BIG aankoop

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:Hier kom je niet uit met plaatjes en zoveel meningen hier of welk forum dan ook .
Je had ook een vraag over olie kunnen stellen
Punten als noppen patroon en harde of juist zachte compound zijn goed om te weten. Zeker ervaringen opgedaan met een BIG zijn waardevol, omdat elke andere motor een andere balans, motorvermogen en remvermogen heeft. Punten die Zappa noemt, daar kan ik wel wat mee hoor. Liever vaker een betrouwbaar bandje kopen dan één keer een rotband die lang meegaat.
Edwin schreef:Neem toch een Stonemaster, veel nop en gaan ontzettend lang mee.
Op nat gras doen ze het iets minder, maarja, daar ga je toch waarschijnlijk weinig komen.
Ben idd niet zo'n held op het slechte pad :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Wat zijn jouw wensen en jouw rijstijl Marco? Hoe zijn je ervaringen met je huidige banden? Ben je ooit grip tekort gekomen, of heb je ooit situaties gehad waarvan je hoopt dat een nieuwe band daar beter op reageert?

Je hebt mijn rijstijl twee keer meegemaakt op je Europoort-rit. Op basis daarvan kan je misschien een inschatting doen van de banden waar ik ervaring mee heb opgedaan.

Met mijn rijstijl was de K60 Scout precies genoeg op de DR Big. Ik had altijd voldoende grip. Als de Scout begon uit te breken, dan was dat heel geleidelijk en voorspelbaar. Met het gas was zelf te bepalen hoe gek je het wilde maken.
Op nat wegdek ben ik niet representatief. Ik neem dan zoveel gas terug dat bijna elke band nog toereikend is.
De Scout heb ik bijna helemaal opgereden. Hij was wel compleet vierkant na twee vakanties (Letland en Zuid-Frankrijk) en een paar jaar woon-werkverkeer.

De Mitas E-09 heb ik op het tweede set velgen van de TTR liggen. In het begin had ik maar 1 set velgen en reed ik overal op de E-09. Op droog wegdek begon deze veeeel eerder te glijden dan de Scout, maar ook redelijk voorspelbaar tot op zekere hoogte. Iets te ver gaan en de motor is weg. Het resultaat heb je gezien bij de eerste Europoort-rit.

Op dit moment heb ik op de web-set van de TTR weer Scout's liggen, maar dan de winter-versie. Het werkt echt in de winter! Boven de 10 graden voelt dat bandje als kauwgom, zo slap is het rubber. Maar rond het vriespunt voelt het rubber weer zoals het hoort, geeft vertrouwen en is voorspelbaar.
Op het moment rijd ik gewoon in de zomer door met die kauwgomballenbanden. Als je in een bocht eenmaal door de flexibiliteit van het rubber heen bent, is het achterwiel een paar decimeter uitgebroken en voelt hij weer goed aan. Leuk effect, maar dat op een veel zwaardere Big ook zo leuk is... O ja, die winterbandjes zijn wel binnen 4.000km op, als je het al redt :toost:

Succes met de keuze!
:zwaaien:
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

My two cents;
Je moet eerst even de paaltjes uitzetten , van wat je belangrijker vindt,
want een band die alles goed kan bestaat niet.
Gaat het puur om de looks, dan wordt het geen straatband die super met droog en nat is.
een beetje grof profiel ziet er leuk uit, werkt niet echt naast de weg, en werkt niet echt op ( natte) straat.
Een noppenband spreek voor zichzelf.
Na 15 jaar Heidenau's en Mefo's heb ik sinds een paar maanden de A40 van Bridgestone voor, en ik kan echt 2X zo hard de bocht in,
probleem was wel de Scout achter, altijd een prima band gevonden, maar nu er voor een straatband om ligt voel je meteen
de tekortkoming.
Dus v d week de Metzeler Next achterom gefreubeld, (de A40 blijkt niet in mijn achterwielmaat te bestaan :shock: )
Heb nog maar een klein stukje gereden, maar dit stuurt 10X beter als een band met leuke looks.
Punt is wel, dat als je van asfalt( of hard zand) af wilt en offroad wilt gaat dat niet goedkomen.
Ik probeer nu maar eens straat banden, hoop ook dat ze langer meegaan, ik moet met de grove banden elk jaar 2 nieuwe aanschaffen.
Met echte plakkers rij je die GS'en zo zoek :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bijlagen
Tourance next<br />Tourance Next
Tourance next
Tourance Next
20160222_215157 [272289].jpg (119.88 KiB) 2791 keer bekeken
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Heb de meeste kilometers met de BIG gereden op Michelin Anakee 2 banden. Vind ik zelf een band die vertrouwen geeft, ook bij nat wegdek. Op nat gras en modder is het werkelijk een onding. Ook een tijdje gereden met Michelin T63, maar dat was wat mij betreft geen blijvertje. Gaf niet zo'n stabiel en vertrouwd gevoel en maakt hoop kabaal.

Rijstijl op de EPR was heel "verantwoord" en de laatste keer met gesneuvelde klepseal, niet helemaal representatief. Hou er wel van om de paardjes los te laten, maar kom zelden boven de 100km/h. Rij zo min mogelijk op de snelweg, meerendeel door de polders (veel modder), Europoort of binnenlanden van Brabant. Voornamelijk asfalt, rest is uitstapjes naar dijken, harde paden en gravelpaden. Geen zand of modderpoelen. Denk 40% schoon asfalt, 50% asfalt met modder/zand en 10% licht offroad. Wil er ook dit weekend, dus vochtig en koud op kunnen vertrouwen. Dus geen harde compound. Neem slijtage voor lief, BIG er alleen voor de lol en geen woon-werk-brommer.

Elke band heeft zo het ideale werkgebied en een band die stil is, niet slijt, goed presteert op zowel droog als nat wegdek en zowel op asfalt als naast het asfalt bestaat niet. Looks komen altijd op de twee plaats. Veiligheid, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid staan bovenaan mijn lijstje. Ga al jullie reacties nog eens nalezen. Mn verlanglijstje is denk ik al gehalveerd :wink:

P.S. Er kwam net een fax binnen met een heel prettig bericht
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Het forum is weer als vanouds, leuk !!

Wbt wegbanden heb ik niet echt veel ervaring omdat ik bijna altijd off road rij, wat je in ieder geval NOOIT moet nemen zijn Conti Escapes, op verhard glijden zonder waarschuwing, op nat verhard ga je op je.., onverhard moet je vermijden tenzij je van bodemonderzoek houdt. Heb smakken (van een ander) gezien die in het hospitaal eindigden.

Omdat OR (nog) niet onverhard gaat zijn de keuzes legio. Er gaat komende week in ieder geval een setje (gebruikte) Anakees naar SpykeCity zodat er tijd om te beslissen is.

Mijn keuze voor onverhard in de Auvergne:

Voor Mich Comp4, achter hetzij Stonemaster (1500 km is ie op) of Mitas E09 Dakar (slijt nauwelijks en GRIP) maar heb ook goeie (droge) ervaring met T63 en Sirac al slijten die weer erg hard (<1000 km achter). Trackmaster gaat hier nog geen 500 km mee.

't Blijft een persoonlijke keuze en ieders stijl is anders.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

De trail attack is het fijnste wegbandje wat ik heb gehad, nooit geen verassing gehad, ook niet bij nat en koud, stuurt heel neutraal dus niet de bocht in vallen of moeten duwen, voorband kreeg ik zonder schaamrand, achter net niet..
En gaat t langst mee van de banden die ik heb gehad.. maar op onverhard of een vieze weg is t een heel ander verhaal..

