motor problemen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
pitloos
Berichten: 4
Lid geworden op: di mei 07, 2013 14:34

Hallo ik ben nieuw hier dus ik zal mij eerst eens voorstellen
Ik ben jos en rij nu een jaar of 3 op een Big uit 93
Ik lees al een poosje mee op dit forum, vooral om problemen op te lossen die hier al voorbij gekomen zijn maar het probleem wat ik nu heb kon ik niet terug vinden dus is het tijd om zelf wat te posten.

Voor een poosje geleden ben ik afgesleept door de anwb met de veronderstelling dat de carburateurs niet meer deden wat ze moesten doen. (Ik had al een poosje last dat ze lekten en als ik dan lang ergens stationair draaide ik het kraantje dicht moest doen om dat hij zichzelf verzoop.)
Toen ik een kilometer of 15 onder weg was pegon hij in te houden en te schokken en stond hij ineens stil.

Ik dacht dat dit kwam door dat hij maar benzine in het blok bleef gooien. Dus ik heb de carburateurs er afgehaald schoon gemaakt en nieuwe naald en rubbers in gedaan. Toen alles er weer op zat liep hij goed zonder te lekken. Ook heb de olie ververst.

Nu wil ik vandaag weer weg en naar een paar kilometer doet hij weer precies het zelfde.
Het begint met licht stoten en het wordt steeds erger. Ik ben weer naar huis gegaan voordat ik weer midden op de snelweg tot stilstand kom.

Nu heb ik gemerkt dat hij erg stinkt (ik weet niet zo goed naar wat) en heb ik het idee dat hij er warm wordt. Heeft iemand een idee wat dit is. Ik weet namelijk niet waar ik het nu moet zoeken.

Groeten Jos
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hoi Jos,

Je had eerder aan de bel moeten trekken jôh :wink:. Goed dat je een BIG hebt, maar balen dat 'ie hapert. Lossen wij hier wel op.

Als de carburateurs "overlopen", dan moet je sowieso de vlotterhoogte en/of de afdichting van de vlotternaald controleren.
En de O-ringen voor de zitting van de vlotternaald die in de standaard carburateur-revisiesetjes zitten, gaan na een tijdje helaas ook weer lekken (dus ff zoeken naar iets dikkere -benzinebestendige- exemplaren).

Benzine die in je (niet draaiende) blok stroomt via de carbs kan eigenlijk niet door de overloop die op de carburateurs van jouw BIG zitten (want hij gooit de boel op straat). Had de olie overigens wel een normale dikte? Als blok te warm word, zou je eigenlijk een schraal mengsel verwachten en geen verzuipend blok. Wat was de kleur van de bougies? Heb je de carbs helemaal uit elkaar gehaald en hierbij de "BST-bijbel" naast gehad?

Marco

Edit: zie in jouw eerder berichten dat "als ik boven 40000 toeren kom begint hij te stotteren en in te houden en zodra ik het gas loslaat begint hij te knallen in de uitlaat. dit gebeurt wel pas als de motor warm is". Zou kunnen betekenen dat mengsel te rijk was. Andere vraag was het doormeten van de bobines. Denk niet dat het hier aan schort, maar was je hier al in geslaagd? Natuurlijk wel zorgen dat de bougiedoppen er goed opzitten (de linker bougiedop wil door het rubberen manchet, zichzelf soms van de bougie afdrukken).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
pitloos
Berichten: 4
Lid geworden op: di mei 07, 2013 14:34

Toen ik de carburateurs nog niet schoon gemaakt ad en ik liet de benzine kraan verzoop hij wel degelijk. Hij loosde ook benzine uit de carburateur via de overloop maar dus ook het blok in. Dat doet hij nu niet meer dus dat is volgens mij niet het probleem. Ik heb idd de hele Bst bijbel aangehouden.

De vorige post die ik geplaatst heb was ik eigenlijk alweer vergeten, volgens mij laag dat toen aan de bougie. Maar deze symptomen zijn wel anders als toen. Hij knalt ook niet meer uit de uitlaat.

In de olie zat trouwens ook benzine. Het was dunner en je kon het ruiken

Jos
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Een harde knal bij gas dicht is te rijk, plofjes is te arm. Trek eens voorzichtig aan de choke als die begint te stotteren...gaat die dan beter lopen dan weet je dat die te weinig peut krijgt. Vertel eens wat over de setup...standaard uitlaten, luchtfilter, standaard voorbocht, hoofdsproeiermaat (je hebt de carb schoongemaakt, dus misschien ook even gekeken?)
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja bij stotend uitvallen denk ik meer aan een vonk probleem dan aan brandstof.

Kort en snel uitvallen is meestal geen vonk.

Eerste verdachte standaard. Gaat ie stroef ff smeren en kijken of de beveiliging ingedrukt wordt.

Dan stekkers op de bobines controleren of ze strak zitten.

Probleem er ng steeds ff een andere cdi proberen.

Maar kan t zo mis hebben en t is toch de carb.

Waar woon je?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie