techniek vragen/antwoord
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Tijd voor de volgende stap in het RTFT verhaal.
Alles zelf verzonnen.
Alles zelf verzonnen.
- Bijlagen
-
- RTFT draaitafel.jpg (174.27 KiB) 2474 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Op een vet-film gelagerde draaitafel.
Wie heeft daar ooit van gehoord?
Een soort consistentie lager.
Vet, met de juiste consistentie, geeft een constante smeerfilm tussen de tafel en de voet.
Met uiteraard een smeernippel en een verdeelgroeven systeem.
De bedoeling is om de zitting in de kop aan alle kanten te kunnen bewerken zonder de minste trillingen.
Wie heeft daar ooit van gehoord?
Een soort consistentie lager.
Vet, met de juiste consistentie, geeft een constante smeerfilm tussen de tafel en de voet.
Met uiteraard een smeernippel en een verdeelgroeven systeem.
De bedoeling is om de zitting in de kop aan alle kanten te kunnen bewerken zonder de minste trillingen.
- Bijlagen
-
- Gereedschap makerij.jpg (165.23 KiB) 2446 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
TT600R oliepomp.
Het is één geheel en los van het carter te testen.
Belangrijk als je meer wil weten dan alleen een beetje olie uit je retour te zien komen.
Met andere gerotor pompen leuke ervaringen opgedaan.
Van bijna geen druk naar niet te meten zo hoog.
Met alleen een beetje meer speling in het huis van de rotorschijf.
In plaats van € 750,= uitgeven en de kans op weer een slecht werkende pomp.
Ook in deze pomp zien we de verkeerde techniek van het afsluiten van de binnenrotor tegen de buitenrotor.
Op de Motor-Vitamine al veel aandacht aan besteed maar we maken er hier een nieuw verhaal van.
Misschien lukt het om er wijzer van te worden.
Kan zomaar.
En zoniet dan toch.
Het is één geheel en los van het carter te testen.
Belangrijk als je meer wil weten dan alleen een beetje olie uit je retour te zien komen.
Met andere gerotor pompen leuke ervaringen opgedaan.
Van bijna geen druk naar niet te meten zo hoog.
Met alleen een beetje meer speling in het huis van de rotorschijf.
In plaats van € 750,= uitgeven en de kans op weer een slecht werkende pomp.
Ook in deze pomp zien we de verkeerde techniek van het afsluiten van de binnenrotor tegen de buitenrotor.
Op de Motor-Vitamine al veel aandacht aan besteed maar we maken er hier een nieuw verhaal van.
Misschien lukt het om er wijzer van te worden.
Kan zomaar.
En zoniet dan toch.
- Bijlagen
-
- TTR 600 Oliesysteem.jpg (171.65 KiB) 2435 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Misschien lukt het om er wijzer van te worden.
Toch maar even de reeds gemaakte MV gerotor documentatie opgezocht.
Het slaat op alle gerotor pompen.
Ik zie de zelfde spelingen in de TTR pomp.
Toch eerst testen op een test bankje.
Kan gewoon met de hand, de verschillen zijn erg duidelijk te zien en te voelen.
Voelen; een manier van meten en vergelijken.
Bijna iedereen kan het, met en beetje gevoel, wel te verstaan.
Toch maar even de reeds gemaakte MV gerotor documentatie opgezocht.
Het slaat op alle gerotor pompen.
Ik zie de zelfde spelingen in de TTR pomp.
Toch eerst testen op een test bankje.
Kan gewoon met de hand, de verschillen zijn erg duidelijk te zien en te voelen.
Voelen; een manier van meten en vergelijken.
Bijna iedereen kan het, met en beetje gevoel, wel te verstaan.
- Bijlagen
-
- gerotor afdichting.jpg (196.49 KiB) 2430 keer bekeken
Ik ben geen technische digibeet zeg maar, toch moet ik bekennen dat ik niets van je uitleg begrijp. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik dit type van pomp zelf niet helemaal de werking kan verklaren. De pomp van de Dr is volgens mij het zelfde en ik heb er volgens mij één los liggen. Die ga ik dadelijk eens open pulleken.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
De redenatie van JVA:
Het hele zaakje draait op de volgende manier in elkaar rond: https://youtu.be/Oyo3FrPCq28
Speling op plek Y geeft verlies in de pompopbrengst. Olie die uit de ruimte rechts van plek Y kan ontsnappen, geeft drukverlies. Die wil je minimaliseren.
As nr. 1 en de binnenrotor nr. 2 zijn vaste punten die niet zullen verplaatsen, enkel draaien. Buitenrotor nr. 3 draait ook (zie animatie) en kan ook in het huis heen en weer bewegen.
Op plek X is de druk het hoogst door de opgesloten olie. Newton heeft in de natuurkunde al een keer vastgelegd: actie = reactie. Door de druk op plek X, willen de binnenrotor nr. 2 en buitenrotor nr. 3 van elkaar af bewegen. De binnenrotor gaat nergens heen doordat de as nr. 1 hem op zijn plek houdt.
Als je nu het pomphuis een fractie ruimer maakt rondom de rode circel, dan kan buitenrotor nr. 3 in de richting van de gele pijl bewegen. Omdat de binnenrotor nr. 2 nergens heen gaat, zal de speling op plek Y minimaliseren.
Stel, de speling op plek Y is standaard 0,04mm. Dan moet de diameter van het huis 0,08mm uitgedraaid worden. De speling op plek Y wordt dan 0,00mm.
Nou heb ik meteen een vraag aan JVA hierover. Gister had ik het hierover met een vriend. Die vroeg zich af of het handig is om het huis verder uit te draaien, en er een ring in te persen van b.v. lagerbrons of iets dergelijks. Wat is jouw ervaring hiermee?
