stalen bouten en aluminium bouten?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
steelpanetje

Beste forumleden,

Ik wil eigenlijk tijdens de revisie van mijn linklagers en de lagers op de veerpoot zitten ook mijn bouten en moeren vervangen zodat deze na de reparatie altijd goed los te halen zijn om eventueel alle naaldlagers van tijd tot tijd in te kunnen vetten. maar nu zit ik met de vraag. er zitten nu op mijn kx125 uit 99 stalen bouten op. kan ik deze gewoon vervangen voor bouten van aluminium die je bij de gamma krijgt of moeten dit persee de originele bouten zijn ivm de kracht die erop komt te staan?

bvd !
JoeBaR

aluminium bouten ????

die bouwmarkt bouten zijn van staal met een zinklaagje erop , gegalvaniseerd heet dat. 8.8 staat er op dat is de treksterkte .

waarom zou je die op je motor zitten vervangen?
4 strokes only !!
gassen

Bouten van het linksysteem krijgen behoorlijk op hun donder. Ik heb vroeger ooit eens 1 bout (10mm 8.8 ) vervangen uit nood. Deze kwam er na enkele maanden krom en met veel moeite uit.
Zit toch behoorlijk wat verschil in; niet doen dus.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR

die glimmende bouwmarkt boutjes roesten trouwens ook veel sneller , en de maat van het zeskantje past niet alstijd op de vlakken , bijvoorbeeld:een motor boutje M6 heeft een zeskantkopje van 8mm , die gammaboutjes een kopje 10 .
ik knap er altijd er op af als ik die bouwmarktboutjes zie op een motor , trouwens ook die te dure rvs rommel met foute maten zeskant.

je kunt eigenlijk wel stellen dat je gewoon helemaal geen enkel stukje bouwmarktrommel aan je motor moet hangen!!!!

zelfs de verf en de tywraps zijn er van dubieuze kwaliteit ...
4 strokes only !!
frans

die glimmende bouwmarkt boutjes roesten trouwens ook veel sneller , en de maat van het zeskantje past niet alstijd op de vlakken , bijvoorbeeld:een motor boutje M6 heeft een zeskantkopje van 8mm , die gammaboutjes een kopje 10 .
ik knap er altijd er op af als ik die bouwmarktboutjes zie op een motor , trouwens ook die te dure rvs rommel met foute maten zeskant.

je kunt eigenlijk wel stellen dat je gewoon helemaal geen enkel stukje bouwmarktrommel aan je motor moet hangen!!!!

zelfs de verf en de tywraps zijn er van dubieuze kwaliteit ...
Wat kan ik het toch onvoorwaardelijk met iemand eens zijn......

gr v Frans
JoeBaR

das handig Frans , misschien kunnen we dan samen een account delen ;) scheelt de helft aan typwerk.
4 strokes only !!
steelpanetje

Nou ik heb voor de helderheid even maar eens alles los gehaald want ik wil het natuurlijk goed doen vandaar ook de vraag. Het zit dus behoorlijk anders in elkaar als ik gedacht had. De bouten die tot mijn link systeem behoren zijn speciaal gemaakt voor deze motor het is een behoorlijke bout die een uitzonderlijke maat heeft en nooit te verkrijgen is in een bouwmarkt. Heb alles maar origineel van kawasaki besteld je bent dan wel wat kwijt maar zo weet ik wel waar ik op rijd! De vorige bouten waren gaar gedraaid. Tevens net even de achter brug lagers opnieuw gesmeerd nu alles los is! Toch bedankt voor je antwoord en inderdaad die bouten van de gamma is de grootste rotzooi wat je kan krijgen ben ik tijdens mijn onderzoek achter gekomen !
zappa.suzuki

Was 1 van de mooiste vragen van dit jaar tot nu toe :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
frans

Heb alles maar origineel van kawasaki besteld je bent dan wel wat kwijt maar zo weet ik wel waar ik op rijd!
Je bent dan inderdaad wel wat kwijt! Ik heb al eens overwogen om het zelf maar te laten draaien.
Als je alle spullen tegelijk afneemt, dus naaldlagers, bussen, keerringen/afdichtringen, assen en lagers van de schokker wordt je "Wit om je neus" van pure schrik.

Na montage van dit alles voel je meestal dat de schokker wel aan een onderhoudsbeurtje toe is. Dan weet je plotseling ook weer dat er nog duurdere keerringen bestaan!

Maar ach, het is voor een goed doel allemaal tenslotte.

Susses en groet v Frans
steelpanetje

Ja gelukkig heb ik de schokbreker achter al laten reviseren het linksysteem was eigenlijk het enigste minpunt wat de motor had verder zit alles er nieuw op dat had ik voorheen al gereviseerd.
Beter het zekere voor het onzekere en vooral als je hem van een ander hebt gekocht kan je beter alles goed nakijken je komt heel wat gebreken tegen en ik houd er niet zo van om op een hok te rijden wat zomaar uit elkaar kan vallen.

per toeval heb ik alles tegelijk besteld als het goed is deze of volgende week komt alles binnen dus ik weet waar je over praat heb er al verschillende nachtmerries over gehad :lol:
Plaats reactie