hallo,
ik ben in bezit van een xr 600. op deze voorvork zit aansluiting voor lucht in te persen. er zit voor de rest geen stelmogelijkheid op om de vering harder of lichter telaten veren. nou dacht ik dat door warmte de lucht uitzet en dat na verloop van tijd de vering steeds stugger wordt. is het wel verstandig om er lucht in te doen in het boekje staat 0,2 bar
bij wedstrijd crosmoteren laat men elke keer lucht ontsnappen.
wie weet raad
lucht op de voorvork
Moderator: ghulst
Onderaan de vorkbenen vind je een stelvijs om de demping te regelen (zit onder een plastic kapje),je kan ook wat meer of dikkere olie gebruiken,ook kan je busjes draaien om bovenop de veren te plaatsen en zo de veervoorspanning te vergroten of je kan natuurlijk hardere veren monteren,voor off-road werk liever geen lucht gebruiken ,voor straat gebruik (SM) kan dit wel.
Om scherper te sturen kan je de vork + - 5mm extra door de kroonplaat laten komen.
zie ook www.srcinc.net of www.4strokes.com/tech/honda/
Om scherper te sturen kan je de vork + - 5mm extra door de kroonplaat laten komen.
zie ook www.srcinc.net of www.4strokes.com/tech/honda/
Andre,
Vroeger (±30 jaar geleden) zijn er er zelfs ontwikkelingen geweest met volledig lucht geveerde voorvorken (dus zonder veren). De luchtgeveerde voorvorken waren zeer (te) progessief en deze ontwikkeling is ook al vrij snel weer gestopt. Er is ook nog jaren geëxperimenteerd met luchtondersteunde voorvorken, maar echt een succes was dit ook niet. Tegenwoorig is het eigenlijk standaard om de overdruk uit je voorvork te laten. Er zijn nogal wat voorvorken die zichzelf een klein beetje oppompen. Hoe meer lucht, hoe stugger de voorvork en correct warme lucht zet uit, dit maakt de voorvork dus nog weer stugger. Het is beter om de veervoorspanning aan te passen of andere veren te monteren.
Vroeger (±30 jaar geleden) zijn er er zelfs ontwikkelingen geweest met volledig lucht geveerde voorvorken (dus zonder veren). De luchtgeveerde voorvorken waren zeer (te) progessief en deze ontwikkeling is ook al vrij snel weer gestopt. Er is ook nog jaren geëxperimenteerd met luchtondersteunde voorvorken, maar echt een succes was dit ook niet. Tegenwoorig is het eigenlijk standaard om de overdruk uit je voorvork te laten. Er zijn nogal wat voorvorken die zichzelf een klein beetje oppompen. Hoe meer lucht, hoe stugger de voorvork en correct warme lucht zet uit, dit maakt de voorvork dus nog weer stugger. Het is beter om de veervoorspanning aan te passen of andere veren te monteren.