Onderhoud van een enduro

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
De Groen33
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 24, 2014 09:02

Onderhoud van een enduro

Bericht door De Groen33 »

Vraag.ik ben van plan om de over stap te maken van wegmotor naar enduro. Nu zit ik met aantal vragen over onderhoud en de kosten daar van. Ik lees hier van alles maar kan niet echt uren standen of km standen vinden zoals

-hoelang gaat een zuiger mee
-wanneer nieuwe motor olie
-luchtfilter
-ketting en tandwielen
-en wanneer blok revisie (dat is zeker voor die big end lagers)

En of er veel verschil in merken zit kwa onderhoud

Graag wat tips, alvast bedankt
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door barry! »

verstand op nul en nadenken
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door Noppy »

Wil je een beetje in georganiseerd verband gaan freeriden, simpel wat maisplakken crossen bij off-the-road-ritten van MON/KNMV of oefenen voor enduro op daglicentie?

Wat is je rijervaring? Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit of je ooit gecrosst hebt op MX-terrein.

Stel dat je de meest extreme eisen stelt en 4-takt wilt gaan rijden dan staat die Husaberg FX450 (crossmodel) al op MF. Die heet in endurotrim FE450 en is ook als 390 verkrijgbaar. Zeeer betrouwbaar, afgezien van normale luchtfilterwissel, oliewissels geen bijzonder onderhoud nodig. De KTM's met hetzelfde blok hebben op de een of andere rare wijze meer onderhoud nodig / kwetsbaarder. De diverse Japanse 4-takts ook, met uitzondering van de DRZ400 S en E. Die zijn minder gevoelig en kan je dus gerust 2e hands kopen.

Zit je meer aan de linkerkant van het spectrum, dan kom je bij Honda CRF 250L en WR250R uit. Zeeer betrouwbaar, kan je in technisch terrein prima mee uit de voeten, maar in de maisplak lopen ze vast; te zwaar in combinatie met te weinig vermogen. Met die WR kan je gerust uren op de snelweg rijden, met die CRF iets minder, maar het kan.

Tweetakt enduro is er veel modern spul.

Ga er maar vanuit dat iedere enduro die je koopt, ook al zijn ze maar een jaar oud en hebben ze maar '20 uur gedraaid' volgens de eigenaar, dat er altijd wel €1.000 aan verborgen onderhoud aan zit.

Stel dat je een Husaberg 450 nieuw koopt, dan zou je kunnen denken aan zuigerrevisie bij > 100 uur, blokrevisie > 250 uur. Ik zit nu met mijn Husa op 300 uur, nog geen klep hoeven stellen, zelfde zuiger nog, start als een tierelier. Ik wissel iedere 2 ritten het luchtfilter, na 10 uur de olie en na 20 uur het oliefilter.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
De Groen33
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 24, 2014 09:02

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door De Groen33 »

Bedankt voor je reactie. Noppy

Bedoeling is paar keer op een daglicentie te rijden en de rest freeriden,

Mijn ervaring is nog niet veel. Paar keer op een van een maat gereden,
die rijd op de baan en bos en soms enduro ritten. Paar keer mee in het bos geweest en was goed bevallen. Ik kan er wat meer mijn energie in kwijt denk ik. ben een beetje uitgekeken op de weg te rijden en weer mijn rijbewijs kwijt te raken.

Ik zit zelf aan een 4T te denken wat vriendelijker op het gas en meer kopel onderin.
ik was benieuwd hoe dat zat met onderhoud van een enduro motor.

