Dag allemaal! Mijn naam is Koos en ik kom uit de omgeving van Maastricht. Ik rijd nu enkele jaren op een Yamaha FZ 6 en ik zit erover te denken om een motor met noppen aan te schaffen. Vooralsnog voor de lol, en als ik echt de smaak te pakken krijg wil ik wel de baan op gaan. Nu heb ik nog niet heel veel verstand van crossmotors. Daarom de vraag: wat is een ideale motor om mee te beginnen? En waar je moet je nog meer op letten bij de aanschaf?
Groetjes,
Koos
Even voorstellen
Moderator: ghulst
- Koos Speculoos
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo mei 14, 2014 09:33
Tea or coffee?
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Hey Koos,
Welkom hier!
Wat je het beste kunt doen is een goed onderhouden viertakt importeren, zonder de BPM, maar wel met brief.
Daar kan je dan lekker zonder plaat een stukje mee wildcrossen door de natuur.
Bevalt de hobby dan heel goed, stort je de BPM bij en vraag je een kentekenplaatje aan.
Eén van de meest vriendelijke motoren met toch al een heel goede vering is de XR400R of de DRZ400 maar dan van na 2003. Die laatste is dan wel weer watergekoeld.
Hier wat tips:
XR400R
DRZ400Y
Deze laatste is best een fel masjientje, weegt maar 109 kg.
Succes met je keuze!
Welkom hier!
Wat je het beste kunt doen is een goed onderhouden viertakt importeren, zonder de BPM, maar wel met brief.
Daar kan je dan lekker zonder plaat een stukje mee wildcrossen door de natuur.
Bevalt de hobby dan heel goed, stort je de BPM bij en vraag je een kentekenplaatje aan.
Eén van de meest vriendelijke motoren met toch al een heel goede vering is de XR400R of de DRZ400 maar dan van na 2003. Die laatste is dan wel weer watergekoeld.
Hier wat tips:
XR400R
DRZ400Y
Deze laatste is best een fel masjientje, weegt maar 109 kg.
Succes met je keuze!
- Koos Speculoos
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo mei 14, 2014 09:33
Dank voor je uitgebreide antwoord Noppy!
Wat is het voordeel van importeren ten opzichte van in NL kopen? Puur die BPM? Kan je in NL geen motor zonder plaatje krijgen?
Zowel de Honda als Suzuki zien er gaaf uit! Ik zal me eens meer in deze machines gaan verdiepen.
Wat is het voordeel van importeren ten opzichte van in NL kopen? Puur die BPM? Kan je in NL geen motor zonder plaatje krijgen?
Zowel de Honda als Suzuki zien er gaaf uit! Ik zal me eens meer in deze machines gaan verdiepen.
Tea or coffee?
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Hola noppy, ik wist niet dat je voorstander bent van het wild crossen, dat is het gene waar een echte enduro rijder tegen is. Het doet onze hobby kapot.Hey Koos,
Welkom hier!
Wat je het beste kunt doen is een goed onderhouden viertakt importeren, zonder de BPM, maar wel met brief.
Daar kan je dan lekker zonder plaat een stukje mee wild crossen door de natuur.
Crossen met een motor die geen kenteken heeft hoort op een privé terrein thuis en niet op openbare wegen
Jos
Ja, het zit hem puur in de BPM.
@Jos: ik ben zelf ook geen voorstander van hoor van wildcrossen. Maar als je dan toch gaat wildcrossen, pak dan een enduro met een stille goedgekeurde demper. Er zijn er zat die een echte crosser kopen die door een baancrosser doorverkocht wordt omdat hij bijvoorbeeld te oud is om nog écht stil te krijgen. Die komt dan in het 'illegale circuit' terecht van jongens die hem in het bos aantrappen of erger nog, vanaf huis over de openbare weg rijden naar de wildcrossplek.
Een enduro met homologatiebrief uit Duitsland geeft je dan iig nog de mogelijkheid om het legaal te gaan doen, kenteken en verzekering aan te vragen in een later stadium en je daarna aan alle regels te houden.
@Jos: ik ben zelf ook geen voorstander van hoor van wildcrossen. Maar als je dan toch gaat wildcrossen, pak dan een enduro met een stille goedgekeurde demper. Er zijn er zat die een echte crosser kopen die door een baancrosser doorverkocht wordt omdat hij bijvoorbeeld te oud is om nog écht stil te krijgen. Die komt dan in het 'illegale circuit' terecht van jongens die hem in het bos aantrappen of erger nog, vanaf huis over de openbare weg rijden naar de wildcrossplek.
Een enduro met homologatiebrief uit Duitsland geeft je dan iig nog de mogelijkheid om het legaal te gaan doen, kenteken en verzekering aan te vragen in een later stadium en je daarna aan alle regels te houden.
- Koos Speculoos
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo mei 14, 2014 09:33
Op top, ik zal me er eens in gaan verdiepen, dankjewel! Al zag ik tussen de 2dehands motoren hier op autoscout24 ook een paar mooie Honda's XR400 staan. Even nagaan wat voor mij de beste en voordeligste optie zou zijn. Denk ook dat je een beetje geluk moet hebben met de deal.
Tea or coffee?
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Je kunt geluk hebben met een XR400 hoor; vriend van mij heeft voor weinig een motortje op de kop getikt die alleen weg km's had gezien. Dat kan je zien aan de carterdeksels. Als die nog helemaal krasvrij zijn dan is hij heel lief behandeld. Zijn ze al helemaal kaal dan is er goed mee gecrossed.Koos Speculoos schreef:Denk ook dat je een beetje geluk moet hebben met de deal.
Dat is ook het geval voor de meeste KTM's en Husabergs; allemaal meestal erg goed gebruikt en dus zit je spoedig naar een revisie te kijken, wat men ook allemaal belooft. Alleen als er officiële facturen bij zitten van een revisiebedrijf dan is dat betrouwbaar. De rest is meestal bluf.
Een nadeel van de XR400 is dat ze vaak 'stukgesleuteld' zijn; omdat je overal zo simpel bij kunt is het de ideale motorfiets om met sleutelen op te 'oefenen'. Dit gebeurt uiteraard niet altijd even netjes
- Koos Speculoos
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo mei 14, 2014 09:33
Ah thanks Noppy, dat van het versleutelen is goed om te weten Die KTM ziet er ook wel goed uit Joop, dank!
Nu we het toch over startersmotoren hebben, waar zijn jullie eigenlijk op begonnen?
Nu we het toch over startersmotoren hebben, waar zijn jullie eigenlijk op begonnen?
Tea or coffee?
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
ik ben in men jonge jaren begonnen met een yamaha 250cc 2t begonnen, was heftig en toch nog bestuurbaar. Nu rij ik op een ktm 250cc maar dan wel een 4t en kan nog altijd mee met de zwaardere jongens vooral de delen die wat technischer zijn vind ik dit op mijn leeftijd een goede combinatie
Jos
Jos
- Koos Speculoos
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo mei 14, 2014 09:33
Zien er beide uit als mooie motoren, endurofan!
Tea or coffee?
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.
Coffee, without cream, please.
It will be without milk, we have no cream.