Edit: 43 blok in 42

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

japser11

Hoi,

Ik heb 2 dr big's.
Nu is dit weekend van de sr42, geen idee hoe het komt, bij de tandwielen van de starter de houder ervan afgebroken.

De starttrein van de startmotor tot aan het vliegwiel gaat over een paar tandwielen, die zitten op een soort busje, asje, en dat zit in de blok.
Nu waar dat in de blok zit, dat zit afgebroken dus de tandwielen kunnen er niet in blijven staan. Ik deed het open en er lagen wat spaantjes en brokjes in,
de rest ziet er vrij oké uit, maar ik denk dat de carter dus voor de vuilbak is.

Aangezien ik binnen een 40-tal dagen op reis moet vertrekken richting oost europa met de moto, en ik mijn vertrouwen in een DR big wat verloren ben ,
ga ik ze eventueel in de verkoop doen. Alleen als ik merk dat er genoeg interesse is, en dat ze nog iets waard zijn. Voor een laag bedrag hou ik ze liever
en maak ik de sr42 eens na de reis. Dus ga ik nu op zoek achter een andere motor waarmee ik kan reizen.

De ene sr42 heeft een mooie lak,
komt met valbeugels,
wp achtervering ( boekjes en garantie enz zijn er allemaal bij )
hrt kettingspanner
verhoogde ruit
SPLINTER-nieuwe banden, trailmax. Letterlijk 13 km mee gereden. ( als ik ze kan overzetten op mijn volgende motor, dan komt de dr met banden in goede staat, conti )
Ketting en tandwielen in goede staat
Dit is de motor waarvan de starttrein dus kapot is.

Dan heb ik nog de sr43

Deze is in nieuwe lak,
laser pro duro
hrt grille boven de koplamp
12v stekker,
...
Rijd en schakelt goed, start meteen, banden in redelijke staat.

Als er veel interesse is in de sr42 in onderdelen, wil ik er misschien aan denken om hem uitéén te halen..

Beiden komen met dr750 papieren. ( typeplaatje enz klopt met de motor. )

Wat foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bieden mag dus voor beiden, of voor één apart. Je mag ook laten weten moest je geïnteresseerd zijn in onderdelen van de sr42, maar enkel bij genoeg interesse.
Veel uitleg, maar je begrijpt mijn situatie waarschijnlijk wel :D
Laatst gewijzigd door japser11 op wo jun 10, 2015 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Ouwe Reus

Hey Jasper,

BIG verdient jouw vertrouwen. Startertandwielen van de SR42 breken vaker, daarom is er bij de SR43 ook een slip-koppeling aan het startmechaniek toegevoegd. Zoek ff op ebay naar een SR43 carterdeksel inclusief de startmotor en de startertandwielen inclusief de torque limiter (slipkoppling). Reken op €150-175 euro.

Verder:
- cruciaal is de olietoevoer naar de cilinderkop. Dus bij het loshalen van de carterdeksel aan de kant van de koppeling: oliekering krukas vervangen.
- zorg voor een goede spanner van de nokkenas (je hebt het over HRT kettingspanner, maar zal alleen zijn de versterkte HRT veer)

Verder is de BIG een probleemloze tractor.

Wat betreft jouw papieren: een DR800 kan je niet verkopen met DR750 papieren. Verkoop in onderdelen raad ik je af op dit moment, omdat er recentelijk twee SR42 in onderdelen worden aangeboden. Dit ivm beperkte vraag.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6

Biedt bij deze aan (gratis) je blok in orde te maken, zorg zelf voor de delen (vooral de starter ed zoals OR al schreef, heb wel een carter voor je) en het vervoer op en neer.

Zonde om daarvoor alles weg te doen. Heerlijke brommers.

Vraagje: wanneer gingen de tandwielen kapot? Bij starten of na afzetten?

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
japser11

Hoi!

Heel erg bedankt.
Het ging kapot bij het starten..

Enige probleem is, ik zou het zelf nog zien zitten, maar de houder in mijn blok zelf is ook afgebroken.
Dus in het carterdeksel is het afgebroken, maar ook in het blok zelf..

Moest ik weten dat het gemaakt kan worden en dat ik op een betrouwbaar big blokje kan rijden, graag.
Maar aangezien het in mijn blok zelf ook afgebroken is neem ik aan dat er niets anders zou opzitten dan een nieuw onderblok te vinden?
Dat klinkt nogal gek, niet?
zappa.suzuki

dhc6 schreef:Biedt bij deze aan (gratis) je blok in orde te maken, zorg zelf voor de delen (vooral de starter ed zoals OR al schreef, heb wel een carter voor je) en het vervoer op en neer.

R
Dat is een heel cool aanbod 8)

mij is niet geheel duidelijk wat er kapot is, zo als ik het lees is gat waar een as van een starter tandwiel in zit kapot, dus het gat in het blok, klopt dat?

want als het puur een kapot tandwiel is kan je zo je startmotor, tandwielen en carterdeksel van de SR43 overzetten.

Als je blok carter kapot is en je wil het repareren en een SR43 past ook dan heb ik wel carterdelen voor je

nu is in mijn menig de SR43 betrouwbaarder dan de SR41/42 maar niet heel veel.

meest betrouwbare en betaalbare wereldreis motor is de transalp moet ik helaas zeggen, minder goed offroad dan de Big of Adventure en een stuk saaier om te rijden maar heel betrouwbaar
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki

is me nu duidelijk wat er kapot is
dhc6

Zn linker midden carterhelft is kapot, heb ik liggen voor nop.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
japser11

heerlijk bedankt al allemaal!
Mijn linker carterhelft en carterdeksel is inderdaad kapot,
anders maak ik vanavond even wat foto's ! Aan de starter zelf is niets, denk ik..

Ik heb er wel wat voor over om hem eens echt hélemaal in orde te zetten, als ik de stukken kan vinden.

tot vanavond! :toost:
Thor

beste,

verkoop je de valbeugels van de sr42?

maar passen deze ook op mijn sr43?

thanks,
Thor
futurist

Thor schreef:beste,

verkoop je de valbeugels van de sr42?

maar passen deze ook op mijn sr43?

thanks,
Thor
Nee, passen niet, is hier heel recent al gepasseerd die vraag. Het kan er op maar beschermt dan niet juist meer ivm andere vorm van de tank.
Of hij ze verkoopt weet ik niet maar is dan niet meer relevant dacht ik zo.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
japser11

Hier even wat foto's.
Moest ik dit blokje nu eens volledig reis-klaar willen maken, wat zou ik dan allemaal nodig hebben?

Is er iemand die me wat wil helpen?.. Ik kan naar Nederland rijden met de 2 bigs mee.
Ik kan evt het sr43 blok als donor gebruiken..

Moest de big in orde gezet, is er het probleem dat ik hem graag binnen 2 weken al af zou hebben aangezien ik er binnen een maand naar roemenië ga..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door japser11 op di mei 26, 2015 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
zappa.suzuki

dhc6 schreef:Biedt bij deze aan (gratis) je blok in orde te maken, zorg zelf voor de delen (vooral de starter ed zoals OR al schreef, heb wel een carter voor je) en het vervoer op en neer.

R
je hebt al een aanbod.........
japser11

zappa.suzuki schreef:

R
je hebt al een aanbod.........
Heb hem ondertussen al een pb'tje gestuurd :D
Ouwe Reus

Je SR42 blok ziet er gehavend uit, heel vervelend dat ook het onderblok is beschadigd.

Even simpel gedacht:
- je kan er maar op een tegelijk naar Roemenië rijden.
- je hebt een SR43 die volledig in orde is, daar kan je toch mee op reis?
- en als je met de SR42 weg wil, wissel je toch gewoon het blok om?

En vergeet niet: Rene woont in Frankrijk, da's een paar afslagen verder :roll:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
japser11

Zou idd kunnen, maar als ik nog met een big rijd wil ik eentje dat ik met 100% zekerheid kan blijven vertrouwen.. Aangezien ik zelf er maar een 1000km mee gereden heb weet 'k het zo nog niet. Tenzij ik die nog een preventief revisietje kan geven
pjlaurens

Beste biggers,

Afgebroken stukjes kun je laten lassen, en glad freesen,
gaat echt goed, want ik heb het ook al eens laten doen bij motor aad te bleiswijk.

Daarna die grote kl.... vulring WEG laten, die tussen het deksel en tandwiel zit, waardoor het deksel soms moeilijk dicht gaat......
want daar loopt ie op vast omdat er spanning op staat.
Heb het al jaaaaaren zo en geen problemen.

Succes

groet peter laurens ( van die gele big)
futurist

Aan je reactie's denk ik te disteleren dat je eigenlijk voor jezelf redenen zoekt om niet met de Big te gaan en al onze adviezen en hulp ten spijt we je toch niet kunnen overtuigen. 2 weken is overigens wel veel te kort om nog een andere motor te vinden, te checken en controleren of die wel betrouwbaar is (niet voor je gevoel maar echt neutraal te beoordelen), voor te bereiden en aan te passen voor je reis. Ergo beter een Big gewoon goed in orde zetten en vertrouwen dat het goed gaat. Met iedere andere (zeg maar gerust oude) andere motor heb je ook niet de kans meer dan 1000km te rijden om al het bovenstaande te doen/voelen/en vertrouwen te krijgen.
Dus lees de bovenste regel nog eens.................trek je conclusies, ik denk dat al onze pogingen geen zin hebben, maar evengoed een goed reis en fijne vakantie gewenst.

