ktm 450 sx 2003 start opeens niet meer

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hansktm

hallo, nieuw lid hier!

ik heb nu een paar dagen een crossmotor maaar..

toen ik hem kocht werd hij voor me gestart, 1 x trappen en klaar. motor had 3 jaar stil gestaan of in ieder geval weinig gereden. maar klonk en reed mooi. eenmaal thuis nooit een keer dat ik die motor aan kreeg en na de vonk gecheckt te hebben en gezien dat er een nieuwe dop op moest. ( vonkte wel maar het schroefje was afgebroken en zat heel los) wou ik hem starten en had ik het idee dat de compressie minder is en nu eigenlijk helemaal weg, wel krijg ik een klap uit de uitlaat na een paar keer trappen.

nu heb ik alleen verstand van 2 takt brommers en heb ik geen idee wat er mis is gegaan!
steelpanetje

misschien een verteerde kering die er uitgesprongen is? een motor die 3 jaar stil heeft gestaan moet eigenlijk helemaal gereviseerd worden vooral oude olie is goed voor het blok.... (niet dus)
het is heel moeilijk te vertellen als je niet echt weet wat er aan de binnenkant zit haal hem eens rustig uit elkaar en doe een revisie als hij daarna niet zou starten zouden er enkel een paar dingen over kunnen blijven zoals een cdi , ontsteking of een of andere afstelling die niet goed staat.
Joop

Ik verwacht dat een klep blijft hangen; verdwijnende compressie en plof uit de uitlaat. :idea: Hetzelfde fenomeen gehad bij een Yamaha HL 500 VT lang geleden :( . Dit kan gebeuren bij een motor die langer heeft stil gestaan (corrosie, aanslag). Ik zou proberen de KTM aan te duwen; met een beetje geluk zuigt hij nog genoeg mengsel aan om min of meer aan te slaan en komt daardoor de klep weer los. Succes :D
hansktm

bedankt voor de reacties! reviseren lijkt mij inderdaad wel nodig. aanduwen kan geen kwaad ? aangezien ik die klappen niet gezond vind klinken. maar als t geen kwaad kam wil ik het graag proberen
hansktm

gelukt! wat een kracht! en een bak van een compressie ook weer teurg. nu krijg ik hem koud alleen voor geen mogelijkheid met de kickstart aan. alleen 2 man zittend 1 duwen en in zn 3e versnelling of achter de auto aan. 1 maal lopende wil die met 1 kick aan.
frans

Ik heb het vermoeden dat je de KTM nog moet leren kennen.......ook het tot leven wekken dus.

gr v Frans
thumper

Hoort toch ook een automatische decompresseur op te zitten.
Simpel dingetje op de nokkenas.
JoeBaR

dat hoort er wel op te zitten....maar ze kwamen in de eerste jaren nog wel eens los en dan vond je de brokjes terug onderin het blok.
🍺Biertakt racing 🍻💪
steelpanetje

ik zou gewoon even zuinig aan doen het is leuk maar voor hoelang? eventjes netjes nakijken kan helemaal geen kwaad haha.
hansktm

heeft iemand ook zoon carb met een zwarte en een rode choke
zoja klopt het dat de zwarte voor koud start is?
mmrizio

Als het goed is, is de zwarte de choke en de rode de hotstart knop. Alleen de zwarte gebruiken dus bij koude start!
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Plaats reactie