@ dhc6, toch vreemd dat de banden zo hard gaan bij jou, in France gereden met de K760 voor 3 dagen en geen rare slijtage, week gereden in Spanje in de uitlopers van de pyreneeën met een half versleten K760, paar x volgas een prachtige super bochtige kustweg onveilig gemaakt met 0.8 bar er in, achterrem aan de kook gehad en band was nog niet glad toen ik thuis kwam..
Rij jij nieuwe banden nooit eens goed warm op de weg? dat gebeurd bij mij vanzelf als ik weer eens naar Brabant ga. misschien dat dat scheelt?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Spanje offroad, ben die gast met dat witte ding aan... https://www.youtube.com/watch?v=3aBglmAQ1oo

Spanje op de weg, probeer de filmer bij te houden maar lukte niet echt, hoef ik me ook niet voor te schamen.. https://www.youtube.com/watch?v=wJXLxetwp7o

wat boppers van mij , Edwin en Frans https://www.youtube.com/watch?v=WZsJUMR46Wc

Deze is ook leuk, tunnel bij mij in t dorp, rij in t begin een brommer omhoog van iemand die gevallen is, ff daarna rijd een XTZ zonder berijder mn KTM om als dank.. https://www.youtube.com/watch?v=3VBWfo8hISA
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Warm rijden doe ik niet bewust, tussen de 3 tot 10 km ben ik off road.

Dat 1ste filmpje had ook hier kunnen zijn, weet je wat je te wachten staat.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

de antrapper schreef: Met echte plakkers rij je die GS'en zo zoek :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik zal nog eens de gouden tip geven die allroad schijtbutbanden eraf te mikken en echt plakrubber erop te leggen.
:evil:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

dhc6 schreef:Het forum is weer als vanouds, leuk !!
Krijg nog unne meijer van jou
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Leo schreef:Hier kom je niet uit met plaatjes en zoveel meningen hier of welk forum dan ook .
Je had ook een vraag over olie kunnen stellen :mrgreen:
Kies de voor jou ogen beste ( looks) en ga rijden.
Leo, ik ben het niet gauw met je oneens maar nu wel. Hij heeft/geeft een aantal opties, beperkt dus al het aantal reacties. Ook krijgt hij hoofdzakelijk reacties van Big rijders of Big rijders ervaringen van uit het verleden. 3e reden is dat we ook allemaal als forum Dr Big ingewijden weten hoe "wij rijden" tov de andere (Big) rijders/motorrijders (geen buikschuivers). Ook daardoor krijg je genuanceerde reacties.
Ook over olie hebben we hier idd wel eens gekletst (met de nodige sch**nnige plaatjes tussendoor) maar ook toen kreeg je veel genuanceerdere reacties als op MF bijvoorbeeld. Je kreeg A ction aanhangers die gewoon vaker verversen of de castrol aanhangers die ook gevoels matig meer waarde hechten aan de toegevoegde kwaliteit (dopes) Geen domme opmerkingen van ik doe er gewoon 15W50 van mijn auto in of zo.

@Marco,
ik ga je ook info geven bij de plaatjes.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

dhc6 schreef:Warm rijden doe ik niet bewust, tussen de 3 tot 10 km ben ik off road.

Dat 1ste filmpje had ook hier kunnen zijn, weet je wat je te wachten staat.

R
Wel eens gelezen dat het een x lekker warm laten worden van een noppenband het rubber taaier maakt, geen idee of het klopt..

En als het bij jouw is zo als in t filmpje dan heb ik er nu nog meer zin in om langs te komen! 8) 8) :toost: :woow: 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Leo schreef:
de antrapper schreef: Met echte plakkers rij je die GS'en zo zoek :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik zal nog eens de gouden tip geven die allroad schijtbutbanden eraf te mikken en echt plakrubber erop te leggen.
:evil:

Wat bewijst dat Leo tegenwoordig een leesbril heeft :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Screen shot 2016-02-26 at 21.43.40.png
Screen shot 2016-02-26 at 21.43.40.png (41.25 KiB) 2686 keer bekeken
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Je bent wel veranderd sinds de laatste x dat ik je zag Leo :shock:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

MANUS-3000 schreef:Je bent wel veranderd sinds de laatste x dat ik je zag Leo :shock:
Dit gebeurd er met je als je overstapt op een ander merk dus je bent gewaarschuwd
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Deze BIG doe ik nooit meer weg :? :lol:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

MANUS-3000 schreef:Deze BIG doe ik nooit meer weg :? :lol:
Mooi man.

Wat heb je nou nog nodig aan onderdelen om de Frankestein BIG compleet te maken?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Wat heb ik nog nodig?
FF zo uit mn hoofd

Uitlaatdemper
Volgens mij mis ik wat (alle) beugels waar het blok mee vast zit
Plastic wat onder het zadel doorloopt
Frame koplamp/tellers en frame bij achterlicht
Tellers maar ik weet nog niet of ik originele tellers wil of dat ik voor iets high tech futuristiesj ga
Alle verlichting maar daar wil ik iets met leds gaan doen
Contactslot of compleet slotenset
Remlichtschakelaar achterrem
Gas handvat
Complete koppelingshandgreep
Ik wil graag een 17" voorwiel en vraag me af of een achtervelg om een voornaaf gevlochten kan worden
En een luchtfilter (voor een mooi prijsje uiteraard :mrgreen: )

Geloof dat dit mn voorlopige verlanglijst wel redelijk dekt :shock:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

MANUS-3000 schreef: Ik wil graag een 17" voorwiel en vraag me af of een achtervelg om een voornaaf gevlochten kan worden
Ik had een BIG achtervelg om een honda voornaaf maar denk dat de voornaaf van een BIG ook dezelfde aantal spaken kent.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Zal morgen (na de mis,haha) ff de zolder op gaan, heb wel eea voor je liggen.

Echter, tenzij je ook de porto betaald, het kan pas in NL zijn begin Mei. (per club vervoer)


R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

@Leo ik zal ze eens tellen.
@dhc6 ik heb geen haast dus als je wat hebt en we worden het eens kan ik wel wachten.
Maar span je niet teveel in op de dag des Heere.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

MANUS-3000 schreef:Wat heb ik nog nodig?
FF zo uit mn hoofd

Uitlaatdemper
Volgens mij mis ik wat (alle) beugels waar het blok mee vast zit
Plastic wat onder het zadel doorloopt
Frame koplamp/tellers en frame bij achterlicht
Tellers maar ik weet nog niet of ik originele tellers wil of dat ik voor iets high tech futuristiesj ga
Alle verlichting maar daar wil ik iets met leds gaan doen
Contactslot of compleet slotenset
Remlichtschakelaar achterrem
Gas handvat
Complete koppelingshandgreep
Ik wil graag een 17" voorwiel en vraag me af of een achtervelg om een voornaaf gevlochten kan worden
En een luchtfilter (voor een mooi prijsje uiteraard :mrgreen: )

Geloof dat dit mn voorlopige verlanglijst wel redelijk dekt :shock:
Dan gaan we jou eens ff helpen die BIG op de weg te krijgen.
Stukkie tupperware wat onder/achter zadel/ bagegerek zit: tjek, keuze uit blauw of wit (of bedoeld je dat deel waar de tankdop in zit)
Blokbeugels: waarschijnlijk heb ik die nog, maar volgens mij is er een slijptol langsgeweest en moet je lassen om de bobines er weer op te kunnen monteren
Remlichtschakelaar achterrem: tjek
Luchtfilters heb ik zat, maar allesbehalve OEM :lol:
Ms heb ik ook nog wel een koppelingdinges

Verder zal ik eerdaags eens in de BIG grabbelbak duiken :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Dat stukje tupperware onder het bagagerek heb idd ook nodig maar ik doelde eigenlijk op het spatbord/scherm wat onder het zadel doorloopt en boven het achterwiel zit.
Bedankt alvast voor de voorgenomen moeite,

Manus.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

MANUS-3000 schreef:Dat stukje tupperware onder het bagagerek heb idd ook nodig maar ik doelde eigenlijk op het spatbord/scherm wat onder het zadel doorloopt en boven het achterwiel zit.
Wat bedoel u
M.jpg
M.jpg (29.94 KiB) 2614 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie