Bij mijn weten herken je dat als de motor meer toeren dan snelheid maakt.
Bij mij is het echter nu zo dat wanneer ik stil in (met name de 1ste) versnelling sta ik de rem in moet knijpen omdat ie anders al gaat rijden.
Erg lastig als je een stoplichtje onderweg tegenkomt, moet je goed je vrij opzoeken voor je stil staat anders kun je gaan schoppen.
Zijn dit toch vesleten platen of iets anders ? Ohja het gaat om KTM GS300 uit '92 (welke ik gisteren weer even het duin door gejaagd heb, djiee wat gaat dat ding er vandoor zeg in het zand).
Roy
Versleten koppeling?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
Dat zou het kunnen zijn ja, de stelschroef bij hendel zit nl. helemaal op zijn verst (lekker nederlands) dus daar kan ik niks meer aan stellen.
Iemand nog wat slimme tips om de kabel te vervangen (lees wordt de eerste keer voor mij )
Roy.
Iemand nog wat slimme tips om de kabel te vervangen (lees wordt de eerste keer voor mij )
Roy.
kan ook aan een foute olie liggen waardoor je platen gaan "kleven" zeker bij koude motor, of doordat er bv een koppelingsveer is losgekomen, waardoor de platen als het ware schuin gaan staan in het koppelingshuis waardoor hij deels blijft hangen.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
heey,
ik heb het zelfde gehad bij mijn kx125 die vertoonde de zelfde problemen en dat kwam omdat de koppelingskorf was ingesleten en daardoor krijgt de motor een soort loopeffect wanneer je de koppeling inknijpt, dus even je carterdeksel eraf halen en je koppelingskorf controleren (er mogen geen ribbels in zitten) wanneer dat wel zo is zal je het moeten vlak veilen om er zo voor te zorgen dat je koppelingsplaten niet vast komen te zitten tussen die ribbels.
ik heb het zelfde gehad bij mijn kx125 die vertoonde de zelfde problemen en dat kwam omdat de koppelingskorf was ingesleten en daardoor krijgt de motor een soort loopeffect wanneer je de koppeling inknijpt, dus even je carterdeksel eraf halen en je koppelingskorf controleren (er mogen geen ribbels in zitten) wanneer dat wel zo is zal je het moeten vlak veilen om er zo voor te zorgen dat je koppelingsplaten niet vast komen te zitten tussen die ribbels.
Aan het andere eind van de kabel, op het motorblok zit ook een stelmogelijkheid. Probeer hem hier op te stellen. Heeft dit geen effect, dan even deksel er afhalen en handeltje controleren.Surfroy01 schreef:Dat zou het kunnen zijn ja, de stelschroef bij hendel zit nl. helemaal op zijn verst (lekker nederlands) dus daar kan ik niks meer aan stellen.
Iemand nog wat slimme tips om de kabel te vervangen (lees wordt de eerste keer voor mij )
Roy.
Dit noemen we "kruipen".
Oorzaak : platen komen niet geheel los door de korf is ingeslagen.
Maar dan heb ik het niet over een bobbeltje maar over + mmeters.
Remedie: korte termijn, vijlen van de korf zoals al eerder aangegeven.
Maar hierdoor wordt de speling tussen de platen en korf nog groter, die zullen dan ook weer eerder ingeslagen zijn.
Lange termijn: nieuwe korf EN PLATEN.
Oorzaak : platen komen niet geheel los door de korf is ingeslagen.
Maar dan heb ik het niet over een bobbeltje maar over + mmeters.
Remedie: korte termijn, vijlen van de korf zoals al eerder aangegeven.
Maar hierdoor wordt de speling tussen de platen en korf nog groter, die zullen dan ook weer eerder ingeslagen zijn.
Lange termijn: nieuwe korf EN PLATEN.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
en op nog langere termijn moet je het binnenste koppelingshuis ook vervangen hierdoor zal de gehele koppeling langer meegaan.
dus vervang de: gevoerde koppelingsplaten
stalen of alu koppelingsplaten
koppelingskorf
binnenste koppelingshuis (wanneer hij er nog vrij netjes
uitziet is dit niet nodig, moet
glad zijn!)
wanneer je zo`n koppelingskorf besteld wordt hij meestal geleverd (of altijd) met boutjes die in plaats van de standaard klinknagels komen, wanneer je de boutjes erin draait moet je er een beetje borgmiddel tussen doen om er voor te zorgen dat ze er niet uit trillen, zorg ook dat de kopjes van de boutjes niet hoger komen te liggen dan standaard, dus indien nodig verzinken. misschien levert het bij jou motor geen problemen wanneer ze er iets verder uit komen maar ik zou het voor de zekerheid toch maar even goed bekijken.
dus vervang de: gevoerde koppelingsplaten
stalen of alu koppelingsplaten
koppelingskorf
binnenste koppelingshuis (wanneer hij er nog vrij netjes
uitziet is dit niet nodig, moet
glad zijn!)
wanneer je zo`n koppelingskorf besteld wordt hij meestal geleverd (of altijd) met boutjes die in plaats van de standaard klinknagels komen, wanneer je de boutjes erin draait moet je er een beetje borgmiddel tussen doen om er voor te zorgen dat ze er niet uit trillen, zorg ook dat de kopjes van de boutjes niet hoger komen te liggen dan standaard, dus indien nodig verzinken. misschien levert het bij jou motor geen problemen wanneer ze er iets verder uit komen maar ik zou het voor de zekerheid toch maar even goed bekijken.
idd, de koppelingskorf kan dermate ingesleten zijn dat de platen niet meer zo goed of zelfs "schuin" worden naar buiten geduwd. Een andere oorzaak kan ook zijn dat de bedieningsnok die het koppelingsstaafje bedient is ingesleten.
Het wordt eens tijd voor een grondige analyse van heel je koppelingssysteem, zou ik zeggen.
Het wordt eens tijd voor een grondige analyse van heel je koppelingssysteem, zou ik zeggen.
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
Zo eindelijk eens tijd gehad om de koppeling te sjekken. Kabel met hefboompje was het niet, dat ziet er allemaal volgens werkplaatshandboek uit.
Echter de koppelingskorf was dusdanig ingesleten dat de platen niet meer van hun plek kwamen. Met de vijl bewerkt en het geheel werkt zeer goed.
Maar even afwachten hoe lang het duurt voor het weer in gaat slijten dan kan ik alsnog nieuw kopen.
Er wordt nu een helicoil in carter geplaatst, want de olie nivo controle bout lekte olie (rechtsonder op plaatje), schroefdraad in carter was dol.....
Echter de koppelingskorf was dusdanig ingesleten dat de platen niet meer van hun plek kwamen. Met de vijl bewerkt en het geheel werkt zeer goed.
Maar even afwachten hoe lang het duurt voor het weer in gaat slijten dan kan ik alsnog nieuw kopen.
Er wordt nu een helicoil in carter geplaatst, want de olie nivo controle bout lekte olie (rechtsonder op plaatje), schroefdraad in carter was dol.....