Zentralfederbeinschutz

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo

Hat jemand sich schon ein Zentralfederbeinschutz eingebaut an seiner BIG ?

Kmoest die van de brommer vervangen omdat ik er een gat in gereden had in de achtertuin van Rene en bedacht me dat de BIG standaard niks van zoiets heeft en dus de achterveer van alles voor zijn kiezen krijgt.

Heeft iemand al zoiets gemaakt ( of iets anders ) voor zijn BIG ?
Afbeelding
zappa.suzuki

Hessler heeft er 1 van Acerbis maar je kan ook zelf iets voor fabrieken, had er 1 op mn oude Big en heb die nog niet over gezet om dat de Big bijna geen zand meer ziet.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
BIG88

Is standaard op de SR41 /42
have BIG fun

D.F.M.T.
Leo

BIG88 schreef:Is standaard op de SR41 /42
WTF :shock:
rear fender dr750.jpg
Tmoet niet gekker worden.

Ik ga zsm de oude kapotte maken en op de BIG schroeven ( onderaan het blikke ding heb ik net bekeken ) en zo mijn mooie OEM veertje mooi houden.
futurist

Die van acerbis is iets groter en breder als de originele van de SR41/42 Ik heb er al 3 versleten omdat ie door zijn iets grotere lengte bij het inveren de band raakt, maakt een vreemd geluid maar kan geen kwaad en beschermt de schok uitstekend. Ze zijn niet duur in veel on line shops (iig veel goedkoper als bij Hessler). Laatste keer heb ik er 2 gekocht en betaalde toe €9,95 per stuk excl verkn. Easy to fit and very effective.
greetz Futurist
PS je moet er afhankelijk je toegepaste uitlaat soms een uitspainkje snijden om hem niet aan de uitlaat vast te smelten.

PS 2 de originel van de 41 en 42 is veel te kort en beschermd de schok niet vanaf onder de achtervork, die van acerbis lukt dat net.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo

zappa.suzuki schreef:Hessler heeft er 1 van Acerbis
Foto is geleend van zijn site. Op mijn zoektocht naar beschermer voor een 431 er Aveer kwam ik op zijn site uit.
zappa.suzuki schreef: maar je kan ook zelf iets voor fabrieken, had er 1 op mn oude Big en heb die nog niet over gezet om dat de Big bijna geen zand meer ziet.
Ook met asfalt komt er een hoop rommel op ( regen ). Misschien toch maar overzetten ?

Ik heb ook wel eens gezien dat men de veer in een neopreen beschermer steekt.
Iemand hier ook gedaan ?

@Futurist: Ik gebruik er een van een honda crosser en die zijn vrij lang. Moet alleen dat gat even dichten :wink:
( immi replacer kostte idd 10 euro )
frans

Tip:
Zo'n beschermflap voor "Das Zentralfederbein" wil je nog wel eens verliezen, geheel of gedeeltelijk. Het is mij een aantal keren overkomen dat ik pas na een rit opmerkte dat de flap (of een stuk ervan) pleite was.
Twee keer leverde me dat meteen ook een beschadigde spindel (agv steenslag) op.
Vanaf die keer heb ik de veerpoot altijd voorzien van een oude binnenband als buitenjas. Het is even vrij worstelen voordat je een (net passende) binnenband er overheen hebt getrokken maar het werkt perfect! Ook de keerring van de schokker krijgt minder te verduren.
De bevestiging doe ik met twee slangklemmen. Als je er een hebt aangedraaid kun je vervolgens de tweede aandraaien terwijl je de binnenband netjes strak -dwz geen zichtbare plooien- trekt. Dat strakke is onmisbaar omdat anders de binnenband knel komt te zitten tussen de windingen van de veer bij maximale invering. De binnenband overleeft dat niet, zo weet ik uit ervaring.
Aan de boven en onderkant even netjes de band afsnijden en je hebt een probleemloze schokdemper.

gr v Frans
Leo

frans schreef:Tip: veerpoot altijd voorzien van een oude binnenband als buitenjas.
THX voor de tip Frans, Kga binnenkort dat gevecht eens aan met de crossbiba.
Biba wassen vantevoren ( poeder binnenzijde ) of juist niet ?
frans

De binnenkant de binnenkant laten is denk ik wel het makkelijkst. Als je de worsteling wilt vergemakkelijken gebruik je een beetje zeepwater. Simpelweg een beetje afwasmiddel in water, de boel daarmee nat maken en het gaat een stuk beter als droog. Maak de boel daarna niet gelijk dicht met de slangklemmen maar laat het eerst goed drogen.

gr v Frans
Thoran

futurist schreef: PS je moet er afhankelijk je toegepaste uitlaat soms een uitspainkje snijden om hem niet aan de uitlaat vast te smelten.
De mijne van Hessler had ik precies ver genoeg van de uitlaatbocht af gemonteerd zodat hij er niet aan vast smolt. Nu zit er een mooie gesmolten uitsparing op de plek het dichts bij de uitlaat :lol:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo

Ben er bijna

Afbeelding

:mrgreen: geintje.

Vandaag nog geen tijd gehad maar binnenkort gaak ut gevecht aan.
frankn

Leo schreef:Ben er bijna

Afbeelding

:mrgreen: geintje.

Vandaag nog geen tijd gehad maar binnenkort gaak ut gevecht aan.
Ja ja, dat lag zeker op je nachtkastje... :roll:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
joebar2dakar

frankn schreef:Ja ja, dat lag zeker op je nachtkastje... :roll:
Als dah ding kan praten........ Pfffffffffff hou maar op Frank :shock:
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
futurist

Leo schreef:Hat jemand sich schon ein Zentralfederbeinschutz eingebaut an seiner BIG ?

Kmoest die van de brommer vervangen omdat ik er een gat in gereden had in de achtertuin van Rene en bedacht me dat de BIG standaard niks van zoiets heeft en dus de achterveer van alles voor zijn kiezen krijgt.

Heeft iemand al zoiets gemaakt ( of iets anders ) voor zijn BIG ?
Afbeelding
ik vind ze niet meer waar ze vroeger zo goedkoop waren en heb er nu weer minimaal 1 nodig, wie weet waar ze voordelig te koop zijn?

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie