Hallo allemaal,
Ik heb een Honda cr250 uit 03 en wil mijn achterbrug lagers vervangen.
Alleen stuit ik op een probleem, mijn bout zit muurvast !
Heb er al wat geweld op los gelaten maar wil het spul niet beschadigen...
Vorige eigenaar had de uitsparingen in het frame volgekit (zal tegen viesigheid geweest zijn) alleen vermoed ik dat het vocht daardoor dus niet meer weg kon..
Heeft iemand tips ?
Warm stoken zie ik met het alu frame namelijk ook niet helemaal lekker zitten.
Ik kan nog 1 oplossing bedenken, de pullytrekker er op maar of dat zo ideaal is...
Moet zondag eigenlijk weer klaar zijn !
Alvast bedankt !
Simon
bout/pen achterbrug vast CR250 03
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ben je klaar mee..
Begin maar met inspuiten met een goede kruipolie zoals bv Brunox Turbo Spray en dat regelmatig herhalen voor een paar dagen en dan hopen dat de boel wat los komt.
warm stoken kan niet veel kwaad tenzij je het echt te heet stookt, dan smelt het alu ineens maar dan moet je het echt bond maken en heb het maar 1 x zien gebeuren en dat was met een thermische lans
Begin maar met inspuiten met een goede kruipolie zoals bv Brunox Turbo Spray en dat regelmatig herhalen voor een paar dagen en dan hopen dat de boel wat los komt.
warm stoken kan niet veel kwaad tenzij je het echt te heet stookt, dan smelt het alu ineens maar dan moet je het echt bond maken en heb het maar 1 x zien gebeuren en dat was met een thermische lans
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hey Simon,
Hangt er vanaf waar je woont. Ik ken een hele betrouwbare professionele hobbyist die het met mijn Husa heel voorzichtig gedaan heeft door warmstoken met een heel fel klein brandertje en toen 5 uur af laten koelen (geduld, geduld x 100).
Vervolgens heeft hij op maat een stuk gereedschap gedraaid waar hij met een licht 250 grs hamertje 5 felle tikken kon uitdelen en het ding was 'geschrokken' / los. De lagerschalen lieten ook niet meer los dus die moesten ook vervormd worden om er uit te halen, ook weer met fijn brandertje en centerpunt. Drie uurtjes arbeid of zo.
Daarna zetten hij de boel weer in elkaar met waterbestendig asschroefvet. Hij mat de speling op de hele brug, deelde die door 4 en maakte op maat teflon ringetjes, om direct spuitwater van hogedrukreiniger en plassen weg te houden bij de lagers. Maar wel dusdanig open dat opgesloten vocht er weer uit zou kunnen lopen. Kitten is niet de oplossing.
Stuur me maar een PBtje indien je in de buurt van provincie Utrecht woont (of het de moeite waard vindt om daar naar toe te rijden).
Je hebt een speciaal vet om 'koudlas' te voorkomen. De legering van de lagerbus en je as zijn twee verschillende en de kans dat het terugkomt is zeer wel aanwezig.
Würth HTS ABSOBON dun smeren over de gehele lengte van de as is een ideetje om het te voorkomen.
Hangt er vanaf waar je woont. Ik ken een hele betrouwbare professionele hobbyist die het met mijn Husa heel voorzichtig gedaan heeft door warmstoken met een heel fel klein brandertje en toen 5 uur af laten koelen (geduld, geduld x 100).
Vervolgens heeft hij op maat een stuk gereedschap gedraaid waar hij met een licht 250 grs hamertje 5 felle tikken kon uitdelen en het ding was 'geschrokken' / los. De lagerschalen lieten ook niet meer los dus die moesten ook vervormd worden om er uit te halen, ook weer met fijn brandertje en centerpunt. Drie uurtjes arbeid of zo.
Daarna zetten hij de boel weer in elkaar met waterbestendig asschroefvet. Hij mat de speling op de hele brug, deelde die door 4 en maakte op maat teflon ringetjes, om direct spuitwater van hogedrukreiniger en plassen weg te houden bij de lagers. Maar wel dusdanig open dat opgesloten vocht er weer uit zou kunnen lopen. Kitten is niet de oplossing.
Stuur me maar een PBtje indien je in de buurt van provincie Utrecht woont (of het de moeite waard vindt om daar naar toe te rijden).
