Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Weer eens op verkenning geweest, verder van huis met collega Olivier. Veel mooie paden maar ook heel slechte afdalingen (ski en langlauf pistes), met alleen stenen, modderpoelen, glibberen en glijden en dat kilometers lang. Na een paar keer te zijn gevallen en vermoeidheid/hitte is de startmotor kapot gegaan, een paar keer terugslaan en uit met de pret! Via bekende paden terug gereden en op de bergtop waar we wilden pauzeren en opdrogen was een stelletje butt naked aan het genieten zo te horen. Hebben ze maar met rust gelaten.

Morgen eens kijken wat de schade is, hopelijk kan het blok dichtblijven. Dus............heeft er iemand een startmotor over (1ste model) want die van de 800 met slipkoppeling past niet op een 1ste model blok.

We hebben wel besloten verkenningen met lichtere brommers te gaan doen. En om stevige quad of cross laarzen te dragen, kan ff niet lopen zonder krukken doordat er een redelijke kei mn linker enkel heeft proberen te verbouwen.

820 km op de 741, loopt heerlijk al moest ie nu aangeduwd worden. Is nu wel ingereden hoop ik.

R
IMG_20140414_123751.jpg
IMG_20140414_123751.jpg (149.41 KiB) 2285 keer bekeken
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

mooi foto, kwijl..... 8)

Latere model startmotor + passende linker carter en tandwiel overbrenging er op en je bent van je problemen af :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Startmotor en eerste tandwiel kapot, olie ververst/filter/kettingen gespannen.
terugslag resultaat.jpg
terugslag resultaat.jpg (118.29 KiB) 2271 keer bekeken
Op Leboncoin starter en tandwiel gescored voor een tientje.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Kijk dat zijn nog eens leuke prijzen !!
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Balen van die tegenslag (lettelijk&figuurlijk). Mooi dat je in de onderdelen bij jou bijna te grabbel liggen. Sterkte met je enkel!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Vandaag mijn Mefo MFC14 vervangen na een kleine 12.000 km. Had hem eronder gelegd met de stofrit, en dat is precies 9 maanden geleden. Het vreemde is dat de noppen die niet aansluiten compleet versleten zijn, terwijl de noppen die wel aansluiten nog lang niet versleten zijn. Hoe dat nou komt is mij nog steeds niet duidelijk. Maar goed, voor 50 euro mag je niet klagen. Ze zijn mij, als Mefo fan, goed bevallen. Alleen als ze nieuw zijn, dan even rustig aan maar daarna geen gekke dingen meegemaakt.
Bijlagen
band.jpg
band.jpg (113.27 KiB) 2245 keer bekeken
Assumption is the mother of all fuck ups
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Soms is rond beter...

:toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

De verklaring is simpel, de kleine noppen die uit elkaar liggen verdelen de druk en steunen op de zijkant van de band en worden minder ver ingedrukt door het gewicht dan de kleine noppen in het midden die veel dieper de band ingedrukt worden en dus minder slijten.

Hogere luchtdruk zou iets schelen maar geeft weer minder contactvlak en warmte in de band.
Maar 12 k is wel erg netjes!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Hoe gedraagd die Mefo zich op asfalt? Moet nog een Trakmaster afrijden maar dat slijt bij het LEVEN, 2000 km dan is het echt over.

De instelbare ontsteking ontvangen, gemonteerd en met stapjes van 2 graden per 1000 toeren ingesteld tot max 20 graden bij 6700 toeren, jammer genoeg kon ik vandaag niet aan een serieele kabel komen dus via USB statisch ingesteld, morgen a la Thoran met de laptop in de rugzak kijken of ik van de pingels kan afkomen.

Ook de TTR (leuk machientje) van een werkende kick van de Tenere voorzien, had gelukkig wel aan de krukas keerring gedacht, zelfde principe als de Big.

Maar ook slechter nieuws:

Mn maatje Laurent werd door zn Big afgeworpen in een tractor spoor, gebroken pols......toch nog 30 km gereden om thuis te komen, ff niet rijden/werken/vliegen voor hem.

Fijn weekend

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Trackmaster gaat idd iets meer dan 2000km mee maar dan heb je wel de beste grip offroad [voor in de blub] met een legale band in 17" , kost dus iets minder dan 0.03 cent de km :wink:

Wens Laurent beterschap van me, is wel een bikkel om toch terug te rijden.
Hier 3 dagen thuis met ontstoken slijmbeurs van linker schouder, gaat goed geen pijnstillers meer nodig, woensdag had ik ze hard nodig terwijl ik ze normaal nooit gebruik maar pijn was net iets te erg..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Spoedig herstel voor Laurent met het kapotte botje, en Zappa met de schouder (overbelasting?)

Over de Mefo MFC 14 ga ik geen aanbevelingen doen haha, je vind het wat of niet, of misschien moet ik zeggen, je past je aan de mogelijkheden aan. In de regen schijnen ze listig te zijn volgens verschillende gebruikerservaringen, maar ik heb er nooit wat van gemerkt. In combinatie met, in iedergeval een nieuwe Mefo Stonemaster achter, zijn ze nogal zoekerig op de snelweg hangend in de bocht, maar ook dat went :) waarschijnlijk te wijten aan de hoge nop als ze nieuw zijn. Maar goed, ik ga ze niet aanbevelen als topband, dan zijn er zeker betere te vinden. Ze gaan wel heel lang mee :toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Is inderdaad niet duur per km. Ga een setje T63 proberen op de Big en zo'n Mefo op de TTR.

Sterkte met die slijmbeurzen, niet forceren!

proost

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thanks! ben braaf thuis gebleven, heb wel geleerd naar mn lijf te luisteren, heb geen piek belasting gevoeld en niks geks gedaan.
Doc zei dat het zomaar kan ontstaan, geneest snel met mn pillen :wink:

Banden, tja altijd leuk, trackmaster en T63 voor zijn waardeloos, T63 achter scheurde ik de noppen af maar kan gewoon pech zijn, trackmaster achter is een top band off en offroad vooral in nat, kan alleen niet zo plat door de bocht offroad, gaat schuiven maar wel weer veel platter dan de stonemaster met zn noppen in rijen.

18" is de michelin AC beter in de bocht dan de trackmaster, ook goedkoop en gaat net zo lang mee, alleen in nat en gliber minder grip, voorband is ook waardeloos.

beste voorband voor mij de michelin competition IV
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

De banden keus is duidelijk nu, als de voorraad is versleten. Thx Zappa.

Eerst kon ik geen serieele kabel vinden en nu ik die toch heb is mn serieele poort wijlen. Dus maar via USB het eea geprobeerd.

Origineel is het 5 graden tot 2200 en dan 28 graden vanaf 4300 toeren. Hij begon te pingelen rond de 4000 met de originele CDI. Om terugslaan bij het starten te voorkomen is de basis nu 4 graden tot 2000, dan stapsgewijs met 3 graden tot max 28 graden bij 6700, geen pingel gehoord maar als die begrenzer erin komt klinkt het wel ff BABABABAM.

Morgen verder.

Fijne avond en smakelijk Pasen.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Kofferrek zit erop, was een puzzel. Straks ff kijken hoe de koffers van het merk T.R. Olley er netjes op gemonteerd krijg.

Toprekje zit er ook op. Was een echte puzzel :? . Eerst van de onderkant de kunststof afdekplaat verwijderen en vervolgens de originele boutjes verwijderen waarmee de achterdrager aan het frame is bevestigd. Vervolgens het frame met de achterdrager direct weer vastmaken met kortere boutjes en van bovenaf het toprekje vastmaken met hele lange boutjes in hetzelfde stuk schroefdraad in de achterdrager. Hoe komen ze er op, maar goed, het werkt. De afstandbusjes zaten er trouwens niet bij, deze even snel gemaakt van een stuk 15mm CV-buis en een pijpensnijder.

Het oude "rek' voor roadbook en Garmin Straatpiloot 3 en de de 12V boorspanning verwijderd. Ben nu bezig de schakelaars voor 2e Xenon-pit, DRL, oliethermomenter en de trafo voor mijn nieuwe Garmin een plekje te geven in de cockpit op een stuk lexan wat ik over de tellers wil monteren, denk aan zoiets:
lexan.png
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

op de lekkere lange doordraaier bij knooppunt de Stok het rechter voetsteuntje aan de grond gereden.....................met de originele Battlewings die achter aardig op begint te raken met 2500km op de teller.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Afstelling 741.4.png
Afstelling 741.4.png (31.17 KiB) 2162 keer bekeken
Denk dat ie nu optimaal is, onderin lekker rustig, geen terugslag bij het starten. Komt mooi op toeren en loopt in 1 keer door tot de begrenzer (en hoe ! ! ! . Deze CDI kostte me incl vervoer 168 Euro en is zeker het geld waard, simpel in te stellen en geen pingel meer gehoord.