Het hele zaakje draait op de volgende manier in elkaar rond: https://youtu.be/Oyo3FrPCq28
Speling op plek Y geeft verlies in de pompopbrengst. Olie die uit de ruimte rechts van plek Y kan ontsnappen, geeft drukverlies. Die wil je minimaliseren.
As nr. 1 en de binnenrotor nr. 2 zijn vaste punten die niet zullen verplaatsen, enkel draaien. Buitenrotor nr. 3 draait ook (zie animatie) en kan ook in het huis heen en weer bewegen.
Op plek X is de druk het hoogst door de opgesloten olie. Newton heeft in de natuurkunde al een keer vastgelegd: actie = reactie. Door de druk op plek X, willen de binnenrotor nr. 2 en buitenrotor nr. 3 van elkaar af bewegen. De binnenrotor gaat nergens heen doordat de as nr. 1 hem op zijn plek houdt.
Als je nu het pomphuis een fractie ruimer maakt rondom de rode circel, dan kan buitenrotor nr. 3 in de richting van de gele pijl bewegen. Omdat de binnenrotor nr. 2 nergens heen gaat, zal de speling op plek Y minimaliseren.
Stel, de speling op plek Y is standaard 0,04mm. Dan moet de diameter van het huis 0,08mm uitgedraaid worden. De speling op plek Y wordt dan 0,00mm.
Nou heb ik meteen een vraag aan JVA hierover. Gister had ik het hierover met een vriend. Die vroeg zich af of het handig is om het huis verder uit te draaien, en er een ring in te persen van b.v. lagerbrons of iets dergelijks. Wat is jouw ervaring hiermee?
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Nou heb ik meteen een vraag aan JVA hierover. Gister had ik het hierover met een vriend. Die vroeg zich af of het handig is om het huis verder uit te draaien, en er een ring in te persen van b.v. lagerbrons of iets dergelijks. Wat is jouw ervaring hiermee?
Het is echt niet nodig, dat verbussen.
De slijtage is al erg weinig en met een geringe meerspeling is het dragend oppervlak wel kleiner, maar gezien de hele pomp in de olie draait, is er geen snellere slijtage te verwachten.
Het aluminium huis met een bronzen ring te verbussen is dus geen noodzaak.
Heb je uitleg gelezen en komt tot de ontdekking dat je het helemaal goed begrepen hebt.
Tijdens het draaien moet de pompkamer geheel gesloten zijn en dan is zelfs de geringste speling druk en capaciteits-verlies.
De meesstal aanbevolen speling is dus fout!
Bijna iedereen die een gerotor pomp gebruikt weet van de speling maar niet van de gevolgen.
Alweer een voordeel om met de HD techniek bezig,(meer is het niet), te zijn.
Je komt alle narigheid tegen die maar te bedenken valt.
En soms nog meer dan dat.
Maak van jouw pomp ook nog beelden ven de speling en de gevolgen ervan.
Maar eerst een dummy opspanstuk voor de pomp maken.
Het is echt niet nodig, dat verbussen.
De slijtage is al erg weinig en met een geringe meerspeling is het dragend oppervlak wel kleiner, maar gezien de hele pomp in de olie draait, is er geen snellere slijtage te verwachten.
Het aluminium huis met een bronzen ring te verbussen is dus geen noodzaak.
Heb je uitleg gelezen en komt tot de ontdekking dat je het helemaal goed begrepen hebt.
Tijdens het draaien moet de pompkamer geheel gesloten zijn en dan is zelfs de geringste speling druk en capaciteits-verlies.
De meesstal aanbevolen speling is dus fout!
Bijna iedereen die een gerotor pomp gebruikt weet van de speling maar niet van de gevolgen.
Alweer een voordeel om met de HD techniek bezig,(meer is het niet), te zijn.
Je komt alle narigheid tegen die maar te bedenken valt.
En soms nog meer dan dat.
Maak van jouw pomp ook nog beelden ven de speling en de gevolgen ervan.
Maar eerst een dummy opspanstuk voor de pomp maken.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Maak van jouw pomp ook nog beelden van de speling en de gevolgen ervan.
Maar eerst een dummy opspanstuk voor de pomp maken.
De as is wel op drie punten gelagerd maar dat zijn slechts kleine boringen en erg smal.
Hoe de speling zal zijn als de pomp geheel dicht en gemonteerd is kunnen we niet zien.
Er zijn wel meet en test systemen voor maar uiteindelijk is het belangrijkste dat de pomp zo weinig mogelijk inwendig verlies heeft als deze in de motor zijn werk moet doen.
Als de ruimte die we zien ook zo blijft als de pomp gemonteerd is, dan is er veel verlies tussen aanzuig en het pers gedeelte.
Inwendig verlies noemen we dat.
Het bewerkings systeem is er klaar voor.
Maar eerst een dummy opspanstuk voor de pomp maken.
De as is wel op drie punten gelagerd maar dat zijn slechts kleine boringen en erg smal.
Hoe de speling zal zijn als de pomp geheel dicht en gemonteerd is kunnen we niet zien.
Er zijn wel meet en test systemen voor maar uiteindelijk is het belangrijkste dat de pomp zo weinig mogelijk inwendig verlies heeft als deze in de motor zijn werk moet doen.
Als de ruimte die we zien ook zo blijft als de pomp gemonteerd is, dan is er veel verlies tussen aanzuig en het pers gedeelte.
Inwendig verlies noemen we dat.
Het bewerkings systeem is er klaar voor.
- Bijlagen
-
- PvM oliepomp speling.jpg (143.13 KiB) 2359 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
De DR oliepomp is bijna gelijk aan de TTR pomp.
Maar uiteraard maar één deel, vanwege het wetsump systeem.