Het is weer een stukje duidelijker. Nu nog een merk kiezen
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door steelpanetje »

dan moet 30/35 uur met een zuiger wel lukken mits je hem goed onderhoud.
bakolie om de 15 uur ook de motorolie eventjes aflaten en iedere 5/7 uur je kleppen stellen en nakijken ook je distributieketting eventjes controleren als dat mogelijk is.
je luchtfilter is eigenlijk een beetje afhankelijk van wat je hebt gedaan ik gebruik 2 stuks op 1 dag en dan maak ik ze beide schoon daarna als je een beetje normaal rijd dan moet dit ook wel lukken met 1 en dan gewoon netjes schoonmaken na de rit (op de baan). je kan hem ook laten zitten voor 2 of 3 keer maar dat is wat ik zeg afhankelijk van wat je doet en waar je wat doet als je gewoon op de weg rijd kan je er makkelijk 6 uur mee rijden.

kettingen is puur ook het gebruik je kan het zien aan je tanden als deze met je mee draaien als een zonnetje dan word het maar eens tijd voor nieuwe en dan is hij ook echt heel erg ver op.
je blok revisie is iets voor 80-100 uren. ongeveer bij 2 keer per maand rijden op de baan a 2 uur iedere 2 jaar dus bij je weg gebruik en je enduro rijden misschien wel 3 jaar, en dan heb ik het ook echt over enduro rijden.

je moet eigenlijk een beetje zelf kijken hoe het precies zit bij je gebruik van de motor het is nooit slecht om je olie wat vaker af te laten en te kijken of er rotzooi in zit natuurlijk is een magnetische aftap plug erg handig ook ivm verbruiken van olie door kapotte keringen etc wat wel eens kan voorkomen lijkt het me erg handig om dat regelmatig te controleren.
De Groen33
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 24, 2014 09:02

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door De Groen33 »

Oké bedankt voor de info :D
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door thumper »

Dat klinkt dan wel als behoorlijk competitie gebruik.
Een gemiddeld prutser als ondergetekende doet 100+ uur met een zuiger.
Nou heb ik wel een 2-takt, gaat allemaal ff langer mee als 4-takt.
endurofan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 21:29

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door endurofan »

Ik heb een 4takt en mijn dealer heeft me verteld dat mijn zuiger 10.000km meegaat, dat wil zeggen 200 uur met een gemiddelde van 50km/u. Vervang dan ook de big-end lager en krukas lagers, dan moet je blok maar één keer open.
Om de 1000km olie en oliefilter vervangen en zo doe ik het al een tijdje en nog geen blok problemen gehad.

Jos
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door steelpanetje »

2 takt langer mee als 4 takt? je bedoelt andersom neem ik aan?
het vermogen van een 2 takt ligt 2 keer zo hoog in toerental als bij een 4 takt. je zou bijvoorbeeld op 7000 rpm hetzelfde koppel hebben bij een 4 takt als dat een 2 takt bij 14.000 rpm doet.
je motor moet dus 2 keer zo hard werken als een 4 takt motor dus ook 2 keer zoveel slijtage dat zie je ook in het onderhoud terug. een 2 takt is echter goedkoper in onderhoud omdat de draaiende delen alleen de krukas, versnellingsbak, (waterpomp) en de zuiger zijn (in het blok) bij een 4 takt is dit dus nog eens extra kleppen, klepstoters, distributieketting en je oliepomp (kan natuurlijk nog wat vergeten zijn maar dit is het gemiddelde blokje).

voor competitie gebruik word dit schema gehanteerd bij een 4 takt:

zuiger 25 uren
bakolie 10 uren
om de 2 trainingen kleppen stellen
luchtfilter iedere training schoonmaken
oliefilter natuurlijk gelijk mee met de olie a 10 uren
blokrevisie 75 uur

zoals ik heb begrepen wilt hij er over de weg naartoe gaan en op de baan rijden.. dan compenseert de uren toch wat ik heb opgeschreven het kan misschien een uurtje verschillen maar ook echt niet veel meer.

2 takt is dit schema voor competitie:

zuiger 15 uur
bakolie 5 uur
luchtfilter hetzelfde als de 4 takt
blokrevisie na 50 uren

en dan heb je een nette motor je kan het voor de hobbyist wat minder houden dan zou je voor een 2 takt dit schema aan moeten houden:

zuiger 20 uur
bakolie 7 uur
luchtfilter nog altijd hetzelfde deze is gewoon belangrijk
blokrevisie na 65 uur.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door Joop »

Ik ken niemand die deze extreme revisie schema's aanhoudt; bij een KTM VT rijdt iedereen min 150 uur met dezelfde zuiger; zelfs bij de hoogtoerige 350 VT rijden de meesten min 150 uur met dezelfde zuiger zonder revisie. :D
Laatst gewijzigd door Joop op ma sep 08, 2014 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door steelpanetje »

zal lekker cilinders vreten denk ik... neem aan dat je dan wel je olieschraapveer vervangt op de genoemde uren wat ik aanhoud?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door Joop »

steelpanetje schreef:zal lekker cilinders vreten denk ik... neem aan dat je dan wel je olieschraapveer vervangt op de genoemde uren wat ik aanhoud?
Olie schraapveer nog nooit vervangen. Al mijn vorige VT KTM's hebben meer dan 10000 km gelopen zonder dat het blok open ging. Zelfs mijn 2009 450 KTM staat bij de nieuwe eigenaar nu al op 11000 km zonder revisie :D
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door thumper »

Zo doen volgens mij de meeste het.
Bij een 300 2t gaat de zuiger in de regel ook 100+ mee. Revisie (of controleren) bij 200+ uur ?
Zet je Jeffrey Herlings er op zal zo'n schema wel meer dan nodig zijn.
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door steelpanetje »

Hier schrik ik eigenlijk wel van dit is eigenlijk het schema wat ik altijd heb toegepast in de jaren.
Ook op mijn oude 250 rmz was dit niet meer als gewoon. Had eerder gedacht dat het dan snel kapot zou gaan ik rijd op zich wel altijd op hele zanderige banen met hoge snelheden daarin tegen toen ik begon heb ik altijd mijn hobby matig schema aangehouden. Ik neem aan dat het soort "jeff herlings niveau" hier toch ook op dit forum aanwezig is hoe doen deze mensen het dan? Ben eens benieuwd wat anderen met de paplepel is ingegoten echt zeer benieuwd naar!
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door thumper »

Hoge snelheden op een zand (cross) baan is dus ook niet echt te vergelijken met offroad en beginners.
Ook zit er dan nog een verschil tussen bv een ktm 400 & 525exc, zelfde onderblok , 100cc verschil.
Net als de 300exc bij een hobbyist als ik sommige ritten zelfs helemaal NIET op z'n vermogen komt.

Bij ons gaat het nu zo :
400exc van m'n vriendin, onderblok alleen gecontroleerd bij 350 uur, wel kleppen en zuiger (historie onbekend)
Gaat pas weer uit elkaar als daar reden voor is.

300exc bij 200 uur gekocht en gereviseerd, nu bij 325uur binnenkort maar eens een nieuw zuigertje doen.

Luchtfilter iedere rit
motorolie + filters 15 uur (2t ook 15 uur)
Kleppen nu 15, als blijkt dat ze niet meer verlopen naar 30.
Ketting/achtertandwiel 100 uur, voor vaker.
Vering eigenlijk zeker wel jaarlijks reviseren.

Maar ik praat dus zelf over offroad rijden.
Crossen is denk ik kwa onderhoud echt anders.
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door steelpanetje »

thumper schreef:Hoge snelheden op een zand (cross) baan is dus ook niet echt te vergelijken met offroad en beginners.
Ook zit er dan nog een verschil tussen bv een ktm 400 & 525exc, zelfde onderblok , 100cc verschil.
Net als de 300exc bij een hobbyist als ik sommige ritten zelfs helemaal NIET op z'n vermogen komt.

Bij ons gaat het nu zo :
400exc van m'n vriendin, onderblok alleen gecontroleerd bij 350 uur, wel kleppen en zuiger (historie onbekend)
Gaat pas weer uit elkaar als daar reden voor is.

300exc bij 200 uur gekocht en gereviseerd, nu bij 325uur binnenkort maar eens een nieuw zuigertje doen.

Luchtfilter iedere rit
motorolie + filters 15 uur (2t ook 15 uur)
Kleppen nu 15, als blijkt dat ze niet meer verlopen naar 30.
Ketting/achtertandwiel 100 uur, voor vaker.
Vering eigenlijk zeker wel jaarlijks reviseren.

Maar ik praat dus zelf over offroad rijden.
Crossen is denk ik kwa onderhoud echt anders.
ik denk ook dat daar verwarring ontstaat inderdaad ik praat nu over high performance motoren exc is zeker leuk maar het zal nooit een sxf worden als je snapt wat ik probeer uit te leggen het onderhoud is dan ook dag en nacht verschil uiteindelijk weet je ook niet echt wat de topicstarter gaat aanschaffen het zijn echt aparte werelden en je moet ook rekening ermee houden wil je naar een baan met een exc stuift de helft je om de oren weg omdat dit echt een motor is om enduro te rijden en geen supercross.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door Joop »

Met een KTM EXC kun je gewoon heel goed crossen (MX is natuurlijk een duidelijk verschil tov. SX). Met een EXC wordt je echt niet zo voorbij gereden door een crosser, als dat gebeurt geef je gewoon te weinig gas (helaas bij mij het geval als 62 jarige). Bij KTM zijn de crossers zelfs afgeleid van van de EXC modellen :D :idea: De KTM EXC modellen zijn echt ook high performance motoren; bijv. de 350 EXC maakt ook gewoon 12000 RPM.
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door steelpanetje »

maar uiteindelijk is hij toch meer gemaakt voor de doeleinden enduro etc neem ik aan toch? Tegenwoordig worden we allemaal wel ingehaald door de nieuwe generatie dat is niks nieuws haha
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door barry! »

pff wat een onderhouds interval van steelpannetje, daar wordt je als beginneling/starter bang van als je dat leest :mrgreen: .

Ik snap steelpannetje wel. De 250 4takt crossers hebben veel motorisch onderhoud nodig. Doordat deze meer power hebben en vaak hogere toeren draaien dan enduro motoren.
Een enduro motor heeft veel minder vermogen dan een full cross, in die vergelijking wordt vaak een fout gemaakt.

Ik begrijp uit de topic poster dat hij een startende enduro/offroader is.
Met een enduro motor kun je er in elkgeval van uitgaan dat de levensduur zuiger tussen de 100 en 200u zit. Geheel afhankelijk van je rijstijl/ervaring/gebruik/2takt-4takt/overig onderhoud/filterwissels etc.
Hierbij uitgaande van de wat zwaardere enduro motoren.

Aan topic starter, heb je al eens mijn eerste reply gelezen? Daar staat veel informatie voor een starter zoals u in.
verstand op nul en nadenken
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door steelpanetje »

zo bedoelde ik het dus ook een beetje het is niet om iemand bang te maken maar je moet wel even goed weten wat je aanschaft en waarvoor daarnaast is het voor een "echte" high performance motor ook heel erg slecht om er gewoon mee over de weg te rijden.
De Groen33
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 24, 2014 09:02

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door De Groen33 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inderdaad van plan om hobby matig er mee te rijden en soms een enduro rit. Maar ik wist niet goed wat de onderhoud/intervallen was maar het weer een beetje duidelijk. :D
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Onderhoud van een enduro

Bericht door Noppy »

steelpanetje schreef:zo bedoelde ik het dus ook een beetje het is niet om iemand bang te maken maar je moet wel even goed weten wat je aanschaft en waarvoor daarnaast is het voor een "echte" high performance motor ook heel erg slecht om er gewoon mee over de weg te rijden.
Ach, ik rijd ook met mijn Husabeer 390 over de weg hoor, 1100 km in 3 dagen zonder olie te wisselen. Maar ik heb dan wel een cush drive achternaaf gemonteerd voor dat ritje! Gaat prima. Maar bij droog warm weer, beter van niet of zeventig rijden.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Plaats reactie