He hallo,
Zoals de titel al aangeeft: welke olie in de DR800? Is het verstandig om 10w40 mineraal aan te houden, of kan hij ook overweg met half- of volledig synthetische olie?
Ik ga voor de eerste keer m'n Big van een nieuw sapje voorzien, en weet niet wat de vorige eigenaar er altijd in heeft gedaan.
Voor m'n auto bestel ik altijd Castrol uit Duitsland www.oil-center.de. Maar ze hebben daar volgens mij alleen auto olie....
Lees het graag!
Martijn
Welke olie
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi Martijn,
De eerste olie die ik ooit in mijn BIG heb gegoten, had ik bij HRTvandaan. Was volgens mij Shell vsx 4, is nu iig door Shell omgedoopt tot SHELL ADVANCE VSX 4 (10W-40, nu verkopen ze trouwens Putoline olie). Menigeen hier doet "het" al jaren met Action olie, kost volgens mij 13 euro per jerrycan, dus heel gunstig geprijsd. Heb daarvan een tijd terug in een impuls ook twee jerrycans van gekocht, vooral om mijn reserve motorblok te "spoelen". Heb het een paar weken geleden als test ook een X in mijn rijdende BIG gegoten, maar vond het erg "waterig". Ik heb er daarom zelf eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in. Al is op papier de viscositeit gelijk, mijn ervaring is anders
. Er zijn al heeel veel draadjes aan gewijd, maar mijn boerenverstand zegt mij dat dunne olie minder smeert dan dikke olie. Heb dan ook weer een paar vaatjes VSX4 besteld
.
Marco
De eerste olie die ik ooit in mijn BIG heb gegoten, had ik bij HRTvandaan. Was volgens mij Shell vsx 4, is nu iig door Shell omgedoopt tot SHELL ADVANCE VSX 4 (10W-40, nu verkopen ze trouwens Putoline olie). Menigeen hier doet "het" al jaren met Action olie, kost volgens mij 13 euro per jerrycan, dus heel gunstig geprijsd. Heb daarvan een tijd terug in een impuls ook twee jerrycans van gekocht, vooral om mijn reserve motorblok te "spoelen". Heb het een paar weken geleden als test ook een X in mijn rijdende BIG gegoten, maar vond het erg "waterig". Ik heb er daarom zelf eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in. Al is op papier de viscositeit gelijk, mijn ervaring is anders

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Durf geen action aan maar heb ook geen zin om heel veel teveel te betalen en ga dus voor het Hans Stacey merk (eurol) : http://www.oliehandel.nl/
Heb 2 wegbrommers op de halfsyntheet 10W-40 en een hoogtoerig beestje op de voll-syntheet 10W-40 van eurol en geen aanmerkingen.
Heb 2 wegbrommers op de halfsyntheet 10W-40 en een hoogtoerig beestje op de voll-syntheet 10W-40 van eurol en geen aanmerkingen.
Zelf laat ik liever goedkope ook links liggen
De Action olie mag dan wel dezelfde viscositeit hebben (fabrieks af) , maar daar is na 50km niets meer van over. Inderdaad is dit waterige olie, met weinig dopes welke de veroudering van de olie tegengaan.
Maar ik begrijp dat de BIG wel tegen (vol)syntheet kan? Niet alle motoren kunnen dit hebben qua afdichtingen en dergelijke. Als dit er wel in kan, gaat mijn voorkeur daar eerder naar uit dan minerale olie i.v.m. houdbaarheid in het blok

Maar ik begrijp dat de BIG wel tegen (vol)syntheet kan? Niet alle motoren kunnen dit hebben qua afdichtingen en dergelijke. Als dit er wel in kan, gaat mijn voorkeur daar eerder naar uit dan minerale olie i.v.m. houdbaarheid in het blok

-
Kan full gebruiken maar spoelt blok zo schoon dat ie al snel gaat zuipen is de ervaring.
Een redelijk goede half is prima
Een redelijk goede half is prima
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Misschien een leuke aanbieding voor de mineraaltjes onder ons.
Staan in Vinkeveen.
Staan in Vinkeveen.
Leuk al die olie topics !
Zelf was ik er klaar mee na 2 weken lezen.
Kan castrol 10/50 voor een scherpe prijs krijgen en gooi dat overal in.
Van xr-en van begin 80 tot ktm 2-takt van deze eeuw, of de oude brommer.
Heb in geen enkel handboek gelezen dat er geen betere olie in mag.
Zelf was ik er klaar mee na 2 weken lezen.
Kan castrol 10/50 voor een scherpe prijs krijgen en gooi dat overal in.
Van xr-en van begin 80 tot ktm 2-takt van deze eeuw, of de oude brommer.
Heb in geen enkel handboek gelezen dat er geen betere olie in mag.
- de antrapper

en nou in de Tiger ook al weer 30K , prima spul en nooit verbruik gehad .
- Bijlagen
-
- 70029351_970_FR_MO_10.jpg (38.3 KiB) 1364 keer bekeken
Big Bigger Tiger en weer Big 

Heren!
Bedankt voor de reacties. Ik wilde jullie toch even laten weten welke het geworden is:
http://shop.oil-center.de/index.php/de/ ... torol.html
MOTUL 5100 is een goede halfsyntheet voor een mooie prijs bij onze zuiderburen. Meteen Castrol olie voor de 4-voeter meebesteld
Bedankt voor de reacties. Ik wilde jullie toch even laten weten welke het geworden is:
http://shop.oil-center.de/index.php/de/ ... torol.html
MOTUL 5100 is een goede halfsyntheet voor een mooie prijs bij onze zuiderburen. Meteen Castrol olie voor de 4-voeter meebesteld

idd een hele goede olie voor een scherpe prijs. Suzuki en Motul bevelen elkaar al jaren aan.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
ester techniek is het langer maken van de olie moluculen die beter smeren en langer levensduur hebbemn en dat gebeurt door er sythetische middelen aan toe te voegen.
op de can staat letterlijk
'profection technosythese, 4 stroke lubricant-esther technology-improved shear resistance, smooth shifting Meets JASO MA2 specifications for optimal clutch performance."
futurist
op de can staat letterlijk
'profection technosythese, 4 stroke lubricant-esther technology-improved shear resistance, smooth shifting Meets JASO MA2 specifications for optimal clutch performance."
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Klinkt in mijn oren als "it`s amazing Mike !" maar jij bent de oliekenner dus ik vind het goed.futurist schreef:'profection technosythese, 4 stroke lubricant-esther technology-improved shear resistance, smooth shifting Meets JASO MA2 specifications for optimal clutch performance."
futurist
Als er maar olie in zit.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
Ben heel benieuwd met wat voor spul jij in die tijd rondreed in je motorblokkenOuwe Reus schreef:Hier besteld mijn ex altijd olie