Het sluitdeksel vertoond een vreemde slijtage en het is een vraag waarom en waardoor het zo ingesleten is.
Maar uiteraard maar één deel, vanwege het wetsump systeem.
Het sluitdeksel vertoond een vreemde slijtage en het is een vraag waarom en waardoor het zo ingesleten is.
- Bijlagen
-
- DR. oliepomp slijtage.jpg (186.91 KiB) 2346 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Een oliepomp huis een 0,08 mm groter draaien.
Maar eigenlijk alleen ter plaatse van de tegendruk kant.
Dus 0,04 mm uit het midden.
En dan ook op diepte en de bovenkant gelijk mee bewerken.
Misschien is je buurman erg handig met zijn draaibankje of je denkt zal mij een zorg zijn, wel of geen oliedruk.
Vroeger geen probleem en dan nu met dat gezeur van die JVA ineens wel een probleem?
Kom nu; We zijn toch niet gek?
Maar eigenlijk alleen ter plaatse van de tegendruk kant.
Dus 0,04 mm uit het midden.
En dan ook op diepte en de bovenkant gelijk mee bewerken.
Misschien is je buurman erg handig met zijn draaibankje of je denkt zal mij een zorg zijn, wel of geen oliedruk.
Vroeger geen probleem en dan nu met dat gezeur van die JVA ineens wel een probleem?
Kom nu; We zijn toch niet gek?
- Bijlagen
-
- Radiax draaitafel.jpg (117.2 KiB) 2333 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Techniek is mensenwerk; Meer zal het niet worden.
- Bijlagen
-
- DR oliepomp openingen.jpg (75.9 KiB) 2323 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Een verrassende constatering; De aan de ene kant opgebouwde druk komt met de zuigkant in verbinding.
In de TTR pomp het zelfde verschijnsel
Bij de HD ger. pompen is de overgang, zuig en pers, op dat punt gesloten.
In komende beelden gaan we daar dieper op in.
De DR-TTR oliepompen moeten getest worden om een duidelijk beeld te krijgen van hun capaciteit.
Domweg weer monteren is er niet bij.
In de TTR pomp het zelfde verschijnsel
Bij de HD ger. pompen is de overgang, zuig en pers, op dat punt gesloten.
In komende beelden gaan we daar dieper op in.
De DR-TTR oliepompen moeten getest worden om een duidelijk beeld te krijgen van hun capaciteit.
Domweg weer monteren is er niet bij.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Een wereld van verschil en toch weer gelijk aan elkaar.
Het is ook dank zij die verschillen dat je er toe komt om anders naar pompen te kijken.
Juist door die verschillen wordt je inzicht ruimer en met meer problemen zijn en worden oplossingen ruimer toepasbaar.
Als antwoord op de openstaande overgang in de Yamaha pompen is er maar één oplossing; Andere pomphuizen maken.
Het is een noodzaak om een soort testunit te maken met als aandrijving voor de pomp, de BP freesbank.
Kan beide richtingen draaien en een groot traploos toerengebied.
Maar eens aan de afdeling gereedschap maken vragen of er nog ruimte is voor zo een testbank te maken
Moet de nieuwe Free Running Pump voor de BT uiteindelijk ook testen om te laten zien dat er wel degelijk druk is om je druk om te maken.
Morgen weer aan de klepzittingen draaitafel werken.
Moet aan alle kanten instelbaar zijn en dan ook nog in de goede hoek kantelen.
Het is het leukste werk dat er is.
Het is ook dank zij die verschillen dat je er toe komt om anders naar pompen te kijken.
Juist door die verschillen wordt je inzicht ruimer en met meer problemen zijn en worden oplossingen ruimer toepasbaar.
Als antwoord op de openstaande overgang in de Yamaha pompen is er maar één oplossing; Andere pomphuizen maken.
Het is een noodzaak om een soort testunit te maken met als aandrijving voor de pomp, de BP freesbank.
Kan beide richtingen draaien en een groot traploos toerengebied.
Maar eens aan de afdeling gereedschap maken vragen of er nog ruimte is voor zo een testbank te maken
Moet de nieuwe Free Running Pump voor de BT uiteindelijk ook testen om te laten zien dat er wel degelijk druk is om je druk om te maken.
Morgen weer aan de klepzittingen draaitafel werken.
Moet aan alle kanten instelbaar zijn en dan ook nog in de goede hoek kantelen.
Het is het leukste werk dat er is.
- Bijlagen
-
- XL -TC -TT600R ger.pompen.jpg (192.27 KiB) 2298 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Nieuwe ontwikkelingen in de DR. en TTR techniek. 24-02 2016
Nu de oliepompen meer aandacht krijgen is het des te verrassender dat we een ernstige tekortkoming in beide pompen ontdekken.
Alsof we het aan voelden komen.
Vertrouw nooit je oliepomp!
Maar zoals in de HD techniek ook te doen gebruikelijk; Ga niet moeilijk doen over problemen die niet op te lossen zijn. Zie ze als eigenschappen.
Het wordt anders als je sleutelen en op je motor rijden als een investering in de toekomst ziet. Begin je alleen de versleten delen te vervangen en denk je geen stap verder, dan weet je dat er snel, andere problemen zich voor zullen doen.
Een bekende eigenschap van “repareren”; Je weet al van te voren dat het nooit meer wordt zoals het was.
Ongemerkt ga je er van uit dat de motor perfect was toen deze nieuw uit de winkel kwam.
Slijtage na een redelijk aantal KM wordt uiteraard als normaal gezien, maar dan zal het toch wel zo zijn dat je met een paar versleten onderdelen vervangen de motor “weer als nieuw” zal zijn.
Je gaat er niet van uit dat de rest van het blok ook aan zijn levensduur einde zal zijn.
En aan een versleten oliepomp denk je al helemaal niet!
En aan een verkeerde afsluiting van de overgang “zuig en druk” zeker niet.
De TTR oliepomp dwingt mij er toe om dat juist wel te doen.
PvM wil dat levensduur zekerheid wordt.
Geen “op goed geluk” gesleutel.
Op het grote MV forum ooit een topic begonnen over slijtage, het waarom, en waarom zo weinig techneuten weten waarom het slijt.
Slijtage is namelijk het ultieme bewijs dat het bepaald wordt door logische processen.
Maar het tegendeel wordt daarmee eveneens aangetoond; Niet stuk gaan of slijten is ook een logisch proces.
Alleen met een andere uitkomst.
Oliepompen werken ook volgens logische eigenschappen.
Ze zuigen olie aan en pompen de olie weer weg.
Zo simpel kan het zijn!
Om druk in een systeem te creëren is een oliepomp nodig die druk kan opbouwen.
Niet alleen maar een beetje olie rond pompen, maar druk op bouwen.
Dat moet je aan de oliepomp zelf de eis stellen dat deze de afsluiting tussen de zuig en pers afdelingen gesloten houdt.
Is dat niet het geval dan pompt de pomp een groot deel van de olie in zijn eigen huishouding rond.
Verlies van rendement noemen we dat.
Zonder druk, en een te lage druk, zijn niet altijd een direct gevaar, maar ongemerkt komt het circulatie systeem in de problemen.
Te veraf gelegen delen worden niet of nog maar nauwelijks gesmeerd. Of alleen maar in de koude start momenten, tijdens hoge druk door dikke olie en meer weerstand in de leidingen.
Het is dus van het grootste belang dat we de oliepomp afdichtings problemen gaan verhelpen.
Ik zit wel met een groot probleem; Is mijn verhaal geloofwaardig genoeg om aangenomen te worden. Misschien is de inwendige lekkage helemaal geen probleem.
Misschien is het door de heren technici zo berekend, en is de inwendige lekkage een bewust aangebrachte eigenschap van deze pompen.
Dat zou mooi zijn; Het moet zo en niet anders.
Hoef ik me ook niet druk te maken over Yamaha oliedruk problemen.
Wordt het ook nooit mijn probleem.
Op zijn minst een probleem minder!
Maar daar worden we niet wijzer van.
Techniek is mensenwerk; Meer zal het niet worden.
Een beetje cynische opmerking vindt ik, maar het past bij de eigenschap van mensen.
We maken fouten, maar als we er van leren, worden we vanzelf wijzer.
Zit nog steeds met die pompen voor mij.
Zie ze als een uitdaging en steeds minder als een probleem.
Duidelijk afwijkend gedrag.
Nu de oliepompen meer aandacht krijgen is het des te verrassender dat we een ernstige tekortkoming in beide pompen ontdekken.
Alsof we het aan voelden komen.
Vertrouw nooit je oliepomp!
Maar zoals in de HD techniek ook te doen gebruikelijk; Ga niet moeilijk doen over problemen die niet op te lossen zijn. Zie ze als eigenschappen.
Het wordt anders als je sleutelen en op je motor rijden als een investering in de toekomst ziet. Begin je alleen de versleten delen te vervangen en denk je geen stap verder, dan weet je dat er snel, andere problemen zich voor zullen doen.
Een bekende eigenschap van “repareren”; Je weet al van te voren dat het nooit meer wordt zoals het was.
Ongemerkt ga je er van uit dat de motor perfect was toen deze nieuw uit de winkel kwam.
Slijtage na een redelijk aantal KM wordt uiteraard als normaal gezien, maar dan zal het toch wel zo zijn dat je met een paar versleten onderdelen vervangen de motor “weer als nieuw” zal zijn.
Je gaat er niet van uit dat de rest van het blok ook aan zijn levensduur einde zal zijn.
En aan een versleten oliepomp denk je al helemaal niet!
En aan een verkeerde afsluiting van de overgang “zuig en druk” zeker niet.
De TTR oliepomp dwingt mij er toe om dat juist wel te doen.
PvM wil dat levensduur zekerheid wordt.
Geen “op goed geluk” gesleutel.
Op het grote MV forum ooit een topic begonnen over slijtage, het waarom, en waarom zo weinig techneuten weten waarom het slijt.
Slijtage is namelijk het ultieme bewijs dat het bepaald wordt door logische processen.
Maar het tegendeel wordt daarmee eveneens aangetoond; Niet stuk gaan of slijten is ook een logisch proces.
Alleen met een andere uitkomst.
Oliepompen werken ook volgens logische eigenschappen.
Ze zuigen olie aan en pompen de olie weer weg.
Zo simpel kan het zijn!
Om druk in een systeem te creëren is een oliepomp nodig die druk kan opbouwen.
Niet alleen maar een beetje olie rond pompen, maar druk op bouwen.
Dat moet je aan de oliepomp zelf de eis stellen dat deze de afsluiting tussen de zuig en pers afdelingen gesloten houdt.
Is dat niet het geval dan pompt de pomp een groot deel van de olie in zijn eigen huishouding rond.
Verlies van rendement noemen we dat.
Zonder druk, en een te lage druk, zijn niet altijd een direct gevaar, maar ongemerkt komt het circulatie systeem in de problemen.
Te veraf gelegen delen worden niet of nog maar nauwelijks gesmeerd. Of alleen maar in de koude start momenten, tijdens hoge druk door dikke olie en meer weerstand in de leidingen.
Het is dus van het grootste belang dat we de oliepomp afdichtings problemen gaan verhelpen.
Ik zit wel met een groot probleem; Is mijn verhaal geloofwaardig genoeg om aangenomen te worden. Misschien is de inwendige lekkage helemaal geen probleem.
Misschien is het door de heren technici zo berekend, en is de inwendige lekkage een bewust aangebrachte eigenschap van deze pompen.
Dat zou mooi zijn; Het moet zo en niet anders.
Hoef ik me ook niet druk te maken over Yamaha oliedruk problemen.
Wordt het ook nooit mijn probleem.
Op zijn minst een probleem minder!
Maar daar worden we niet wijzer van.
Techniek is mensenwerk; Meer zal het niet worden.
Een beetje cynische opmerking vindt ik, maar het past bij de eigenschap van mensen.
We maken fouten, maar als we er van leren, worden we vanzelf wijzer.
Zit nog steeds met die pompen voor mij.
Zie ze als een uitdaging en steeds minder als een probleem.
Duidelijk afwijkend gedrag.
- Bijlagen
-
- DR. Oliepomp lekkage.jpg (149.57 KiB) 2288 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Even wat leesvoer;
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... opic=621.0
WAAROM SLIJT HET ? VOOR VELEN EEN VRAAG, VOOR ONS EEN WEET.
« Gepost op: April 08, 2010, 02:05:12 »
Antwoord met citaatCitaat Bewerk berichtVerander
We gaan hier de slijtage eens nader en beter in beeld-met-uitleg laten zien. Alle delen die slijten komen hier voorbij.
U bent dus gewaarschuwd voor schokkende beelden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Slijtage? Is toch normaal?
Of is het een HD eigenschap?
Natuurlijk is slijtage een te accepteren verschijnsel, het hoort er nu éénmaal bij. Maar, er is altijd een "maar", wat “moeten” we en wat “kunnen” we accepteren, als "normaal".
Niemand van ons HD rijders zal met een auto dezelfde slijtage accepteren als in zijn HD. Een HD mag slijten en een auto moet gewoon heel blijven. Het lijkt op het meten met twee maten, en dat is het ook.
Een HD is nu éénmaal met niets te vergelijken. Hij staat werkelijk op zichzelf in de wereld van mechanisch mensenvervoer. Gelukkig hoeven we er niet mee te vliegen, ook niet over de weg. Zoiets doe je niet met een HD. HD rijden is dan ook met niets te vergelijken. Het is meer een vorm van aangepast verplaatsen en dan nog het liefst in groepsverband. Niet te snel en niet te lang, blijft de HD betrouwbaar en zorgenvrij.
Is er dan toch wat met de motor, dan ben jij de eerste die er op aangekeken wordt.
Logisch, je bent de zwakste schakel, en gemakkelijk aanspreekbaar.
Zo is HD rijden tot een kunst verheven en niet voor iedereen weggelegd om dat te leren en te beheersen. Maar, alweer, er zijn van die mensen die ook met een HD normaal met het verkeer mee willen draaien/rijden. Zelfs boven de 120 km/u!
En dat op een 44 jaar oud concept! Als we ’66 als het begin van de moderne HD willen zien. Even een andere vraag; is HD ooit een moderne motor geworden?
We schrijven 2010, altijd gebruikt als een getal rijmend op “misschien”.
Het enige antwoord op de vraag; Wanneer komt HD met een goede motor?
Als antwoord; 2010, misschien. Dat misschien rijmde op 2010. Leuk hé.
En voor je het weet is het 2010!
======================================================================================================================
Ik kom er nu achter dat 2015, ook rijmt op Misschien!
Leuk toch.
Of misschien toch niet?
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... opic=621.0
WAAROM SLIJT HET ? VOOR VELEN EEN VRAAG, VOOR ONS EEN WEET.
« Gepost op: April 08, 2010, 02:05:12 »
Antwoord met citaatCitaat Bewerk berichtVerander
We gaan hier de slijtage eens nader en beter in beeld-met-uitleg laten zien. Alle delen die slijten komen hier voorbij.
U bent dus gewaarschuwd voor schokkende beelden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Slijtage? Is toch normaal?
Of is het een HD eigenschap?
Natuurlijk is slijtage een te accepteren verschijnsel, het hoort er nu éénmaal bij. Maar, er is altijd een "maar", wat “moeten” we en wat “kunnen” we accepteren, als "normaal".
Niemand van ons HD rijders zal met een auto dezelfde slijtage accepteren als in zijn HD. Een HD mag slijten en een auto moet gewoon heel blijven. Het lijkt op het meten met twee maten, en dat is het ook.
Een HD is nu éénmaal met niets te vergelijken. Hij staat werkelijk op zichzelf in de wereld van mechanisch mensenvervoer. Gelukkig hoeven we er niet mee te vliegen, ook niet over de weg. Zoiets doe je niet met een HD. HD rijden is dan ook met niets te vergelijken. Het is meer een vorm van aangepast verplaatsen en dan nog het liefst in groepsverband. Niet te snel en niet te lang, blijft de HD betrouwbaar en zorgenvrij.
Is er dan toch wat met de motor, dan ben jij de eerste die er op aangekeken wordt.
Logisch, je bent de zwakste schakel, en gemakkelijk aanspreekbaar.
Zo is HD rijden tot een kunst verheven en niet voor iedereen weggelegd om dat te leren en te beheersen. Maar, alweer, er zijn van die mensen die ook met een HD normaal met het verkeer mee willen draaien/rijden. Zelfs boven de 120 km/u!
En dat op een 44 jaar oud concept! Als we ’66 als het begin van de moderne HD willen zien. Even een andere vraag; is HD ooit een moderne motor geworden?
We schrijven 2010, altijd gebruikt als een getal rijmend op “misschien”.
Het enige antwoord op de vraag; Wanneer komt HD met een goede motor?
