In manual van Haynes en Yamaha staat er qua type: Suspension oil “01
Kost over de 30€ de liter bij Yamaha natuurlijk, en geen verdere specificaties zodat je niet weet wat je moet bestellen bij andere producenten.
Na wat opzoekwerk kom ik bij een 5W uit.
Mijn vragen:
1. Kan iemand bevestigen dat de juiste visco 5W is?
2. Kan er iemand me uitleggen hoe de vork regaeert als ik er te dikke/dunne olie op leg? Ervaar de vork als nogal traag en sompig, mag precies iets stugger zijn. Misschien experimenteren met of kan dit enkel in combi met andere veren?
3 Na het lezen van dit topic hier wil ik er aan beginnen. Heb ik genoeg met enkel de 2 paar seals (buitenste rubbere en binnenste met veren) om de klus deftig te klaren?
Thanks!
Voorvork olie WR450F '04
Moderator: ghulst
Hoi flip,
Wellicht overbodig qua vraag, maar heb je alles al uitgeprobeerd wat je kunt bereiken met de (ver)stelschroeven van de vork? Als dat niet veel verandering brengt is het wellicht zinvol om de vork eerst goed intern te reinigen en van verse olie te voorzien. Originele olie is niet (persé) noodzakelijk, kies een veelgebruikte viscositeit (5 of 10 zou ik doen)
Als ik namelijk lees wat je wens is ben je wel meteen rigoureus bezig met andere veren èn andere olie.
Tracht eerst met de verstelling van de vork verbetering te bewerkstelligen, daarna wellicht experimenteren met verschillende viscositeit van olie. Eventueel kun je nog de veervoorspanning verhogen met busjes.
Ten slotte nog 2 vragen: Slaat de vork nu regelmatig door? Veert de vork nu soepel in en uit?
gr v Frans
Wellicht overbodig qua vraag, maar heb je alles al uitgeprobeerd wat je kunt bereiken met de (ver)stelschroeven van de vork? Als dat niet veel verandering brengt is het wellicht zinvol om de vork eerst goed intern te reinigen en van verse olie te voorzien. Originele olie is niet (persé) noodzakelijk, kies een veelgebruikte viscositeit (5 of 10 zou ik doen)
Als ik namelijk lees wat je wens is ben je wel meteen rigoureus bezig met andere veren èn andere olie.
Tracht eerst met de verstelling van de vork verbetering te bewerkstelligen, daarna wellicht experimenteren met verschillende viscositeit van olie. Eventueel kun je nog de veervoorspanning verhogen met busjes.
Ten slotte nog 2 vragen: Slaat de vork nu regelmatig door? Veert de vork nu soepel in en uit?
gr v Frans
De reden waarom ik eraan begin is het vervangen van lekkende dichtingen, dit kan ook verklaren waarom de vork niet goed reageert. Te weinig olie waarschijnlijk.
Ik wil daarom eerst de juiste visco indoen, en testen. Niet goed = instellingen wijzigen.
Als het dan nog niet naar m'n zin is, met visco van vorkolie eens prb. Maar das nog effe te voorbarig.
Om juiste setup te weten werk ik best met zelfde visco als origineel, maar welke dat is, is een vraag natuurlijk...
Ik wil daarom eerst de juiste visco indoen, en testen. Niet goed = instellingen wijzigen.
Als het dan nog niet naar m'n zin is, met visco van vorkolie eens prb. Maar das nog effe te voorbarig.
Om juiste setup te weten werk ik best met zelfde visco als origineel, maar welke dat is, is een vraag natuurlijk...
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Beetje late reactie.
Ik heb vorig jaar de voorvork olie van een WR400 ververst met een 5W van denicol , geen succes, te zware demping. Ik heb er toen 50% 2,5 en 50% 5W in gedaan demping is bijna OK met de compressie en rebound op 2 clicks na helemaal open. Vork dempte voor de verversing wel goed met de clicks op ongeveer de helft.
check this out: http://www.spectro-oils.com/wp-content/ ... arison.pdf er zijn nogal wat verschillen.
Ik heb vorig jaar de voorvork olie van een WR400 ververst met een 5W van denicol , geen succes, te zware demping. Ik heb er toen 50% 2,5 en 50% 5W in gedaan demping is bijna OK met de compressie en rebound op 2 clicks na helemaal open. Vork dempte voor de verversing wel goed met de clicks op ongeveer de helft.
check this out: http://www.spectro-oils.com/wp-content/ ... arison.pdf er zijn nogal wat verschillen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250