KTM 450 exc 04 gooit olie eruit

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
gvanminnen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 11:38

Mijn KTM 450 exc 450 gooit olie eruit. Het lekt behoorlijk hard achterop bovenzijde blok. Hier lijkt ook een soort van gaatje te zitten in het blok, maar waarvoor dit precies dient weet ik niet.
Is dit een opening als de carterdruk te hoog wordt?

Verder start de motor prima en rijd goed. Staat 114 uur op de teller.

Afbeelding
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Ik kan de foto niet zien, maar achter bovenop het blok zit ergens het einde van een oliekanaal dat van buiten is aangeboord, en daarna afgesloten met een kogeltje. Dat wil nog wel eens gaan lekken. Wat je kunt proberen is eerst met een passende doorslag een tik op het kogeltje geven om 'm iets dieper in z'n zitting te persen. Daarna met een grotere doorslag het aluminium een beetje 'aandrukken' zodat het kogeltje weer mooi strak zit.
Heeft bij mij geholpen.
gvanminnen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 11:38

Is dat kogeltje niet een soort van balkeerklepje ? Dus vloeistof wel naar buiten en niet naar binnen, zoals water en bij overdruk olie naar buiten.

Het omgaat mij de functie van dat kogeltje ? Kan het vast tikken hiervan geen kwaad ?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Is geen klepje. Het carter is een gietstuk. Het is erg moeilijk om in een gietstuk kleine kanaaltjes zoals olieleidingen te laten, en al helemaal onmogelijk om die ook nog 'om de hoek' te laten lopen. Wat dan wordt gedaan is om met een lange boor van buitenaf de kanalen te boren, en wel zo dat kanalen onder verschillende hoeken op elkaar uitkomen. Als laatste stap wordt de plek waar de boor het gietstuk is ingegaan over een paar mm iets groter geboord en vervolgens afgesloten door er een kogeltje in te 'kwetsen'. Je ziet dat soort dingen ook wel hier en daar bij een carburateur.
endurofan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 21:29

kristofsx.com service manuel
Misschien ben je hier iets mee. Kijk op pagina 4, ik denk dat het daar vind wat je bedoeld.
Volgens mi is het een ventiel dat daar in moet zitten en eruit is gevallen
571
Berichten: 8
Lid geworden op: do jan 31, 2013 23:55

dit is zeker geen ventiel , maar zoals folie zegt een kanaal dat moet afgesloten zijn .
grts k
gvanminnen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 11:38

Staat er nog oliedruk op dit gedeelte van het blok?

Zo ja, kan ik dit eventueel dicht kunnen smeren met vloeibare pakking ?

Als ik "normaal" rij komt er weinig tot geen olie uit, maar ik rij nogal graag op me achterwiel (slechte eigenschap).
endurofan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 21:29

Gewoon een nieuw stop kopen, kost echt niet veel maar het blijft wel origineel.

Jos
gvanminnen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 11:38

De afdichting/stop moet er waarschijnlijk van de binnenkant uitgetikt worden ? Dan moet het blok helemaal uit elkaar toch?
Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Gebruik anders JD Weld, zo'n tweekomponentenkneedgum.

Dat wordt kneiterhard en gaat er ook nooit meer uit; mooi in een metaalachtige kleur grijs, dus past mooi bij je motorblokje.
:toost:
endurofan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 21:29

Volgens mij kan je de stop(plug) er langs buiten er op schroeven want het heeft schroefdraad. Gewoon bestellen bij KTM verdeler samen met de 2 koperen dichtings ringen

Jos
gvanminnen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 11:38

Het is niet de stop welke achterop het blok zit. Dan was het inderdaad wat eenvoudiger geweest :D

Zit te denken aan de pakking van het koppelingsdeksel, maar het lijkt me sterk.
Weet iemand een goede webshop waar je ook een los koppelingsdeksel pakking kan bestellen ?
gvanminnen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 11:38

Goed nieuws, hij lekt niet meer :D

Zat nog een keer goed te kijken en zag overal de pakking goed zitten bij het koppelingsdeksel, behalve links boven in de hoek. Dus gekeken hoe dat zat, zie foto:

Afbeelding

Pakking zat voor de helft op de pakkingrand dus vandaar dat die het niet goed dicht drukte. Vorige monteur niet helemaal lekker gedaan, maar wel vreemd dat ik hier eerst geen last van had.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

leg dat deksel even op een glasplaat en kijk eens of het deksel nog wel recht is , mijne lekte ook ondanks de pakking er goed tussen zat , maar doordat de boutjes regelmatig te vast werden aangedraaid , is het deksel rond de boutgaten een iets krom geworden . ik heb de boel vlak geschuurd en alles terug vastgezet met de momentsleutel.
4 strokes only !!
Plaats reactie