Als antwoord; 2010, misschien. Dat misschien rijmde op 2010. Leuk hé.
En voor je het weet is het 2010!
======================================================================================================================
Ik kom er nu achter dat 2015, ook rijmt op Misschien!
Leuk toch.
Of misschien toch niet?
- Bijlagen
-
- Even een lasje leggen.jpg (157.41 KiB) 2288 keer bekeken
JVA, volgens mij heb je hier per ongeluk twee dezelfde posities geplaatst, alleen vanuit een ander perspectief. Tenminste, als ik de markeringen op het pomphuis goed begrijp.
Voor wat betreft de pomp van de DR. Die heeft een enkele rotor en een relatief simpel deksel om de pomp af te sluiten. Kan je in dit geval het huis 1mm aan de omtrek uitdraaien en een inzetbus erin krimpen van b.v. brons. In die inzetbus kan je dan meteen een nieuwe instroom- en uitstroomkanaal frezen. De verhoging die dit geeft kan met een nieuw dekseltje waar je een kamer in freest opvangen.
Ik heb de pomp niet in handen, dus ik weet niet of dit technisch ook zo uitvoerbaar is als ik het me nu voorstel. Wie weet is het inderdaad het gemakkelijkste om het op te lassen en na te frezen.
Ik ben wel heel benieuwd naar de cijfers van de opbrengst van de pomp origineel en na bewerking. Misschien geeft dat wat inzicht in de gedachtegang van de ontwerpers. Zo vrij filosoferen hebben ze misschien de pomp zo geconstrueerd ter voorkoming van cavitatie.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
JVA, volgens mij heb je hier per ongeluk twee dezelfde posities geplaatst, alleen vanuit een ander perspectief. Tenminste, als ik de markeringen op het pomphuis goed begrijp.
HET LINKER BEELD GEEFT HET "NOG STEEDS OPEN" MOMENT AAN TERWIJL HET ANDERE BEELD HET "NOG NET DICHT" MOMENT LAAT ZIEN.
Voor zover het te zien is.
De afstand tussen de zwarte streepjes op de rand van het pomphuis geeft de tijd aan dat beide openingen open staan.
Opgeteld bij de niet afsluitende binnenrotor tegen de buitenrotor is dat bij elkaar een ernstige vorm van inwendig verlies.
Maar misschien is het de bedoeling geweest.
Ze maken een pomp van bepaalde afmetingen en een groot deel van de capaciteit wordt teniet gedaan.
Ik verbaast mij daar niet over. Ik kom in de HD techniek de mees waanzinnige aannames en veronderstellingen tegen.
Gewoon omdat dat het gemakkelijkste is.
Hoe de pomptest uit zal vallen is een kwestie van tijd maar voor mij staat het al vast dat dit niet de bedoeling kan zijn geweest.
Jammer dat ik de TL1000 pomp niet kan mee vergelijken. Een glijlager krukas smeren met een pomp op een aanzienlijke verlies basis, lijkt mij een groot risico.
Cavitatie zal met de toerentallen van de DR. geen kans krijgen.
Het is wel een opzuig pompdeel en dat kan gevaarlijke storingen geven.
Een slechte pakking of het aanzuigpunt niet voldoende onder het olieniveau van de oliepan.
Zal duidelijkere beelden maken.
HET LINKER BEELD GEEFT HET "NOG STEEDS OPEN" MOMENT AAN TERWIJL HET ANDERE BEELD HET "NOG NET DICHT" MOMENT LAAT ZIEN.
Voor zover het te zien is.
De afstand tussen de zwarte streepjes op de rand van het pomphuis geeft de tijd aan dat beide openingen open staan.
Opgeteld bij de niet afsluitende binnenrotor tegen de buitenrotor is dat bij elkaar een ernstige vorm van inwendig verlies.
Maar misschien is het de bedoeling geweest.
Ze maken een pomp van bepaalde afmetingen en een groot deel van de capaciteit wordt teniet gedaan.
Ik verbaast mij daar niet over. Ik kom in de HD techniek de mees waanzinnige aannames en veronderstellingen tegen.
Gewoon omdat dat het gemakkelijkste is.
Hoe de pomptest uit zal vallen is een kwestie van tijd maar voor mij staat het al vast dat dit niet de bedoeling kan zijn geweest.
Jammer dat ik de TL1000 pomp niet kan mee vergelijken. Een glijlager krukas smeren met een pomp op een aanzienlijke verlies basis, lijkt mij een groot risico.
Cavitatie zal met de toerentallen van de DR. geen kans krijgen.
Het is wel een opzuig pompdeel en dat kan gevaarlijke storingen geven.
Een slechte pakking of het aanzuigpunt niet voldoende onder het olieniveau van de oliepan.
Zal duidelijkere beelden maken.
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Dit pomp verhaal doet mij denken aan 1994.
Na een aantal jaren,1987 -1994, de overbrenging van de HD pomp van 4:1 naar 3:1 gebracht te hebben dacht ik dat, dat wel merkbaar zou zijn, in levensduur en betrouwbaarheid.
Niets was minder waar.
Van de 33 % meer pomp capaciteit was niets terug te vinden.
Van de SC een aantal aan techneuten gegeven, om daarmee ervaring op te doen.
Dat werkte niet.
Dat ding werkt niet, zo vertelden ze.
Blijft na een tijdje beneden staan, en komt niet meer omhoog.
Ook niet met veel gas geven.
Dat wat de SC moest aan geven,de krukas krijgt geen olie, werd niet als het probleem gezien.
Het ding deugde niet, zo was de conclusie van 40 techneuten in de .Nl-.De
Dat waar ik de HD rijders voor wilde waarschuwen, je krukas krijgt GEEN olie, wilde niemand weten.
Kan niet waar zijn!
Ze zijn daar toch niet achterlijk?
We zijn toch niet gek?
Na 22 jaar ontkennen kan het nog steeds niet waar zijn.
We zijn toch niet gek?
Met de gekleurde pompdelen gaan we proberen de pompeigenschappen, laten we het zo maar noemen, beter in beeld te brengen.
Of het nu waar is of niet.
Misschien ben ik wel een beetje gek!
Na een aantal jaren,1987 -1994, de overbrenging van de HD pomp van 4:1 naar 3:1 gebracht te hebben dacht ik dat, dat wel merkbaar zou zijn, in levensduur en betrouwbaarheid.
Niets was minder waar.
Van de 33 % meer pomp capaciteit was niets terug te vinden.
Van de SC een aantal aan techneuten gegeven, om daarmee ervaring op te doen.
Dat werkte niet.
Dat ding werkt niet, zo vertelden ze.
Blijft na een tijdje beneden staan, en komt niet meer omhoog.
Ook niet met veel gas geven.
Dat wat de SC moest aan geven,de krukas krijgt geen olie, werd niet als het probleem gezien.
Het ding deugde niet, zo was de conclusie van 40 techneuten in de .Nl-.De
Dat waar ik de HD rijders voor wilde waarschuwen, je krukas krijgt GEEN olie, wilde niemand weten.
Kan niet waar zijn!
Ze zijn daar toch niet achterlijk?
We zijn toch niet gek?
Na 22 jaar ontkennen kan het nog steeds niet waar zijn.
We zijn toch niet gek?
Met de gekleurde pompdelen gaan we proberen de pompeigenschappen, laten we het zo maar noemen, beter in beeld te brengen.
Of het nu waar is of niet.
Misschien ben ik wel een beetje gek!
- Bijlagen
-
- Foute pompen.jpg (148.74 KiB) 2267 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Zo gaat dat met mensenwerk.
Er kan van alles aan mankeren.
En van grote firma's kan je alles verwachten, behalve kwaliteit, dat is te moeilijk.
Ja mag het wel verwachten; Maar krijg je het ook?
S&S heeft iets slims bedacht; Ze bedanken hun klanten voor het kopen van hun producten.
Maar ze verwachten wel een bedankje terug.
En ja hoor, de bedankjes komen gelijk binnen.
Je denkt; dan is iedereen blij?
Maar zo werkt het niet.
Mensen met klachten, klagen meestal niet.
Ze denken; Niemand hoeft te weten dat ik rommel hebt gekocht.
We kunnen dit verschijnsel iedere week zien bij diverse programma's.
Mensen schamen zich voor hun stommigheid.
Ik heb daar ook last van.
Vandaar dat ik het van mij af probeert te schrijven.
Ooit gelezen dat, dat helend werkt.
Best leuk al die narigheid.
Er kan van alles aan mankeren.
En van grote firma's kan je alles verwachten, behalve kwaliteit, dat is te moeilijk.
Ja mag het wel verwachten; Maar krijg je het ook?
S&S heeft iets slims bedacht; Ze bedanken hun klanten voor het kopen van hun producten.
Maar ze verwachten wel een bedankje terug.
En ja hoor, de bedankjes komen gelijk binnen.
Je denkt; dan is iedereen blij?
Maar zo werkt het niet.
Mensen met klachten, klagen meestal niet.
Ze denken; Niemand hoeft te weten dat ik rommel hebt gekocht.
We kunnen dit verschijnsel iedere week zien bij diverse programma's.
Mensen schamen zich voor hun stommigheid.
Ik heb daar ook last van.
Vandaar dat ik het van mij af probeert te schrijven.
Ooit gelezen dat, dat helend werkt.
Best leuk al die narigheid.
- Bijlagen
-
- DR. drukte.jpg (196.53 KiB) 2243 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Best leuk al die narigheid.
Na de radiale speling komt de axiale speling in beeld
Was even mijn voelers kwijt maar nu kunnen we met het meest eenvoudige gereedschap toch zeer nauwkeurig meten.
De zichtbare lichtspleet liet al wat te raden over maar met echt meten wordt de 0,05 als een speling gevonden waarbij de rotor licht draait.
Metingen van de laatste XL-HD gerotor pompen laat zien dat de axiale speling niet meer dan 1-1,5 honderdste is.
Met juist wel genoeg radiale speling wordt de pompkamer goed afgedicht tegen inwendig verlies.
Eén van de eerste keren dat we kunnen vaststellen dat ze bij HD op de kleintjes letten en/of opletten wie en hoe, voor hun de pompen maakt.
Het blijft nu de vraag hoe de rotor de plaatselijke groef in de sluitplaat heeft gemaakt.
Is het de 0,05 speling?
Kan toch niet waar zijn?
Wat blijft er dan van de afdichting over?
Advies; Houd u aan vast aan het voordeel van de twijfel.
Het is uw enige houvast, voorlopig, wel te verstaan.
Na de radiale speling komt de axiale speling in beeld
Was even mijn voelers kwijt maar nu kunnen we met het meest eenvoudige gereedschap toch zeer nauwkeurig meten.
De zichtbare lichtspleet liet al wat te raden over maar met echt meten wordt de 0,05 als een speling gevonden waarbij de rotor licht draait.
Metingen van de laatste XL-HD gerotor pompen laat zien dat de axiale speling niet meer dan 1-1,5 honderdste is.
Met juist wel genoeg radiale speling wordt de pompkamer goed afgedicht tegen inwendig verlies.
Eén van de eerste keren dat we kunnen vaststellen dat ze bij HD op de kleintjes letten en/of opletten wie en hoe, voor hun de pompen maakt.
Het blijft nu de vraag hoe de rotor de plaatselijke groef in de sluitplaat heeft gemaakt.
Is het de 0,05 speling?
Kan toch niet waar zijn?
Wat blijft er dan van de afdichting over?
Advies; Houd u aan vast aan het voordeel van de twijfel.
Het is uw enige houvast, voorlopig, wel te verstaan.
- Bijlagen
-
- DR oliepomp.jpg (130.14 KiB) 2230 keer bekeken
-
- DR pomp speling is inwendig verlies.jpg (145.36 KiB) 2230 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Het is uw enige houvast, voorlopig, wel te verstaan.
Het is waarschijnlijk dat de 0,05 speling meer wordt met hete-warme motor.
Het huis is van aluminium en de rotors zijn van gesinterd metaal.
Staal tegenover aluminium.
En wat doet de rotor dan?
Zodanig kantelen dat die slijtage kan ontstaan?
In ieder geval de moeite waard om je er druk over te maken.
Al ben ik waarschijnlijk de enige, ik ga er toch mee door.
Waarom?
Eigenwijsheid?(eigen wijsheid)
Of de HD ervaring; Vergeet het belangrijkste niet.
Reviseer een cilinderkop en past de RTFT zittingen toe, en de nokkenas lagering krijgt bijna geen olie.
Hoelang gaat dat goed?
Sta nog steeds versteld over de zeer kleine doorgangs sproeiers die de olie door moeten geven aan de nokkenas.
Met op de zelfde aanvoer leiding de open boringen voor de kop koeling.
Het lijkt mij een verdeling van 95:5.
En als de druk lager wordt, door het warm worden en het inwendige verlies in de pomp, dan wordt de verdeling waarschijnlijk 99:1.
Gaat het met de kop fout, wie is er dan schuldig.
Het "smeer en verdeel" systeem en/of de oliepomp?
Of degene die er het laats aan heeft gewerkt.
Zo gaat dat met mensen en techniek.
Het is als met die hondenfiguur; Let op met mensen, die zijn het probleem.
De rest is techniek op een logische basis.
Maar helaas ook dat is mensenwerk.
Zo logisch zijn de door de constructeurs bedachte systemen niet, en de toegepaste toleranties al helemaal niet.
Het wordt echt leuk met Yamaha.
Het is waarschijnlijk dat de 0,05 speling meer wordt met hete-warme motor.
Het huis is van aluminium en de rotors zijn van gesinterd metaal.
Staal tegenover aluminium.
En wat doet de rotor dan?
Zodanig kantelen dat die slijtage kan ontstaan?
In ieder geval de moeite waard om je er druk over te maken.
Al ben ik waarschijnlijk de enige, ik ga er toch mee door.
Waarom?
Eigenwijsheid?(eigen wijsheid)
Of de HD ervaring; Vergeet het belangrijkste niet.
Reviseer een cilinderkop en past de RTFT zittingen toe, en de nokkenas lagering krijgt bijna geen olie.
Hoelang gaat dat goed?
Sta nog steeds versteld over de zeer kleine doorgangs sproeiers die de olie door moeten geven aan de nokkenas.
Met op de zelfde aanvoer leiding de open boringen voor de kop koeling.
Het lijkt mij een verdeling van 95:5.
En als de druk lager wordt, door het warm worden en het inwendige verlies in de pomp, dan wordt de verdeling waarschijnlijk 99:1.
Gaat het met de kop fout, wie is er dan schuldig.
Het "smeer en verdeel" systeem en/of de oliepomp?
Of degene die er het laats aan heeft gewerkt.
Zo gaat dat met mensen en techniek.
Het is als met die hondenfiguur; Let op met mensen, die zijn het probleem.
De rest is techniek op een logische basis.
Maar helaas ook dat is mensenwerk.
Zo logisch zijn de door de constructeurs bedachte systemen niet, en de toegepaste toleranties al helemaal niet.
Het wordt echt leuk met Yamaha.
- Bijlagen
-
- DR oliepomp afdichting.jpg (195.56 KiB) 2214 keer bekeken
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
We kunnen er niet omheen; Een oliepomp test systeem is een noodzaak.
Los van de motor, gewoon op een freesbank als aandrijving en uiteraard een olievoorraad en opvangbak.
Een drukmeter is ook welkom en een stopwatch om de tijd tegen de hoeveelheid te kunnen meten.
Er zijn een aantal stappen mogelijk om de pomp oliedicht te maken.
Zo ben ik dat gaan noemen; Een goede oliepomp is oliedicht.
We hebben niets aan teveel radiale en axiale spelingen en niet op en tegen elkaar afdichtende tandflanken.
Maar we zien al lange tijd, door de jaren heen, eigenlijk allen maar pompen, die er eigenlijk geen zin in hebben.
Het zijn net mensen; Bij het minste of geringste mankement doen ze liever niets.
En niemand die er wat van zegt.
Stom hé.
Los van de motor, gewoon op een freesbank als aandrijving en uiteraard een olievoorraad en opvangbak.
Een drukmeter is ook welkom en een stopwatch om de tijd tegen de hoeveelheid te kunnen meten.
Er zijn een aantal stappen mogelijk om de pomp oliedicht te maken.
Zo ben ik dat gaan noemen; Een goede oliepomp is oliedicht.
We hebben niets aan teveel radiale en axiale spelingen en niet op en tegen elkaar afdichtende tandflanken.
Maar we zien al lange tijd, door de jaren heen, eigenlijk allen maar pompen, die er eigenlijk geen zin in hebben.
Het zijn net mensen; Bij het minste of geringste mankement doen ze liever niets.
En niemand die er wat van zegt.
Stom hé.
- Bijlagen
-
- DR oliepomp inwendig verlies.jpg (169.8 KiB) 2206 keer bekeken