Vandaag de cilinderkop van het standaard blok verwijderd. Daarna de cilinder een stuk omhoog getild om de NAKS los te kunnen nemen.
En ja hoor, de zuiger natuurlijk uit de cilinder gezakt. Dat was niet nadrukkelijk niet de bedoeling. Op zich geen punt, kan zo weer gemonteerd worden, maarrrrrrrrrrrrrrr bij het monteren komen de zuiger/ schraapveren natuurlijk nooit meer 100% op het oude plekkie terug.
Olieverbruik was nihil, zuiger is mooi schoon en de zuigerveren zijn nog waanzinnig mooi (zeker voor die 60000km).
Bij mijn andere blok heb ik destijds de zuiger inclusief zuigerveren gewoon opnieuw gemonteerd (waarbij de veren georiënteerd volgens WPHB).
Plaatsen jullie zuiger met niet verwijderde veren ook "gewoon" weer terug of hebben jullie daardoor problemen gekregen met compressie en/of olielekkage?
Zuigerveren opnieuw gebruiken?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ik heb het wel gedaan, ding gebruikt toch olie door t grote gat [ heb ook de cilinderpakkingen eens hergebruikt met een minimale hoeveelheid nikaseal [ vloeibarepakking] ]
Maar wil je dat niet en heb je geen zin om het blok er weer uit te halen dan....
Maar wil je dat niet en heb je geen zin om het blok er weer uit te halen dan....
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gaat om het standaard blok, staat op de workmate. Gaat zsm de stelling in als reserve.zappa.suzuki schreef:Maar wil je dat niet en heb je geen zin om het blok er weer uit te halen dan....
Als ik het volgens het boekje zou doen, moeten er nu dus nieuwe zuigerveertjes in. De grote vraag: hoe kom ik daar aan? Heb van Rene een mooie link gehad naar THN, maar daar heb je nogal wat typen/ sloten/ opties. LOS van de maatvoering. En ik heb geen meetgereedschap om nauwkeurig de juiste maat te bepalen.
Net nog even gekeken, en de cilinder ziet er werkelijk perfect uit, geen enkele slijtplek of kras te zien . Zuiger nog heel mooi/ schoon. Ook de slotjes van de zuigerveren zitten nog op de juiste positie.
Normaal is mijn motto "Doe het goed, of doe het niet", alleen ben ik niet van plan om er veel centen aan te besteden, want blok ligt misschien nog jaren op de plank . Op dit moment heb ik zoiets van: blok is goed, maar puur als reserve. Risico dat 'ie olie gaat verbruiken is aanwezig, maar de kosten van extra olie weegt niet op tegen kosten zuigerveertjes/ honen...... BTW: het snelle (gemonteerde) blok heb ik -8eraf- ook niet vzv nieuwe zuigerverenzappa.suzuki schreef:Ik heb het wel gedaan, ding gebruikt toch olie door t grote gat
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
niet te veel aan rommelen, niet te veel mokkeren, gewoon monteren. Ik gebruik wel altijd nieuwe pakkingen.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Heb er heel aan zitten denken om de boel weer gewoon in elkaar te zetten met de oude zuigerveren.
Tot verleden week. Verleden week de BIG weer aan de praat gekregen en gezien de rooksignalen wilde "iets" mij duidelijk maken dat roken niet goed is....
Alhoewel het gemonteerde blok nog niet is ingelopen met 400km, wil ik van mijn andere blok geen olieboot maken. De cilinder ligt daarom bij de revisieboer en wordt fijn gehoond, en indien nodig ook nog geboord naar de eerste overmaat. Maar zag er niet slecht uit voor 60000km...
Tot verleden week. Verleden week de BIG weer aan de praat gekregen en gezien de rooksignalen wilde "iets" mij duidelijk maken dat roken niet goed is....
Alhoewel het gemonteerde blok nog niet is ingelopen met 400km, wil ik van mijn andere blok geen olieboot maken. De cilinder ligt daarom bij de revisieboer en wordt fijn gehoond, en indien nodig ook nog geboord naar de eerste overmaat. Maar zag er niet slecht uit voor 60000km...