Futurist

PS zo een flinke beschadiging bij de start tandwielen heb ik overigens nog niet eerder gezien, en ik heb er zelf al genoeg kapot gereden en ook hier op het forum voorbij zien komen.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6

Helemaal met Cor eens.

R
japser11

Ja, zijn idd flink beschadigd.

Ik denk dat ik voor de sr43 motor ga gaan in de sr42. het blok nog eens volledig nalopen,
en dan heb ik tijd na de reis om op het gemak het sr42 blok te doen..
zappa.suzuki

waarom ga je niet met de SR43?

De SR42 ziet er stoerder uit maar de SR43 rijd en stuurt beter met zn stijvere rijwiel gedeelte en voorvork, en rijd naar mijn smaak daardoor ook wat beter offroad.
japser11

Zou dan liever met de sr42 rijden, daar heb ik een kofferset op, valbeugels, wp vering, is idd al iets stoerder :)
Past een sr43 blok zonder aanpassingen onder een sr42 frame? Wrs moet alle bediening mee verhuizen, maar kan bv de kabelboom blijven zitten?
Dan begin ik daar alvast mee :)
Rammelbak

Uiteindelijk moet jij er op rijden dus doe waar jij je het meest gerust bij voelt. Persoonlijk zou ik prioriteit geven aan betrouwbaarheid en niet aan vering en bagagemogelijkheden. Stilstaan vind ik veel erger dan stuiteren :wink:

Zoek even goed uit wat er wel of niet omgebouwd moet worden met een blokwissel. Waarom zouden bijvoorbeeld de bedieningsorganen verwisseld moeten worden? Een CDI lijkt me veel logischer.

Heel wat Biggers hebben al lopen wisselen met blokken. Er zou een schat aan informatie moeten zijn. Het kan je helpen een nieuw topic te starten om overzicht te houden.

Succes!
:zwaaien:
dhc6

Blokwissel:

blokken zijn uitwendig hetzelfde dus passen zonder problemen.

Niet uitwisselbaar: BDP gever en generator icm CDI, gelijkrichers passen wel.(t/m 93)
: carbs ivm sproeier bezetting, sproeiers zijn wel uitwisselbaar, choke op carb of met kabel
: decomp systeem hetzij handmatig of electrisch,

Allemaal simpel aan te passen.

R
Rammelbak

Dat is eigenlijk veel gemakkelijker dan ik dacht. Welke carburateurs moet je gebruiken in het geval van een SR43-blok in een SR42-frame? Zelf zat ik te denken dat de carbs bij het in- en uitlaattraject van de SR42 moet passen en dus de SR42 carbs aan te raden zijn.

Voor mijn begrip en misschien meteen handig voor Jasper. Het vliegwiel/generator van het SR42-blok moet dus in het SR43-blok overzetten zodat deze werkt met de SR42-CDI? De decompresseur is simpelweg het bedieningskabeltje aansluiten. Voor de functie maakt het niet uit wat er na dat kabeltje komt, handmatig of elektrisch.

Benodigde speciale gereedschap: originele vliegwieltrekker! Ooit heb ik het met een universele drie-klauw pullietrekker geprobeerd en dat was niet goed voor het vliegwiel :oops:

Als je over gaat tot blokwissel, draai dan even de NAKS op en zie of die weer goed de nokkenasketting op spanning brengt. Toen ik dit deed een maand voordat ik naar Letland zou gaan, kwam de NAKS niet meer op spanning en kon ik als een haas nog het blok eruit halen om een nieuw veertje te monteren.
Als het blok er toch uit ligt, controleer dan meteen de klepspeling even. Dit is lekker gemakkelijk met het blok naast de motor. Zit je meteen voor de komende duizenden kilometers goed. Olie en filtertje ook wisselen natuurlijk, nieuwe bougietjes erin en je kan zonder problemen naar Roemenië. Kijk uit dat je het daar niet teveel naar je zin hebt :toost: :mrgreen: :wink:
:zwaaien:
Ouwe Reus

Rammelbak schreef:Dat is eigenlijk veel gemakkelijker dan ik dacht. Welke carburateurs moet je gebruiken in het geval van een SR43-blok in een SR42-frame? Zelf zat ik te denken dat de carbs bij het in- en uitlaattraject van de SR42 moet passen en dus de SR42 carbs aan te raden zijn.
SR42 heeft volgens mij standaard hoofdsproeier #117,5 en SR43 #130
SR42 heeft enkele gaskabel, en SR43 kan zowel met enkele als dubbele gaskabel zijn uitgevoerd

In dit geval gewoon de carbs bij de motor houden :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Plaats reactie