Je hebt een speciaal vet om 'koudlas' te voorkomen. De legering van de lagerbus en je as zijn twee verschillende en de kans dat het terugkomt is zeer wel aanwezig.
Würth HTS ABSOBON dun smeren over de gehele lengte van de as is een ideetje om het te voorkomen.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo apr 19, 2015 15:27
Kolere, het zit echt vast...
Vanaf maandag aan het spuiten en slaan.
Vandaag een pulietrekker er op gehad,ook geen tot weinig effect.
Zal er morgen een verfbrander bij gebruiken even goed lang warm laten worden.
Heb hem op het werk staan dus loop er regelmatig even langs om bij te spuiten.
Ik kom uit Bakkeveen, Friesland is dus wel een mooi end weg maar mocht het echt niet willen...
Laatste oplossing word de flex, kan er tussen de achterbrug nét bij komen als ik het subframe en schokbreker demonteer.
Word een ellendige k*t klus als het zo door gaat....
Maar in elk geval enorm bedankt voor het meedenken !
Vanaf maandag aan het spuiten en slaan.
Vandaag een pulietrekker er op gehad,ook geen tot weinig effect.
Zal er morgen een verfbrander bij gebruiken even goed lang warm laten worden.
Heb hem op het werk staan dus loop er regelmatig even langs om bij te spuiten.
Ik kom uit Bakkeveen, Friesland is dus wel een mooi end weg maar mocht het echt niet willen...
Laatste oplossing word de flex, kan er tussen de achterbrug nét bij komen als ik het subframe en schokbreker demonteer.
Word een ellendige k*t klus als het zo door gaat....
Maar in elk geval enorm bedankt voor het meedenken !
draai ook even de bouten los waarmee het motorblok in het frame hangt , de as gaat namelijk ook door het blok heen .
kijk of je aan de holle kant van de as een schroefdraadje kunt tappen , draadeindje erin draaien , pijpje eroverheen (pijp dik genoeg dat de as er in past) , stukkie strip of plaat met een gaatje er in , over de pijp leggen ( gaatje waar het draadeind doorsteekt) en dan t moertje aandraaien tot de as in het pijpje wordt getrokken.
bij mijn Suzuki zit er een gat rond 12 in de as , je zou er dan een m14 draadje in kunnen tappen .
snap je wat ik bedoel ? of moet er een tekening gemaakt worden?
en laat de flex en brander nou nog maar effe liggen , dat is echt het allerlaatste middel , evenals de bekende klauwhamer en waterpomptang is dat gereedschap dat niet bij een motorfiets in de buurt dient te komen.
kijk of je aan de holle kant van de as een schroefdraadje kunt tappen , draadeindje erin draaien , pijpje eroverheen (pijp dik genoeg dat de as er in past) , stukkie strip of plaat met een gaatje er in , over de pijp leggen ( gaatje waar het draadeind doorsteekt) en dan t moertje aandraaien tot de as in het pijpje wordt getrokken.
bij mijn Suzuki zit er een gat rond 12 in de as , je zou er dan een m14 draadje in kunnen tappen .
snap je wat ik bedoel ? of moet er een tekening gemaakt worden?
en laat de flex en brander nou nog maar effe liggen , dat is echt het allerlaatste middel , evenals de bekende klauwhamer en waterpomptang is dat gereedschap dat niet bij een motorfiets in de buurt dient te komen.
4 strokes only !!
toch maar even een plaatje ter verduidelijking , voor het gemak even een andere soes gekozen die er toch mooi voor stond te poseren.
(voor de zeikerds onder ons die opmerken dat het gaatje in de strip groter is getekend dan de moer , het moest ff rap dus.... en let niet op de mooie Oilily kleurtjes die ik gekozen heb )
(voor de zeikerds onder ons die opmerken dat het gaatje in de strip groter is getekend dan de moer , het moest ff rap dus.... en let niet op de mooie Oilily kleurtjes die ik gekozen heb )
4 strokes only !!
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo apr 19, 2015 15:27
Bouten van het blok los draaien kreeg ik gister ook al van een maat te horen.
Hoop dat ik dan net even wat meer "speling" op kan wekken.
Draad tappen was ook al in me opgekomen, dan kun je mooi aan beide kanten trekken/duwen.
heb het subframe er nu ook afgetrokken om wat meer ruimte te creëren.
Helaas vandaag niet verder gekomen, morgen de verfbrander er ook even op om toch wat warmte te maken.
