Hoi BIGgers,
Welke tandwielverhouding rijdt u ?
Onroad : ?
Offroad: ?
Keb Inet afgestruind en kan kiezen uit:
Voor 14 en 15
Achter 42,44,47,48,49 en 50
Ik heb 2 set wielen en kan 2 aparte sets T & K er aan koppelen als dat nodig zou zijn.
Welke tandwielverhouding on/offroad rijdt u met de BIG ?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
En die zit er net nieuw op voor een klein bedrag van 40 euro`sdhc6 schreef:Als je voor 14 zet gaat de rubber geleider sneller slijten. Ik rijdt 15/48
Jammer, khad leuke beelden bij 14 / 50 voor de offroadset maar of dat voor over de weg naar een ritje toe goed is voor het aantal toeren dat de brommer maakt.......
Toch maar 15 voor houden denk ik.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Toeren is afhankelijk van de snelheid, bij 60 per uur in 5 zal t wel meevallen met de toerenJammer, khad leuke beelden bij 14 / 50 voor de offroadset maar of dat voor over de weg naar een ritje toe goed is voor het aantal toeren dat de brommer maakt.......
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Je kan achter 2 tandwielen naast elkaar monteren,Leo schreef: Jammer, khad leuke beelden bij 14 / 50 voor de offroadset maar of dat voor over de weg naar een ritje toe goed is voor het aantal toeren dat de brommer maakt.......
Toch maar 15 voor houden denk ik.
dan hoef je alleen je ketting maar om te leggen als je offroad gaat.
Beetje een handmatige derailleur.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
En dan ook 2 banden naast elkaar of een tube velpon met een vuilniszak met noppen achterop voor als ik van de SM af kom en nog even wil zandhappen ?frankn schreef: Je kan achter 2 tandwielen naast elkaar monteren,
dan hoef je alleen je ketting maar om te leggen als je offroad gaat.
Beetje een handmatige derailleur.
Dat zou ik niet doen,Leo schreef: En dan ook 2 banden naast elkaar ?
die kunnen ook allebei lek raken.
Je zou nog wel een zesde versnelling in kunnen bouwen.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ik had met mijn eerste big ook 14-50, het rijd wel leuker en is niet storend op de weg (de top snelheid van onze brommers is over het algemeen toch al niet zo spannend als de gemiddelde brommer)
Dus om het koppelverhaal nog wat extra eer aan te doen is de 14-50 set wel leuk, al had ik het idee dat met de 14 mijn tandwiel en ketting minder lang mee gingen dan bij de 15 voor maar of dat tussen m'n oren zat weet ik niet met zekerheid te zeggen
Dus om het koppelverhaal nog wat extra eer aan te doen is de 14-50 set wel leuk, al had ik het idee dat met de 14 mijn tandwiel en ketting minder lang mee gingen dan bij de 15 voor maar of dat tussen m'n oren zat weet ik niet met zekerheid te zeggen
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ik rij 15/48 ipv de originele 15/47, je zou 15/50 kunnen gaan rijden, meer koppel en 10km minder op de max snelheid, kan je nog prima mee met de snelweg op.
14/50 is denk ik een overkill, je hebt 20 minder max en je 2e versnelling word bijna gelijk aan je originele 1e.
en hoe kleiner het voortandwiel en dan dus hoe meer de ketting in een kleinere ronding word gedwongen hoe sneller de ketting slijt.
ook het voortandwiel slijt sneller hoe minder tanden er op zitten.
maar met 15/48 kan je met het vermogen en het koppel wel het meeste aan, zou je ergens komen dat je toch lichter wil dan heb je toch al meer last van t gewicht van de brommer..
14/50 is denk ik een overkill, je hebt 20 minder max en je 2e versnelling word bijna gelijk aan je originele 1e.
en hoe kleiner het voortandwiel en dan dus hoe meer de ketting in een kleinere ronding word gedwongen hoe sneller de ketting slijt.
ook het voortandwiel slijt sneller hoe minder tanden er op zitten.
maar met 15/48 kan je met het vermogen en het koppel wel het meeste aan, zou je ergens komen dat je toch lichter wil dan heb je toch al meer last van t gewicht van de brommer..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hoi,
ik heb 15/50 op mijn SR41, en 14/48 op de Oranje42
14/48... de motor lijkt een draaiorgel... Maar een goede acceleratie
Lars
ik heb 15/50 op mijn SR41, en 14/48 op de Oranje42
14/48... de motor lijkt een draaiorgel... Maar een goede acceleratie
Lars
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
14 heeft niks met hard optrekken te maken.
Een 51 trekt net zo snel.
Maar 1 tand minder voor is het zelfde als 3 meer achter in verschil.
Google eens gearcomander..
Een 51 trekt net zo snel.
Maar 1 tand minder voor is het zelfde als 3 meer achter in verschil.
Google eens gearcomander..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ps en dat 1 tandje voor of 3 achter komt ongeveer neer op 10 km veschil in snelheid.
En op een gegeven moment is de vraag kan je achterband nog wel het toe genomen koppel wel kwijt in tractie...
En op een gegeven moment is de vraag kan je achterband nog wel het toe genomen koppel wel kwijt in tractie...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Top BIG is + - 130 km/u ? - 10 is nog meer dan genoeg voor mij want op noppen rij ik toch max 100 naar een zandritje toe.zappa.suzuki schreef:Ps en dat 1 tandje voor of 3 achter komt ongeveer neer op 10 km veschil in snelheid.
51 achter heb ik nog niet gevonden. Kom op max 50 achter uit tot nu toe.
RIj meestal stonemaster achter en nu een keertje Mitas E-09 om te proberen.zappa.suzuki schreef: En op een gegeven moment is de vraag kan je achterband nog wel het toe genomen koppel wel kwijt in tractie...
Zijn beide graafbanden in mijn opinie dus komt wel goed.
De uitleg van Zappa is het duidelijkst, 14 voor heeft weinig zin en ik heb het geprobeerd, het slijt idd echt sneller. Ik had het alleen gedaan om gemakkelijker op het achterwiel te kunnen rijden. spelen met het achtertandwiel is de beste optie met een 15 voor, gaat het tandwiel en de ketting langer van mee.
overigens Zappa je krijgt niet meer koppel natuurlijk, dat ligt vast, je krijgt met een 14 voor meer trekkracht en idd zeker bij sommige omstandigheden is het de vraag of achter dan wel tractie genoeg kan geven.
futurist
overigens Zappa je krijgt niet meer koppel natuurlijk, dat ligt vast, je krijgt met een 14 voor meer trekkracht en idd zeker bij sommige omstandigheden is het de vraag of achter dan wel tractie genoeg kan geven.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hmmm... nee... Maar op de landweg is er 100km/h toegelaten...Leo schreef:Koel ! 14 voor is stevig optrekken. Rij je met de oranje alleen in de stad ?
140km/h topspeed gaat de Oranje
Groeten,
Lars