik gaf zijn enkel schattingen en mischien dat iemand de prijzen beter weet in te schatten..
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
hmm... moeilijk te zeggen maar ik denk dat je al snel rond de 250 euro zit en dan heb je een kale cilinder zonder tapenden, powerklep enz... maar wat ik me afvraag is of jij je cilinder niet beter kan laten nikasilen of misschien is honen een oplossing (grof gezegt cilinder uitboren wel vakkundig natuurlijk!) maar ik weet niet precies wat er mis mee is maar nikasilen is in ieder geval een goedkopere oplossing dan een nieuwe cilinder.
En hoe lang je dan met die cilinder/zuiger kan doen.
>>> dit is echt afhankelijk van de rijder zelf en vooral van de monteur, het heeft met best veel factoren te maken hoe lang je cilinder meegaat...
hoe vaak rijdt je, hoe lang, hoe je de gas bedient, vervang je het luchtfilter op tijd, en vooral belangrijk hoe lang je met de zelfde zuiger doorrijdt, want die moet natuurlijk wel op tijd vervangen worden, en wanneer die vervangen moet worden hangt ook van jezelf af... meestal zo rond de de 15 uur.
En hoe lang je dan met die cilinder/zuiger kan doen.
>>> dit is echt afhankelijk van de rijder zelf en vooral van de monteur, het heeft met best veel factoren te maken hoe lang je cilinder meegaat...
hoe vaak rijdt je, hoe lang, hoe je de gas bedient, vervang je het luchtfilter op tijd, en vooral belangrijk hoe lang je met de zelfde zuiger doorrijdt, want die moet natuurlijk wel op tijd vervangen worden, en wanneer die vervangen moet worden hangt ook van jezelf af... meestal zo rond de de 15 uur.
Een cilinder uit dat jaartal van Honda is heel zeker al een cilinder die origineel uitgevoerd is met een nickasil-laag, dus opnieuw laten nickasillen is dus de meest voor de hand liggende oplossing. Dit zal je tussen de 150 en 200 euro kosten (ook afhankelijk van eventuele krassen die dienen hersteld te worden. Let er dan ook op om GEEN benzine met loodvervanger te gebruiken, want de additieven die daarin steken zijn schadelijk voor de nickasil-laag.