Een van mijn bevestigingsgaten voor de bouten van de uitlaatbocht is niet helemaal meer in orde. Materiaal genoeg om naar een grotere maat te tappen, maar het is mooier om schroefdraad te repareren. Helicoil is de bekendste natuurlijk, een stukje schroefdraad van een soort verenstaal, maar deze schijn je ook nog met locktite te moeten borgen omdat ze soms ook weer los zouden komen. De Time-sert is een soort schroefdraadbus wat je erin draait, en de laatste gangen van de draad zet zich bij gebruik vast in het materiaal. Het gereedschap van de Helicoil is specifiek gemaakt voor de inserts, terwijl voor de Time-serts standaard gereedschap uit de doppendoos kan worden gebruikt. Voordeel van een Time-sert is dat deze een verzonken flensje heeft waardoor deze mooi gelijk met het oppervlak van het werkstuk wordt gemonteerd, terwijl een Helicoil in principe "in" het werkstuk kan worden gedraaid. Voordeel van de Helicoil is de prijs: ca 40 euro voor een set met 25 inserts terwijl je voor een Time-sert set met maar 5 inserts het dubbele af moet rekenen.
Voor een standaard reparatie zou ik grijpen naar de Helicoil, maar de cilinderkop wordt nogal warm, waardoor ik bang ben dat de helicoil los zal komen. Heeft een van jullie ervaringen met deze schroefdraad inserts?
Schroefdraad inserts
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Helicoils heb ik geen ervaring mee. Bij een vriend die in een machinefabriek werkte, had ik de beschikking over alle maten draadbussen. Prachtig spul, zeker aangezien de vorige eigenaar nogal wat draad kapot had gedraaid. Het deksel van de oliefilter en de spanner van de balansasketting worden er al een paar jaar mee op hun plek gehouden. Tip van Flip: gebruik ook bij draadbussen locktite!! Dan weet je zeker dat je het nooit meer kwijt raakt.
Maar het lijkt erop dat die Time-Serts alleen normaal verkrijgbaar zijn in de States en niet in Nederland?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Geen idee,dan moet ik die vriend een keer bellen. Aan de andere kant, als ze zo duur zijn... Ik heb nog geen slechte ervaringen gehoord met helicoil-achtige zaken. Wat dacht je van zo'n set van HBM machines? Redelijk betaalbaar en voorraad genoeg voorlopig.
Goede tip Peter, THX.
De HBM kit voor alleen de M8 helicoils kost maar twee tientjes. Dit is de eerste X dat ik een schroefdraad moet repareren, dus ik wil geen hele assortimentsdoos . De schroefdraadverbinding met een helicoil zou al sterker zijn dan originele schroefdraad, dus ik zet mij heen over mijn wokkel-drempel. De technisch mooie maar erg dure draadbussen laat ik voorbij gaan, zeker als de douane er nog een schepje bovenop doet als ik ze op ebay (US) zou kopen. Ga nog eens met een nieuwe en zo lang mogelijke bout kijken of de draad echt dol is. Had nog meer gereedschap nodig en HBM had een paar mooie aanbiedingen, dus goede reden om ff langs te ga .
En ik denk er zelfs aan om de cilinderkop direct de voorzien van tapeinden als ik de helicoils zou gebruiken....
De HBM kit voor alleen de M8 helicoils kost maar twee tientjes. Dit is de eerste X dat ik een schroefdraad moet repareren, dus ik wil geen hele assortimentsdoos . De schroefdraadverbinding met een helicoil zou al sterker zijn dan originele schroefdraad, dus ik zet mij heen over mijn wokkel-drempel. De technisch mooie maar erg dure draadbussen laat ik voorbij gaan, zeker als de douane er nog een schepje bovenop doet als ik ze op ebay (US) zou kopen. Ga nog eens met een nieuwe en zo lang mogelijke bout kijken of de draad echt dol is. Had nog meer gereedschap nodig en HBM had een paar mooie aanbiedingen, dus goede reden om ff langs te ga .
En ik denk er zelfs aan om de cilinderkop direct de voorzien van tapeinden als ik de helicoils zou gebruiken....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik heb zelf gelukkig nog geen ervaring met helicoils. Maar ik weet dat ze binnen de motorclub met weinig klagen gebruikt worden. Het is natuurlijk altijd beter om nieuw draad te tappen, maar soms is dat geen optie... Die TimeSerts lijken me vooral duur
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Heb al verschillende bougies weer vast in de kop gezet met helicoil, idd vastzetten met plak, anders draai je de hele boel er weer uit
Big Bigger Tiger en weer Big
Helicoils zijn prima dingen, ik gebruik ze regelmatig.
Je moet wel nauwkeurig recht tappen en indraaien, en met een punttangetje o.i.d. het opstaande stukje dat je gebruikt om hem er in te draaien afbreken en er uit halen.
Overigens verwijder je boutjes en dergelijke die met teveel borgmiddel zijn vastgezet om nog fatsoenlijk los te halen door ze even warm te stoken, dan word het middel zacht.
Dit maakt gelijk de meeste borgmiddeltjes onbruikbaar voor uitlaatbevestigingen etc.
Je moet wel nauwkeurig recht tappen en indraaien, en met een punttangetje o.i.d. het opstaande stukje dat je gebruikt om hem er in te draaien afbreken en er uit halen.
Overigens verwijder je boutjes en dergelijke die met teveel borgmiddel zijn vastgezet om nog fatsoenlijk los te halen door ze even warm te stoken, dan word het middel zacht.
Dit maakt gelijk de meeste borgmiddeltjes onbruikbaar voor uitlaatbevestigingen etc.
Laatst gewijzigd door BIG88 op wo jul 23, 2014 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Helicoil lijkt mij in deze ook de goede oplossing, al zou ik persoonlijk misschien ook nog wel gewoon opstappen naar een grotere maat gezien loctite weinig uithaald op die plek
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Was van plan om de blauwe Locktite te gebruiken die ik heb liggen, daar doe ik al 20 jaar mee . Geen idee tegen welke temperaturen deze bestand is. Helicoils M8 zijn al onderweg evenals een partij 14.9 studbolts met aan één eind een binnen zeskant (zijn eigenlijk bedoeld voor een 106 GTI/ Saxo VTS). Hoop dat ze morgen in de brievenbus liggen, want kwam er net 8er dat ik de bout kwijt ben die in het slechte draadgat zat
Zal royaal met die smurfensnot kliederen en de studbolts er zover mogelijk indraaien, moeten wat mij betreft nooit meer eruit.
Zal royaal met die smurfensnot kliederen en de studbolts er zover mogelijk indraaien, moeten wat mij betreft nooit meer eruit.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gewoon op de juiste spanning zetten, en dan raak je ze ook niet zomaar kwijt. Vergis je niet, je zal merken dat als je hem voor 'eeuwig' vast zet, ze juist binnen korte tijd een keer los moeten
Je oude loctite zal na 20 jaar niet meer zijn oorspronkelijke kracht hebben. Als je nieuwsgierig bent wat je hebt wat betreft eigenschappen, tik dan gewoon de code in op google.
Je oude loctite zal na 20 jaar niet meer zijn oorspronkelijke kracht hebben. Als je nieuwsgierig bent wat je hebt wat betreft eigenschappen, tik dan gewoon de code in op google.
Gefikst!
Geen helicoils gebruikt, en als ze in de brievenbus liggen, gaan ze direct de voorraadbak in. De studbolts draaiden er prima en heel ver in, en heb niets hoeven te repareren. Zal wel aan de bout gelegen hebben, maar die ligt ergens op het eiland, dus dat zal ik nooit meer te weten komen
Nu in beide draadgaten de onderstaande studbolts gedraaid en de boel zit weer mooi vast. Wel locktite (243) gebruikt op de bolts
Geen helicoils gebruikt, en als ze in de brievenbus liggen, gaan ze direct de voorraadbak in. De studbolts draaiden er prima en heel ver in, en heb niets hoeven te repareren. Zal wel aan de bout gelegen hebben, maar die ligt ergens op het eiland, dus dat zal ik nooit meer te weten komen
Nu in beide draadgaten de onderstaande studbolts gedraaid en de boel zit weer mooi vast. Wel locktite (243) gebruikt op de bolts
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.