Spanningsregelaar, spannende vraag

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus

Onlangs leek het erop dat mijn accu niet voldoende spanning meer leverde. Zappa d8 dat mijn spanningsregelaar het loodje had gelegd.
Aan de ene kant was het elektrische verbruik denk ik meer dan de dynamo kon opbrengen. Daarnaast bleek de stekker nogal vervuild, dus deze goed schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Als ik de boel met een losse acculader oplaadt, blijkt de losse acculader al snel weer in de druppelmodus te springen. Probleem is denk ik opgelost.

Zit ik nog wel te stoeien met een onbeantwoorde vraag over het elektrische schema .
De spanningsregelaar van de meeste BIG's heeft een snoertje met 6 connectoren (3X geel, 1X roze/zwarte ader, 1X rood en 1X zwart/ witte ader). Volgens het elektrische schema wordt vanaf model '96 de roze/zwarte ader niet meer gebruikt (sowieso lijkt het erop dat de meeste motoren een 5-polige aansluiting hebben). De 3X geel komen vanaf de dynamo, de rode gaat naar de accu (via contactslot en zekeringkast) en de zwart/ witte ader is de massa. De kabel met roze/zwart ader gaat over in een oranje kabel welke ook naar de zekeringenkast en contactslot.

Vanaf '96 zit deze ader overigens wel in de spanningsregelaat TOT de stekker, maar VANAF de stekker niet meer. Was het ook niet een regelaar waar geen snoer meer aan zit, maar alleen twee connectoren?

Maar wat is het nut van de roze/zwarte ader en zou je deze ook echt nodig hebben ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6

Als je een schema pakt van Lars dan zie je dat die 2 draden vanaf de stroom spoel/trigger spoel naar de regelaar gaat, die heb je echt wel nodig icm de 3 gele draden. De oranje is een geschakelde plus, de rode een constante plus.

Die draad weglaten zal je nix opleveren behalve ellende. Heb wel 1 regelaar (1993) liggen om te testen mocht je dat willen, msschien hebben ze bij Suz toch weer eens iets andere weerstanden gebruikt.

Succes

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Plaats reactie