Voorrem verbeteren

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Sommigen onder ons willen dat onze Bigs wat soepeler remmen en wat vlotter stilstaan. Een oplossing is een dure 320 schijf (192 Euro) plus adaptor (115.50 Euro) wat goed werkt. Een andere oplossing (SR 43) is een klauw van het laatste type waarin 2 gelijke zuigers zitten met een gelijke ? diameter, is op de sloop te koop en zit op meerdere merken en types. Er is op dit forum een lijst aanwezig welke is gemaakt door Thoran.

Doordat wij een Paioli voorvork met bijbehorende Brembo klauw en schijf hebben ingebouwd kwamen we erachter dat Suz een 14 mm (41, 42 en oudere 43) gebruikt. In combinatie met de Brembo werkte dat niet naar behoren, veel kracht nodig om harder te remmen. We hadden een bijbehorende hoofdremcilinder van 12 mm op voorraad waarmee ie wel beter remde maar nog niet naar het zin. Een klein beetje logica en natuurkunde gebruikend kom je op een goed werkend idee wat in feite op het zelfde neerkomt als een kleiner voortandwiel (de hoofdremcilinder) of een groter achtertandwiel (de klauw).

Zonder veel hydraulica en formules te gebruiken, kan ook maar dan schrijf je maar een PB, hier de uitleg. HRC = hoofdremcilinder.

14 mm HRC op 1ste type klauw met 2 x 32 mm zuiger: 1: 4,5
14 mm HRC op SR 43 klauw met 34 + 28 mm zuiger: 1: 4,4
14 mm HRC gelijke zuiger (? 2 x 34 mm? ) : 1: 4,8
12 mm HRC op Brembo klauw met 2 x 27mm zuiger: 1: 4,5
12 mm HRC op SR 41 klauw met 2 x 32 mm zuiger : 1: 5,3
12 mm HRC op SR 43 klauw met 34 + 28 mm zuiger: 1: 5,1
12 mm HRC gelijke zuiger (? 2 x 34 mm? )** : 1: 5,6
1/2" HRC gelijke zuiger (? 2 x 34 mm? ) : 1: 5,0
1/2" HRC SR 43 klauw met 34 + 28 mm zuiger : 1: 4,8

Dezelfde truc werkt natuurlijk ook voor de achterrem. 14 mm op (2x27) = 1:3,8. met 1/2" op (2x27) = 1:4,2.

De grootste vertraging (som zuigerdiameter/HRC) geeft de ** maar weet niet of de opbrengst/slag van de HRC groot genoeg is. Heb geen klauw om te proberen en weet niet exact welke diameter die zuigers hebben.

Wat bij ons erg goed werkt is de 12 mm op de SR41 klauw met een schijf van 260 mm, op de standaard schijf van 280 (41) of 300 (43) zul je een nog beter resultaat hebben doordat de arm tov het middelpunt = over gebracht koppel, groter is.

We hebben ook een ½” (12,7mm) HRC op een Freewind geprobeerd en dat werkt ook erg goed.
Een hoofdremcilinder op de sloop vinden is denkelijk goedkoper dan een klauw doordat je dezelfde blokken blijft houden.

Suc6 en veel fijne Big kms.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

dhc6 schreef: Er is op dit forum een lijst aanwezig welke is gemaakt door Thoran.
Door Thoran » Zo Dec 29, 2013 12:59

Volgens de site http://www.getgeared.co.uk/LUCAS_Motorc ... MCB_682_SV

Zitten op deze motoren allemaal dezelfde klauw als op de BIG van 1996:


KAWASAKI
ER-5 TWISTER (ER-5/01) (2001 - ) [FRONT]
ER-6F (EX650A) (2006 - ) [FRONT LEFT]
ER-6N (ER650A) (2005 - ) [FRONT LEFT]
KLR 650 (KL650C) (1995 - ) [FRONT]
ZR-7 (ZR750-F1) (1999 - 2003) [FRONT LEFT]
Z 750 (ZR750-J) (2004 - 2006) [FRONT LEFT]
Z 750 (ZR750-M) (2007 - ) [FRONT LEFT]
VN 800 DRIFTER (VN800-C1) (1999 - 2001) [FRONT]
KLV 1000 (KLV1000) (2003 - 2006) [FRONT LEFT]
GPZ 1100 ABS (ZX1100F) (1996 - 1997) [FRONT RIGHT]
VN 15 CL.TOURER (VNT50G) (1998 - 2003) [FRONT LEFT]
VN 1500 CLASSIC (VNT50D) (1998 - 2002) [TOURER /FRONT LEFT]
VN 1500 DRIFTER (VN1500-J1) (1999 - 2001) [FRONT]
SUZUKI
GSF 400 BANDIT (GK75B) (1991 - 1995) [FRONT Mod Yr 1995]
GSF 600 BANDIT (WVA8) (2000 - 2004) [FRONT RIGHT]
GSF 600 S BAND. (WVA8/S) (2000 - 2003) [FRONT RIGHT]
SV 650 (AV) (1999 - 2009) [FRONT RIGHT]
SV 650 /S (WVBY) (2003 - ) [FRONT RIGHT]
GSF 650 /ABS (BANDIT650) (2005 - ) [FRONT RIGHT]
GSF 650 S /ABS (BANDIT650S) (2004 - 2006) [FRONT RIGHT]
GSX 750 (AE) (1996 - 2005) [FRONT RIGHT]
GSX 750 F (AK1113) (1998 - 2002) [FRONT RIGHT]
DR 800 S BIG (SR43B) (1991 - 1999) [FRONT Mod Yr 1996-1999]
VX 800 / U (VS51B/96) (1996 - 1997) [FRONT]
DL 1000 V-STROM (WVBS) (2003 - 2010) [FRONT RIGHT]
M1800 R/R2 INT. (INTRUD1800) (2006 - ) [REAR]

Ik heb alleen even snel gecheckt voor de Vstrom, maar die komt overeen. Wil je het zeker weten, kijk dan op http://www.louis.de/index.php?topic=bikedb en kijk of deze bepaalde motor Lucas MCB 682 (SV) remblokjes gebruikt.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Thx Leo,

Misschien heeft er iemand tijd (en zin) om ook de lijst te vervolmaken wbt hoofdremcilinders:

Voor:
Suzuki DR 125 = 12,7 mm
Yamaha 600 TTR = 12 mm

Achter:

Yamaha 600 TTR = 12,7 mm
Yamaha XT 91 = 12,7 mm


etc

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Lange tijd geleden dat ik op het forum heb gekeken, maar ik zag net dit topic, en de remmen van mijn BIG verbeteren blijft één van de upgrades die ik nog heel graag wil doen.

Als ik dit goed lees dan kan ik dus als ik met mijn huidige klauw door wil blijven rijden het beste een hoofdrempomp van 12mm monteren.
Wat is die 12mm? Als ik het goed begrijp is dat de diameter van de zuiger (/plunjer) in de hoofdrempomp (degene op je stuur) Dit klinkt mij eigenlijk een beetje tegen-intuïtief in de oren. Ik zou zeggen dat als je de diameter vergroot je juist harder zou moeten kunnen remmen, omdat je dan per mm dat je de zuiger indrukt je meer oppervlak (en dus meer inhoud) verpompt. Of maak ik hier nu een enorme denkfout?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Daar maak je inderdaad een denkfout :)

Trek het in het overdreven gebied en dan zie je vaak duidelijker hoe iets werkt.

Met hydroliek werk je met oppervlak en verplaatsing. Stel je hebt een rempomp met een plunjer en een remklauw met 1 zuiger. De plunjer heeft een totaal oppervlak heeft die even groot is als het oppervlak van de zuiger in de remklauw. Je hebt dan een krachtverhouding van 1 : 1. Als je in deze situatie de plunjer in de rempomp met de kracht van 1 hand 1cm verplaatst, dan verplaatsen de zuiger in de remklauw ook 1cm.

Nu verklein je het oppervlak van de plunjer in je rempomp met de helft. De krachtverhouding wordt hierdoor 1/2 : 1, of te wel 1 : 2. Als je nu weer met de kracht van 1 hand de plunjer 1cm verplaatst, dan zal de verplaatsing van de zuiger in de remklauw maar 1/2cm zijn. De verplaatsing is dus gehalveerd, maar de kracht die de zuiger op het remblokje uitoefent is verdubbeld!

Als je dus in een remsysteem alles hetzelfde laat maar alleen de plunjer van de rempomp verkleind, dan zal met dezelfde handkracht maar meer verplaatsing van je remhendel meer kracht op het remblokje worden uitgeoefend.

