Het grote BIG luisterspel :)

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

Mannen,
na alle tips ben ik er hopelijk bijna, na aan de lader te hebben gestaan startte mijn BIG gewoon weer, dus wrs toch niks mis met de decompresseur :)! Excuus voor de eventuele commotie...

Nu is het tijd voor een luisterspel, want na 20 a 30 seconden slaat m'n BIG steeds af met een 'sissende plof' en ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken/sleutelen/afstellen. In de plus minus 10 startpogingen was de motor dus zowel koud als iets opgewamd.
Op mijn site
http://www.svenlentz.nl/suzuki-to-the-sahara-project/
kun je het audiofragment beluisteren. Maar beter luisteren en tips geven kan natuurlijk ook altijd in de klusgarage in Meijde bij Bodegraven. Het is een mooi ritje ernaar toe beloof ik je! Laat maar weten als iemand op een avond of in weekend in de buurt is :)

Ik heb zelf wat zelfgegokte mogelijkheden op een rijtje gezet, maar hoor graag jullie mening en/of aanvulling hierop:
- Valse lucht carburateur?
- Carb te rijk afgesteld?
- Kleppen stellen?
- Uitlaatpakking ertussen? Heb nu de uitlaatbocht rechtstreeks tegen het blok. Heb iets wat op uitlaatpakking lijkt maar daarvoor lijken de schroeven te kort?
- ...

Ik hoop wederom op jullie (online) hulp, alvast bedankt!
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Draden van de lima al nagekeken op eventuele breuken ( achter de linkerkap ) ? Het klinkt namelijk zoals die van SPGD naarmate hij warmer werd.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Heeft Maaskantje de soundtrack gesloopt?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Het zakken van het toerental net voor het afslaan, is dat deel van het probleem of wordt er op dat moment met de choke of het gas gespeeld?

Als het deel van het probleem is, dan zit het misschien in de benzinetoevoer (hoewel ik daar niet heel zeker van ben :oops: ) Het klinkt een beetje hetzelfde als vergeten de benzinekraan open te zetten. Als de benzine op raakt, dan zakt hij vrij spontaan in toerental om daarna gewoon uit te vallen.

De sis tegelijk met het afslaan zou het gebrek aan een uitlaatpakking kunnen zijn. Op je geluidsfragment meen ik ook tijdens het normaal lopen een hoge piep/fluit te horen. Klopt dit, of komt dat door de kwaliteit van je geluidsfragment? Als het klopt, dan zou dat het gebrek aan de pakking kunnen zijn. Bij het uitvallen wordt dan net de laatste verbrandingsslag nog even in de uitlaat geperst met de bijbehorende fluit. Omdat de motor op dat moment bijna uitvalt en veel minder geluid maakt, valt de sis/fluit ineens veel meer op.

Testje: houd je hand gereed bij de benzinekraan. Draai de kraan meteen dicht op het moment dat de motor afslaat. Tap de carb's af ter controle van de aanwezigheid van benzine. Je weet dan in elk geval of de benzine in de carb komt of niet. Misschien is de toevoer belemmerd en kleiner dan het gebruik van de carb. Op het moment van afslaan zou de carb dan leeg moeten zijn.

Uiteraard kunnen er op geen enkele wijze rechten worden ontleend aan bovenstaand hersenspinsel :toost:
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ouwe Reus schreef:Heeft Maaskantje de soundtrack gesloopt?
Bij mij werkte het eerst ook niet. Met de rechter muisknop op het geluidsfragment klikken en voor 'herladen' kiezen was de oplossing.
:zwaaien:
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

direct op de link klikken werkt inderdaad niet goed, in nieuw venster/tabblad openen werkt beter!

- het zakken en weer omhooggaan komt inderdaad door choken wat hij bij latere startpogingen nodig had, maar ook bij lager stationair toerental en bij gas geven slaat hij met dezelfde plof af na dezelfde 20/30 seconden
- benzinekraan stond open, aangezien ik die eerder die dag wel vergeten was open te zetten :)
- De hoge piep die je tijdens het draaien hoort komt uit de buurt / is de demper, maar de sissende plof komt echt uit het blok...

Ik ga kijken of ik de metalen ring die volgens mij uitlaatpakking is er toch tussenkrijg, alhoewel er geen tussenzat bij het uit elkaar halen... ik heb er drie (?) in mijn pakkingsset lijkt het, waarvan 1 een soort 'papieren' laagje erop heeft...? Iemand ervaring?:
foto (65).JPG
foto (65).JPG (101.9 KiB) 1553 keer bekeken
En benzinekraan dicht bij afslaan en carbs checken staat ook op het to do lijstje voor nu..

En draden van limadeksel checken, dus ook aan de binnenkant Leo / SPgoeddakar?

Maar meer hersenspinsels meer dan welkom!
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

svenl schreef: dus ook aan de binnenkant Leo / SPgoeddakar?
Klopt.
Die draden draaien in warme / koude olie voor lange tijd en dat kan uiteindelijk tot breuken leiden.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja luisterspel werkt niet bij mij maar zou beginnen met kijken of de bougiedoppen er goed opzitten, vooral de linker, dan kijken of de schuifstekkertjes goed strak op de bobinens zitten.

Vlotterbakken zijn niet leeg na 30 seconden draaien.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De pakkingsring voor tussen de cilinderkop en de uitlaatbocht is de "witte" ring, helemaal linksonderin. Als je een oude Athena set op de kop hebt getikt, is deze trouwens nog van asbest (!). Die twee donkere pakkingsringen die daar heel veel op lijken, ken ik niet. Maar ik gok dat deze bedoeld zijn voor tussen de originele uitlaatdempers en het 1-naar-2-verdeelstuk.

Zou ook niet weten wat jouw soundtrack voor probleem laat horen, vreemd!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ha nu deed ie t!
Das ff geen vonk durf ik te wedden.. dus chek de bougie doppen en bobines zo als ik hier boven schreef en heb je de massa draad onder op je blok bij t achtertandwiel aangesloten?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Heb al paar keer heibel gehad , achteraf te wijten aan de bougiedop of de bougie.

Luister dus maar gewoon naar Mr.Z.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (44.59 KiB) 1530 keer bekeken
In geval van hoge nood, weet je waar mijn huis woont voor een leenbobine :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

zappa.suzuki schreef:Vlotterbakken zijn niet leeg na 30 seconden draaien.
Verrek, helemaal niet bij stil gestaan :oops: :roll: Te weinig gesleuteld aan de Big de laatste tijd. Of te weinig problemen gehad :mrgreen: :toost:
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:Ha nu deed ie t!
Das ff geen vonk durf ik te wedden.. dus chek de bougie doppen en bobines zo als ik hier boven schreef en heb je de massa draad onder op je blok bij t achtertandwiel aangesloten?
Sla helemaal niet aan op een massadraad, nooit opgevallen. :? :oops: Kan je die makkelijk over het hoofd zien !?
En zit 'ie vast met een kabeloog of schuifstekker?
Of bedoel je de dikke kabel die van de accu afkomt?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Hoi,

Die dikke draad zie je echt niet over de kop, zodra je het blok wisselt zie je hem aan een middelste carter-bout vast zitten (8 MM kop).
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Die ja
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

bedankt mannen,
genoeg munitie om dit weekend waarschijnlijk zondagochtend mee te schieten...
die draad heb ik in ieder geval niet over het oog gezien,
de rest ga ik op volgorde van gemak uitproberen denk ik ;)
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

JAAAAAAAAAAAAAAA! HIJ DOET HET!!!!!!!
foto (67).JPG
foto (67).JPG (98.29 KiB) 1403 keer bekeken
Eerst bougies eruit en schoongemaakt, doppen er goed op en aansluitingen bobines schoongemaakt.
Toen luchtfilter schoongemaakt en vooral luchtfilterhuis een stuk naar voren geduwd waardoor de in- en uitlaat van de carb veel beter dicht zaten...
Starten en..... hij blijft gewoon lopen! Voorzichtig rondjes gereden (na meer dan een jaar), toen wat verder en sneller en toen zelfs een stukje snelweg!
Loopt goed, start soepel, kan het bijna niet geloven :)

Binnenkort maar eens kijken of ik een bedankrondje kan doen langs o.a. spikecity en achter utreg :)

Sven en de kunst van het motoronderhoud hahaha!

Dank voor alle tips tot nu toe!

Even genieten van het rijden, daarna verder afstellen en opleuken (snelheidsmeter zou handig zijn o.a. :))
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Goed man!

Have fun! :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Mooi man, niet overmoedig worden na een jaar en keep the black stuff under.....

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Goed zo, gefeliciteerd.

:toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Plaats reactie