Vraagje:
Ik heb gehoord dat je bij bedrijven als Techno-Flex ,Reiger of WP je standaard vering aan kunt laten passen / afstellen op je eigen gewicht door middel van andere klepjes ,veren ,en olie kunnen ze een voor jouw persoonlijke betere vering en demping creeren heeft iemand daar ervaring mee positief of negatief en misschien nog wel het belangrijkste wat kost dat ongeveer.
Greetz Marco.
Vering aanpassen aan gewicht ,Wa Kos Da.
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma dec 29, 2003 21:13
- Locatie: Buren (Gld) NL.
!!Dirt is Fun!!
ik zou al beginnen met gewoon er een veer op te zetten die overeenkomt met jouw gewicht.
Als de vering is aangepast voor jou gewicht is er altijd veel beter mee te rijden. Een check of de dikte (zwaarte) van de achterveer goed is, is door op de motor te gaan zitten. Een inzak van ±10 cm is een goede begin waarde, bij een statische inzak van 2-3 cm, (meet dus eerst afstand, bijv tussen achteras en spatbord) door de motor op de cross standaard te zetten. Statische inzak is inzak van de motor zonder belasting. De belaste inzak is enigszins bij te stellen door de veervoorspanning te veranderen. Zakt de motor veel verder in dan een dikkere veer monteren en bij minder inzak dus een dunnere veer monteren. Voor de meeste (hobby) crossers is de aanpassing van de veer wel voldoende, omdat de je de dempings karakteristiek op de zowel de voor als achter vering ook veelvoudig kunt aanpassen.
De hele setting van de vering aanpassen naar persoonlijke voorkeur lijkt mij pas echt belangrijk indien het rijtempo op de crossbaan ook meer dan gemiddeld is. Zo nu en dan moet de ook de olie in zowel de voorvork als de achterschokbreker ververst worden en moet het systeem ook wel eens gereviseerd worden. Bij een noodzakelijke revisie is het natuurlijk altijd handig om in overleg met de vering specialist eventuele wijzigingen door te voeren.
De hele setting van de vering aanpassen naar persoonlijke voorkeur lijkt mij pas echt belangrijk indien het rijtempo op de crossbaan ook meer dan gemiddeld is. Zo nu en dan moet de ook de olie in zowel de voorvork als de achterschokbreker ververst worden en moet het systeem ook wel eens gereviseerd worden. Bij een noodzakelijke revisie is het natuurlijk altijd handig om in overleg met de vering specialist eventuele wijzigingen door te voeren.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma dec 29, 2003 21:13
- Locatie: Buren (Gld) NL.
Ik heb een 2mnd geleden een Husqvarna 250 cr van 2001 gekocht en wil die motor in perfecte staat hebben voor het nieuwe seizoen ,de stel mogelijkheid op de achter-shock is niet helemaal goed normaal hoor je als je er aan draait klikjes maar bij deze niet meer ,wat er aan mankeerd heb ik niet kunnen vinden dus dat wilde ik toch al laten repareren.
Toen zei iemand tegen mij als dat toch laat maken doe dan gelijk de voorpoton erbij dan kunnen ze gelijk even de olie verversen , en alles even nazien of er soms nog meer kleine mankementen zijn.
Dit wilde ik in eerste instantie doen ,tot ik ergens las dat je dan ook je vering persoonlijk aan kunt laten passen ,vandaar mijn vraag hier of er mensen ervaring mee hebben positief of negatief ,met andere worden is het mijn geld waard ,en wat kost het??
Greetz Marco.
Toen zei iemand tegen mij als dat toch laat maken doe dan gelijk de voorpoton erbij dan kunnen ze gelijk even de olie verversen , en alles even nazien of er soms nog meer kleine mankementen zijn.
Dit wilde ik in eerste instantie doen ,tot ik ergens las dat je dan ook je vering persoonlijk aan kunt laten passen ,vandaar mijn vraag hier of er mensen ervaring mee hebben positief of negatief ,met andere worden is het mijn geld waard ,en wat kost het??
Greetz Marco.
!!Dirt is Fun!!
Je hoeft dit niet per sé bij zulke grote bedrijven te laten doen. Een kleinere veringsspecialist kan zeker ook een grote verbetering aanbrengen aan je vering. Het loont zeker de moeite. Het mag dan wat geld kosten (moeilijk een prijs op te plakken, want vooraf weet je niet welke onderdelen nodig zullen zijn en hangt ook af van merk tot merk), het resultaat zal je zeker bevallen.