Hoop morgen wat verder te komen,en anders heb ik nog een lang weekend...
Hartstikke bedankt voor het mee denken !
Hoop dat ik dan net even wat meer "speling" op kan wekken.
Draad tappen was ook al in me opgekomen, dan kun je mooi aan beide kanten trekken/duwen.
heb het subframe er nu ook afgetrokken om wat meer ruimte te creëren.
Helaas vandaag niet verder gekomen, morgen de verfbrander er ook even op om toch wat warmte te maken.
Hoop morgen wat verder te komen,en anders heb ik nog een lang weekend...
Hartstikke bedankt voor het mee denken !
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo apr 19, 2015 15:27
En natuurlijk ben ik het met je eens dat dat soort gereedschap ver bij mijn motor vandaan moet blijfen !
Maar komt hij aan het eind van het weekend nog niet los gaat de flex er wel in..
Pen/bout is toch al beschadigd, dus die komt er zo wie zo niet weer in.
Heb er de ruimte voor gelukkig, en er zitten toch nieuwe bussen bij het lager setje !
Maar komt hij aan het eind van het weekend nog niet los gaat de flex er wel in..
Pen/bout is toch al beschadigd, dus die komt er zo wie zo niet weer in.
Heb er de ruimte voor gelukkig, en er zitten toch nieuwe bussen bij het lager setje !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Voor geleidelijk en niet te heet stoken gebruik ik kokend water uit een waterkoker maar alu voert warmte snel af en zo'n achterbrug is groot.
Succes er mee!
Succes er mee!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
verfstripper doet het truukje ook erg goed , probleem blijft dat je de as niet warm krijgt op de plaatsen waar die vast gevreten zit .
een draadeindje m14 of m16 kan je behoorlijk kracht op zetten en in tegenstelling tot slaan met een hamer kun je trekkend met een draadeind de as onder spanning laten staan , als je dan voorzichtig aan de andere kant met een passend stuk staal en een hamertje gaat tikken heb je grote kans van slagen .
laat je even weten of je al vooruitgang hebt geboekt ? en welke methode je gebruikt
een draadeindje m14 of m16 kan je behoorlijk kracht op zetten en in tegenstelling tot slaan met een hamer kun je trekkend met een draadeind de as onder spanning laten staan , als je dan voorzichtig aan de andere kant met een passend stuk staal en een hamertje gaat tikken heb je grote kans van slagen .
laat je even weten of je al vooruitgang hebt geboekt ? en welke methode je gebruikt
4 strokes only !!
Mijn as was hol. Wat je ook zou kunnen doen is een holle as flink opstoken met een fijn maar heet brandertje.
Vervolgens remmenreiniger er in spuiten of zelfs vloeibaar stikstof:
https://www.conrad.nl/nl/koudespray-nie ... 84227.html
Dus misschien ken je iemand die je as uit kan boren?
Vervolgens remmenreiniger er in spuiten of zelfs vloeibaar stikstof:
https://www.conrad.nl/nl/koudespray-nie ... 84227.html
Dus misschien ken je iemand die je as uit kan boren?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo apr 19, 2015 15:27
Heb hem nu weer thuis staan, tapset mee van het werk.
Morgen dus tappen, dan dus drukken,trekken,warm maken èn even goed laten schrikken.
Hoop dat er dan eindelijk beweging in komt.
Warm water is indd ook nog wel een goede, remmenreiniger in de as spuiten heb ik ook al geprobeert.
Ik laat het morgen even weten !
Maar wat er ook gebeurt, die as komt er hoe dan ook uit !
Morgen dus tappen, dan dus drukken,trekken,warm maken èn even goed laten schrikken.
Hoop dat er dan eindelijk beweging in komt.
Warm water is indd ook nog wel een goede, remmenreiniger in de as spuiten heb ik ook al geprobeert.
Ik laat het morgen even weten !
Maar wat er ook gebeurt, die as komt er hoe dan ook uit !
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo apr 19, 2015 15:27
As goed warm stoken durf ik eigenlijk ook niet, dan slijp ik het asje liever door.
Let op dat je niet in je blok snijdt daarmee; dan ben je nog verder van huis hoor!
Bij as verhitten, zorg dat je alle plastic onderdeeltjes van je brug schroeft, anders smelten die (en ik spreek uit ervaring).
Verder kan je blok daar wel tegen hoor, heftig verhitten!
