Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Jou Jammer Big is toch uit 1997? Die heeft een andere klauw voor en die blijft goed remmen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

zappa.suzuki schreef:Jou Jammer Big is toch uit 1997? Die heeft een andere klauw voor en die blijft goed remmen
Ja dat klopt, '97er. Ik wist niet dat er verschil zit in die klauwen. (wel van de verschillende modellen maar niet van het verschil in prestatie) Ik weet wel dat die klauw erg courant is en zit op heel veel Soezen en zelfs een enkele Kawa dus kan je dat probleem toch gemakkelijk op lossen door een ander type klauw te monteren.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

De tip was dat je ook een remcilinder met een kleinere diameter kunt monteren om hetzelfde effect als een andere klauw te hebben, maar......laat maar.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ren, dat was helemaal begrepen, maar als eigenlijk de oorzaak ik de klauw lijkt te zitten vlgs Zappa, dan zou je met een andere hfd remcilinder eigenlijk niets aan de feitelijke oorzaak veranderen, wel vreemd dat je daar zo een effect mee hebt bereikt. Of had jij eigenlijk ook al zo'n betere remklauw er op. Ik vind dit overigens toch een moeilijke materie want je bent naar een kleinere diameter gegaan en meer remkracht gekregen, voor mijn gevoel zou ik zeggen kleinere diameter>kleinere remkracht toch??
Als je betere remmen wilt, en dat wil je in het huidige verkeer zeker met een hoofdzakelijk weg Big, van welk type komt de Dr hfd remcilinder of welke Yamaha. Ik heb er nog die met de verkeerde klauw zeg maar.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Kleinere diameter hoofdremcilinder geeft meer druk bij een grotere beweging, zie het als een kleiner voortandwiel gebruiken. Ik kan wel een hele uitleg over hydraulic gaan geven maar is dat het waard?

kHeb een standaard 750 klauw gebruikt met een hoofdremcilinder van een Yam TTR, op een kleine Yam schijf.

Yam: 12 mm op 2 zuigers van 27, 12:54 oftewel 1:4,5

Suz: 14 mm op 2 zuigers van 32, 14:64 oftwel 1:4,6

Hybride: 12 mm op 2 zuigers van 32, 12:64 oftwel 1:5,3

Je moet de hendel meer bewegen (grotere slag) maar daar heb je minder kracht voor nodig, gebruik je dezelfde kracht als je gewend bent dan heb je meer kracht op de remklauw. 2 vingers is genoeg om hard te remmen en het is nog beter doseerbaar ook

We hebben dit ook op een Freewind geprobeerd (14mm) waar we een Suz 125 (1/2") op hebben gezet, wereld van verschil.

Ik ga nu snel op zoek naar nog een 12 remcilinder voor mn zoons Big waar een SR43 klauw op komt (die met 2 verschillende zuigers).

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Vergeet je nou niet overal pi/4 x D^2 toe te passen? :roll: :mrgreen: :toost:

Zonder moeilijke gekheid, Rene heeft groot gelijk. Op mijn oude SR42 met standaard 14mm pomp heb ik ook een oude Brembo pomp van mijn Guzzi geplaatst omdat die 12mm was. Wereld van verschil!

Volgens de boeken rijden de SR41 en SR42 met een 14mm voorrempomp. Bij de SR43 zou men over zijn gegaan op een 12mm voorrempomp. Aan de buitenkant lijken ze gelijk, dus je weet dat pas echt zeker als je je pomp demonteerd en de plunjer gewoon op meet. Dit is meteen een goed moment om de pomp van een revisieset te voorzien want dat kan ook een enorm stuk schelen!!
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Rammelbak schreef:Vergeet je nou niet overal pi/4 x D^2 toe te passen? :roll: :mrgreen: :toost:

Zonder moeilijke gekheid, Rene heeft groot gelijk. Op mijn oude SR42 met standaard 14mm pomp heb ik ook een oude Brembo pomp van mijn Guzzi geplaatst omdat die 12mm was. Wereld van verschil!

Volgens de boeken rijden de SR41 en SR42 met een 14mm voorrempomp. Bij de SR43 zou men over zijn gegaan op een 12mm voorrempomp. Aan de buitenkant lijken ze gelijk, dus je weet dat pas echt zeker als je je pomp demonteerd en de plunjer gewoon op meet. Dit is meteen een goed moment om de pomp van een revisieset te voorzien want dat kan ook een enorm stuk schelen!!
er wordt voor alle jaren dezelfde reperatie set opgegeven...............in de aftermarket.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Meten is weten...

Mensen die willen verkopen zullen je alles voorspiegelen...

Afbeelding

Toegegeven, ik heb me 0,7mm vergist in de modellen vanaf 1991 :P
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

dhc6 schreef:De tip was dat je ook een remcilinder met een kleinere diameter kunt monteren om hetzelfde effect als een andere klauw te hebben, maar......laat maar.

Ey René, sorry reageerde niet op jou maar wees op de remklauw van Cor, jou tip is zeker goed en zou ons helpen als je daar een apart topic over opent, dan kan ik het makkelijker bij de sleuteltips zetten :D
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Is absoluut geen commentaar op jou Zappa.