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Cilinder is opgemeten en blijkt "erg onrond" na 62500000 metertjes over het goede & slechte pad . De cilinder wordt daarom naar de eerste overmaat gekotterd en (na-)gehoond. De originele zuiger gaat met versneld pensioen en krijgt een mooi plekkie in huis.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
De eerste overmaat, cilinder wordt 105,5mm.Edwin schreef:Welke overmaat zuiger ga je plaatsen ?
Maat zuiger weet ik niet precies, dat laat ik aan de deskundige over.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
volgens mij wordt de cilinder onrond. de zuiger is expres onrond (in koude toestand) zodat ie rond wordt als ie warm wordt en dan als alles netjes gesmeerd loopt vooral aan de leibaanzijde de cilinder uitslijt zodat de "boring" onrond wordt.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hey jongens,
CIlinder is vandaag weer afgestort en het spiegeltje is nu helemaal voorzien van krassen Met alleen honen en nieuwe zuigerveertjes alleen, zou het niet goedkomen. Dus ook opgeboord naar eerste overmaat en nieuwe zuiger . En de rest van de maand droog brood eten, ik lijk wel gek
CIlinder is vandaag weer afgestort en het spiegeltje is nu helemaal voorzien van krassen Met alleen honen en nieuwe zuigerveertjes alleen, zou het niet goedkomen. Dus ook opgeboord naar eerste overmaat en nieuwe zuiger . En de rest van de maand droog brood eten, ik lijk wel gek
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Zal ik het restantje van mijn kerstpakket naar je op sturen........incl warme deken.Ouwe Reus schreef: En de rest van de maand droog brood eten, ik lijk wel gek
futurist
PS we zijn allemaal een beetje gek toch als je ziet wat we aan die ouwe dingen uit geven.
PS2 ziet er wel gelikt uit. is dat een originele zuiger?
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik heb deze bij het revisiebedrijf laten meeleveren.Edwin schreef:Ziet er goed uit, en tja, kost idd serieus geld. Maar waar heb je die zuiger vandaan? Dacht dat ze niet meer te leveren waren.
De 1.0mm overmaat is niet meer te koop. Dit is de 0.5mm overmaat en die is wel "gewoon" te koop.
Na de 0.5 overmaat ben je idd overgeleverd aan Reuver of HRT
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Daarom heb ik de rem erop gegooid. Zit nu op een bedrag dat marktcomform nog redelijk klopt met de verkoop van alle losse delen mochten we geen vriendjes worden.futurist schreef: PS we zijn allemaal een beetje gek toch als je ziet wat we aan die ouwe dingen uit geven.
Mochten we wel vriendjes worden ben ik helemaal heppie de peppie voor dat geld.
Soms zie je projecten die klaar zijn voor prijzen aangeboden worden die niemand er meer voor gaat betalen of je moet serieus geld teveel hebben.
Ik denk dat de slimste hier BIG88 is.
Al zijn Bigjes draaien vanaf dag 1 op lasstaven en taaireps en hij is er altijd bij als er een ritje is
Bij mij juist precies andersom. Ongeveer twee jaar geleden heb ik besloten de BIG te blijven rijden ipv hem te verpatsen en iets anders te halen, en heb ik de beslissing gemaakt dat ik al het geld dat ik er in steek nooit meer terug zal zien... En dat mag, want het is hobbyLeo schreef:Daarom heb ik de rem erop gegooid. Zit nu op een bedrag dat marktcomform nog redelijk klopt met de verkoop van alle losse delen mochten we geen vriendjes worden.futurist schreef: PS we zijn allemaal een beetje gek toch als je ziet wat we aan die ouwe dingen uit geven.
Mochten we wel vriendjes worden ben ik helemaal heppie de peppie voor dat geld.