Bij as verhitten, zorg dat je alle plastic onderdeeltjes van je brug schroeft, anders smelten die (en ik spreek uit ervaring).
Verder kan je blok daar wel tegen hoor, heftig verhitten!
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo apr 19, 2015 15:27
Nog steeds bezig, m14 getapt, dikke bout gehaald.
En goed wat kracht op zetten,.
.
M14 bout is dus gewoon geknapt !
Voordat dat gebeurt moet er best wel wat gebeuren..
Neem over 1/2 weken vakantie, dan kan ik dus mooi wat tijd in het hok ombeunen.
Blok kan er nu wel uit.
Als het zo door gaat, dan ga ik opzoek naar een ander frame...
En goed wat kracht op zetten,.
.
M14 bout is dus gewoon geknapt !
Voordat dat gebeurt moet er best wel wat gebeuren..
Neem over 1/2 weken vakantie, dan kan ik dus mooi wat tijd in het hok ombeunen.
Blok kan er nu wel uit.
Als het zo door gaat, dan ga ik opzoek naar een ander frame...
Pak even een oud stuk aluminium en brand hier vervolgens op met de snijbrander of verfbrander etc. om te kijken wanneer het smelt. Dan heb je enig idee wat aluminium kan hebben voordat het smelt. Vervolgens de achterbrug goed verhitten, en direct af laten koelen.
Ik heb ook een keer meegemaakt dat een stalen wiel zo vast zat op een hydroliek motor dat de poten van een zware poelietrekker afbraken. De velg kon ik rood stoken maar kwam absoluut niet los. Hierbij werkte het echter door juist de as van de hydroliek motor te verhitten waardoor deze uit ging zetten en vervolgens bij het krimpen wat extra ruimte gaf. Misschien dat het in dit geval ook wel werkt door eens de as te proberen verhitten?
Ik heb ook een keer meegemaakt dat een stalen wiel zo vast zat op een hydroliek motor dat de poten van een zware poelietrekker afbraken. De velg kon ik rood stoken maar kwam absoluut niet los. Hierbij werkte het echter door juist de as van de hydroliek motor te verhitten waardoor deze uit ging zetten en vervolgens bij het krimpen wat extra ruimte gaf. Misschien dat het in dit geval ook wel werkt door eens de as te proberen verhitten?
het aluminium van frame en achterbrug is niet hetzelfde als de aluminium profielen van de bouwmarkt , m.a.w het smeltpunt ligt dus ook niet bij dezelfde tempratuur . ik mag toch hopen dat ze die slappe bouwmarkt troep niet gebruiken om een frame of achtervork van te maken.
verder heeft de pen van de achtervork ,behalve het frame ,verder geen enkel contact met het aluminium van de achtervork , er zitten namelijk gehard stalen bussen met naaldlagers tussen.
ik zou toch weer het draadeind erin kloten , de boel op spanning zetten en aan de ander kant op de pen meppen met een passend stuk rondijzer (oud half duims verlengstuk van de doppenset past prima) en een zware hamer , dus niet zo n hamertjetik dingetje. beetje bijverwarmen met een verfstripper helpt ook , ik zou niet met een open vlam gaan lopen kloten .
warm stoken is voldoende met een verfstripper , de grenzen van krimpen en uitrekken zijn al snel bereikt en de pen hoeft dan ook niet roodgloeiend gestookt te worden .
verder heeft de pen van de achtervork ,behalve het frame ,verder geen enkel contact met het aluminium van de achtervork , er zitten namelijk gehard stalen bussen met naaldlagers tussen.
ik zou toch weer het draadeind erin kloten , de boel op spanning zetten en aan de ander kant op de pen meppen met een passend stuk rondijzer (oud half duims verlengstuk van de doppenset past prima) en een zware hamer , dus niet zo n hamertjetik dingetje. beetje bijverwarmen met een verfstripper helpt ook , ik zou niet met een open vlam gaan lopen kloten .
warm stoken is voldoende met een verfstripper , de grenzen van krimpen en uitrekken zijn al snel bereikt en de pen hoeft dan ook niet roodgloeiend gestookt te worden .
4 strokes only !!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo nov 15, 2015 14:47
Een grote lijmklem met een dop van het doppenset erop en aan de anderekant een stuk pijp waar de as in kan schuiven en dan draaien Dit komt omdat de matrialen van de as en lagers waarschijnlijk op elkaar zijn ingevreten door vocht corosie veel succes gr peter