Hoi jongens,
Sorry voor het laat posten, ik ben een tijdje niet op het forum geraakt en heel drukke periode hier.
Dankzij jullie hulp ben ik uiteindelijk toch met de big naar Roemenië vertrokken.
Met 6 man zijn we vertrokken, Mattijs Niels Matthias Reen Wout en ik. Respectievelijk 24, 22, 24, 24, 23 en 21 jaar oud.
We zijn van het idee dat we het nu moeten doen en niet als we kinderen enzovoort hebben.
Het zou een dikke 18 dagen rijden worden, dan eindigen met 2 dagen zwarte cross, 1 panne dag en 2 rustdagen.
Berekend zou het ongeveer een 5300 km moeten worden.
Dit was de oorspronkelijke route, onder de baan zijn wel een aantal aanpassingen gebeurt ;
Zo gezegd zo gedaan.
Eerste dag 800 km, om het de rest van de reis rustiger aan te kunnen doen en omdat Duitsland al 1000 maal gezien is door ons allemaal.
Daarna konden we rustig een 250km per dag rijden
Recht naar Heiterwanger See, oostenrijk, en meteen prachtige uitzichten;
En het was al begonnen ;
Dag erna weer aangezet en meteen prachtige uitzichten voorgeschoteld gekregen :
Italië binnengereden
De heerlijke banen zijn begonnen;
Onderweg niets dan moois
Hoofdstuk Slovenië is begonnen, prachtig land:
Het Bohinj meer :
Een beetje verfrissing kan geen kwaad
First man down:
Kroatië is een feit :
Vorig jaar de mooie kant van kroatië gedaan, de kustlijn enz. Maar dit was binnenland richting Servië en dan verandert het helemaal.
Alle huizen vol met kogelgaten, we konden het eerst niet geloven, maar na te vragen aan locals waren het weldegelijk overal kogelgaten.
Ter hoogte van de grens met Servië kwamen we een karting tegen, tijd voor amusement!
We zaten in Servië en dat werd al heel snel duidelijk:
Maar 1 dag in Servië gezeten, vorig jaar hebben we daar al een aantal dagen vertoeft, en nu was het doel Roemenië.
De big
Second man down:
Dan kwamen we opeens aan een punt waar de baan offroad werd, maar met offroad bedoel ik écht offroad
Nee serieus, het was door de bossen en aan randen van rotsen en bergen, maar één en al putten, stenen van 30cm diameter, boomstronken, ..
Onder de baan 2 ktm's tegengekomen, die kenden de baan en deden het elk jaar. En ze wisten ons te vertellen dat het 160 km lang was
Minder leuk voor mijn broer die met een bmw r100rs mee was
Ze wisten ons ook te zeggen dat er een paar kruispunten komen en legden uit welke we moesten nemen, maar het engels was wat gebrekkig en
met zoveel kruispunten wisten we plots de baan niet meer. We komen aan een kruispunt en wat zien we daar...
De ktm-mannen hadden een pijl met stenen gemaakt en er een briefje bij gelegd naar waar we moesten
En zo ging dat elk kruispunt door tot de offroad gedaan was!
Iedereen moe na zo lang offroad:
Typisch roemeens tafereel, koeien op straat. Maar meestal zonder personen erbij
Onderweg een mini hotelletje tegengekomen en besloten om daar de nacht door te brengen.
Maar daar zijn we aan de praat geraakt met een aantal roemenen, blijkbaar asfaltleggers. Het begin van een (héél) dronken avond
's Nachts als we uiteindelijk allemaal gingen slapen, stonden plots 2 van die roemenen in ons kamer in hun onderbroek.
Ze werden heel emotioneel en vertelden ons met gebaren en gebrekkig engels dat we in hun hart zaten. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt,
belgen in hun dorp, en al zeker geen vriendelijke waarmee ze een nachtje konden doorzakken. 1 ervan wou ons adres en wou Roemenië
uit te proberen geraken om in België een beter leven op te bouwen. Even moeten slikken ..
De dag erna met een hele grote kater terug vertrokken, en wie komen we daar tegen ? De asfaltleggers, blijkbaar waren zij om 6u al terug begonnen met werken.
Terug naar de uitzichten:
Overal "vulcanizare". Dat zijn bandenleggers. ( Zou ons later nog goed van pas komen )
Nog een typisch tafereel, paard en kar, overal in Roemenië
Een belangrijk doel van de reis was de Transfagarasan rijden, een van de mooiste banen van Europa, en misschien wel de wereld, meer dan 100 km lang
plezier aan haarspeldbochten en uitzichten. ( een HEEL harde tip voor iedereen die graag eens een knie en wat voetsteunen tegen de grond legt! )
Terug in de kleine dorpjes.