Met dit in je achterhoofd kan je aan het rekenen slaan en verschillende componenten van verschillende bouwjaren van de Big gaan samenstellen. Het rekenen hieraan doe je normaal gesproken met verhouding tussen oppervlakte van de rempomp plunjer en de bij elkaar opgetelde oppervlak van de twee zuigers in de remklauw.

De beperkende factor is de slag die de rempomp kan maken! Stel je voor dat je een situatie creëert waarbij je de slag van de plunjer van de rempomp 10cm moet laten zijn, dan kan je je waarschijnlijk wel voorstellen dat je dat in praktijk nooit technisch kan bereiken!

Volgens de boeken:

1988-1990 SR41 en SR42.
Hoofdrempomp 14mm (154mm2)
Remklauw 2x32mm (1608mm2)
Verhouding 1 : 10,44

1991-1995 SR43
Hoofdrempomp 12,7mm (127mm2 stom toevallig)
Remklauw 1x34mm en 1x27mm (gecombineerd totaal 1481mm2)
Verhouding 1 : 11,66

1996-1997 SR43
Hier staat iets vreemds in de werkplaatshandboeken. De boring van de remklauw zou 1x30mm zijn en 1x27mm. De maat van de remzuigers zouden zijn 1x34mm en 1x27mm. Weet iemand wat de praktijk is?
Voor het rekenvoorbeeld ga ik even uit van 30mm. Dus:
Hoofdrempomp 12,7mm (127mm2)
Remklauw 1x30mm en 1x27mm (gecombineerd totaal 1280mm2)
Verhouding 1 : 10,08

Hmm, dit laatste kan bijna niet kloppen want dat zou betekenen dat je bij een late SR43 meer handkracht nodig hebt om nog een beetje te stoppen. heeft iemand een klauw van een late SR43 los liggen en kan die met een schuifmaat de diameter van de twee zuigers opmeten?

Nou is spelen met je verhouding tussen pomp en klauw een methode om betere remmen re creëren. Een ander effectief middel is het vergroten van de diameter van de remschijf. Per omwenteling van je wiel heb je daardoor tijdens het remmen een veel groter oppervlak waarop bewegingsenergie wordt omgezet in warmte!
:zwaaien:
Brun05
Berichten: 39
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 16:43
Locatie: Tallard, Fr

Stel .... Je bent niet zo technisch...maar het zin om dikke vrienden met je dr te worden en klein onderhoud moet lukken.
Wat vervang ik precies wel en niet, alleen de hoofdpomp, dus op het stuur? En voor welke dus?
Sorry maar inderdaad ik ben echt blond. Hahahaha
DRide on!

C'est le ton qui fait la music

DR 800 s43 '93
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Rammelbak schreef:
1996-1997 SR43
Hier staat iets vreemds in de werkplaatshandboeken. De boring van de remklauw zou 1x30mm zijn en 1x27mm. De maat van de remzuigers zouden zijn 1x34mm en 1x27mm. Weet iemand wat de praktijk is?
Voor het rekenvoorbeeld ga ik even uit van 30mm. Dus:
Hoofdrempomp 12,7mm (127mm2)
Remklauw 1x30mm en 1x27mm (gecombineerd totaal 1280mm2)
Verhouding 1 : 10,08

Hmm, dit laatste kan bijna niet kloppen want dat zou betekenen dat je bij een late SR43 meer handkracht nodig hebt om nog een beetje te stoppen. heeft iemand een klauw van een late SR43 los liggen en kan die met een schuifmaat de diameter van de twee zuigers opmeten?
Heb een '97 en de voorklauw heeft 2 zuigers die gelijk zijn in diameter, als ik er ff snel een oud type klauw voor hou lijkt daarvan de grote zuigerhouder groter dan die van de nieuwe maar dat kan puur de klauw zijn, ik heb ergens in mn hoofd dat beide zuigers gelijk zijn als de grote van de oude dus 34mm maar kan het niet na meten..
Maar de '97 remt als een dolle van voor helemaal als nu er ook een staalflex remleiding op zit, blokkeren is geen probleem in een kort stukje op de remhendel
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Ter verduidelijking.

Op een 14 mm staat echt 14, verstopt achter het stuur. Op de latere types staan van allerlei codes waar ik geen bal van snap maar die is 1/2"/12.7 mm.

Als je dus een 1/2" remcilinder op je stuur hebt kun je alleen maar naar 12 mm gaan (of 11 van een DR400 oid) of een klauw scoren zoals Zappa noemde (2x34).

t Scheelt echt enorm.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Plaats reactie