Wat die klikjes betreft, vaak vindt dit zijn oorzaak in opgehoopt vuil.
Wat die klikjes betreft, vaak vindt dit zijn oorzaak in opgehoopt vuil.
Prijs bij WP (Uden) voor het aanpassen van WP voorpoten in mijn Husaberg: Rebound aanpassing ong. 75 Euro, andere veren (zwaarder) incl. inruil van mijn standaard veren ong. 75 Euro. Voor dat geld krijg je voorveren aangepast aan jouw gewicht, rijomstandigheden en specifiek cross of enduro. Nederland is met al dat zand en maisplakken nogal afwijkend met de rest van Europa waar de afzet van off-road motoren groter is, dus moet normaal gesproken de vering aan de Nederlandse omstandigheden aangepast worden. Let wel dat dit alleen moet als je er last van hebt....
Succes.
Succes.
Robje, die prijs valt nogal mee, toch?
Maar heb je niks laten doen aan de PDS schokbreker want die heeft ook nogal kuren in de soeplesse afdeling!
Kun je voor de beginners uitleggen wat ze dan doen aan die vering opdat het beter werkt in de nederlandse omstandigheden?
Maar heb je niks laten doen aan de PDS schokbreker want die heeft ook nogal kuren in de soeplesse afdeling!
Kun je voor de beginners uitleggen wat ze dan doen aan die vering opdat het beter werkt in de nederlandse omstandigheden?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Voor de "beginners" onder ons; rij zoveel mogelijk op andere motoren en ga dan vergelijken. Al snel kom je erachter wat de voordelen/nadelen zijn van jouw eigen vering! Mijn eerste ervaring op de Husaberg '03 was dat ie de neiging had bij een sprong op de neus te landen; vertaald voor mij was dat een te harde achterveer afstelling en te zacht voor. Na een ritje op een Honda CRF werd e.e.a. erg duidelijk.... Mijn motor reed duidelijk te veel "op z'n kop". Dus begin je bij de voorvering en daar is het bij gebleven. Voor mij als hobby rijder heeft het geen zin om het onderste uit de kan te halen met alle financiele gevolgen vandien.
Ik denk persoonlijk dat als de motor goed "spoort", dus geen tankslappers op rem-knippen en dat soort ongein dat je de zaken vrij goed voor elkaar hebt.
De Nederlandse omstandigheden vragen, volgens WP, om een hardere veer afstelling zodat er meer tractie is in het mulle zand. Maar nogmaals: de een vind een zachte afstelling fijn de ander niet.
Overigens ben ik erg netjes en snel geholpen bij WP, dit zijn profs!
En hulde aan de rij eigenschappen van de Honda CRF....
Groetjes.
Ik denk persoonlijk dat als de motor goed "spoort", dus geen tankslappers op rem-knippen en dat soort ongein dat je de zaken vrij goed voor elkaar hebt.
De Nederlandse omstandigheden vragen, volgens WP, om een hardere veer afstelling zodat er meer tractie is in het mulle zand. Maar nogmaals: de een vind een zachte afstelling fijn de ander niet.
Overigens ben ik erg netjes en snel geholpen bij WP, dit zijn profs!
En hulde aan de rij eigenschappen van de Honda CRF....
Groetjes.
in theorie is de regel: zand : harde vering
harde ondergrond : zachte vering
harde ondergrond : zachte vering
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma dec 29, 2003 21:13
- Locatie: Buren (Gld) NL.
Ik heb vandaag de grote stap gewaagd ,en zowel de voorpoten en achterschobreker weg gebracht naar Techno-Flex in Schijndel ze gaan de vering helemaal aanpassen aan mijn gewicht ,andere veer achter ,andere veren in de voorpoten ,andere klepjes ventielen ,keerringen ,olie etc , en de kapotte stelmogelijkheid op de achterdemper repareren. Ze hebben een prijs indicatie gegeven van 300,- euro.
Ik ben reuze benieuwd!!
Greetz Marco....
Ik ben reuze benieuwd!!
Greetz Marco....
