Iets oververhit, maar wat?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

De mensen die mijn injectietopic volgen/hebben gevolgd weten misschien dat ik een nogal apart probleempje heb. Voor de mensen die het niet volgen, of zo snel niet kunnen herinneren:
De BIG valt op semi-willekeurige momenten uit. Ik kan uren snelweg rijden zonder problemen, ik kan de hele dag lekkere kronkelweggetjes pakken, maar zodra ik een file in rijd, of een kwartiertje rustig aan rijd valt de motor uit, en duurt het ongeveer een kwartier voordat hij weer aan wil slaan.
Toen ik vanmiddag bezig was met de motor wat rijker te zetten gebeurde hetzelfde me weer, maar nu had ik gelukkig de laptop in de buurt, en kon ik eindelijk eens in real-time bekijken wat er aan de injectiekant gebeurde wanneer de motor niet wilde starten, maar gebeurde eigenlijk niets anders dan normaal. Dus moet ik het toch ergens anders zoeken, en als het de brandstof niet is, dan kan het enkel nog de ontsteking zijn...
De jongens van de testbank riepen dat het in de pick-up spoel zou moeten zitten, maar ook met het vorige blok had hij dit probleem. Op zich heb ik nog een dynamodeksel liggen, dus vervangen is niet een heel groot probleem, maar ik denk dat ik dan hetzelfde probleem blijf houden.

Dus de vraag is eigenlijk: Wat denken jullie dat het allemaal kan zijn? (En hoe test ik dat/los ik dat op)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Als je zo leest heeft het te maken met de koeling van de rijwind. Pak een grote ventilator (zo'n staande ventilator voor in huis), zet die voor de motor. Test of die nu afslaat. Zoniet, dan heeft de koeling er zeker mee te maken en moet je idd op zoek naar iets wat te warm wordt zonder koeling van de rijwind.
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ok, als zelf de grootste kluns mag antwoorden dan ............gaat die googelen en kwam i hier op uit:

http://www.jeepforum.nl/topic/27615-motor-valt-uit/

en vond een postingvraag die wel intelligent klonk :wink: :
Wat is de diameter van de aanzuigkant van de pomp en welke diameter benzineleiding gebruik je? Als deze kleiner is dan die van de pomp kan er een vacuum in de aanzuiging ontstaan waardoor je brandstofdruk na een tijdje wegvalt en jouw klachten kan verklaren.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:Ok, als zelf de grootste kluns mag antwoorden dan ............gaat die googelen en kwam i hier op uit:
Graag, anders mocht ik zelf ook al lang niet meer antwoorden :P
http://www.jeepforum.nl/topic/27615-motor-valt-uit/

en vond een postingvraag die wel intelligent klonk :wink: :
Wat is de diameter van de aanzuigkant van de pomp en welke diameter benzineleiding gebruik je? Als deze kleiner is dan die van de pomp kan er een vacuum in de aanzuiging ontstaan waardoor je brandstofdruk na een tijdje wegvalt en jouw klachten kan verklaren.
Even snel doorheen geskimd, maar zijn probleem is niet hetzelfde als het mijne. Daarnaast krijg ik nog wel benzine (je ruikt de benzine in de uitlaat), maar lijkt het alsof ie gewoon niet ontsteekt.

@Edwin, het lijkt mij inderdaad ook te maken te hebben met de rijwind koeling, met warm weer slaat ie ook sneller af dan met koel weer. (Een echte winterbrommer dus ;) )

Zal straks onder het genot van een biertje het probleem ook nog eens voorleggen aan de andere sleutelende studenten, misschien hebben zij nog suggesties.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Heb je wel een vonk? Bobines willen ook wel eens uitvallen bij te veel warmte. Big heeft er 2, niet waarschijnlijk dat ze alle 2 gelijk kapot gaan.
Zou ook de CDI of pickup\laad spoel kunnen zijn. Spoelen zijn ondingen om met een gewone multimeter door te meten weet ik uit ervaring.
Laats met een honda cr 450 gehad, soms enige tijd een vonk dan weer niet. Een andere spoel gaf exact dezelfde meetwaarden maar daar loopt hij goed op.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Benzine aan de kook?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

we googlen verder:

probleem:
Vandaag echter een rit gemaakt van goed 120 km en op de terugweg, na ca 30 km snelweg provinciaal gaan rijden...na ca 6 stoplichten (zonder problemen) kom ik in een korte file en laat de motor het afweten.

probleem bleek te zijn:
Peets : maak je sensor ff schoon op je bak zou ik zeggen , als ie niet stuk is .
Peets je had gelijk de sensor was defect.

------------------
en deze : het heeft maanden geduurd voordat iemand op het idee kwam om de bougie kabels na te kijken

-----------------
Meet de weerstand van de koudstartsensor eens na met de motor koud en warm om te zien of die zijn werk doet. Er moet veel verschil in ohm waarde zijn tussen koud en warm. Kijk eerst even of de stekker en bedrading in orde zijn, misschien beschadigd tijdens bougies vervangen? Ik heb het vermoeden dat die constant motor koud doorgeeft waardoor het mengsel te rijk is om stationair te blijven lopen als de motor warm is. De sensor zit boven de meest rechtse #1 bougie.

--------------------------
kort geleden had ik precies zo'n probleem dat werd veroorzaakt door de dynamo. zie een van de eerdere topics.
oorzaak: versleten koolborstels. bij koude motor zijn de borstels nog net lang genoeg en maken ze contact. is de motor warm, dan niet meer. dan valt de laadspanning weg (meestal zonder dat het acculampje gaat branden), en dan valt ..... de ontsteking uit.
-------------------------

Check de pakking van het injectorhuis op spruitstuk of de inlaatpakking.
Makkelijker is gewoon vervangen, pakkingen zijn niet duur, arbeid wel, als je het zelf niet doet.

Het lijkt op een probleem van warme spruitstukken en kromtrekken.

---------------------

De map sensor bepaalt hoeveel benzine er in gespoten wordt adh van het vacuum in het inlaatspruitstuk. Gasklep dicht is laag vacuum en weinig brandstof inspuiten, gasklep open weinig vacuum en dan meer brandstof inspuiten. Als de stekker los is zal er tijdens stationair teveel brandstof ingespoten worden en krijg je melding emissiestoring. Dat omdat de ecu dan een gemiddelde waarde van de map aanneemt omdat hij geen signaal van de map krijgt. De lambda kan dat dan niet bijregelen en is idd slecht voor de kat. Kijk eerst even goed naar het slangetje van de map naar het inlaatspruitstuk. Kan zijn dat die lek is, meestal gebeurt dit in de bocht vanaf de map waar die door het gat in de paravan gaat. Haal daarom even de map los om het goed te kunnen zien. En kort na de aansluiting van het slangetje op het inlaatspr.stuk zit een restrictie in het slangetje, kijk of dat misschien verstopt zit.

----------------------

Nogmaals, Kheb geen idee waar het over gaat maar google op jouw probleem
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Weet je Leo, geef tien apen een tiepmachien en onbeperkte tijd en alles komt eruit rollen...
Desalniettemin, goeie aktie.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

frankn schreef:Weet je Leo, geef tien apen een tiepmachien en onbeperkte tijd en alles komt eruit rollen...
Eigenlijk zeg je dat ik me maar bij mijn Broodjûh è mè ù project moet blijven :wink:

Kvind het stoer wat Thoran doet en probeer mijn deeltje bij te dragen.
De oplossing zou er toch eens tussenstaan 8)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Voor mijn Franse 8-klepper had ik ooit heel veel ellende met een onregelmatige motorloop, toen heb ik zo'n logger gekocht die alle data vastlegt qua inspuiting, temperatuur, motorbelasting, snelheid, luchtdruk etc (zeg maar alle data die het brandstof-systeem en ontsteking nodig heeft). Allemaal mooie grafiekjes op de computer, en problemen deden zich voor bij koude motor op het moment dat iets als de "Fuel trim" naar beneden werd bijgesteld, waardoor de motor in de noodloop terecht kwam.

Garage kon natuurlijk niets vinden bij die Fransoos, van de chef werkplaats begreep ik dat het er een beetje bijhoort. Ook nog een halve tray injectorcleaner tegenaan gegooid, hele auto spanningsloos gemaakt etc. Achteraf was het loshalen van MAP-sensor en labda-sonde voldoende, dus had alle schijn dat het een slecht elektrisch contact was van de stekkerverbindingen.

Moraal van het verhaal: check alle stekkerverbindingen.

BTW: heb jij ook zo'n OBD-poort in jouw high-tech BIG? Zo'n logger heb je -afhankelijk van je geduld- al voor 25EUR.

Aangezien jij de enige BIG hebt met een semi-aangebouwde laptop, heb je dan data van de "dode punten" beschikbaar en geanalyseerd?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

loek de kort schreef:Heb je wel een vonk? Bobines willen ook wel eens uitvallen bij te veel warmte. Big heeft er 2, niet waarschijnlijk dat ze alle 2 gelijk kapot gaan.
Zou ook de CDI of pickup\laad spoel kunnen zijn. Spoelen zijn ondingen om met een gewone multimeter door te meten weet ik uit ervaring.
Laats met een honda cr 450 gehad, soms enige tijd een vonk dan weer niet. Een andere spoel gaf exact dezelfde meetwaarden maar daar loopt hij goed op.
Ik heb er vanavond eens het wphb bij gepakt, en ga binnenkort eerst maar eens de bobines, bougiekabel en pick-up spoel doormeten, en kijken of de spark-gap van de bougies nog wel klopt.
Zou het kunnen zijn dat één bobine kapot is, waardoor ie niet meer genoeg vonk krijgt om te ontsteken?
zappa.suzuki schreef:Benzine aan de kook?
Nee, dan zou hij uberhaupt niet inspuiten, en je ruikt wel duidelijk benzine in de uitlaat.
Leo schreef:we googlen verder:

probleem:
Vandaag echter een rit gemaakt van goed 120 km en op de terugweg, na ca 30 km snelweg provinciaal gaan rijden...na ca 6 stoplichten (zonder problemen) kom ik in een korte file en laat de motor het afweten.

probleem bleek te zijn:
Peets : maak je sensor ff schoon op je bak zou ik zeggen , als ie niet stuk is .
Peets je had gelijk de sensor was defect.

------------------
en deze : het heeft maanden geduurd voordat iemand op het idee kwam om de bougie kabels na te kijken

--------------------------
kort geleden had ik precies zo'n probleem dat werd veroorzaakt door de dynamo. zie een van de eerdere topics.
oorzaak: versleten koolborstels. bij koude motor zijn de borstels nog net lang genoeg en maken ze contact. is de motor warm, dan niet meer. dan valt de laadspanning weg (meestal zonder dat het acculampje gaat branden), en dan valt ..... de ontsteking uit.
-------------------------

Nogmaals, Kheb geen idee waar het over gaat maar google op jouw probleem
Waarom zou ik Google gebruiken als ik Leo heb? :P
Ik heb even de oorzaken die het mij misschien lijken te zijn laten staan.
Ouwe Reus schreef:Voor mijn Franse 8-klepper had ik ooit heel veel ellende met een onregelmatige motorloop, toen heb ik zo'n logger gekocht die alle data vastlegt qua inspuiting, temperatuur, motorbelasting, snelheid, luchtdruk etc (zeg maar alle data die het brandstof-systeem en ontsteking nodig heeft). Allemaal mooie grafiekjes op de computer, en problemen deden zich voor bij koude motor op het moment dat iets als de "Fuel trim" naar beneden werd bijgesteld, waardoor de motor in de noodloop terecht kwam.
Dit heet bij mij de Warm-up en Afterstart enrichment, en beide stoppen er na hoogstens een kwartier mee (zijn afhankelijk van de olietemperatuur). Dit zou dus geen verklaring geven voor na een uur snelweg opeens afslaan.
Garage kon natuurlijk niets vinden bij die Fransoos, van de chef werkplaats begreep ik dat het er een beetje bijhoort. Ook nog een halve tray injectorcleaner tegenaan gegooid, hele auto spanningsloos gemaakt etc. Achteraf was het loshalen van MAP-sensor en labda-sonde voldoende, dus had alle schijn dat het een slecht elektrisch contact was van de stekkerverbindingen.

Moraal van het verhaal: check alle stekkerverbindingen.
Dit zou kunnen, ware het niet dat ik dat spul bijna elke maand wel een keertje los heb liggen :P
BTW: heb jij ook zo'n OBD-poort in jouw high-tech BIG? Zo'n logger heb je -afhankelijk van je geduld- al voor 25EUR.

Aangezien jij de enige BIG hebt met een semi-aangebouwde laptop, heb je dan data van de "dode punten" beschikbaar en geanalyseerd?
Ik heb zelfs gewoon een USB poort waar ik (als ik dit probleem heb opgelost) permanent een Raspberry pi (of iets wat er op lijkt) aan wil gaan hangen. Op dit moment kan ik er gewoon mijn laptop met Tunerstudio of Megalogviewer op aansluiten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Leuk, die elektronische problemen. Met mijn Moto Guzzi ben ik daardoor een keer een maand in Boedapest gestrand :mrgreen: :toost: Dat probleem had overigens geen verwantschap met wat jij beschrijft.

Bij jouw probleem zou ik als eerste aan de bobine's denken. De Guzzi had dat ook door een moderne elektronische ontsteking die ik had ingebouwd. Op de een of andere manier lieten oude bobine's (ik had toen weinig geld voor nieuw spul) het altijd snel afweten. Pas na aanschaf van een setje nieuwe was het probleem definitief verholpen.