Brasov
Uitzichten, slaappplekken, ..
Een soort bedevaartsoord :
Aangezien het al bijna iedere dag om en bij de 40 graden was, was ik het daar even beu. Ik dacht om even in mijn tshirtje te rijden voor wat af te koelen.
Wat een geluk dat ik me toen toch bedacht heb, aangezien ik nog geen 5 minuten later in een bocht kwam vol met zand waar ik zonder waarschuwing meteen
onderuit ging. Niets aan de motor, enkel wat schuurplekken op mijn kleren. Even geluk gehad.
Wat later had ik minder geluk. Midden in de bossen op een heerlijke slingerende baan voelde ik dat mijn achterkant alle kanten op ging in de bochten, en zelfs op de rechte stukken. Ik stop en ik merk dat mijn achterband plat is. Hatelijk als je binnenbanden hebt..
Toevallig passeerde er iemand met een camionette met een autotrailer achter. Met gebaren kunnen vragen of hij me wou meenemen naar het dichtsbijzijnde
dorpje. Dat was 30 km terug. De man wou wel per sé zijn eigen ding doen. Hij zou mijn big vastleggen en niet ik. Ik zie hem de big op zijn zijstandaard zetten en dan beginnen aanspannen, en ik hoor zie de veer van de zijstandaard zo uitrekken en losspringen, maar er tussen komen lukte niet..
Oké, zo gezegd zo gedaan, vertrokken met die kerel richting dorp. Achter een km of 10 merk ik dat de big zo goed als plat ligt, het scheelde nog een 10cm.
Hem kunnen doen stoppen en zonder iets te zeggen spandde hij de big weer aan en reden we voort.
Plots gingen we kleine baantjes in, en alsmaar meer wrakken van auto's langs de kant van de baan, en hij stopt bij een louche huis, met wrakken op de oprit.
Dat was iemand die banden kon leggen zei hij. Oké, de big losgemaakt en begonnen. De kerel kon geen engels buiten een paar zeer verkeerd uitgesproken woorden.
Vriendelijke mens, meteen begonnen met de band eraf te halen.
Binnenband eruit gehaald, maar hij zei ''Finished". Er zat een nagel in de band, en die heeft de andere kant van de binnenband ook geperforeerd.
Met wat gebaren kunnen vragen waar ik een binnenband kon halen. Hij gaf me 2 dorpjes waar er een motorwinkel was. Eentje 30km verder aan de grens met Ukraïne,
en eentje naar de andere kant ook een 30-tal km verder. Roemenië is duidelijk geen motorland. Oké, dan maar vertrokken achterop bij een vriend naar de grens.
Daar aangekomen was de winkel dicht. Plots liep er een jong gastje de poort ernaast binnen, en dat bleek van de zaak te zijn. Die mensen keken bij de binnenbanden,
maar hadden enkel 19 inch.. Ze vertelde me dat dat wel zou lukken, en een andere optie hadden we niet. Dus opnieuw 30km terug naar mijn big.
Zo gezegd zo gedaan, binnenband erin gestoken, alles weer gemonteerd. Ik vraag met wat gebaren hoeveel ik hem moet betalen voor zijn hulp,
tot we plots "Pssshtttt" horen. Binnenband weer lek.. "Nothing" zei hij dan al lachend. Lap..
Er was blijkbaar nergens nog een binnenband te vinden. De rest van de groep zat 130 km verder in Satu Mare en zijn daar beginnen rondzoeken.
Aangezien het zondag was, was er sowieso al niets open. Ze hadden via hun smartphone gezien dat er wel een motorzaak was in de buurt, maar die was gesloten.
Tot ze plots een verbouwde moderne machine tegenkwamen met de naam van die zaak erop. Ze hebben hem kunnen tegenhouden, en zijn samen met hem naar zijn zaak gereden. Maar, die vond ook geen binnenband. Hij had enkel nog een 17 inch met een aantal gaten in. Dat was de enige optie. Een vriend is dan mét die kapotte binnenband 130 km terug gereden naar mij, om daar de band te plakken en erin te steken. Eindelijk gelukt, en die kerel wou absoluut geen geld aanvaarden.
Wel een heel erg vriendelijk volk!
Dus weer 130 km verder gereden naar satu mare om weer bij de rest te komen. Daar geslapen en de dag erna naar een camping gereden die we al kenden.
Onder de baan gemerkt dat de band lichtjes lostte. Elk tankstation opblazen. Voor de zekerheid hebben we in een tankstation een 12volt compressortje kunnen kopen.
Wat heel erg van pas is gekomen
Op de camping aangekomen stond mijn band plots weer vollédig slap. Als we hem opblaasden met de compressor stond hij 2 minuten later al weer slap.
We zouden er wel een oplossing voor vinden. Op de camping stonden er een aantal bmw gs-en. Overal een briefje op gelegd met de vraag of iemand een binnenband had.
Nog geen 5 minuten later stond er iemand aan onze bungalow met een splinternieuwe binnenband.
De dag erna opgeblazen en vlug naar een bandencentrale gereden ( alle geluk dat we vlak bij een stad waren ) En daar meteen een nieuwe achter buitenband kunnen leggen.
Aangezien mijn band achter 4000km al volledig op was. ( nooit geen zachte band op een big steken blijkbaar... ) 48 euro voor de nieuwe achterband en alles geplaatst. Niet slecht. We konden eindelijk terug aanzetten.
Nog even een foto met het bord van Roemenië, want dat waren we vergeten bij het binnenrijden.
Onder weg weer wat mooie plekken en een mooie slaapplaats gevonden
Als laatste 2 dagen de zwarte cross in lichtenvoorde gedaan, wat een speciaal festival is me dat!
Wel heel goed geamuseerd.
Om daarna na 23 dagen avontuur en 6000km rijden thuis te komen bij familie, vrienden en onze vriendinnen.
Zo, ik heb nog wel veel meer foto's, maar dat zijn er te veel om hier allemaal te posten.
Ik wil jullie bedanken voor de hulp die ik gekregen heb, zonder het forum was ik nooit kunnen vertrekken met de big.
Ondertussen rijd de big nog steeds dagelijks zonder problemen. Olieverbruik op 8000 km is een goede 35cl
Voor wie reisplannen heeft, Roemenië is een heel harde aanrader en ik kan wel een aantal mooie plekken doorgeven!
Reisverslag : De big naar Roemenië
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Op de camping stonden er een aantal bmw gs-en. Overal een briefje op gelegd met de vraag of iemand een binnenband had.
Nog geen 5 minuten later stond er iemand aan onze bungalow met een splinternieuwe binnenband.
Das echt goei volk da GS volk wa Mooi verslag en dito foto`s Japser !!
In Lichtenvoorde nog de DRBIG van Thoran gezien op de cross baan ?
Nog geen 5 minuten later stond er iemand aan onze bungalow met een splinternieuwe binnenband.
Das echt goei volk da GS volk wa Mooi verslag en dito foto`s Japser !!
In Lichtenvoorde nog de DRBIG van Thoran gezien op de cross baan ?
Verslag maakt een hoop goed man. Je hebt je vakantie goed besteed en een paar mooie ervaringen rijker.japser11 schreef:Hoi jongens,
Sorry voor het laat posten, ik ben een tijdje niet op het forum geraakt en heel drukke periode hier.
In jouw reisverslag lees ik dat de BIG alleen een paar druppies olie en een paar binnenbanden heeft verbruikt. Goed nieuws!
Bleken de brommers van je maten net zo betrouwbaar?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Eigenlijk wel. Enkel de supertenere heeft wat meer last gehad, die hebben we in de bergen iets armer moeten zetten.
Al moet ik zeggen dat de big het op hoogtes ook wel betrekkelijk lastig had. Veel power kwijt. Hoe meer we daalden, hoe beter het werd.
De 2 transalps hebben ook geen kik verkeerd gegeven, de r100rs ook niet. En de sv650 al zeker niet, zou ook wel mogen met zo'n moderne machine.
Na de reis heb ik nu wel besloten om, als het geld er is, de big wat aan te pakken. Moet een meer open luchtfilter op en andere uitlaat, bredere bocht enz
Want met de 43 deed ik vroeger power wheelies, nu absoluut niet meer.. Met mijn tenere 600 ( 3AJ ) doe ik met veel gemak power wheelies,
dus ik ben van de gedachte dat een 800 één cilinder dat zéker moet kunnen..
Al moet ik zeggen dat de big het op hoogtes ook wel betrekkelijk lastig had. Veel power kwijt. Hoe meer we daalden, hoe beter het werd.
De 2 transalps hebben ook geen kik verkeerd gegeven, de r100rs ook niet. En de sv650 al zeker niet, zou ook wel mogen met zo'n moderne machine.
Na de reis heb ik nu wel besloten om, als het geld er is, de big wat aan te pakken. Moet een meer open luchtfilter op en andere uitlaat, bredere bocht enz
Want met de 43 deed ik vroeger power wheelies, nu absoluut niet meer.. Met mijn tenere 600 ( 3AJ ) doe ik met veel gemak power wheelies,
dus ik ben van de gedachte dat een 800 één cilinder dat zéker moet kunnen..
G E W E L D IG
Nou zijn wij dus eigenlijk ook een stukje mee gegaan naar Romenie door onze kennis en ervaring met je te delen.
Mooi verslag en zeer mooie foto's. Toevallig staat er op de site van de ANWB ook een verslag van de Transfagarasan (highway).
Die moet nog op mijn to do list.
Machtig die foto's van het bonte gezelschap, doet me aan vroeger denken toen ik ook zonder gehinderd te zijn van enige goede planning en voorbereiding (ik ga nu nooit meer zonder binnenbanden op stap en heb altijd gereedschap bij om het wiel te demonteren en banden te plakken/vervangen) op zulke reizen vertrok.
In 2008 heb ik ook een aantal dagen Roemenie gedaan met de OER (oost europa ralley) en vond het een geweldig land waar je de indruk hebt 40 jaar terug in de tijd te reizen. Alleen ben ik er via Polen geraakt zodat wij niet door de oorlogs gebieden hebben gereisd. Dat laatste zal ook best indruklwekkend zijn geweest.
Als je de foto's nog op drop box of iets dergelijks parkeert stuur ons dan de link even.
greetz Futurist
Nou zijn wij dus eigenlijk ook een stukje mee gegaan naar Romenie door onze kennis en ervaring met je te delen.
Mooi verslag en zeer mooie foto's. Toevallig staat er op de site van de ANWB ook een verslag van de Transfagarasan (highway).
Die moet nog op mijn to do list.
Machtig die foto's van het bonte gezelschap, doet me aan vroeger denken toen ik ook zonder gehinderd te zijn van enige goede planning en voorbereiding (ik ga nu nooit meer zonder binnenbanden op stap en heb altijd gereedschap bij om het wiel te demonteren en banden te plakken/vervangen) op zulke reizen vertrok.
In 2008 heb ik ook een aantal dagen Roemenie gedaan met de OER (oost europa ralley) en vond het een geweldig land waar je de indruk hebt 40 jaar terug in de tijd te reizen. Alleen ben ik er via Polen geraakt zodat wij niet door de oorlogs gebieden hebben gereisd. Dat laatste zal ook best indruklwekkend zijn geweest.
Als je de foto's nog op drop box of iets dergelijks parkeert stuur ons dan de link even.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Prachtig verhaal, heb zitten genieten hier in de zeikregen van Nederland
Big Bigger Tiger en weer Big
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Mooi verslag!
bedankt en blij dat je Big het zo goed gedaan heeft.
bedankt en blij dat je Big het zo goed gedaan heeft.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
We waren wel iets of wat voorbereid, maar een binnenband waren we vergetenfuturist schreef:G E W E L D IG
Nou zijn wij dus eigenlijk ook een stukje mee gegaan naar Romenie door onze kennis en ervaring met je te delen.
Mooi verslag en zeer mooie foto's. Toevallig staat er op de site van de ANWB ook een verslag van de Transfagarasan (highway).
Die moet nog op mijn to do list.
Machtig die foto's van het bonte gezelschap, doet me aan vroeger denken toen ik ook zonder gehinderd te zijn van enige goede planning en voorbereiding (ik ga nu nooit meer zonder binnenbanden op stap en heb altijd gereedschap bij om het wiel te demonteren en banden te plakken/vervangen) op zulke reizen vertrok.
In 2008 heb ik ook een aantal dagen Roemenie gedaan met de OER (oost europa ralley) en vond het een geweldig land waar je de indruk hebt 40 jaar terug in de tijd te reizen. Alleen ben ik er via Polen geraakt zodat wij niet door de oorlogs gebieden hebben gereisd. Dat laatste zal ook best indruklwekkend zijn geweest.
Als je de foto's nog op drop box of iets dergelijks parkeert stuur ons dan de link even.
greetz Futurist
Vorig jaar met mijn ténéré een lekkende tank gehad, om de 2 dagen opnieuw met kneedmetaal toekitten
Polen is ook écht een mooi land, eigenlijk word de gehele oostblok zwaar onderschat. Stuk voor stuk prachtige landen.
Maar aangezien we die vorig jaar allemaal al gedaan hadden hebben we polen dit jaar niet meer gedaan.
Die OER ziet er wel wijs uit! Misschien een goede tip om eens mee te doen..
Ik heb nog véél foto's, maar velen moet ik nog wat selecteren en doen, ik zal evt eens een dropbox maken.
Anders als je geïnteresseerd bent mag je ook eens op facebook komen kijken, daar staan er al een groot deel op : https://www.facebook.com/LemmensJasper
Grtz!