!!Dirt is Fun!!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
lol , maar aanpassen op alleen je gewicht lijkt me behoorlijk nutteloos. veerring heeft ook veel te maken met rijderscapasiteiten enz (denk niet dat wij die mooie goude kayaba vork van ene chad reed fijn zullen vinden )huskie schreef:Husky rules, had jij andere veren nodig dan
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma dec 29, 2003 21:13
- Locatie: Buren (Gld) NL.
Nee ,die vinden wij niet fijn ,en hoe komt dat? omdat die vork is afgesteld op Chad Reed en niet op ons. Het is niet zo dat een beginnende crosser met supervering ineens veel harder gaat ,maar een beginnende crosser met de totaal verkeerde vering gaat absoluut nog langzamer.
Ik vertrouw op Harry Essens van Techno-Flex ,die heeft mijn vering nagezien en geconstateerd dat de vering al eens is aangepast en wel voor iemand van rond de 110 kg de achterveer en veren van de voorpoten alsmede de dikte van de olie waren hier op aangepast en dus volkomen ongeschikt voor mijn 77kg.
Een crossmotor is het gereedschap van een crosser ,en goed gereedschap is het halve werk!!
Greetz Marco
Ik vertrouw op Harry Essens van Techno-Flex ,die heeft mijn vering nagezien en geconstateerd dat de vering al eens is aangepast en wel voor iemand van rond de 110 kg de achterveer en veren van de voorpoten alsmede de dikte van de olie waren hier op aangepast en dus volkomen ongeschikt voor mijn 77kg.
Een crossmotor is het gereedschap van een crosser ,en goed gereedschap is het halve werk!!
Greetz Marco
!!Dirt is Fun!!
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma dec 29, 2003 21:13
- Locatie: Buren (Gld) NL.
Het aanpassen gebeurt op gewicht ,het afstellen op ondergrond en rijders capasiteit en stijl. (Aldus Techno-Flex)
!!Dirt is Fun!!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Normale veren voor een 125 zijn afgesteld op een kilo of 70 voor een 250 een meer richting +75. Daar kunnen de meeste mensen goed mee leven, bedoelde ook vooral dat het verstandiger is om eerst maar eens een poos te leren/verbeteren van je rijstijl etc. Dan kun je zelf ook wat beter aangeven welke richting je op wilt/welke nietHusky Rules schreef:Nee ,die vinden wij niet fijn ,en hoe komt dat? omdat die vork is afgesteld op Chad Reed en niet op ons. Het is niet zo dat een beginnende crosser met supervering ineens veel harder gaat ,maar een beginnende crosser met de totaal verkeerde vering gaat absoluut nog langzamer.
Ik vertrouw op Harry Essens van Techno-Flex ,die heeft mijn vering nagezien en geconstateerd dat de vering al eens is aangepast en wel voor iemand van rond de 110 kg de achterveer en veren van de voorpoten alsmede de dikte van de olie waren hier op aangepast en dus volkomen ongeschikt voor mijn 77kg.
Een crossmotor is het gereedschap van een crosser ,en goed gereedschap is het halve werk!!
Greetz Marco
Als je veren afgesteld zijn voor een "bierton" dan is het wel logisch dat het niet spoort .
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Kijk, nu begin ik het te snappen. 110 kg tov 77 kgs, dat roept/schreeuwt om lichtere veren.
Dat dient de demping dus ook aangepast te worden.
Marco, weet je trouwens hoeveel je vering doorzakte toen ze je aan het opmeten waren? Heb je hun meet gevens mee naar huis genomen? Is makkelijk om dan later het verschil op te merken.
Dat dient de demping dus ook aangepast te worden.
Marco, weet je trouwens hoeveel je vering doorzakte toen ze je aan het opmeten waren? Heb je hun meet gevens mee naar huis genomen? Is makkelijk om dan later het verschil op te merken.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma dec 29, 2003 21:13
- Locatie: Buren (Gld) NL.
Ze printen alle gegevens uit ,soort veer ,welke olie er in moet (dikte) wat voor een veren er op zitten ,hoever hij inzakt. ze printen uit hoe het was en hoe het nu word dat krijg je er allemaal bij. Ook krijg je een printje met de basisafstelling zoals hun hem ingesteld hebben zodat je tijdens het verder experimenteren altijd een basis uitgangs punt hebt.
Ik ben zeer tevreden over de door hun geboden service.
Greetz Marco.
Ik ben zeer tevreden over de door hun geboden service.
Greetz Marco.
!!Dirt is Fun!!