Het probleem uitte zich, net als bij jouw, eerst bij stationairloop. Op de snelweg was er nooit een probleem. Omdat ik er eerst niet achter kwam waar het zat, heb ik een simpele temperatuurmeter op de bobine's geplakt. Gewoon rijdend werden die dingen door de rijwind niet veel warmer dan de buitentemperatuur. Zodra ik stationair voor b.v. een stoplicht stond, schoot de temperatuur heel snel op tot over het bereik van de temperatuurmeter. Op dat moment begon een bobine die al slecht was, ineens over te slaan en uit te vallen. Als ik een kwartiertje wachtte, dan kon ik ook weer gewoon rijden omdat de bobine weer koud was. Leuk als je moet wachten op de ANWB. Tegen de tijd dat ze arriveren, doet dat ding het gewoon weer normaal :schieten:
Hoe langer ik door reed met zo'n slechte bobine, hoe erger het probleem werd. Op een gegeven moment ook gewoon op de snelweg, dus je merkt het vanzelf of je in die richting moet zoeken :wink:

Lang verhaal kort: wissel ze uit voor een paar welke zeker weten goed zijn. B.v. van een forumgenoot. Meten met een multimeter heeft bij mij nooit gewerkt, ze voldeden altijd aan de gestelde waarden. Warm meten (met b.v. een föhn) heb ik eigenlijk nooit geprobeerd.
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Thoran, het kleine broertje/ zusje van de BIG heeft iemand ook al eens voorzien van een EFI.
Kweet niet of je het DR650SE Fuel Injection Project al eens hebt doorgelezen?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Nou net even gemeten, en zowel de pick-up als de bobines geven de juiste waardes (na een multimeter gepakt te hebben die niet kapot was ;). Maar dit was wel met koude motor.

Als iemand nog een setje bobines heeft liggen dan houd ik me aanbevolen. Lijkt me toch het meest waarschijnlijk.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Thoran schreef:Nou net even gemeten, en zowel de pick-up als de bobines geven de juiste waardes (na een multimeter gepakt te hebben die niet kapot was ;). Maar dit was wel met koude motor.

Als iemand nog een setje bobines heeft liggen dan houd ik me aanbevolen. Lijkt me toch het meest waarschijnlijk.

Eens. Bobines "verslijten" wijst de praktijk uit. Ik weet niet hoe dat in z'n werk gaat maar ik weet wel dat oude bobines jouw soort klachten kunnen geven. Sommigen speculeren over haarscheurtjes in het isolatiemateriaal.
Ik ga er van uit dat je alle aard-verbindingen hebt gecontroleerd. In mijn ervaring wordt 80% van de electra klachten veroorzaakt door slechte aard-verbindingen
huls
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ik zit niet zo in de draadjes, maar ik dacht dat bij bobine's de 'laklaag' kan verslijten. De wikkelingen zijn van elkaar gescheiden doordat het koperdraad een laklaag heeft. Als de koperen draden van de wikkelingen gewoon 'bloot' tegen elkaar liggen, dan heb je eigenlijk gewoon een klomp koper. Dat doet niet veel voor het opwekken van hoogspanning.
Nou dacht ik begrepen te hebben dat die laklaag in de loop van de tijd kan slijten/verbrossen/gewoon oud wordt. Ik kan me zo voorstellen dat met het vele malen koud en warm worden van een bobine, die laklaag ook aardig wat te voortduren krijgt.
Zoals gezegd, ik zit niet echt in de draadjes dus ik kan er ook helemaal naast zitten :mrgreen:
:zwaaien:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik zit ook niet echt in de electra, maar volgens mij bestaat een bobine idd uit een spoel die van elkaar afgeschermd is door een isolatielaagje. Ik ga er idd vanuit dat dat isolatielaagje kan slijten. Als een bobine dan warm wordt dan zetten de draden uit, en raken elkaar op plaatsen waar het niet hoort.

@huls, ik heb de weerstanden gemeten, en de aarde is gewoon goed (genoeg).

Maareh:

Nog iemand een setje bobines in de aanbieding?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Nog iemand een setje bobines in de aanbieding?
Mocht niemand iets hebben doet offroad vaassen eens een mailtje
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

PB verstuurt aan Rammelbak
Edit: niet zo slim omdat Thoran het probleem heeft.
Thoran kan de mijne (DR750, 1988) lenen, maar kort. Ik ben nu onderhoud aan het doen, ik moet half april weer rijden, een week later ben ik alweer op tournee.
Ik zit bij Den Haag en jij in het oosten volgens mij...
Is wel een leuk ritje om hem warm te rijden. Dan koude bobines monteren en ....
Ik hoor het wel.
huls
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ik zag je PB net voorbij komen Huls, en ik vroeg me al af waarom ik dat kreeg. Toch bedankt voor het spontane en genereuze aanbod :mrgreen: :toost:
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb evt ook nog wel leenbobines..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

En anders heeft Crispy misschien nog bobines liggen ?
Plaats reactie