Topic komt er aan.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

wel opvallend dat er bij beide nog wel dezelfde (minder remmende) remklauwen zitten met de verschillende diameters. Die klauwen met de gelijke diameters zitten dan alleen in de laatste modellen. Die klauw heeft de remblokken van de Bandit 600 links, deze klauwen vind je dus op de GSF600 99>, latere SV650(en S), GSX600F 2e generatie ook ongeveer 00>

futurist

ik heb nog heel wat hfdr cilinders liggen, ga eens kijken wat daar bij zit. Ik heb overigens al een grotere schijf in het voorwiel van de ex Leo UPD vork. Zal maar eens voor een beter grip bandje gaan zoeken denk ik als daar nou ook nog eens een fijne klauw en rvs omwikkelde pvc remslang op komt.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

De restauratie TBig gaat gestaag vooruit. Frame is gestraald en gecoat, staal blauw blijkt de originele kleur te zijn. De SR 43 vork met wave schijf zit erin maar moet wel een bracket maken voor de ori teller (alu balhoofd 350) waarop ook het alarm licht/schakelmoment en olie druk lampje komen. De achterrem cilinder wordt een 1/2" Brembo van Yam, voor die van een DR 125, het pedaal verlassen van trommel naar schijf bediening moet ook nog. Kofferrek ontdoen van slechte poedercoat was een hoop werk (heat gun / plamuur mes / stralen) maar is nu mooi oranje. Veel kleine delen zijn gestraald en zodra T hier is kan ie dat mooi coaten. Voor het kontje moet nog een bracket gemaakt worden zodat het a.licht en de kenteken plaat niet trillen.
Onderdelen voor het blok/ de CDI / het alarm en nog wat klein spul voor de kabelboom zijn er nog niet maar we hopen dat ie volgende week vrijdag op de Big naar NL kan, zal er wel een paar honderd km achter aan rijden (trailer) in het geval er iets fout zou gaan.

Leuke klus om dit voor mn zoon te doen.

R

Oh ja, hij wil er ook PUSSY BOOTS op, oftwel dames passagiers voetsteunen, dus die moek ook nog maken, chrome molybdeen platen met alu steunen.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

sneeuw op 17 okt.png
sneeuw op 17 okt.png (82.16 KiB) 1659 keer bekeken
De Bigs vuil gemaakt, heerlijke rit.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

dhc6 schreef:
sneeuw op 17 okt.png
De Bigs vuil gemaakt, heerlijke rit.

R
met zo'n achtertuin zou ik ook meer rijden en minder in de schuur zitten denk ik..............

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Mooi dat je weer kan rijden Rene! Nou wel overeind blijven he :wink: :toost:
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Gister achterremklauw los en uit elkaar gehaald, uitgekookt, stofring groeven schoon gekrabd [ fiets spaak met de kop passend geslepen], uitgekookt, anti kalk spul in de groeven en laten weken, gekrabd en daarna gepoetst met een tandenborstel, weer uitgekookt en was weer als nieuw in de groeven. [ na wat winters kreeg ik de groef niet meer lekker schoon met krabben alleen maar uitkoken werk goed]
Zuigers gepolijst.

vandaag nieuwe keer- en stofringen met siliconenvet er in, ankerplaat pinnen in het siliconenvet, boel weer in elkaar en met een grote injectie spuit op de onluchtingsnippel ontlucht [ ben je binnen 5 minuten klaar], stukje rijden en dan laatste luchtbel via de ontluchtingsnippel er uit, druk de klauw nu met mn duim weer terug dus gaat weer lekker soepel 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Goed bezig Zappa!!

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

We wachten op zuigerveren/koppakking/borgplaatje. Niet getreurd: morgen ander blok erin.

Vandaag:

remmen/achterframe/middenbok/begin kabelboom/stuur met alles drop en dran (zie oiliedruk en schakelmoment lampje).

https://drive.google.com/folder/d/0Bwnz ... BVTXM/edit

Tom en René
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Volgens mij mist nog het speciale rode gebied voor Tom op de toerenteller :wink: :roll: 8)
:zwaaien:
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Dat rode gebied is niet nodig op zn weg Big want hij rijdt dan niet in colonne. Op zn XBig zit nu 50T achter dus kan ie daarmee makkelijker op toeren blijven.

Fijn weekend

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Gisteren "even" de rubberen balgen voorpoten omwisselen voor verse exemplaren. Werkje van niets uiteraard...totdat het voorspatbord gedemonteerd moet worden. Helaas bij 3 van de 4 bouten de kop eraf gebroken bij amper kracht zetten grrrrr. Heb het maar een nacht in de kruipolie gezet en vandaag maar eens proberen de boel warm te stoken en met een moordenaar de bouten eruit te krijgen. Of met een dremel een sleufje te zagen, en met schroevendraaier te proberen.
Zoals zo vaak met oude dingen, kost het meer tijd met repareren van bijkomende problemen dan het probleem zelf.
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Balen!

Al gelukt? anders heb ik nog wel een set poten liggen voor je, kunnen we ruilen voor t achterwiel die je voor me had :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Terug naar plan A. Een korte slag blok bouwen met verse delen erin, thx to Leo.

De 825/741 starten we koud altijd met een auto accu omdat die nogal wat compressie hebben (warm geen probleem), lijkt me niet fijn als ie ergens het ding niet aan de gang krijgt zonder hulp / helling. We zoeken naar een condensator oplossing die in de rugzak meekan.

Eind van de week is ie klaar, alarm en alle toeters en bellen zijn pas gemaakt, fotoos volgen.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Very very nice
Maar niet onbelangrijk.....hoe rijdt de fraaie rakker?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie