Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Pb lijkt niet te werken...? krijg t bericht de uitbox niet uit.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
De rotor moet er af voor de balansasketting en voor de nokkenasketting.
En vervang ze gelijk maar allebei want de nokkenasketting gaat maar maximaal 10.000km langer mee dan de balansasketting
En vervang ze gelijk maar allebei want de nokkenasketting gaat maar maximaal 10.000km langer mee dan de balansasketting
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik was gister van plan om de staged injection werkend te krijgen, zodat mijn motor hopelijk niet meer afslaat bij te lang voor het stoplicht staan of langzaam rijden wanneer het warm is, maar hij wilde geen goede verbinding maken met de ECU, dus in plaats daarvan ben ik maar gewoon lekker een rondje gaan rijden, was eigenlijk veel leuker
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Vandaag de oorzaak gevonden van een piep geluid uit het motorblok. Had er al een tijdje last van, meestal net na het starten. Een paar keer flink gas geven en t was weg. Vandaag eens geluisterd met een schroevendraaier tegen het oor. Geluid kwam uit het oliefilter. Nieuwe erin en geluid is weg. Filter zag er wel ok uit geen rommel erin, wat wel opviel is dat het filter "papier" erg hard en breekbaar was. Verder bleek er bij het nieuwe oliefilter geen o-ring en meegeleverd te zijn. Was geen oem filter.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Kleppen gesteld, nokkenstok en dergelijke zien er als nieuw uit Olie ververst, balansketting gespannen (zit bijna op het eind na 40.000 km). Ook hier geen enkel metalen deeltje aan de magneet Warm gedraaid daarna vol gas op snelweg uitgezet. Bougie heeft de juiste kleur.
Mijn hoofdsproeiers 120 zijn dus de juiste.... Weet bijna zeker dat ze uitgevijld zijn.
In deellast loopt hij nog veel te rijk, uitlaat is zwart en loopt 1 op 15 bij rustig rijden.
Vlotterniveau had ik al verlaagd, was veel te hoog. Nu de naalden nog naar beneden en mengselschroeven indraaien, staan 3 1/2 slag uit.
Vorige eigenaar heeft alles af laten stellen op de testbank in Goes.....
Mijn hoofdsproeiers 120 zijn dus de juiste.... Weet bijna zeker dat ze uitgevijld zijn.
In deellast loopt hij nog veel te rijk, uitlaat is zwart en loopt 1 op 15 bij rustig rijden.
Vlotterniveau had ik al verlaagd, was veel te hoog. Nu de naalden nog naar beneden en mengselschroeven indraaien, staan 3 1/2 slag uit.
Vorige eigenaar heeft alles af laten stellen op de testbank in Goes.....
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
@Edwin Geen idee welk type, sr43?? De 96-er heeft elektrische (onzinnige) aansluiting op de carburateur.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Vandaag niks aan de BIG gedaan maar iets voor de BIG: spullen gekocht bij Leo, was erg leuk om hem eens "live" te zien.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Vandaag de cross BIG gedemonteerd. Kettingen in blok moeten vervangen worden. Op de nokkenas en 1 nokvolger na ziet alles er perfect uit. Beginnende slijtage goed voelbaar met je nagel.
Zelfs de zuiger en cilinder ruim binnen tolerantie. 1 klep lekte marginaal, toch maar ff inslijpen. Wat opviel is dat de kleppen er zo uitvielen nadat de spietjes verwijderd waren. Die klepsteelrubbertjes zullen niet veel meer gedaan hebben.
Vraag me wel af waar die nokkenas slijtage vandaan komt, 2 jaar terug was het nog in orde. Gebruik goede olie en hou het niveau bij.
Kan me voorstellen dat ik mogelijk soms te laag in toeren rij, of het moet na een val gebeurd zijn??
Zelfs de zuiger en cilinder ruim binnen tolerantie. 1 klep lekte marginaal, toch maar ff inslijpen. Wat opviel is dat de kleppen er zo uitvielen nadat de spietjes verwijderd waren. Die klepsteelrubbertjes zullen niet veel meer gedaan hebben.
Vraag me wel af waar die nokkenas slijtage vandaan komt, 2 jaar terug was het nog in orde. Gebruik goede olie en hou het niveau bij.
Kan me voorstellen dat ik mogelijk soms te laag in toeren rij, of het moet na een val gebeurd zijn??
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Vandaag kleppen ingeslepen, blok dicht gemaakt met nieuwe kettingen, Nieuw NAKSveertje en keerring aan koppelingskant (met dank aan Leo).
Oude pakkingen goed schoongemaakt, ingespoten met VHT copperspray (geweldig spul) en weer gemonteerd.
Blok erin gehangen (wat is dat kring toch zwaaaaaar. Om 18.00 uur weer de eerste klappen, loopt echt een stuk stiller.
Tijdens demontage viel op dat de balans as ketting op het krukas tandwiel 1 tandje verkeerd lag, nokkenas wel op tijd. Had eigenlijk geen last van trillingen, ben wel benieuwd wat hij nu in t bos doet.
Oude pakkingen goed schoongemaakt, ingespoten met VHT copperspray (geweldig spul) en weer gemonteerd.
Blok erin gehangen (wat is dat kring toch zwaaaaaar. Om 18.00 uur weer de eerste klappen, loopt echt een stuk stiller.
Tijdens demontage viel op dat de balans as ketting op het krukas tandwiel 1 tandje verkeerd lag, nokkenas wel op tijd. Had eigenlijk geen last van trillingen, ben wel benieuwd wat hij nu in t bos doet.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Testritten achter de rug, ding gaat als de brandweer en blok is superstil. Een paar op de geslaagde klus genomen.
Nu nog iets verzinnen op de lekkende tank (lasnaad bij balhoofd).
Smeer het steeds dicht met kneedbaar staal, maar gaat na tijdje weer lekken.
Heb geen stang onder tank door, zitten geen ogen aan de tank.
Maar ff wat gaan knutselen zonder te lassen
Nu nog iets verzinnen op de lekkende tank (lasnaad bij balhoofd).
Smeer het steeds dicht met kneedbaar staal, maar gaat na tijdje weer lekken.
Heb geen stang onder tank door, zitten geen ogen aan de tank.
Maar ff wat gaan knutselen zonder te lassen
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Vandaag de naald in de km teller afgebroken... hoe dat nou weer kan?
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Te hard gereden?
gister bijna gebroken koppelingskabel vervangen en vanmorgen deed mn km teller t niet meer, die kabel net maar ff vervangen..
gister bijna gebroken koppelingskabel vervangen en vanmorgen deed mn km teller t niet meer, die kabel net maar ff vervangen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
@Zappa, ja dat zal het zijn, zat aan de 140 in z'n 4 en dat op het zand.... straks klokje maar ff openen en naaldje lijmen.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Naald km teller vervangen.http://postimg.org/image/nplf5autn/
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
De kop van de zuipschuit is weer op orde. Al de olieaanslag/ kool uit de kop en van de kleppen en klepzitting is verwijderd. Klepzittingen zijn weer mooi glad gepolijst, dragen goed en de klepseals zijn vervangen door viton exemplaren. Dubbel gecontroleerd of de klepseals goed vast zitten.
De nokkenas en tuimelaars uit mijn standaard blok ga ik in dit blok monteren. Volgende stap is kijken hoe het met zuiger en cilinder is gesteld. Speling zou wat te groot kúnnen zijn, maar blok reed gewoon prima. Zuiger "valt" ook niet uit de cilinder of zo. Daarom maar eens de "piston ring gap" en "cylinder bore" opmeten volgens het WPHB.
En heeft een van jullie een micrometer waarmee de diameter van de cilinder kan worden opgemeten?
De nokkenas en tuimelaars uit mijn standaard blok ga ik in dit blok monteren. Volgende stap is kijken hoe het met zuiger en cilinder is gesteld. Speling zou wat te groot kúnnen zijn, maar blok reed gewoon prima. Zuiger "valt" ook niet uit de cilinder of zo. Daarom maar eens de "piston ring gap" en "cylinder bore" opmeten volgens het WPHB.
En heeft een van jullie een micrometer waarmee de diameter van de cilinder kan worden opgemeten?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Vandaag de pijp (Laser Produro) eens goed heet gestookt, 160 km p\uur op de teller
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05
Ik heb vandaag niets gedaan, allen maar gekeken naar leuke en leerzame beelden.
Zie verschillende verbrandingskamers en dat alleen is al leerzaam.
