yamaha wr450 ontkoppelt niet goed

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

Mijn yamaha wr450 ontkoppeld niet volledig. Je merkt het bij het schakelen dat het soms harder klakt en dat hij slecht in neutraal gaat. Ook heeft hij een beetje de neiging om al te vertrekken als je hem in 1ste versnelling zet. Koppelings kabel is al afgeregeld met minimaal speling. Koppelingsplaten opgemeten en zijn nog goed. Rijd al 4 jaar met dezelfde olie. Buitenste koppelingsklok is lichtjes ingesleten maar heb er ooit al veel erger gezien. Bij het inknijpen van de hendel zie je de koppeling goed openkomen. Zat zelf te denken dat de metalen koppelingsplaten misshien kromgetrokken zijn zodat de koppelings altijd een beetje aansleept. Heeft iemand dit al meegemaakt? Of zou het aan de lichtjes ingesleten buitenklok liggen? Of andere oorzaak? Ik hoor het graag
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Welke kleur hadden de stalen platen?
Blauw of gedeeltelijk blauw...........vervang ze maar want dan zijn ze krom.
Kun je de randjes van de koppelingsklok met een slijpsteentje nog ietwat vlak(ker) maken?

gr v Frans
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

frans schreef:Welke kleur hadden de stalen platen?
Blauw of gedeeltelijk blauw...........vervang ze maar want dan zijn ze krom.
Kun je de randjes van de koppelingsklok met een slijpsteentje nog ietwat vlak(ker) maken?

gr v Frans

niet doen hoor , dan krijgen de platen nog meer speling en dus ruimte om harder in-te-slaan op de *buitenklok* .
vervangen is de enige optie .


is trouwens de nok die de drukstift naar de drukgroep bedient niet afgesleten ? of het druklager zelf ?
4 strokes only !!
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

JoeBaR heeft volledig gelijk dat vervangen de enig goede oplossing is en dat mijn suggestie over vlak maken van de randjes van de koppelingskooi eigenlijk een fout advies is!
Echter........voor het uitsluiten van andere mogelijke storingen mbt het moeizaam vrijkomen van de koppeling is het wel zinvol om op deze manier het onderzoek te doen.
Zelf heb ik overigens best wel (om budgettaire redenen zal ik maar zeggen) veel gereden met "Bijgewerkte" koppelingskooien. Gaat vaak best wel lang goed.

gr v Frans
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

ok, zal dit weekend de buitenkooi is vlak maken . Is het probleem weg dan weet ik dat ik stilletjesaan naar een andere buitenkooi moet uitkijken.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

kijk dan meteen of er een stalen aftermarket variant van is , ik heb een ktm van 2002 met een stalen koppelingskorf en die is nog altijd mooi vlak .
4 strokes only !!
Peter mechanic
Berichten: 27
Lid geworden op: zo nov 15, 2015 14:47

Ik zou de platen met kurk is vervangen en je olie de orginele stalen tussen platen behouden dat aan lopen in zijn 1 is dat de kurk versleten is van 1 of meerdere platen gr peter
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

volgens het handboek dat bij mijn Suzuki rmz zit , horen de platen op een bepaalde volgorde geplaatst te worden . en dan bedoel ik niet alleen dat je met een beklede plaat begint en hoort te eindigen , er zit ook nog verschil tussen de beklede platen . verder denk ik dat ook dit probleem al inmiddels is verholpen gezien het feit dat dit topic in 2013 is gestart.
4 strokes only !!
Plaats reactie