Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Gisteren geprobeerd "even snel" de carbs van mijn brommer af te schroeven, maar dat gaat echt niet zonder de tupperware te verwijderen. Donderdag heb ik meer tijd en ga ik nog een poging wagen. Wil écht de carburateurs helemaal schoon hebben, en dat kost nou eenmaal meer tijd dan een (sleutel-)dagje.
Wel uit voorzorg de reservecarbs van de plank gehaald die ik bij het reservemotorblok heb gekocht. Destijds globaal schoongemaakt, de standaard vastrottende bouten vervangen etc. Wil deze 8er de hand hebben bij het uit de winterslaap schoppen van mijn brommer. Na twee badjes in de jullie bekende Dasty kwam er nog onverw8 veel vuiligheid vanaf, en glimmen nu weer als een tiet. Volgende week dump ik de carbs nog even voor een ultrasoon badje. Helaas kwamen die (4) kleine sproeiertjes in de aanzuignek er alleen uit met grof -maar gepast- geweld (uitboren en na-tappen). Die ieniemienie dingen kosten 9,00-9,50 euro per stuk, maar zonder werkt het niet hè.
To be continued....
Wel uit voorzorg de reservecarbs van de plank gehaald die ik bij het reservemotorblok heb gekocht. Destijds globaal schoongemaakt, de standaard vastrottende bouten vervangen etc. Wil deze 8er de hand hebben bij het uit de winterslaap schoppen van mijn brommer. Na twee badjes in de jullie bekende Dasty kwam er nog onverw8 veel vuiligheid vanaf, en glimmen nu weer als een tiet. Volgende week dump ik de carbs nog even voor een ultrasoon badje. Helaas kwamen die (4) kleine sproeiertjes in de aanzuignek er alleen uit met grof -maar gepast- geweld (uitboren en na-tappen). Die ieniemienie dingen kosten 9,00-9,50 euro per stuk, maar zonder werkt het niet hè.
To be continued....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Carburateurs zaten wel vol met brandstof, dus ik verwachte aanvankelijk dat toch de sproeiers dicht zouden zitten met gom.
Thuisgekomen de boel opengeschroefd. Gelijk de boel in de Dasty gedaan. Wat mij het meeste opviel, waren de witte spikkels/ korrels op pakkingen, en gom in de randen van de vlotterbak. En dan de brandstofpomp sporen van iets wat lijkt op een wolkje kalk?!
Een van de membraan was vies de ander was schoon. En nu komt een vraag: De vaccumslang naar de brandstofpomp wordt aangesloten op de aansluiting die is omcirkeld in het plaatje. Maar beide carburateurs hebben zo'n aansluiting, en stof heeft zonder slang eigenlijk "vrij baan" naar binnen..... Hoort de tweede aansluiting afgedopt te zijn, of moeten er TWEE vacuümslangen naar de brandstofpomp (met ergens in het midden een T-stuk)?? Ben ff de weg kwijt geloof ik . Of heb ik een beginnende zonnesteek, want het was wel errug lekker weer vandaag hé
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Yip maar das bij de jonkies, bij de oudjes weer links, en normaal geen dopje maar niet opengeboord, ff blazen op t tuitje en je weet t
En die nieuwe brandstof is niet zo goed niet als de oude echte shit van vroegaah
En die nieuwe brandstof is niet zo goed niet als de oude echte shit van vroegaah
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Pollens !
mijn tuimelaar is verlaat tot volgende week, nog langer wachten voordat ik de boel dicht kan schroeven , whoehaa.
Eergisteren grafiet vet opgehaald bij de "werkplaats" op de kazerne, kreeg ik in een koffiebekertje mee
Gister het nieuwe noppen rubber op de crossvelgen gezet met een expert natuurlijk , die erbij stond en vertelde hoe het moest.
mijn tuimelaar is verlaat tot volgende week, nog langer wachten voordat ik de boel dicht kan schroeven , whoehaa.
Eergisteren grafiet vet opgehaald bij de "werkplaats" op de kazerne, kreeg ik in een koffiebekertje mee
Gister het nieuwe noppen rubber op de crossvelgen gezet met een expert natuurlijk , die erbij stond en vertelde hoe het moest.
Zandprutser 1e klas.
Misschien een rare vraag: gebruik je de goede olie..misschien zou in principe al wat schelen als er een wat dikkere olie in wordt gebruikt?kantelaar schreef:Gereden heb ik , en veul.
Nu weer de tank eraf , afkoelen en kleppen proberen secuur af te stellen.
Dat is nog het enige wat ik hoor ,,ja ik hoor ze te luid.
Snap wel dat je je stoort aan onbedoelde geluiden uit het blok. Ben ook een beetje gefocussed op bijgeluidjes in de auto, maar zou niet weten wat er precies met jouw blokje aan de hand is. Nog niet zo lang geleden door de Duitse sleutelmannen grondig onder handen genomen, en nog steeds gedonder. Een open uitlaat wellicht, dan hoor het getik niet meer (oww, die heb je al ).
Maar als jouw nokkenas en tuimelaars oké zijn, houdt je niet veel over als het geluid echt uit de kop komt. Dan zijn het je kleppen zelf! Check cf. WPHB 3-27 de lengte van de klepveren. Zitten de klepseals nog goed? Is de geometrie van de kleppen zelf nog binnen de servicelimieten? Zijn de zittingen tbv de klepveren goed en compleet gemonteerd? Als je echt van het getik af wilt zijn, zal alles moeten worden nagelopen/ uitgesloten.
Als niets helpt, heb ik nog wel een nieuwe 750ml spuitbus PUR-schuim.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik gebruik 10W40 half synthetisch .
Denk dat het wel ok is nu, net kleppen met veel geduld afgesteld.
Als de klepzittingen rot waren zouden ze dat wel vervangen hebben met de revisie want het hele blok lag uit elkaar.
EN OORDOPPEN GEBRUIK IK OOK FUTURIST !!!!!!!
Denk dat het wel ok is nu, net kleppen met veel geduld afgesteld.
Als de klepzittingen rot waren zouden ze dat wel vervangen hebben met de revisie want het hele blok lag uit elkaar.
EN OORDOPPEN GEBRUIK IK OOK FUTURIST !!!!!!!
Zandprutser 1e klas.
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
ik heb 20 k lang 2e hands olie in mijn bigje gestookt, kwam uit noodagregaten die per jaar 5 uren draaiden
en dan werd de olie ververst.
De Big zeurt niet
Maar heb je de brommer al eens naast een andere Big gezet want er komt een moment dat je gek wordt
en dan werd de olie ververst.
De Big zeurt niet
Maar heb je de brommer al eens naast een andere Big gezet want er komt een moment dat je gek wordt
Big Bigger Tiger en weer Big
de antrapper schreef:ik heb 20 k lang 2e hands olie in mijn bigje gestookt, kwam uit noodagregaten die per jaar 5 uren draaiden
en dan werd de olie ververst.
De Big zeurt niet
Maar heb je de brommer al eens naast een andere Big gezet want er komt een moment dat je gek wordt
Vanochtend naar mijn werk gebrommert , gister nog kleppen na gesteld.
En ik hoor niks meer wat ooit de tik was.
Tot zover, nu maar eens flink rijden en ik merk wel of het weer erger word maar ik heb hoop dat het wel prima is zo want alle geluiden die ik nu hoor zijn te verklaren
Zandprutser 1e klas.
Het hele weekend ben ik met draadjes bezig geweest Via een forumlid heb ik een nieuwe knoppenkast voor de rechter kant ontvangen. Zo zou ik eindelijk van het starten met drie handen af zijn. Nou dacht ik dat dat gewoon plug&play zou zijn, maar dat viel nogal tegen
De vorige eigenaar heeft gerommeld met de draadboom. Alle beveiligingen zijn omzeilt. Normaal stuurt de startschakelaar een stuurstroom naar de decompressiestuurunit. Pas wanneer de koppelingshandel en decompressiehandel ingetrokken zijn en de startknop wordt bediend, schakelt de decompressieunit het startrelais naar massa zodat deze de startmotor van stroom voorziet. Nou blijkt dat de voedingsdraad naar de startknop geen spanning heeft. De stuurdraad van de startknop terug naar de decompressieunit heeft ook geen verbinding. De hoofddraadboom is grotendeels omwikkeld met niet-origineel tape omwille van de handvatverwarming. Ergens is er denk ik iets verkeerd geknipt en doorgeschakeld. Zo, volgen jullie het nog Bij mij duurde het ook een dag voordat het kwartje viel.
Lang verhaal kort: mijn draadboom is niet meer origineel. Misschien is het op te lossen, maar dat kost meer tijd dan ik heb. Met twee slimme doorverbindingen in het stukje draadboom aan de nieuwe knoppenkast, is het ook opgelost. De knoppenkast is nu zo aangepast dat deze met de startknop het startrelais direct aan massa legt. Maar ik kan nu wel vanaf het stuur starten. Het is werkelijk een genot om aan dat knopje te kunnen zitten
Samen met de grotere sproeiers is starten nu gewoon een zekerheid in plaats van een uitdaging. Dus meteen weer op de Big naar mijn werk!
De vorige eigenaar heeft gerommeld met de draadboom. Alle beveiligingen zijn omzeilt. Normaal stuurt de startschakelaar een stuurstroom naar de decompressiestuurunit. Pas wanneer de koppelingshandel en decompressiehandel ingetrokken zijn en de startknop wordt bediend, schakelt de decompressieunit het startrelais naar massa zodat deze de startmotor van stroom voorziet. Nou blijkt dat de voedingsdraad naar de startknop geen spanning heeft. De stuurdraad van de startknop terug naar de decompressieunit heeft ook geen verbinding. De hoofddraadboom is grotendeels omwikkeld met niet-origineel tape omwille van de handvatverwarming. Ergens is er denk ik iets verkeerd geknipt en doorgeschakeld. Zo, volgen jullie het nog Bij mij duurde het ook een dag voordat het kwartje viel.
Lang verhaal kort: mijn draadboom is niet meer origineel. Misschien is het op te lossen, maar dat kost meer tijd dan ik heb. Met twee slimme doorverbindingen in het stukje draadboom aan de nieuwe knoppenkast, is het ook opgelost. De knoppenkast is nu zo aangepast dat deze met de startknop het startrelais direct aan massa legt. Maar ik kan nu wel vanaf het stuur starten. Het is werkelijk een genot om aan dat knopje te kunnen zitten
Samen met de grotere sproeiers is starten nu gewoon een zekerheid in plaats van een uitdaging. Dus meteen weer op de Big naar mijn werk!
Vrijdag 6 (!) sproeiers moeten uitboren, vanwege het feit dat deze muurvast zaten en/of kapotgedraaide sleuf in de kop van de sproeier, ondanks de overdadige kruipolie. Vier van de totaal acht sproeiers van de carburateur bleken dichtgeslibd, en gezien de vervuiling binnen in de carburateur moest gewoon alles zoveel mogelijk gedemonteerd worden voor een grondige reiniging. Vanmiddag de carburateurs (incl reserveset) in een ultrasoon badje de laatste schoonmaakbeurt gegeven, zie hier het resultaat:
Helaas bij demonteren ook een vlotter gesloopt, en ook vanmiddag een handvol onderdelen van een Suzuki GS500e op de kop getikt, waaronder twee vlotters. Kunnen wij de boel toch weer geheel compleet op de plank leggen. Op papier heeft de GS ook een mikuni BST33, maar kan je zeggen dat er best een paar dingen verschillen! Deksels van de carbs is inwendig anders, de veren voor de gasschuif zijn anders en de vlotterbakjes links/ rechts zijn symmetrisch. Maar membranen, gasschuif, gasschuif "huis" lijken op het eerste gezicht identiek. Dus als iemand verlegen zit......
Niet alle onderdeeltjes staan op de foto hoor . Nieuwe sproeier zijn ook al besteld, dus nu wordt mijn geduld op de proef gesteld.....Helaas bij demonteren ook een vlotter gesloopt, en ook vanmiddag een handvol onderdelen van een Suzuki GS500e op de kop getikt, waaronder twee vlotters. Kunnen wij de boel toch weer geheel compleet op de plank leggen. Op papier heeft de GS ook een mikuni BST33, maar kan je zeggen dat er best een paar dingen verschillen! Deksels van de carbs is inwendig anders, de veren voor de gasschuif zijn anders en de vlotterbakjes links/ rechts zijn symmetrisch. Maar membranen, gasschuif, gasschuif "huis" lijken op het eerste gezicht identiek. Dus als iemand verlegen zit......
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
nieuwe o ringetjes voor de vlotternaald behuizing al aangeschaft????
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Pakkingen van de reserve carbs weggegooid, maar van de carbs die pas van de BIG zijn gehaald waren nog in hele goed staat. Denk dat ik deze een beetje in de olie zet en gewoon terugplaats. Maar heb wel twee volledige revisiesetjes liggen. Brandstofpomp heb ik ook schoongemaakt en de pakkingen/ membranen weer teruggemonteerd, zagen er verder prima uit. Van de brandstofpomp heb ik zelfs drie revisiesetjes liggen...zoekt iemand er misschien een, want geloof niet dat ik deze binnenkort nodig zal hebben
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
nee, dat denk ik niet dat ik die nodig heb, heb 2 brandstofpompen in reserve. Heb je al sproeiers en naks veertjes besteld?
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Sproeiers zijn onderweg, maar ik heb feitelijk alles in huis om er een weer compleet op te bouwen. De NAKS-veertjes heb ik nog niet besteld omdat de site van Hessler vanwege script-problemen brak is, en bij mij steeds vastloopt (onder W7 64-bits). Zal straks nog eens kijken of de boel weer stabiel is.futurist schreef:nee, dat denk ik niet dat ik die nodig heb, heb 2 brandstofpompen in reserve. Heb je al sproeiers en naks veertjes besteld?
futurist
Cor:wat betreft de sproeierset moet Herr Hessler weten
"Wir stellen den Düsensatz abhängig vom Baujahr, Auspufftyp, Luftfilter und Krümmer zusammen! ", bij jou dus gewoon SR43/produro/K&N/Holeshot ?!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Hessler's sproeiervoorstel voor 825 cc, open luchtfilter, dikke voorpijp en Produro
47.5 and 130 should work with open airbox and open single exhaust
R
47.5 and 130 should work with open airbox and open single exhaust
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ja zeker maar er komt een dubbel nieuw type pro duro op (zoals origineel) met een 2 kamer reflectie demper met een doorlaat van 54mm dus zeker zo open als een illegale oud model pro duro. Ook gaat de vernouwing van de Lars voor buis afOuwe Reus schreef:Sproeiers zijn onderweg, maar ik heb feitelijk alles in huis om er een weer compleet op te bouwen. De NAKS-veertjes heb ik nog niet besteld omdat de site van Hessler vanwege script-problemen brak is, en bij mij steeds vastloopt (onder W7 64-bits). Zal straks nog eens kijken of de boel weer stabiel is.futurist schreef:nee, dat denk ik niet dat ik die nodig heb, heb 2 brandstofpompen in reserve. Heb je al sproeiers en naks veertjes besteld?
futurist
Cor:wat betreft de sproeierset moet Herr Hessler weten
"Wir stellen den Düsensatz abhängig vom Baujahr, Auspufftyp, Luftfilter und Krümmer zusammen! ", bij jou dus gewoon SR43/produro/K&N/Holeshot ?!
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Net in mijn pauze toch maar even naar de Big gekeken. Het zweten van olie was overgegaan in stevig druppelen Na een paar dagen rijden zonder carterbeschermplaat, was het nog niet duidelijk waar het vandaan kwam. Het verwaaide over de voorkant van mijn blok, tot op mijn achterband
Bij aankomst op mijn werk viel me op dat er 'iets' niet normaal oogde bij de olieslang bij het oliefilter. Net gewapend met een setje inbussleutels wat beter gekeken en ik denk dat ik geluk heb gehad. De slang sloot niet meer aan op het carter... De O-ring heeft hem nog net dicht gehouden. Boutjes vast, en vanmiddag weer gerust naar huis
Bij aankomst op mijn werk viel me op dat er 'iets' niet normaal oogde bij de olieslang bij het oliefilter. Net gewapend met een setje inbussleutels wat beter gekeken en ik denk dat ik geluk heb gehad. De slang sloot niet meer aan op het carter... De O-ring heeft hem nog net dicht gehouden. Boutjes vast, en vanmiddag weer gerust naar huis