Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Nog niets, maar als ik vanmiddag de tijd kan vinden ga ik toch nog maar eens klooien aan de afstelling, mag nog een stuk rijker
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Achterremschijf blauw gemaakt van de wegbig, toch maar eens de voorrem proberen
De 2 BiG's weer afgetankt ( met Belse benzine), kan ik weer 200 km per stuk tot de volgende tankbeurt. Ze zuipen wel behoorlijk wat peut
De 2 BiG's weer afgetankt ( met Belse benzine), kan ik weer 200 km per stuk tot de volgende tankbeurt. Ze zuipen wel behoorlijk wat peut
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Hey Loek,loek de kort schreef:Achterremschijf blauw gemaakt van de wegbig, toch maar eens de voorrem proberen
De 2 BiG's weer afgetankt ( met Belse benzine), kan ik weer 200 km per stuk tot de volgende tankbeurt. Ze zuipen wel behoorlijk wat peut
Ligt het hoge verbuik aan jouw rijstijl (snelle pols), het gebruik van het rempedaal als steppie of is de carb gewoon toe aan wat onderhoud?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vraag ik me ook af, grappige van al de Big's die ik heb gehad is dat het verbruik redelijk constant bleef op de weg en in t bos tussen de 16 en 18 km/L pas bij echt enduro werk waar je niet hoger dan de 3 komt was het hoger.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Geef redelijk wat gas en erg veel korte afstanden, rem ook wel veel met achterrem, gebruik rempedaal niet als steuntje.
Heb ondanks verversen de remvloeistof (dot 4) geregeld aan de kook
Motor is getuned door vorige eigenaar op testbank in Goes, vertrouw het niet want echt soepel loopt hij niet onderin.
Cross Big loopt vanaf 2500 toeren zonder protest en is stuk zuiniger (1 op 15) en die moet echt wel werken in t veld, de wegbig is onder de 3500 niet thuis.
Binnenkort de timing van balans as en distributie maar eens checken en kijken welke sproeiers erin zitten, weet van de factuur dat in ieder geval de naalden vervangen zijn.
Heb ondanks verversen de remvloeistof (dot 4) geregeld aan de kook
Motor is getuned door vorige eigenaar op testbank in Goes, vertrouw het niet want echt soepel loopt hij niet onderin.
Cross Big loopt vanaf 2500 toeren zonder protest en is stuk zuiniger (1 op 15) en die moet echt wel werken in t veld, de wegbig is onder de 3500 niet thuis.
Binnenkort de timing van balans as en distributie maar eens checken en kijken welke sproeiers erin zitten, weet van de factuur dat in ieder geval de naalden vervangen zijn.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Klinkt alsof je redelijk in het ootje genomen bent. Tenzij je er rare nokkenassen in hebt zitten moet een BIG minstens gemiddelde 1:15 doen.loek de kort schreef:Geef redelijk wat gas en erg veel korte afstanden, rem ook wel veel met achterrem, gebruik rempedaal niet als steuntje.
Heb ondanks verversen de remvloeistof (dot 4) geregeld aan de kook
Motor is getuned door vorige eigenaar op testbank in Goes, vertrouw het niet want echt soepel loopt hij niet onderin.
Cross Big loopt vanaf 2500 toeren zonder protest en is stuk zuiniger (1 op 15) en die moet echt wel werken in t veld, de wegbig is onder de 3500 niet thuis.
Binnenkort de timing van balans as en distributie maar eens checken en kijken welke sproeiers erin zitten, weet van de factuur dat in ieder geval de naalden vervangen zijn.
En dat je remvloeistof aan de kook raakt is ook een slecht teken, of je hebt er ergens lucht in zitten, of je hebt sowieso te weinig in je reservoir zitten. Je wil echt niet dat je motor zomaar halverwege de bocht besluit te gaan remmen omdat je remvloeistof (of iig het water of lucht dat het aangetrokken heeft) te warm is geworden.
Geloof mij dat niemand blij wordt van lowsiders, laat staan highsiders nadat je er naast ligt maar je voorwiel al wel weer grip gevonden heeft
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
@Thoran:
Voel me niet in ootje genomen hoor, hoewel ik twijfel aan de uitgevoerde beurt, balhoofdlagers blekken veel te strak te staan.
Heb die BIG voor een klein prijsje gekocht in erg goede staat (35K gelopen)met onderstaande nieuwe onderdelen:
Banden, ketting tandwielen, balhoofdlagers, accu, grote beurt met remrevisie, nieuwe gaskabel en nieuwe Laser produro.
Een andere nokkenas zou kunnen maar ik merk weinig verschil met mijn andere BIG, die loopt zeker onderin mooier rond.Deze BIG loopt op top wel een km of 10 harder maar in optrekken scheelt het niet veel.
Weet ook niet welk effect een snelle nokkenas bij de BIG heeft en hoe je die herkent.
In de remvloeistof zit geen lucht, rem gewoon te hard met dat ding.....
Voel me niet in ootje genomen hoor, hoewel ik twijfel aan de uitgevoerde beurt, balhoofdlagers blekken veel te strak te staan.
Heb die BIG voor een klein prijsje gekocht in erg goede staat (35K gelopen)met onderstaande nieuwe onderdelen:
Banden, ketting tandwielen, balhoofdlagers, accu, grote beurt met remrevisie, nieuwe gaskabel en nieuwe Laser produro.
Een andere nokkenas zou kunnen maar ik merk weinig verschil met mijn andere BIG, die loopt zeker onderin mooier rond.Deze BIG loopt op top wel een km of 10 harder maar in optrekken scheelt het niet veel.
Weet ook niet welk effect een snelle nokkenas bij de BIG heeft en hoe je die herkent.
In de remvloeistof zit geen lucht, rem gewoon te hard met dat ding.....
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Leesvoer: mogelijke oorzaken hoog brandstofverbruik.
Gaat over een F650, maar deze heeft dezelfde carbs als onze BIG.....
Gaat over een F650, maar deze heeft dezelfde carbs als onze BIG.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Vervang dat eens voor DOT 5.1. Het kookpunt is (afhankelijk van de diverse bronnen) weer 30 tot 40 graden hoger dan van DOT 4. Het is gewoon onderling uitwisselbaar. Je reservoir leeg zuigen (petfles met slangetje) en je systeem even goed door pompen met nieuwe 5.1. Als je hem dan nog aan het koken krijgt, dan moet je echt je voorrem gaan gebruikenloek de kort schreef: Heb ondanks verversen de remvloeistof (dot 4) geregeld aan de kook
Gisteren de gereinigde en gekietelde carbs op de motor gezet. Meeste tijd was ik kwijt aan het in inlaatrubber goed om de carbs te krijgen.
TIP: haal het lufi eruit en druk het inlaatrubber van binnenuit de luchtfilterbehuizing mooi om de carbs.
Vanmorgen de BIG uit de box bevrijd en naar huis gereden. Bij volgas verslikte de BIG zich (ivm andere sproeier + andere naaldpositie + andere gasschuiven), dus rustig aan naar huis. Thuis de parkeerkelder tegen de huisregels in gebruikt als sleutelplek . Oude luchtfilterbehuizing mbv de Thoran-techniek verwijderd, en de ovale 100mm K&N inductiefilter past!!! Voordeel van deze lufi is tevens een extra aansluiting welke ik heb gebruikt voor de carb-ontluchting. Kleppendeksel wordt nu belucht mbv een mini-luchtfilter. Door het afdoppen van de "tweede" aansluiting van de vacuümslang is het benzinefilter beter gevuld dan ooit! De RVS bocht van Lars pas gemaakt en gemonteerd. Tupperware er weer opgeschroefd. Flinke testrit gemaakt. Bij rustig rijden is de afstelling van de carbs nog niet helemaal goed (inhouden). Bij volgas gaat de BIG als de brandweer. Reageert stuk feller op het gas (gasschuiven ?!) en wát een rauwe schreeuw onder de buddy . BIG is dus weer tot leven gewekt, het startprobleem was volledig te wijten aan gom in de carbs. Gelijk de mods -die al lang op de plank lagen- gemonteerd. BIG is niet meer het logge bakbeest van een half jaar geleden . Alleen nog wat stoeien met de juiste sproeiers bij kwart geopende gasklep en de uitlaatring nazien (heb het vermoeden dat dit nieuwe exemplaar lekt).