Met één van de HD's van bert65 ook veel geleerd en een motortemperatuur daling weten te bereiken van meer dan 50%.Minder hoog dus.
Het was het begin van het logisch beredeneren van ademhaling en flow.
Het RTFT systeem kwam weer een aantal jaren later.
Om de doodeenvoudige reden; Je leert ieder jaar weer wat bij, ook als je denkt uitgeleerd te zijn.
We zien veel slijtage beelden als een oorzaak van hoge motor- en olie temperaturen.
De zuigerveren slijten in mijn systeem in het geheel niet meer, en ook de cilinderwand geeft geen stootranden meer te zien.
Hooguit een bijna niet zichtbare aftekening, van het keerpunt van de veren.
Komen nog beelden van.
Zie verschillende verbrandingskamers en dat alleen is al leerzaam.
Met één van de HD's van bert65 ook veel geleerd en een motortemperatuur daling weten te bereiken van meer dan 50%.Minder hoog dus.
Het was het begin van het logisch beredeneren van ademhaling en flow.
Het RTFT systeem kwam weer een aantal jaren later.
Om de doodeenvoudige reden; Je leert ieder jaar weer wat bij, ook als je denkt uitgeleerd te zijn.
We zien veel slijtage beelden als een oorzaak van hoge motor- en olie temperaturen.
De zuigerveren slijten in mijn systeem in het geheel niet meer, en ook de cilinderwand geeft geen stootranden meer te zien.
Hooguit een bijna niet zichtbare aftekening, van het keerpunt van de veren.
Komen nog beelden van.
- Bijlagen
-
- RTFT over flow en ademhaling.jpg (182.03 KiB) 2195 keer bekeken
Mijn BIG afgelopen weekend een downgrade gegeven door de originele carbs terug te monteren. Duidelijk merkbaar, maar met alle aanpassingen reed ik gewoon té vaak té hard. Uit een soort van zelfbehoud rijd ik weer met de "standaard" gasmengselfabriekjes.
En dat valt nog steeds niet tegen hoor
Tevens een kleine olielekkage verholpen die de oorsprong bleek te hebben in een van de afdekpluggen welke de assen van de tuimelaars op de plek houden. Sindsdien al 100 km gereden en blok is over 60km officieel "ingereden" .
En dat valt nog steeds niet tegen hoor
Tevens een kleine olielekkage verholpen die de oorsprong bleek te hebben in een van de afdekpluggen welke de assen van de tuimelaars op de plek houden. Sindsdien al 100 km gereden en blok is over 60km officieel "ingereden" .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
is dat nog wel met de Hessler nokkenas
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ja, de rest blijft ongewijzigd maar alles behalve standaardfuturist schreef:is dat nog wel met de Hessler nokkenas
futurist
De HRT NA, uitlaatlijn, compressie en luchttoevoer blijven ongewijzigd. Maar met de "standaard" carbs rij ik eigenlijk het lekkerst net boven de 3000rpm, en met die vlakschuivers begon bij dat toerental (gevoelsmatig) een soort compressor bij te springen. Zeer verslavend, maar om de woorden van Edwin te gebruiken "Je achterband smelt weg".
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
eigenlijk ideaal voor mijn Dr supermoto.
iemand had nog een standaard nokkenas voor retour naar Hessler.........eens terug bladeren.
ik vind die vlakschuivers mooi, en ik hou van verslavend maar vind het te veel geld
vlgs mij zijn zew gemaakt van een set vlakschuivers van een 4 cilinder, alleen moeilijk te achterhalen van welke bike
futurist
iemand had nog een standaard nokkenas voor retour naar Hessler.........eens terug bladeren.
ik vind die vlakschuivers mooi, en ik hou van verslavend maar vind het te veel geld
vlgs mij zijn zew gemaakt van een set vlakschuivers van een 4 cilinder, alleen moeilijk te achterhalen van welke bike
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ben ik.futurist schreef: iemand had nog een standaard nokkenas voor retour naar Hessler.........eens terug bladeren.
Wil je wachten tot i in de veiling gaat of zeg ik doe nu al een bod en als we eruit komen doe ik hem op de stapel "Cor" leggen ?
Gr,
Leo
is die al eens door Hessler beoordeelt of ie goed genog is voor inruil voor "sport\' nokkenas.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06