Beste forumleden,
Mijn vraag rijst wat jullie allemaal doen om de motor voor langere periode stil te laten staan.
Revisie heeft hij pas gehad en er staan nu 2.4 uren op de teller dus ben wel eens benieuwd hoe jullie het doen.
Gr Stephan
motor winterklaar maken
Moderator: ghulst
Ik lees 2 verschillende dingen, winterklaar en stilstaan ?
Paar maanden lijkt mij niet zo spannend, zijn het jaren rot ik het ook zo de hoek in.
Nog erg weinig nadeel van gehad.
De benzine is eigenlijk het grootste probleem.
Verse vloeistoffen, additief bij brandstof, volle of juist lege tank.
Olie in de cilinder, net hoe ver je wil gaan.
Zou wel een afspuitkap op het luchtfilter zetten.
Paar maanden lijkt mij niet zo spannend, zijn het jaren rot ik het ook zo de hoek in.
Nog erg weinig nadeel van gehad.
De benzine is eigenlijk het grootste probleem.
Verse vloeistoffen, additief bij brandstof, volle of juist lege tank.
Olie in de cilinder, net hoe ver je wil gaan.
Zou wel een afspuitkap op het luchtfilter zetten.
-
Nou ik zal het dan zo formuleren de gehele motor en dan bedoel ik ook echt alle onderdelen die met de motor,frame etc te maken hebben zijn 2.5 uur geleden vervangen.
De tank is nu leeg alleen de carburateur niet die moet ik nog even los halen en het vlotterbakje droog maken ivm sludge die ontstaat door de oude benzine.
Remmerij is dus ook geheel gereviseerd en ik heb dus niet echt de need om nu de vloeistof te gaan vervangen aangezien deze 2.5 uur oud is.
Maar nu rijst natuurlijk de vraag omdat remvloeistof hygroscopisch is of dit wel gedaan moet worden als deze 4 maanden stilgestaan heeft?
Ik vroeg me voornamelijk af wat jullie doen in de winter tijden.
Normaal gesproken is het doel om ieder jaar je blok te reviseren althans bij een 2 takt aangezien je dan wel je uurtjes erop hebt zitten en dan zou je richting het nieuwe seizoen je motor weer lopende kunnen hebben met allemaal nieuwe onderdelen.
Het is dus geen nood om de bak olie die bijvoorbeeld nu 2.5 uur oud is in maart weer te gaan verversen omdat hij dan 4 maanden heeft stil gestaan bijvoorbeeld?
En vanwaar de luchtfilterkap erop houden?
De tank is nu leeg alleen de carburateur niet die moet ik nog even los halen en het vlotterbakje droog maken ivm sludge die ontstaat door de oude benzine.
Remmerij is dus ook geheel gereviseerd en ik heb dus niet echt de need om nu de vloeistof te gaan vervangen aangezien deze 2.5 uur oud is.
Maar nu rijst natuurlijk de vraag omdat remvloeistof hygroscopisch is of dit wel gedaan moet worden als deze 4 maanden stilgestaan heeft?
Ik vroeg me voornamelijk af wat jullie doen in de winter tijden.
Normaal gesproken is het doel om ieder jaar je blok te reviseren althans bij een 2 takt aangezien je dan wel je uurtjes erop hebt zitten en dan zou je richting het nieuwe seizoen je motor weer lopende kunnen hebben met allemaal nieuwe onderdelen.
Het is dus geen nood om de bak olie die bijvoorbeeld nu 2.5 uur oud is in maart weer te gaan verversen omdat hij dan 4 maanden heeft stil gestaan bijvoorbeeld?
En vanwaar de luchtfilterkap erop houden?
Ik heb een 2T motor buiten onder een zeiltje staan. Hiermee rij ik ongeveer 1000-2000km per jaar. Zit wat lampenolie door de brandstof gemengd (+/-25cc op 5-10l) voor de winterstop,dat is rond half oktober. Accu gaat eruit, ketting wordt gesmeerd, links en rechts wat kettingspray op de scharnierende delen, voorvorkpoten en schokbrekerspindel komt wat vaseline op en het zeiltje gaat er weer over.
Tot nog toe heeft het ding me nog nooit in de steek gelaten (versnellingsbak olie is 4jaar geleden nog vervangen ). In het voorjaar zeiltje eraf,accu erin, kickstarten en rengdengdeng.
Met mij KTM450 rij ik in de winter ook, deze staat in de zomer vaak 2 maanden of langer stil, en daar doe ik niets mee, behalve de benzinekraan dichtzetten.
Tot nog toe heeft het ding me nog nooit in de steek gelaten (versnellingsbak olie is 4jaar geleden nog vervangen ). In het voorjaar zeiltje eraf,accu erin, kickstarten en rengdengdeng.
Met mij KTM450 rij ik in de winter ook, deze staat in de zomer vaak 2 maanden of langer stil, en daar doe ik niets mee, behalve de benzinekraan dichtzetten.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
lol haha dat is inderdaad wel echt extreem vooral die versnellingsbakolie.
Met geluk dat ik kan zeggen dat mijn motoren in een verwarmde ruimte staan dus dan zal het allemaal wel mee vallen.
Met geluk dat ik kan zeggen dat mijn motoren in een verwarmde ruimte staan dus dan zal het allemaal wel mee vallen.
of je laat m gewoon niet stil staan in de winter ..
de crosser krijgt een goede was en smeerbeurt , verse olie en filters en dan gaat ie onder een laagje siliconen spray en een dikke deken de (verwarmde ) schuur in . dat is precies het moment dat de KTM voor de offroad/enduro ritje weer de schuur uit komt , dus die kunnen zo elkaars plekje warm houden
de crosser krijgt een goede was en smeerbeurt , verse olie en filters en dan gaat ie onder een laagje siliconen spray en een dikke deken de (verwarmde ) schuur in . dat is precies het moment dat de KTM voor de offroad/enduro ritje weer de schuur uit komt , dus die kunnen zo elkaars plekje warm houden
4 strokes only !!
Ik zou, boven alle genoemde zaakjes, de benzine aftappen en 'm volgooien met RON 98 van BP. Dat is nog de enige benzine zonder ethanol, dus je krijgt geen fasescheiding (ethanol valt uiteen in water en een ander goedje. Dat water wil je beslist niet in je tank; het rijdt klote en bacterien kunnen er lekker in groeien. Je sproeiers zullen je dankbaar zijn!
-
Wat is het risico als ik de tank gewoon leeg laat? niets toch? ik heb nu alles namelijk eruit gehaald en er komt volgend seizoen gewoon weer nieuwe in.
Het enigste wat ik nog moet doen is de carburateur aflaten en schoonmaken en dan lijkt het mij dat de motor perfect gestald staat.
Weet nog iemand antwoord op mijn vraag over de remvloeistof die hygroscopisch is?
Het enigste wat ik nog moet doen is de carburateur aflaten en schoonmaken en dan lijkt het mij dat de motor perfect gestald staat.
Weet nog iemand antwoord op mijn vraag over de remvloeistof die hygroscopisch is?
Remvloeistof is hygroscopisch maar bij een gesloten systeem hoef je dit echt niet te vervangen na een paar maand stilstand.steelpanetje schreef: Weet nog iemand antwoord op mijn vraag over de remvloeistof die hygroscopisch is?
-
super bedankt heren!
Ga gelijk eventjes m'n carb leeg maken en de rest is al gedaan.
Ga gelijk eventjes m'n carb leeg maken en de rest is al gedaan.