KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
Johaaaan
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 27, 2015 21:48

KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door Johaaaan »

Hallo allemaal ik ben Johan en sinds kort in t
bezit van een KTM 530EXC met een big bore kit (570)
Nou heb ik laatst mijn stationairaproeier verwisseld van
een 40 naar een 43 naar een 45 en nu naar een 48
Maar nu moet ik nog steeds mijn mengselschroef meer als
2 slagen uit doen (ongeveer 3,5).

Als ik bij een warme motor een keer gas geef dan lijkt het alsof het gas blijft hangen.
Hij loopt dus wat langer hoogtoerig en zakt uiteindelijk terug op
Normaal stationair toerental (meestal m.b.v. de koppeling)
Carburateur is al uit elkaar geweest alles schoongemaakt en
Doorgespoten met perslucht en valse lucht vermoed ik ook niet.
Is het normaal dat er een grotere stationairsproeier in moet dan een 48?

Hoop dat jullie een vermoeden hebben waar ik naar moet zoeken.

M.v.g

Johan
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door gassen »

Trekt de motor nergens geen valse lucht? Even wat remmenreininger rondom je inlaatrubber spuiten en luisteren of je toerental verandert.
Btw, de o-ring bij de mengselschroef niet vergeten en in de goede volgorde?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door folie »

stap 1 is eigenlijk een compressietest. Bij een slijtende motor wordt het aanzuig'vacuum' minder. Dat manifesteert zich vooral bij stationair toerental, met als gevolg dat je een steeds rijkere stationairsproeier nodig hebt. Tot ook dat niet meer helpt.
Oja, een big bore is daar nog extra gevoelig voor.

Iets anders wat een rol kan spelen is slijtage van de carburateur. De 'gasschuif' bestaat eigenlijk uit 2 delen: een 'wagentje' met wieltjes, en een plaatje. Het plaatje is de eigenlijke gasschuif en wordt op en neer bewogen door het wagentje. Het wagentje wordt bediend met de gashandle.
De werking van de carburateur berust er op dat de gasschuif losjes langs de wand van de carburateur schuift.
Het aanzuigvacuum van de motor trekt het wagentje daarbij strak met de wieltjes tegen de lijbanen van de carburateur aan, vooral bij stationair, als de gasschuif bijna helemaal gesloten is. Wat nu gebeurt is dat na een tijd de wieltjes inslijten in de lijbanen. Wederom, vooral onder in de carburateur, bij stationair en kleine openingen. Het wagentje komt daarbij steeds dichter naar de wand van de carburateur tot ie het plaatje begint te klemmen zodat het niet meer helemaal in z'n onderste positie kan komen. Vanaf dat moment blijft dus je stationair hangen, en moet je steeds een beetje 'blippen' met het gas om het plaatje toch op z'n plaats te krijgen.

Je kunt aan het 'wagentje' zien of dit speelt: onderaan zitten 2 rechthoekig nokjes, 1mm breed/3mm hoog. Als het goed is raken die niet de wand van de carburateur. Beginnen deze nokjes af te tekenen dan kun je problemen gaan verwachten met je stationair toerental.

Tenslotte: door dit principe neemt de carburateur continu lucht in door de 'vent' slangetjes. Daarom vind je vaak ook een boel rotzooi in de carb, boven de gasschuif. Filtertjes op de vent slangen zijn erg nuttig ivm levensduur op zo'n Keihin FCR.
Tenslotte tenslotte: stel je hebt een ouwe zuiger en kleppen en een bijna versleten carburateur maar hij loopt nog goed. Vervolgens zet je er een nieuwe zuiger en kleppen in. Daardoor wordt je aanzuigvacuum groter en gaat de slijtage van je carburateur problemen geven terwijl dat eerder niet zo was.
Volg je het nog ???
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door JoeBaR »

brrr een bigbore kit .... ik ben ervan genezen , en zoveel profijt haal je er zeker niet uit .

als ik kon kiezen tussen een langere levensduur van het big-end en krukaslagers , of dat hele kleine beetje vermogen meer ( dat een gemiddelde rijder al helemaal niet nodig heeft) , dan bouwde ik dat ding lekker terug naar 530
4 strokes only !!
Johaaaan
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 27, 2015 21:48

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door Johaaaan »

Allereerst hartelijk bedankt voor de uitgebreide reactie!

Hier heb ik wat aan. Ik heb de carburateur laten ultrasoon reinigen en heb net de acceleratiepomp afgesteld. Die was tegen me gasklep aan t spuiten voordat die open gaat, dus eerst is even kijken wat dat uithaalt. Heb net wel even gestart maar hij is niet echt warm geworden. (Dat is dus wanneer die zn eigen leven gaat leiden).Maar ik hou jullie op de hoogte!

M.v.g.

Johan
Johaaaan
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 27, 2015 21:48

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door Johaaaan »

Probleem is nog niet verholpen na ultrasoon reinigen en afstelling van de acceleratiepomp, wat nu...?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door gassen »

Afbeelding

Heb je de mengselschroef exact zo opgebouwd? Let op de plaats van de kleine O-ring.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door JoeBaR »

toch ff met remmen reiniger aan de gang lijkt me .
4 strokes only !!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door folie »

Johaaaan schreef:Probleem is nog niet verholpen na ultrasoon reinigen en afstelling van de acceleratiepomp, wat nu...?
Het verhaal boven nog een keer lezen ?
Heb je al een compressietest gedaan ?
Nb: als je gasschuif er zo uitziet, dan is ie versleten. Je hoort hier een mooi rechthoekig nokje te zien.
versleten gasschuif
versleten gasschuif
slide binding area.JPG (25.91 KiB) 4329 keer bekeken
En hier zie je de slijtage in de carburateur housing zelf:
versleten leibanen
versleten leibanen
guideway wear.jpg (53.76 KiB) 4329 keer bekeken
Heb je fotoos ter vergelijking ?
Johaaaan
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 27, 2015 21:48

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door Johaaaan »

Hallo allemaal , ik heb de gasschuif vervangen deze was aan de bovenkant, waar de arm met de wieltjes in komt, helemaal uitgesleten waardoor er speling op mijn gasschuif was. Dit heeft het probleem gedeeltelijk verholpen, ik heb nog steeds af en toe dat ik bij een stoplicht stil ga staan en dat hij weer zijn toeren in klimt. Na een paar keer gas geven daalt het toerental weer in. Heb trouwens ook de aanpasbare mengselschroef gelijk gemonteerd
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door folie »

Tja, duidelijker kan ik niet uileggen wat er aan de hand is... :slaan:
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door JoeBaR »

staat de kabel die de gasschuif dicht trekt niet iets strak ? . vaak is het handig om beide kabels iets meer speling te geven .

mengselschroef hoort niet meer dan 2 slagen uitgedraaid te staan.

kan een vervuilde stationair sproeier zijn , maar als jij zegt dat alles goed gereinigd is..

soms is doorblazen met perslucht niet voldoende en kun je een sproeier beter eerst even doorprikken met een koper draadje (stukje gestript elektra draad) .

ik heb ook wel eens gezien dat de carb smerig was in het gedeelte tussen de gasschuif en de vlotter , dat met de kleine inbus boutjes vast zit . er zit trouwens ook nog een rubber pakking die stuk zou kunnen zijn.
4 strokes only !!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door folie »

Zucht.... Spuit 11 geeft weer water.
Ik verdoe mijn tijd hier. Ik geef het op.
Sterkte ermee. Ik denk niet dat je het probleem ooit op gaat lossen.
:zwaaien:
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door JoeBaR »

alle suggesties zijn welkom toch ? handig om van alles te kunnen uitsluiten lijkt me .

alleen mensen hebben er een handje van om nooit weer wat te laten horen .

waarschijnlijk op een ander forum meer succes gehad .
4 strokes only !!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door folie »

Dat is ook waar.
Sorry voor mijn onvriendelijke reaktie. Die had ik beter voor me kunnen houden. (Ik had gisteren en slechte dag) :toost:

Voor mij zegt dit een boel, en sluit ook het een en ander uit:

Als ik bij een warme motor een keer gas geef dan lijkt het alsof het gas blijft hangen.
Hij loopt dus wat langer hoogtoerig en zakt uiteindelijk terug op
Normaal stationair toerental (meestal m.b.v. de koppeling)


Ik heb het zelf ook meegemaakt en opgelost. Het antwoord staat denk ik precies in mijn reaktie. Maar die is denk ik voor veel mensen vandaag de dag te lang om helemaal te lezen. Whatever. Wie weet doet er iemand z'n voordeel mee.
Johaaaan
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 27, 2015 21:48

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door Johaaaan »

Wat er nu stap voor stap is gebeurd voor de duidelijkheid:

Af laten stellen op de testbank--> brandstofcurve na een kleinere hoofdsproeier(175) en grotere stationairsproeier en verstelling van de gasnaald top.
Sproeier 43 --> 45 --> 48= geen verandering
Carburateur ultrasoon laten reinigen= geen verandering
Nieuwe gasklep en mengselschroef ( gelijk de mengselschroef die je met de hand kan afstellen)= geen/nauwelijks verandering.
Nieuw rubber tussen carburateur en cilinder= geen verandering.

Dus ik denk dat de volgende stap is dat ik hem weg moet brengen. Compressietest lijkt me ook niet noodzakelijk, aangezien de resultaten op de testbank goed waren(60pk).
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door folie »

Tja, als je er echt niet uitkomt kun je altijd dit topic nog een keer doorlezen. Het antwoord staat er in.
60pk volgas voor een bigbore wil niet zeggen dat je motor helemaal fris en fruitig is.
Juist rond stationair komen de eerste symptomen van slijtage. Zoals jij die beschrijft.
Al eens gekeken naar die nokjes op je gasschuif ?
Johaaaan
Berichten: 7
Lid geworden op: di okt 27, 2015 21:48

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door Johaaaan »

De gasschuif is vervangen.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: KTM530 EXC grotere stationairsproeier?

Bericht door folie »

Laat me raden: toen werd het nog erger..
Het gaat erom dat er niet genoeg ruimte is voor je 'vacuum release plate' omdat de rolletjes van de gasschuif zijn ingelopen in de behuizing van de carburateur.
Plaats reactie