Soms zie je projecten die klaar zijn voor prijzen aangeboden worden die niemand er meer voor gaat betalen of je moet serieus geld teveel hebben.
Ik denk dat de slimste hier BIG88 is.
Al zijn Bigjes draaien vanaf dag 1 op lasstaven en taaireps en hij is er altijd bij als er een ritje is
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik ben er zeker van dat al mijn Biggetjes niet te duur zijn, wel dat ik soms wel eens geld uitgeef wat ik niet terug zal zien maar dat zit hem meer in het feit dat ik genoeg reserve delen wil hebben en dat ik wel een beetje uitlaat gek ben en dus nu ondertussen met wat knutselen 10 biggen van uitlaten kan voorzien (nou ja bijna dan) ook heb ik nog een verzwaarde achterveer extra, een whit power achter extra, een set verzwaarde voorvork veren, pakkingen en keerringen en ander klein onderhoud spul enz enz. Natuurlijk moet je voor een deel die kosten ook onder gewoon onderhoud tellen, dat geef je bij iedere motor/auto uit. Hobby mag geld kosten en vakantie's naar IJsland, Zuid Amerika en Marokko reken ik de motor natuurlijk ook niet aan. Ik probeer een normale balans te houden tussen wat ik uitgeef aan de Big en wat de waarde dan is. Mijn nieuwe mag ik nog een duizendje aan uit geven, mijn rode off road Big zit als '89 er natuurlijk over zijn quotum maar daar heb ik natuurlijk ook al heel wat km's op zitten en heeft me al ongelooflijk veel plezier gegeven.
Natuurlijk heb ik het geluk dat ik alles zelf kan, door mijn werk altijd korting op onderdelen heb en het geluk heb gehad 2 biggen heel goedkoop voor de slacht te hebben kunnen kopen. Heb er nu nog één ongebruikt "klaar" staan als back up, onderdelen of woon werk gebruik.
Toen ik pas Big reed een aantal versnellingsbak delen nieuw gekocht en toen het besluit genomen nooit meer zulke grote bedragen te verantwoorden voor "die ouwe dingen" zoals mijn vrouw het altijd noemt. Een set zuigerveren is daarna het duurste wat ik ooit heb uitgegeven en de bijbehorende kosten om de cilinder te laten meten en honen.
Tevens heb ik toen besloten de raad van mijn vrouw niet op te volgen om zo een oranje ding nieuw te kopen. Is te goed, gaat te hard en zoals pas hier eerder verkondigd, dan ga je er alleen maar harder af. Ook verlies je het genoegen dat je met zo'n oud ding volop kan genieten met meer voldoening en er blijft wat te knutselen over zodat je geen tijd hebt naar het café te gaan en dat is een enorme besparing............................
futurist
PS siet wirklich geil aus die kolben, viel spass damit.
Natuurlijk heb ik het geluk dat ik alles zelf kan, door mijn werk altijd korting op onderdelen heb en het geluk heb gehad 2 biggen heel goedkoop voor de slacht te hebben kunnen kopen. Heb er nu nog één ongebruikt "klaar" staan als back up, onderdelen of woon werk gebruik.
Toen ik pas Big reed een aantal versnellingsbak delen nieuw gekocht en toen het besluit genomen nooit meer zulke grote bedragen te verantwoorden voor "die ouwe dingen" zoals mijn vrouw het altijd noemt. Een set zuigerveren is daarna het duurste wat ik ooit heb uitgegeven en de bijbehorende kosten om de cilinder te laten meten en honen.
Tevens heb ik toen besloten de raad van mijn vrouw niet op te volgen om zo een oranje ding nieuw te kopen. Is te goed, gaat te hard en zoals pas hier eerder verkondigd, dan ga je er alleen maar harder af. Ook verlies je het genoegen dat je met zo'n oud ding volop kan genieten met meer voldoening en er blijft wat te knutselen over zodat je geen tijd hebt naar het café te gaan en dat is een enorme besparing............................
futurist
PS siet wirklich geil aus die kolben, viel spass damit.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06