Fijne avond en goeie werk week gewenst

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Heb je een speciaal triggerwheel geïnstalleerd René? Of doe je het via de standaard pick up?
Mijn Kdfi heeft ook optie om de ontsteking te regelen, maar daar maak ik nog geen gebruik van...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Het mooie van deze CDI is dat het gewoon plug & play is, oude eraf, nieuwe eraan (alleen bracket maken voor bevestiging) met de originele pick-up en kabelboom, dan met een "oude Windows PC met serieele poort" afstellen. Kun je tegelijk je toerenteller ijken en een begrenzer instellen. Plus nog wat extra's die ik niet gebruik (schakel rpm lampje, beveiligingen etc). Werkt echt super.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik heb gisteren voordat ik weer naar m'n ouders vertrok nog even weer met de instellingen van de injectie geklopt. Ik had ze laatst een stuk rijker gezet, maar dan hield ie nogal in bij acceleratie. Dus nu weer iets armer gezet en hij sleurt nu echt als een malle :D
Binnenkort maar weer eens op jacht naar een goedkope testbankrun :p
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

De Michelin T63 erop gezet en dik 100 km gereden. Is wel ff wennen, zijn geen "echte" noppen en geen mix banden zoals de Sirac. Trekker sporen lukt nog niet echt, uit een spoor rijden is er niet bij, zal wel wennen zijn. Blubber gaat prima en ook op gras beter dan Sirac, maar minder dan noppen. Eind van het zomer seizoen (en als de Brabo's er zijn) gaan de Mich comp 4 en Trakmaster erop voor de zware blub en sneeuw (zal guru's zoals Zappa z'n voorkeur en advies in dank afnemen).

Tegenslagje Yam TTR: geen vonk = CDI, schijnt vaker voor te komen, Ignitech (http://www.ignitech.cz/en/) heeft die ook en zij bieden betere prijzen als je vaker aankoopt dus maar vlot besteld incl bobine. Ik ga hun brochure editten en probeer een "group" korting voor Big NL te regelen.

Er staat inmiddels 1240 km op de 741, verbruik valt me erg mee, denk 1 : 18 want hoef nauwelijks gas te geven. Geen start terugslag meer gehad, de truc met minder voorontsteking werkt (edit: dus niet) en let nu beter op dus hoop dat mn starter nu heel blijft, 1750 stationair, tot 3500/4000 lekker veel Tq en rustig, daarboven gaat ie echt tekeer en ben blij dat de begrenzer goed werkt. Kortom weer een heerlijke dag met strak blauwe luchten, vergezichten als OEFFF. Herten, zwijntjes, en zelfs Fransen die me de weg vroegen in het bos. Konden me niet bijhouden trouwens.

De eerste onweer dit jaar is begonnen, blijft lang hangen door het relief, morgen zal het dus wel meer blub zijn.

Fijne avond.

Proost
Laatst gewijzigd door dhc6 op do apr 24, 2014 21:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Binnenkort ook maar eens mijn 106mm zuiger ophalen/monteren in Reuver, klinkt goed allemaal :D
Assumption is the mother of all fuck ups
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Denk dat je ook aan een CDI moet als je met een hoge compressie gaat werken, pingelen is "moordend".

Note: heb er wel een HRT nok op, wat al enorm scheelt in toeren oppakken.

De Reuver 106 mm: een aanrader !! 50 gram lichter dan standaard en beter wbt prijs dan de HRT 107.

Thx 2 Frank

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Heerlijke rit, mooie paden, ruines, uitzichten. Koffie ! En 2 glazen water !.

Starten, lopen... / terugslag, starter alleen "kloink". Dan maar van de helling duwen.......................dus niet. Blok vast, denk (en hoop) dat de starter as krom is. Taxi, trailer halen etc.

Gedachtes: compressie omlaag brengen........................loopt ie niet meer zo mooi, zal morgen eerst eens zien wat er nu weer kapot is en indien reparabel de 800 starter en deksel van mn zoon zn blok halen en proberen te monteren. Anders moet er toch weer een andere gebouwd worden.

KMP, chatte au poire !
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Balen René, dat je blok al de tweede startmotor heeft opgevreten. Hoop echt dat het alleen de startmotor is.
Blok is bloedmooi om te zien en opgebouwd uit machtige onderdelen. Jij hebt werkelijk de grenzen opgezocht van wat mogelijk is met het BIG blokje (en overschreden). Zit nix anders op dan toch maar een stapje terug te doen, want zo is er ook geen blijvende lol aan.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie