Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en ben de eigenaar van een Yamaha yzf 426 uit 2002.
Afgelopen zondag verpestte het blokje de persoonlijke uitlaat klep van de week.
Met een gangetje over een zandweg was het ineens gebeurd. De motor sloeg in 1 klap af.
Nadat ik tot stilstand kwam probeerde ik te achterhalen wat er aan de hand was.
De krukas liep ongelofelijk zwaar, maar trapte de machine zo weer aan(1malig). na 2 seconden sloeg hij tevergeefs weer af.
Verder niet weer geprobeerd. De avond ervoor heb ik er nieuwe olie op gedaan. De olie stop lekte wat, dus wou ik dat repareren.
Bleek dat het schroefdraad uitgelubberd was en kon ik niks, vervolgens een M14 tap erin gedraaid en een andere olie stop.
Zou het kunnen dat er wat alu vijlsel is binnen gebleven en dat hierdoor de machine kapot is gelopen?
Wat zou er precies aan de hand kunnen zijn? Onderdelen zijn nagenoeg ook bijna niet te krijgen voor deze machine( volgens mij ).
Doordat de machine wel gewoon wou lopen vermoed ik dat de krukas lagers kapot zijn gegaan, is dit veelvoorkomend?
mvg,
Egbert van Veen
yzf 426 motor vast
Moderator: ghulst
Ik heb in het verleden een yzf400 gehad.
Wellicht de carb even open maken en de titanium gasschuif controleren of er niets is afgebroken.
Heb dit zelf een keer gehad, waarbij het afgebroken stukje tussen de klep is blijven hangen.
Daardoor sloeg de zuiger tegen de klep, waarna alles krom en kapot was.......
(kleppen, kop, zuiger, krukaslagers etc.)
Wellicht de carb even open maken en de titanium gasschuif controleren of er niets is afgebroken.
Heb dit zelf een keer gehad, waarbij het afgebroken stukje tussen de klep is blijven hangen.
Daardoor sloeg de zuiger tegen de klep, waarna alles krom en kapot was.......
(kleppen, kop, zuiger, krukaslagers etc.)
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Tja, alles kan kapot. Wat is de historie van de motor? Is er regelmatig onderhoud gepleegd (zuiger, bigend, kleppen distributieketting etc)? De moderne snelle viertakten zijn ook niet te vergelijken met een XR of zo waar je slechts op z'n tijd alleen maar een keer olie bij wisselt en waarbij de zuiger en bigend bij normaal gebruik eigenlijk bijna onverwoestbaar zijn.
Gewoon beginnen met sleutelen maar ik vrees het ergste helaas. Kan natuurlijk vanalles zijn van gebroken zuiger of klep tot kapotgelopen bigend (gevolgschade kan natuurlijk enorm zijn). Onderdelen zijn van Yamaha toch makkelijk aan te komen zover ik weet, heb daar nooit problemen mee gehad eigenlijk (heb er 2 gehad).
De kwaliteit tja, daarover zullen de meningen wel verschillen maar onderhoudsvrij zijn ze niet. Zet er als het even kan ook geen Prox zuiger in, die hield het bij de mijne niet lang vol. Zet er aub zoveel mogelijk origineel spul in, bigend lager zal niet zo spannend zijn maar zuigers....
Gewoon beginnen met sleutelen maar ik vrees het ergste helaas. Kan natuurlijk vanalles zijn van gebroken zuiger of klep tot kapotgelopen bigend (gevolgschade kan natuurlijk enorm zijn). Onderdelen zijn van Yamaha toch makkelijk aan te komen zover ik weet, heb daar nooit problemen mee gehad eigenlijk (heb er 2 gehad).
De kwaliteit tja, daarover zullen de meningen wel verschillen maar onderhoudsvrij zijn ze niet. Zet er als het even kan ook geen Prox zuiger in, die hield het bij de mijne niet lang vol. Zet er aub zoveel mogelijk origineel spul in, bigend lager zal niet zo spannend zijn maar zuigers....
KTM 250 EXC, 250 SX
zopas zo een voorval tegen gekomen met een wrf, stil geval terug in gang gezet en na een vijftal seconden terug stil, nog eens geprobeerd en trapte zeer zwaar aan met als conclusie lager van het big end op de krukas was vast gelopen omdat de olie pomp het begeven had. Alles laten herstellen en nu loopt ie als een fluitje.
Jos
Jos
Dit is het zelfde probleem als bij ons, ook daar zag de krukas blauw van de hitte. We hebben gewoon in Amerika een andere krukas en olie pomp besteld en laten overkomen dat verschild bijna de helft van de prijzen hier en is dus zeker de moeite om 10 dagen te wachten op de onderdelen.
Jos
Jos
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo nov 15, 2015 14:47
Ik zou de cilinderkop en de cilinder der eerst is af halen voor dat je hem weer wilt gaan starten nu is de schade misschien nog beperkt