Edit: 43 blok in 42

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

ik heb een OEM vliegwieltrekker overgenomen van Madmenno.
Kan opgestuurd / afgehaald worden omgeving Uden
Geef maar gil.
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Hoi,

Ben dus momenteel bezig met het sr43 blok over te bouwen.
Nu, ik moet de cdi's wisselen volgens jullie, maar alle stekkertjes komen overeen? Kan dit zijn omdat mijn sr43 een ouder model is?

En de carbus van de sr42 zitten er momenteel op met luchtfilter van de sr42, kan dit? Of moéten het de carbs van de sr43 zijn?
Of gewoon sproeiers wisselen? ( hoe krijg je die er makkelijk uit? Ik moet daar wringen en trekken aan mijn inlaatrubbers én luchtfilter rubbers, ben bang dat 'k ze eens kapot ga maken )

die bpd gever past dus ook niet? ( maar wat is dat eigenlijk? :oops: )
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Als je in een SR42 zoveel mogelijk bouten van je luchtfilterhuis en accubak los haalt, dan kan het geheel nog een paar centimeter naar achter getrokken worden. Dit geeft genoeg ruimte om je carbs zonder schade aan de rubbers te (de)monteren. Siliconenspray of vaseline doet wonderen bij het monteren!!

Op je vliegwiel zit een nok die langs de Bovenste Dode Punt gever (BDP) beweegt. Dit geeft in combinatie van de juiste CDI het juiste moment van ontsteking en aansturing van de decompressie.
Om dit zo gemakkelijk mogelijk te houden, kan je het beste de huidige combinatie behouden. Dus het vliegwiel en de BDP-gever van de SR42 overzetten in het SR43 blok. Je behoudt dan de SR42 CDI en er veranderd niets in de aansturing van de decompresseur.

Voor de carburateurs werd geopperd om de carbs te gebruiken die bij het blok horen (dus SR43 carb bij SR43 blok houden). Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of dit de beste combinatie is. Origineel heeft de SR42 een grotere hoofdsproeier dan de SR43. De vraag is waarom. In de blokken zit verschil in de nokkenas maar buiten de blokken zit ook verschil in luchtfilterhuis. Ik durf je niet te zeggen waarop het verschil in hoofdsproeier gebaseerd is. Persoonlijk zou ik liever de iets grotere hoofdsproeier gebruiken zodat de motor wat minder heet wordt.

Disclaimer: zelf bezit ik al een tijdje geen Big meer, dus bovenstaande kan (redenatie)fouten bevatten! :roll:
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Peter, je blijft een plekkie houden voor de BIG hè

Maar wat je schrijft klopt :D
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ff in mn geheugen graven maar volgens mij heeft de 43 3 verschillende ontstekings-tijdstippen en de 41 heeft er 2, of de BDP gever ook gewisseld moet worden weet ik niet maar denk van niet maar ff in de fiches op onderdeel nummer kijken geeft t antwoord...


Ehhh... volgens mij kan je het beste het blok compleet overzetten, dan komt dus gelijk de nieuwe BDP er in, ook de CDI over en de carbs, dan heb je alle voordelen met de betere PK enzo van de 43..

Maar nooit zelf mee bezig geweest, rij alleen de 43, had gehoopt dat BIG88 al langs geweest, beste dat je kan doen is hem ff mailen die weet hier alles van :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Hey Zappa, wat je oppert om alles over te zetten lukt niet. de stekkers aan het balhoofd zijn hetzelfde maar dan moet dus ook de ecu over en die past niet aan de kabelboom van de SR42

FUTURIST
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Oké, heb even een test gemaakt.

Zit nu sr43 blok onder met sr42 carbus, maar wél met de 130 sproeier
Cdi is ook vervangen door die van de sr43 ( alle stekkertjes kloppen, enkel hou ik een zwart/groen draadje over dat uit de cdi komt, maar geen aansluiting heeft in de kabelboom? Die zit er ook niet bij de cdi van de sr42.

Start en draait heel mooi. In lage toeren rijd hij heerlijk, half gas ook
MAAR als ik vollegas geef, begint hij énorm te sputteren, ik geraak zelfs niet in hoge toeren dan...

Ligt dit nu aan iets dat ik ook nog moet overzetten ofzo?
Of toch echt carburatie? Wat ik raar vind aangezien alles origineel staat nu, alles proper is met nieuwe dichtingen, nieuwen originele luchtfilter enz..

Afstelling heb ik origineel gedaan, 3/4 uit en sproeier 130.

Aangezien 43 blok en cdi samen zijn gebleven moet ik toch niets meer overzetten? Of wel?
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Doet de toerenteller het? zwart/groen is de kabel van de CDI naar de toerenteller
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Toerenteller niet echt op gelet..
Laatst gewijzigd door japser11 op vr jun 05, 2015 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Dit wijst volgens mij op een te kleine hoofdsproeier. Zet er maar eens 2 * #140 in, dan zal het sputteren waarschijnlijk over of minder zijn. Als je carbs hebt met een schroefdop vanonder, dan kan je ze vervangen zonder de carbs te hoeven demonteren.
Assumption is the mother of all fuck ups
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Te kleine sproeier?

Is dat niet vreemd als alles origineel staat? Alles staat mooi afgesloten ook.

Heeft de sr43 nu std 117.5 of 130?
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

SR43 #130 sproeier
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Je demper is niet origineel om te beginnen. Heb je een dikke voorbocht of originele. Is luchtfilter ook origineel?
Assumption is the mother of all fuck ups
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Ohja vergeten zeggen. Demper is nu de originele van de sr42, heb zoveel mogelijk originele onderdelen gebruikt..
en ook originele voorbocht..
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Of doe eens de bougie's bekijken na een vollast testritje. Kleur zegt een hoop dan
Afstelling heb ik origineel gedaan, 3/4 uit en sproeier 130.
Dat 3/4 uit, snap ik ook niet. Als je hiermee de pilot screw bedoelt, dan kom je voor een '92 toch al snel op 1 1/2 uit
Assumption is the mother of all fuck ups
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Luchtschroef bedoelde ik, ik dacht hier ergens op het forum eens gelezen te hebben over 3/4,
waarmee ik dacht één toer, en een halve. En met toer bedoel ik dus -> naar <-, en dan nog een halfje..

Dus waarschijnlijk moet het een volledige toer zijn, van -> tot weer aan -> En dan nog een halve?
Zou het dan daaraan kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Yep, 1 toer is 360 graden, maar denk zelf niet dat het daar aan ligt. Kijk eens naar het volgende diagram. Problemen ontstaan bij jou bij 3/4 tot 4/4/ gas geven.
image043.jpg
image043.jpg (34.18 KiB) 1229 keer bekeken
Assumption is the mother of all fuck ups
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Hmm ja idd.
Oké, dan zal ik morgen eens luchtschroef 1 1/2 zetten, en eerst alles nog eens nakijken of ik nergens lucht trek.
maar ik moet zeggen, op choke zetten bij volgas helpt niet.. Vanaf dat ik volgas geef, is het écht stotteren, geen huis mee te houden..
En het rare is dat diezelfde blok, daarvoor als hij nog in de sr43 zat, wél goed reed.. Met dezelfde sproeier. Nu zijn de kleppen goed gesteld,
en wat dingen in het onderblok zoals balansasketting, en zitten de carbus van de 42 erop maar wél met de juiste sproeiers, en wil hij opeens niet meer vol gas rijden?

Edit: Nog even voor de duidelijkheid, ik heb alleen deze vervangen door het 43 model :

Afbeelding

Meer moet er elektrisch niet vervangen worden hé?
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Even in de twee draadschema zitten spitten. In de draadboom van een SR42 wordt het signaal voor de toerenteller van 1 van de bobines afgesplitst met een wit/blauwe draad. Het zwart/groene draad van de SR43 CDI wordt daardoor in een SR42 draadboom overbodig. Check door simpel je motor te starten en kijken of je toerenteller werkt.

Of het zomaar uit te wisselen is, durf ik je niet te zeggen. Die CDI's zijn voor mij verder echt een mysterieuze 'black box' 8)

Logisch redenerend zou ik denken dat het correct is aangesloten. Als ik het goed begrijp, heb je nu een SR43 blok met SR43 vliegwiel met nok, een SR43 pick-up en een SR43 CDI.

Wat betreft carburatie, de SR42 heeft natuurlijk een heel anders in- en uitlaattraject in vergelijking met de SR43. Je zal toch wat moeten uitproberen hiermee. Wat originele gegevens onder elkaar.

SR42
Afbeelding

SR43
Afbeelding

Er zitten nog wel aardig wat detailverschillen in de carbs. Kijk en vergelijk.
:zwaaien:
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Nu snap ik er helemaal niets meer van..

Nu heb ik terug de sr43 carbs onder gestoken, met de 130 sproeiers, waar hij dus vroeger goed op reed,
en nu is het nog steeds hetzelfde ?!

Rijd perfect, tot je volgas geeft, dan begint hij te bokken.. Maakt niet uit in welke versnelling, of aan welke snelheid..
Ik merk dat als hij veel macht moet geven dat het dan begint, als ik bijvoorbeeld in lage toeren in mijn 3e mijn gas openzet,
dan trekt hij er hem niet door, maar sputtert hij gewoon.

Bij halfgas en stationair enzovoort geen problemen.

Maar nu zit dus het sr43 blok, mét sr43 cdi, pickup coil, vliegwiel, carbus enz erin. Dus het hele pakketje waar hij vroeger zo goed op reed.

Ik heb de kleppen gesteld, kan ik daar een fout gemaakt hebben? Al heeft dat volgens mij niets met de gas en macht zetten te maken..

Iemand nog een idee? Ga hem bijna in brand steken denk ik :bad-words: :(
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Carbs, daar kan je heel veel tijd in steken. Maar een carb die op de ene motor goed loopt, kan op de andere motor echt slecht werken.
Het vinden van de juiste sproeierbezetting en afstelling vraagt veel tijd. Hangt ook van de luchtfilter, uitlaatlijn en algehele conditie van de motor.

Mijn ervaring is dat inhouden vaak het gevolg is van te kleine sproeiers. Heb je al eens geprobeerd de choke een stukje uit te trekken en dan te kijken wat het effect is op het "bokken". En hoe zien jouw bougies eruit? Wit en droog (arm mengsel) of zwart en vet (te rijk mengsel).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Hoi,

Carb en motor zijn nu bij elkaar gebleven.. En ook geen verandering in sproeiers of wat dan ook..
Dat is net het vreemde eraan.. Hij reed goed, alles zit nu samen onder een andere kader en nu wilt hij niet volgas rijden..
Uitlaatlijn is nu ook nog steeds standaard. ( buiten dat er een sr42 demper ipv sr43 demper opzit, veel verschil? )
Op choke doet hij niet veel meer.. Bougie ziet er wat vreemd uit. Hij is vrij grijs/bruin, maar op mijn elektrode wat zwarter, maar aan de rand van de elektrode,
is een fijn randje dat wit is. Geen idee wat dat betekend?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

japser11 schreef: Maar nu zit dus het sr43 blok, mét sr43 cdi, pickup coil, vliegwiel, carbus enz erin. Dus het hele pakketje waar hij vroeger zo goed op reed.
Neem aan dat je met carbus, de kabelboom bedoelt. Je hebt er dus voor gekozen om het hele SR43 bok in de SR42 te lepelen met alle bijbehorende "draadjes" en ontstekingscomponenten. Dan zou daar het probleem niet in moeten zitten. Op de foto's zie ik wel een SR42 met een originele demper en een SR43 met een ProDuro. Heb je de uitlaat ook overgebouwd? En decompresseur goed afgesteld?
japser11 schreef: Ga hem bijna in brand steken denk ik :bad-words: :(
Ik hen zo vaak op dat punt gestaan om dat te doen. Zaterdag nog, totdat.......... :toost:

Edit: zie dat onze reacties elkaar kruisen: wissel idd de demper eens !
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
japser11
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 06, 2014 13:27
Locatie: Gent, BE

Niet de volledige kabelboom. Het compleet blok en de cdi. Dus met carbus en vliegwiel enz..

Nu krijg ik plots ploffen uit de uitlaat...

Hij kan toch niet armer lopen met een ori 42 demper dan met een open pro duro die zelfs wat lucht trok tussen demper en voorbocht?

Er zit nu zelfs nieuwe uitlaatpakking op en demper sluit goed aan..
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik heb het al eerder gezegd, de kabelboom is niet hetzelfde, stekkers zijn hetzelfde maar de bedrading aan de cdi is anders. Waarschijnlijk gaat hij bij hogere toeren inhouden en ploffen omdat de onsteking anders is, minder vervroeging of zo vandaar de armere kleur van de bougie's.
De SR42 en SR43 verschillen wezelijk van elkaar

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie