Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Tijdens het stilzetten timing van de kleppen versprongen?? Ken de manier van nokkenas bediening niet maar die af en toe plof is toch vreemd.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Denk dat Cor op de goeie weg is, controleer de nok timing want als ie vonk en brandstof krijgt moet ie lopen.

Suc6

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

dhc6 schreef:Denk dat Cor op de goeie weg is, controleer de nok timing want als ie vonk en brandstof krijgt moet ie lopen.

Suc6

R
Zou kunnen, maar als zappa geen benzine in de uitlaat ruikt na een paar keer proberen te starten dan zou dat betekenen dat er iets mis is met de benzinetoevoer.

Ik geloof er niet in dat je timing zomaar kan verspringen terwijl de motor stil staat.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:word gefrustreerd van de KTM,

bougie is niet nat na een startpoging dus verzuipt niet
Ik zou na (een aantal) startpoging(en) toch wel een natte bougie verwachten. Zeker weten dat ie wel genoeg benzine krijgt?

Ik heb het probleem ondertussen ook ff aan de motorclub voorgelegd, en die zeggen dat de verschoten timing het ook zou kunnen zijn, door een vastgerotte spanner of een versleten nokkenasketting.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

vaak gaan motoren, ook bij auto's, van tijd tijdens stilzetten en/of starten

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Geïnspireerd door zappa's problemen ben ik ook maar weer eens aan het foutzoeken gegaan in de BIG. Vorige week heb ik al uitgesloten dat het probleem in de bobines zit, en vanmiddag heb ik de fiets weer laten afslaan. Als ik daarna remreiniger in het luchtfilter spuit blijft de motor lopen (enkel op remreiniger, zodra ik stop met spuiten slaat ie na een paar slagen weer af).

Ik kan (met behulp van wat brainstormen met vrienden) nog maar 2 dingen bedenken waar het aan kan liggen:
- De injectoren zelf worden te warm en stoppen met injecteren
- De bougies zijn niet sterk genoeg

Nu is het redelijk makkelijk om er achter te komen of het de injectoren zijn. Dat betekent namelijk zodra de motor is afgeslagen zsm de bougies er uit draaien en kijken of die nat zijn. Als ze niet nat zijn krijgt de fiets geen brandstof en moet ik het dus in de injectoren zoeken.
Als ze wel nat zijn weet ik iig zeker dat er brandstof ingespoten wordt, maar dat het niet ontbrandt.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Kleppe hadden hun speling met de zuiger op het bovenste punt dus lijkt me stug dat hij versprongen is, er was ook niks geen gerammel

mengsel benzine is 1 op 1 dus 1 gram benzine op 1 gram lucht en dat betekend dat je bougie al droog is voor je hem er uit hebt volgens Zot.

alle sproeiers zijn open, vlotter nivo is goed en hoor de benzine er in lopen als ik de kraan open zet en heb verder niet aan de carb gezeten.

enige verdachte nu is de CDI en Brutus komt woensdag met zn KTM en dan gaan we ff wisselen.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Thoran schreef:...Nu is het redelijk makkelijk...
Tuurlijk is het niet redelijk makkelijk...

Vanavond weer verder gegaan en waar ben ik achter gekomen:
-De bougies zijn droog (na doorstarten wanneer de fiets uitgevallen is)
-De injectoren blijven gewoon doorwerken (geluisterd met een speciale stethoscoop, zowel tijdens het afslaan als tijdens het opnieuw proberen te starten)
-De brandstofpomp blijft gewoon doorwerken totdat de fiets afslaat.
-De injectoren vallen makkelijk aan te raken (dus niet warmer dan een graad of 30)
-De brandstofrail valt makkelijk aan te raken (zie ^)
-De brandstofleidingen zijn ook niet te warm...

Droge bougies zou moeten/kunnen wijzen op een probleem in de brandstoftoevoer echter is alles wat ik daar aan kan meten en beredeneren goed.

Nu is mijn vraag aan jullie, als je het volgende probleem zou horen bij een "normale" BIG (dus op goed afgestelde carbs), waar zouden jullie dan het probleem zoeken:
"De motor valt wanneer het blok warm is uit na een bepaalde tijd langzaam rijden (laag toerental, lage snelheid). Daarna heeft hij +- een kwartiertje nodig om af te koelen en werkt daarna weer. Als ik daarna gewoon doorrij (50 of harder) blijft de motor gewoon werken en kan ik makkelijk een eind rijden. Als ik echter vlak daarna weer in langzaam verkeer terecht kom valt de motor weer uit."
Dus negeer het stuk wat ik hierboven heb geschreven en ga er gewoon vanuit dat het een BIG is waar je voor de rest niets over weet ;)

We hebben ondertussen al een kleine ooorzaak gebrainstormd, die een maat van mij heel voor de hand liggend zou vinden bij een motor die hij niet kende, maar ik ben benieuwd of die oorzaak ook echt zo voor de hand liggend is als wij denken
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja ik moet aan een spoel denken die als ie t warm krijgt er mee ophoud
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Slechte bobine/hoge overgangsweerstand bougie dop naar de bougie.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Uit een ander topic meen ik me te herinneren dat je al een nieuwe bobine geplaatst had. Was deze nieuw, of gebruikt?

Zelf heb ik met mijn Guzzi zo'n soort geintje gehad. Elke keer op de snelweg geen probleem (rijwindkoeling), maar in de stad was er niemand meer thuis. Ook met geleende bobines hetzelfde. Bleken die ook gewoon slecht te zijn. Sindsdien koop ik bij twijfel liever gewoon nieuwe. Kost wel wat :-(
:zwaaien:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Rammelbak schreef:Uit een ander topic meen ik me te herinneren dat je al een nieuwe bobine geplaatst had. Was deze nieuw, of gebruikt?

Zelf heb ik met mijn Guzzi zo'n soort geintje gehad. Elke keer op de snelweg geen probleem (rijwindkoeling), maar in de stad was er niemand meer thuis. Ook met geleende bobines hetzelfde. Bleken die ook gewoon slecht te zijn. Sindsdien koop ik bij twijfel liever gewoon nieuwe. Kost wel wat :-(
Nee, ik heb uiteindelijk geen nieuwe/andere bobines geplaatst, ik wilde ze eerst nog eens heet doormeten, maar daar heb ik afgelopen week geen afdoende antwoord op gekregen.

Zelf zaten we idd ook aan een spoel te denken, maar dan aan de "ignition coil" (kan even niet op het nederlandse woord komen :P), dus vanavond wil ik even mijn dynamodeksel omwisselen. (en misschien met een osciloscoop het signaal vanaf de ontstekingsspoel bekijken)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Je bedoelt gewoon je stator van je dynamo? Hoe zou daar de storing in kunnen zitten? Ik dacht dat je ontsteking gevoed wordt vanaf de accu. Als er iets met je dynamo zou zijn, resulteert dat dan niet in een lage accuspanning?

De bobine's die slecht waren op mijn Guzzi leken met doormeten gewoon goed te functioneren. Het is dus geen zekerheid wanneer je er de multimeter aan hangt. Zelf heb ik het nooit uitgeprobeert, maar je zou eens kunnen proberen wat de meetwaardes doen wanneer je de bobine verhit. Bij de Guzzi heb ik een tijdje rond gereden met een temperatuurmeter op de bobine's. Tijdens het rijden bleven die rond de 25-40 graden, bij stilstand voor een stoplicht liep de temperatuur heel snel op tot voorbij de 70 graden die de thermometer maximaal aan kon (erg goedkoop ding :-)
:zwaaien:
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Voordat je de ontstekingdeksel eraf haalt zou ik als ik jou was toch eerst een setje andere bobines proberen, de temperatuur in de dynamo/gever en ontstekingsspoel zijn echt niet zo temp gevoelig want zitten in de olie. Bij Ignitech heb je voor echt weinig een stel nw bobines, denk voor 50/60 Euro incl verzenden.

Suc6

R

@Zappa: al wat gevonden bij de KTM?
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Nop, morgenavond komt Brutus langs met zijn ktm en gaan we de cdi wisselen.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:Nop, morgenavond komt Brutus langs met zijn ktm en gaan we de cdi wisselen.
Zappa, heb jouw KTM weer aan de praat gekregen met Brutus' hulp ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

nop, met zijn CDI deet ie het nog niet en met mijn CDI deed de KTM van Brutus het wel, nog proberen te starten met remreiniger direct op t luchtfilter gespoten maar ook niks. :evil: :evil:

Snap er niks van en word een beetje frustie..

Lijkt me zo stug dat ie versprongen is, zou verwachten dat ie dan maar 1 tand verspringt en dou zou je verwachten dat ie het nog wel doet maar beroerd loopt of als ie ver verspringt dat de kleppen de zuiger zouden raken..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Als de nok as verspringt bij het afslaan komt ie vaak te laat te staan, zuigt dan niet voldoende mengsel aan. Is de compressie nog goed? Zou toch maar eerst de timing van de nok controleren voordat er een klep krom gaat.

Suc6 en hou ons op de hoogte.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja compressie fractie minder dan die van de net gereviseerde KTM van Brutus.

Maar spuitbus ether/starthulp scoren en als ie daar niet oploopt cilinderkopdeksel er af
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:Tja compressie fractie minder dan die van de net gereviseerde KTM van Brutus.

Maar spuitbus ether/starthulp scoren en als ie daar niet oploopt cilinderkopdeksel er af
Remreiniger (of zelfs deodorant) heeft dezelfde functie, en dan hoef je niet een hele bus te kopen die je hopelijk nooit meer hoeft te gebruiken... :mrgreen:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Zondag wilde ik een rit gaan maken, maar had de keer daarvoor met mijn tengels van de mengselschroef af moeten blijven. Starten wilde niet meer echt lukken waardoor startrelais oververhit is geraakt. Om een lang verhaal kort te maken, zelfs met contactslot uit bleef de startmotor draaien :oops:.

Net mijn oude startrelais weer teruggeplaatst en een heerlijk ritje gemaakt met die blafbak. Soms kan het zo makkelijk zijn, zeker vergeleken met alle problemen die ik de afgelopen weken ben tegengekomen met/na het wisselen van het motorblok. Als het weer morgen meezit, ga ik verder stoeien met de sproeierbezetting. Wie zegt dat een BIG saai is, weet niet waar hij/zij het over heeft :lol:.

Succes iig met oplossen van jullie gedonder, Thoran en Zappa ! Als de boel straks weer gewoon werkt zoals het hoort, ben je de ellende gelukkig snel weer vergeten.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ouwe Reus schreef: Succes iig met oplossen van jullie gedonder, Thoran en Zappa ! Als de boel straks weer gewoon werkt zoals het hoort, ben je de ellende gelukkig snel weer vergeten.
Gelukkig is mijn probleem een luxeprobleem, en werkt de BIG wel zo lang ik maar niet lafjes rij :twisted:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thoran schreef:
zappa.suzuki schreef:Tja compressie fractie minder dan die van de net gereviseerde KTM van Brutus.

Maar spuitbus ether/starthulp scoren en als ie daar niet oploopt cilinderkopdeksel er af
Remreiniger (of zelfs deodorant) heeft dezelfde functie, en dan hoef je niet een hele bus te kopen die je hopelijk nooit meer hoeft te gebruiken... :mrgreen:
Tja Zot zij me dat hij niet perse hoeft te lopen op remreiniger, beste shit is toch ether
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:
Thoran schreef:
zappa.suzuki schreef:Tja compressie fractie minder dan die van de net gereviseerde KTM van Brutus.

Maar spuitbus ether/starthulp scoren en als ie daar niet oploopt cilinderkopdeksel er af
Remreiniger (of zelfs deodorant) heeft dezelfde functie, en dan hoef je niet een hele bus te kopen die je hopelijk nooit meer hoeft te gebruiken... :mrgreen:
Tja Zot zij me dat hij niet perse hoeft te lopen op remreiniger, beste shit is toch ether
Als ie niet op remreiniger loopt loopt maar wel op startpiloot dan heb je wel echt een substantieel probleem...

Als ie wel op remreiniger loopt dan is er (waarschijnlijk) iets mis met je brandstoftoevoer. Als ie niet op remreiniger maar wel op startpiloot loopt heb ik eerlijk gezegd geen idee :mrgreen:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

onder de streep;
er is een vonk ; maar op tijd? ( kan de pickup verschoven zijn?)
compressie ;check
benzine? ; als je even start ruik je benzine in de uitlaat? ( evt ergens teveel valse lucht? en dus geen mengsel voor ontbranding?)
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Plaats reactie