Mede door het onverwacht goede weer, een zeer geslaagde dag . En wat heb ik dat kreng -achteraf- gemist!
TIP: haal het lufi eruit en druk het inlaatrubber van binnenuit de luchtfilterbehuizing mooi om de carbs.
Vanmorgen de BIG uit de box bevrijd en naar huis gereden. Bij volgas verslikte de BIG zich (ivm andere sproeier + andere naaldpositie + andere gasschuiven), dus rustig aan naar huis. Thuis de parkeerkelder tegen de huisregels in gebruikt als sleutelplek . Oude luchtfilterbehuizing mbv de Thoran-techniek verwijderd, en de ovale 100mm K&N inductiefilter past!!! Voordeel van deze lufi is tevens een extra aansluiting welke ik heb gebruikt voor de carb-ontluchting. Kleppendeksel wordt nu belucht mbv een mini-luchtfilter. Door het afdoppen van de "tweede" aansluiting van de vacuümslang is het benzinefilter beter gevuld dan ooit! De RVS bocht van Lars pas gemaakt en gemonteerd. Tupperware er weer opgeschroefd. Flinke testrit gemaakt. Bij rustig rijden is de afstelling van de carbs nog niet helemaal goed (inhouden). Bij volgas gaat de BIG als de brandweer. Reageert stuk feller op het gas (gasschuiven ?!) en wát een rauwe schreeuw onder de buddy . BIG is dus weer tot leven gewekt, het startprobleem was volledig te wijten aan gom in de carbs. Gelijk de mods -die al lang op de plank lagen- gemonteerd. BIG is niet meer het logge bakbeest van een half jaar geleden . Alleen nog wat stoeien met de juiste sproeiers bij kwart geopende gasklep en de uitlaatring nazien (heb het vermoeden dat dit nieuwe exemplaar lekt).
Mede door het onverwacht goede weer, een zeer geslaagde dag . En wat heb ik dat kreng -achteraf- gemist!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus schreef: Oude luchtfilterbehuizing mbv de Thoran-techniek verwijderd, en de ovale 100mm K&N inductiefilter past!!!
Die Alu bocht ziet er ook goed uit
Nu alleen nog injectie, hoef je ook niet de hele tijd die carbs los te halen en te klooien met naalden en sproeiers
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Lea, nee gasnaaldbuizen staan er niet op.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Het spul van Lars is RVS, dus nu een volledige RVS uitlaatlijn .Thoran schreef:Ouwe Reus schreef: Oude luchtfilterbehuizing mbv de Thoran-techniek verwijderd, en de ovale 100mm K&N inductiefilter past!!!
Die Alu bocht ziet er ook goed uit
Nu alleen nog injectie, hoef je ook niet de hele tijd die carbs los te halen en te klooien met naalden en sproeiers
Injectie zou een volgende uitdaging kúnnen zijn, maar iig niet voor de korte termijn.
De gasnaaldbuizen, daarmee bedoel je vast de "Needle jet", het koperen pijpje waar vanaf de vlotterzijde de "Main jet" in schroeft en waar van boven af de "Jet needle" in beweegt. Deze heb ik nog nooit vervangen, slijt ook niet volgens mij. Waarom zouden deze een hoog brandstofverbruik kunnen veroorzaken?Leo schreef:Staan de gasnaaldbuizen ook op de factuur ?loek de kort schreef:weet van de factuur dat in ieder geval de naalden vervangen zijn.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Het heeft wat geduurd maar het 106 mm blok met Reuver zuiger loopt !! En hoe !! Om me in te houen noppen erop gezet en vanmiddag "rustig" het bos in geweest. Weer nieuwe paden ontdekt en oude paden gecontroleerd. De meeste blokkades na de winterstormen zijn opgeruimd. Blok loopt heerlijk, kleppen tikken iets (vanaf het begin) en heb er nu 105 km op zitten. Morgen nog eens dezelfde hoeveelheid rijden, olie/filter + kleppen stellen, naalden 1 standje omhoog (hikt af en toe en een zachte pingel), nieuwe wol in de uitlaat want de Husq van Leo maakt best wel wat herrie.
Ben wel aan de limiet van compressie, moet de decompressie 3 tot 4 omwentelingen vasthouden en dan loopt ie meteen. Heerlijk koppel en voelbaar vermogen. Probeer hem tussen 4 en 5000 te houden wat niet makkelijk is. De kale kabelboom doet het prima, epoxy luchtfilter kast en Moto Air filter plus de Husq uitlaat hebben weer 2.5 kg opgeleverd. Van de week de Yam stuurplaten erin want dan is de voorkant ook weer 1.5 kg lichter, nu slaat ie wel eens door.
Als er nog iemand de komende 2 weken op pad wil, geef maar een gil.
Groeten uit de Auvergne
R
Ben wel aan de limiet van compressie, moet de decompressie 3 tot 4 omwentelingen vasthouden en dan loopt ie meteen. Heerlijk koppel en voelbaar vermogen. Probeer hem tussen 4 en 5000 te houden wat niet makkelijk is. De kale kabelboom doet het prima, epoxy luchtfilter kast en Moto Air filter plus de Husq uitlaat hebben weer 2.5 kg opgeleverd. Van de week de Yam stuurplaten erin want dan is de voorkant ook weer 1.5 kg lichter, nu slaat ie wel eens door.
Als er nog iemand de komende 2 weken op pad wil, geef maar een gil.
Groeten uit de Auvergne
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo....let op de details.
Mn vader heeft dat in zn laatste jaar gedaan dus ik laat het mooi uit nostalgie zitten, is functioneel al ziet het er niet (meer) uit.
De nieuwe paadjes vandaag: single track a la Leo, langste off road aan 1 stuk was 40 km, zonder noppen kom je er echt niet door. Het weer was errug mooi en ik was vergeten de voeringen uit broek en jas te halen, zweten !!
Maar ook een nieuwe Nederlandse (Limbo) koffie tent ontdekt, met voor de revolutie prijzen!!
Zal morgen aan jullie denken (of niet!) als ik weer herten opjaag!
R
Mn vader heeft dat in zn laatste jaar gedaan dus ik laat het mooi uit nostalgie zitten, is functioneel al ziet het er niet (meer) uit.
De nieuwe paadjes vandaag: single track a la Leo, langste off road aan 1 stuk was 40 km, zonder noppen kom je er echt niet door. Het weer was errug mooi en ik was vergeten de voeringen uit broek en jas te halen, zweten !!
Maar ook een nieuwe Nederlandse (Limbo) koffie tent ontdekt, met voor de revolutie prijzen!!
Zal morgen aan jullie denken (of niet!) als ik weer herten opjaag!
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Zo, die kan ik weer bijschrijven op de flaterlijstdhc6 schreef:Mn vader heeft dat in zn laatste jaar gedaan dus ik laat het mooi uit nostalgie zitten, is functioneel al ziet het er niet (meer) uit.
YAHOOOOOOOOdhc6 schreef:De nieuwe paadjes vandaag: single track a la Leo, langste off road aan 1 stuk was 40 km, zonder noppen kom je er echt niet door.
OK !dhc6 schreef:Maar ook een nieuwe Nederlandse (Limbo) koffie tent ontdekt, met voor de revolutie prijzen!!R
Joe teek piktjures dis taaim ?dhc6 schreef:Zal morgen aan jullie denken (of niet!) als ik weer herten opjaag!
R
Ben 'n gelukkig mens.
Mn nieuwe blok tikte vanaf het begin en hoe ik ook kleppen stelde, dat bleef zo. Vanochtend de decompressie as eruit en de kleppen gesteld, die bleken ineens erg ruim te staan (de grotere zittingen zitten iets dieper). Nou blijkt dat de decomp as te strak op de tuimelaar zat, de eerste modellen hebben geen stelschroefje (hand bediening) dus met schuur tol de benodigde 0.2 mm eraf geslepen. Nu blijft ie niet meer hangen maar door de hoge compressie moest ik hem toch 3 omwentelingen laten draaien alvorens de handel los te laten.
Draait nu prachtig en stil, dankzij de oliedrukzender wist ik al dat de oliedruk goed was maar maakte me toch weer zorgen en dacht al aan een nieuwe episode tuimelaar ellende.
Door de winterstormen is er veel bos plat gewaaid dus moeten er paden worden gedozerd om de bomen eruit te halen, prachtig want met de Big blijf je in het midden rijden en ben blij met mn noppen, al hoor je die slijten als je een stukje asfalt mee moet pakken. Machtig mooi rijden.
Via Reuver komt er een instelbare ontsteking met toerental begrenzer op dit blok, de standaard vervroeging geeft een schelle pingel door de hoge compressie. Open trekken in zn 5 geeft wielspin!! Komende week zijn de Nusbaumer 108 mm zuigers klaar dus kunnen de blokken voor mn kids ook in elkaar.
Hoop jullie gauw hier te zien, er is inmiddels een gevulde BBK, Brabo Bier Kast, in de werkplaats
Proost en een fijne avond.
R
Mn nieuwe blok tikte vanaf het begin en hoe ik ook kleppen stelde, dat bleef zo. Vanochtend de decompressie as eruit en de kleppen gesteld, die bleken ineens erg ruim te staan (de grotere zittingen zitten iets dieper). Nou blijkt dat de decomp as te strak op de tuimelaar zat, de eerste modellen hebben geen stelschroefje (hand bediening) dus met schuur tol de benodigde 0.2 mm eraf geslepen. Nu blijft ie niet meer hangen maar door de hoge compressie moest ik hem toch 3 omwentelingen laten draaien alvorens de handel los te laten.
Draait nu prachtig en stil, dankzij de oliedrukzender wist ik al dat de oliedruk goed was maar maakte me toch weer zorgen en dacht al aan een nieuwe episode tuimelaar ellende.
Door de winterstormen is er veel bos plat gewaaid dus moeten er paden worden gedozerd om de bomen eruit te halen, prachtig want met de Big blijf je in het midden rijden en ben blij met mn noppen, al hoor je die slijten als je een stukje asfalt mee moet pakken. Machtig mooi rijden.
Via Reuver komt er een instelbare ontsteking met toerental begrenzer op dit blok, de standaard vervroeging geeft een schelle pingel door de hoge compressie. Open trekken in zn 5 geeft wielspin!! Komende week zijn de Nusbaumer 108 mm zuigers klaar dus kunnen de blokken voor mn kids ook in elkaar.
Hoop jullie gauw hier te zien, er is inmiddels een gevulde BBK, Brabo Bier Kast, in de werkplaats
Proost en een fijne avond.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Vandaag met de weg BIG een stuk meegereden met de Enclaverit van Ad, ging toch nog redelijk met de Michelin Anakee's. Geen BIG gezien wel erg veel van dat oranje spul...
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
De Yam aluminium stuurkolom gemonteerd, enige probleem was de aanslag, klein plaatje vijlen, boren, lassen. De poten staan 9 mm verder vanuit de stuurpen en nu ligt ie wat "vaster" in de bochten. 520 km op de 741 cc, nog 300 km en dan gaan..
R
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)