Air Jets, welke maat
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Goedemorgen mannen,
Moet nieuwe Pilot air jets (1.3) en Main air jets (0.6) bestellen, maar heb het gevoel dat ik niet de standaard maten moet gebruiken.
Sowieso dikke voorbocht + open luchtfilters en in een later stadium de stage 1 nokkenas.
Maatvoering loopt op 0.5 tot 2.0, oplopend met 0.1. Welke maten air jets zouden jullie monteren op een SR43 (maten variëren per bouwjaar)?
PS als main jet had ik aanvankelijk in gedachten 135 ipv 130, maar Bert's SR42 had toch al maat 160 ?!
Moet nieuwe Pilot air jets (1.3) en Main air jets (0.6) bestellen, maar heb het gevoel dat ik niet de standaard maten moet gebruiken.
Sowieso dikke voorbocht + open luchtfilters en in een later stadium de stage 1 nokkenas.
Maatvoering loopt op 0.5 tot 2.0, oplopend met 0.1. Welke maten air jets zouden jullie monteren op een SR43 (maten variëren per bouwjaar)?
PS als main jet had ik aanvankelijk in gedachten 135 ipv 130, maar Bert's SR42 had toch al maat 160 ?!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Hoi Peter,
Dank je iig voor de reactie. Weet wel dat jouw Zeta (een gewone BIG is het niet ) alles behalve standaard is, maar wel heel mooi liep, zelfs bij koude start.
Best wel ingewikkelde materie, al die sproeiertjes. Heeft allemaal met elkaar te maken, maar ook met mate van "tuning", luchtdruk en buitentemperatuur. Eerste gedachte met andere luchtfilters (meer lucht), is compenseren met meer brandstof (dus grotere main air jet). De (marginaal ?) lagere tegendruk aan de uitlaatzijde kan in totaliteit wel weer wat meer volume verwerken, zolang lucht/brandstofmengsel de juiste verhouding blijft houden. Meen dat Bert met alleen de RamAirs, holeshot en GPR de hoofdsproeier, deels ivm afstelling, deels door het warmtebeeld, op de dyno een veel grotere hoofdsproeier opleverde.
Heb jij de boel zelf afgesteld of ben je ook naar een specialist/DYNO-bank geweest?
Marco
Dank je iig voor de reactie. Weet wel dat jouw Zeta (een gewone BIG is het niet ) alles behalve standaard is, maar wel heel mooi liep, zelfs bij koude start.
Best wel ingewikkelde materie, al die sproeiertjes. Heeft allemaal met elkaar te maken, maar ook met mate van "tuning", luchtdruk en buitentemperatuur. Eerste gedachte met andere luchtfilters (meer lucht), is compenseren met meer brandstof (dus grotere main air jet). De (marginaal ?) lagere tegendruk aan de uitlaatzijde kan in totaliteit wel weer wat meer volume verwerken, zolang lucht/brandstofmengsel de juiste verhouding blijft houden. Meen dat Bert met alleen de RamAirs, holeshot en GPR de hoofdsproeier, deels ivm afstelling, deels door het warmtebeeld, op de dyno een veel grotere hoofdsproeier opleverde.
Heb jij de boel zelf afgesteld of ben je ook naar een specialist/DYNO-bank geweest?
Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
K&N luchtfilter en open Laser is bij mij #140 hoofdsproeier en gasnaalden 1 stand groter rest standaard, wel CO2 goed afgesteld, staat wat rijk maar start en loopt mooi ook in kou.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Dikkere voorbocht, K&N filter, Laser legal.
Hoofdsproeiers 125 en 155, stationairsproeier een maatje groter naar 47,5, naalden op standaard.
Als je gaat testen met de hoofdsproeiers, en je laat de carb in de motor hangen, vervang dan alleen de linkerkant. Deze is nog redelijk te doen met een bitje en bithouder/ratel. (tip van Zappa: doe een likje vet op de bithouder als je een nieuwe sproeier monteert, anders dondert die steeds van je bithouder af ....klopt! )
De koppelingskant is eigenlijk niet te doen met een dikke voorbocht en valbeugel erop. Je hebt gewoon niet genoeg ruimte. Scheelt trouwens heel veel tijd om op deze manier te testen.
Vandaar dat ik nog steeds rondrij met 2 verschillende sproeiers, maar merk er geen jota van. Gemiddeld is het dus 140 en vind het best zo, misschien zelfs iets te rijk nog.
Hoofdsproeiers 125 en 155, stationairsproeier een maatje groter naar 47,5, naalden op standaard.
Als je gaat testen met de hoofdsproeiers, en je laat de carb in de motor hangen, vervang dan alleen de linkerkant. Deze is nog redelijk te doen met een bitje en bithouder/ratel. (tip van Zappa: doe een likje vet op de bithouder als je een nieuwe sproeier monteert, anders dondert die steeds van je bithouder af ....klopt! )
De koppelingskant is eigenlijk niet te doen met een dikke voorbocht en valbeugel erop. Je hebt gewoon niet genoeg ruimte. Scheelt trouwens heel veel tijd om op deze manier te testen.
Vandaar dat ik nog steeds rondrij met 2 verschillende sproeiers, maar merk er geen jota van. Gemiddeld is het dus 140 en vind het best zo, misschien zelfs iets te rijk nog.
Assumption is the mother of all fuck ups
@Peter, Zappa & Edwin
Thanks jongens voor jullie info, heb deze goed gelezen. Kan ik zeker wat mee.
Elke motor is uniek, blijft dus zoeken naar de ideale setup. Maar tijd dringt, en ga het volgende proberen:
- Hoofdsproeiers: Mikuni #135 (had ik al een half jaar geleden al gekocht na tip van Peter)
- Spelen met de positie van de gasnaald, zet deze gelijk een streepje hoger
- Stationair sproeier (= pilot (fuel) jet ) is er heel uitgekomen, dus deze gaat gewoon weer terug.
- De pilot air jet is voor de stationairloop (gasklep dicht) en verander ik niet (blijft 1.3).
- De main air jet en de main (fuel) jet moeten toch in "balans" blijven in probeer ik een zowel standaard als één maat groter (dus 0.6 en 0.7; kost op ebay minder dan 4 dollar per stuk).
- Denk dat ik ook alvast hoofdsproeier #140 ga scoren, want beter te rijk dan een te arm mengsel, is anders alleen maar slecht voor de motor. Zeker als "ooit" de snelle nok gaat werken, zal de BIG wel een aardig slokkie lusten.
Kan altijd later nog wat andere sproeiers uitproberen, maar ik moet nú gewoon ff wat sproeiers kopen. Want zonder die sproeiers in de carbs komt er helemaal geen leven in de brouwerij. BTW: de nokkenas van HRT heeft geen speciale instructies voor andere sproeiers, en is eigenlijk geschikt om te worden toegepast zonder verder veel wijzigingen aan te brengen. Maar da's een project wat later een schop krijgt.
@ Bert,
Weet je zeker dat de hoofdsproeier bij jou een maat 160 is, want de gehele sproeierbezetting was standaard voor een SR42 (117.5) vóór de dynorun. Maar het kan zeker geen 126 zijn, die maat bestaat niet. Maar 160 is wel heel erg fors. Als het iets is met een "6" zou het 6 maten groter dan de 117,5 = 117,5 +6*2,5= 132,5 kunnen zijn. Standaard voor een SR43 is het trouwens 130.
Thanks jongens voor jullie info, heb deze goed gelezen. Kan ik zeker wat mee.
Elke motor is uniek, blijft dus zoeken naar de ideale setup. Maar tijd dringt, en ga het volgende proberen:
- Hoofdsproeiers: Mikuni #135 (had ik al een half jaar geleden al gekocht na tip van Peter)
- Spelen met de positie van de gasnaald, zet deze gelijk een streepje hoger
- Stationair sproeier (= pilot (fuel) jet ) is er heel uitgekomen, dus deze gaat gewoon weer terug.
- De pilot air jet is voor de stationairloop (gasklep dicht) en verander ik niet (blijft 1.3).
- De main air jet en de main (fuel) jet moeten toch in "balans" blijven in probeer ik een zowel standaard als één maat groter (dus 0.6 en 0.7; kost op ebay minder dan 4 dollar per stuk).
- Denk dat ik ook alvast hoofdsproeier #140 ga scoren, want beter te rijk dan een te arm mengsel, is anders alleen maar slecht voor de motor. Zeker als "ooit" de snelle nok gaat werken, zal de BIG wel een aardig slokkie lusten.
Kan altijd later nog wat andere sproeiers uitproberen, maar ik moet nú gewoon ff wat sproeiers kopen. Want zonder die sproeiers in de carbs komt er helemaal geen leven in de brouwerij. BTW: de nokkenas van HRT heeft geen speciale instructies voor andere sproeiers, en is eigenlijk geschikt om te worden toegepast zonder verder veel wijzigingen aan te brengen. Maar da's een project wat later een schop krijgt.
@ Bert,
Weet je zeker dat de hoofdsproeier bij jou een maat 160 is, want de gehele sproeierbezetting was standaard voor een SR42 (117.5) vóór de dynorun. Maar het kan zeker geen 126 zijn, die maat bestaat niet. Maar 160 is wel heel erg fors. Als het iets is met een "6" zou het 6 maten groter dan de 117,5 = 117,5 +6*2,5= 132,5 kunnen zijn. Standaard voor een SR43 is het trouwens 130.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hoofdsproeiers kopen hoeft niet, mn beste motorboer van Snelmotoren heeft ze gewoon op gevijld/geboord met een special daar voor setje gereedschap
en dat ie meer gaat zuipen hoeft niet, die van mij liep tot voor kort 1 op 18, dat zakt langzaam maar het olie verbruik stijgt
en dat ie meer gaat zuipen hoeft niet, die van mij liep tot voor kort 1 op 18, dat zakt langzaam maar het olie verbruik stijgt
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Sproeiers groter vijlen deed ik ook bij mijn harley,nadeel is wel dat wat er opstaat niet meer klopt met de werkelijkheid,dus als je weer wat gaat veranderen wordt het gauw een gok spelletje.
Mijn big is op een dyno bank geweest , hij haalde met wat moeite de 140 en zowel de inlaat als de uitlaat waren danig aangepast,onder het rijden merkte je dat hij te weinig benzine kreeg.
Hier in de buurt zit een bedrijf dat moderne fietsen (racers) perfect afsteld ,maar ook met je old timer kan je bij deze liefhebber terecht ,op de bank bleek bij de eerste run dat er veel te kleine sproeiers inzaten en deze werden verwisseld voor 150 ers (op de man zijn ervaring),hierna weer een run met uitdraai en besloten om een stap verder tegaan naar 155.
Deze gaven op het achterwiel 50,5 pk,meer zat er niet in,na wat overleg besloten om er 160 in te doen ivm temperatuur,scheelde 1pk maar daar merk ik niet zoveel van.
Ik rijd nu bijna een jaar met deze setting en ben er tevreden mee , verbruik is 1:16 beetje afhankelijk van de rijstijl.
De uitdraai van de run's staan hier op het forum.
De man die hem afstelde heeft een jaar geleden nog in het blad promotor gestaan met zijn zijspan ik meen dat dat een twee wiel aangedreven zundap was
Mijn big is op een dyno bank geweest , hij haalde met wat moeite de 140 en zowel de inlaat als de uitlaat waren danig aangepast,onder het rijden merkte je dat hij te weinig benzine kreeg.
Hier in de buurt zit een bedrijf dat moderne fietsen (racers) perfect afsteld ,maar ook met je old timer kan je bij deze liefhebber terecht ,op de bank bleek bij de eerste run dat er veel te kleine sproeiers inzaten en deze werden verwisseld voor 150 ers (op de man zijn ervaring),hierna weer een run met uitdraai en besloten om een stap verder tegaan naar 155.
Deze gaven op het achterwiel 50,5 pk,meer zat er niet in,na wat overleg besloten om er 160 in te doen ivm temperatuur,scheelde 1pk maar daar merk ik niet zoveel van.
Ik rijd nu bijna een jaar met deze setting en ben er tevreden mee , verbruik is 1:16 beetje afhankelijk van de rijstijl.
De uitdraai van de run's staan hier op het forum.
De man die hem afstelde heeft een jaar geleden nog in het blad promotor gestaan met zijn zijspan ik meen dat dat een twee wiel aangedreven zundap was
Thanks Bert. Ik twijfelde niet aan je, maar wel aan mijzelf (of ik het wel goed gehoord had).
Wat heb jij dan een onwijs grote maat sproeiers onder die BIG. Niet alleen vergeleken met de standaardmaat, maar ook vergeleken met de andere BIGgetjes hier.
Sommige dynojet-kits worden geleverd met een boortje om de sproeier op te boren, maar de boring is erg nauwkeurig en de "weg terug" is er niet als blijkt dat de nieuwe boring/ sproeiermaat te groot blijkt.
Voorlopig begin ik met die maat 135, en na wissel van standaard bocht en luchtfilter, laat ik de boel ook wel een X goed afstellen
Wat heb jij dan een onwijs grote maat sproeiers onder die BIG. Niet alleen vergeleken met de standaardmaat, maar ook vergeleken met de andere BIGgetjes hier.
Sommige dynojet-kits worden geleverd met een boortje om de sproeier op te boren, maar de boring is erg nauwkeurig en de "weg terug" is er niet als blijkt dat de nieuwe boring/ sproeiermaat te groot blijkt.
Voorlopig begin ik met die maat 135, en na wissel van standaard bocht en luchtfilter, laat ik de boel ook wel een X goed afstellen
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Wat doen jullie met die BIG"S? 65 km per uur berg af of zo?
Mijn weg BIG haalt 1 op 12, rij ik ook nog stukjes rustig. Bougies zijn erg aan de witte kant.
Geen idee van de sproeiers, is ooit op de bank afgesteld in Goes waarbij er wel sproeiers gewisseld zijn.
Mijn weg BIG haalt 1 op 12, rij ik ook nog stukjes rustig. Bougies zijn erg aan de witte kant.
Geen idee van de sproeiers, is ooit op de bank afgesteld in Goes waarbij er wel sproeiers gewisseld zijn.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Heb jij eigenlijk nog een duidelijkere foto van die uitdraai? Ben vooral benieuwd naar wat voor AFR targets de ervaren tuners tunen. Ik weet wel wat theoretisch in welk geval optimaal is, maar ben nog steeds bezig het aan de praktijk te koppelenbert55 schreef:Wat ik het meest leuke vond om te zien op zo een dyno bank is ,wat het verschil was tussen de diverse sproeiers en het resultaat er van in PK en temp.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Veel verschillen carb afstellings lees ik.
Ik heb een K&N , holeshot , produro illegaal, 145 hoofdsproeiers .
Maar loopt tussen de bedrijven door best goed.
Zijn de motorblokken dan nou zo anders of zijn er gewoon een hoop combinaties waar het blok goed op loopt ?
Ik heb een K&N , holeshot , produro illegaal, 145 hoofdsproeiers .
Maar loopt tussen de bedrijven door best goed.
Zijn de motorblokken dan nou zo anders of zijn er gewoon een hoop combinaties waar het blok goed op loopt ?
Zandprutser 1e klas.
A little collumn A, a little collumn Bkantelaar schreef:Veel verschillen carb afstellings lees ik.
Ik heb een K&N , holeshot , produro illegaal, 145 hoofdsproeiers .
Maar loopt tussen de bedrijven door best goed.
Zijn de motorblokken dan nou zo anders of zijn er gewoon een hoop combinaties waar het blok goed op loopt ?
Er bestaat vast een optimale afstelling, waarbij het ding óf super zuinig óf het maximum aan power heeft, maar gezien de leeftijd en gebruikssporen aan alle blokken, en niet te vergeten de vele verschillende brandstoftrajecten (luchtfilter, carb, nokkenas, uitlaatbocht, demper) kan ik me niet voorstellen dat er 1 oplossing is die voor allemaal werkt.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Grappig dat de injectie deskundige tot die conclusie komt, hahahaha
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Eerder Injectieprutser En met de shitload aan problemen die ik elke keer weer tegenkom moet je wel zorgen dat je ingelezen bentfuturist schreef:Grappig dat de injectie deskundige tot die conclusie komt, hahahaha
futurist
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
ja ja het wordt steeds gekker, dat roept dan de zandprutser tegen de injectie prutser, hahahahahakantelaar schreef:Helder !
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Met een standaard voorbocht, standaard luchtfilter en een Sebering uitlaat heeft mijn Big sproeiers 130 nodig. Dat is toch 12,5 maten groter dan de originele 117,5 Vandaar dat ik dit een tijdje terug aanhaalde. Voor mijn heeft de moderne benzine er namelijk ook mee te maken.
Hoeveel de Big gebruikt weet ik nog niet, ik rijd pas sinds kort met de grotere sproeiers. Met de vorige 120-er sproeier haalde de big 1:17-1:19.
Met mijn vorige versleten zuiger/cilinder en versleten carburateurs haalde de Big 1:13...
Hoeveel de Big gebruikt weet ik nog niet, ik rijd pas sinds kort met de grotere sproeiers. Met de vorige 120-er sproeier haalde de big 1:17-1:19.
Met mijn vorige versleten zuiger/cilinder en versleten carburateurs haalde de Big 1:13...
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Ik ook 1 op 13, zuiger niet versleten, nauwelijks olieverbruik en in ieder geval geen rook.
Carb's wel behoorlijk uitgewoond, schoongemaakt ging enkel door alle kanalen en sproeiers met metaal door te steken
Zit niet met het verbruik, ding is voor de FUN en de 6 km woon werk per dag overleef ik ook wel met dat verbruik.
Carb's wel behoorlijk uitgewoond, schoongemaakt ging enkel door alle kanalen en sproeiers met metaal door te steken
Zit niet met het verbruik, ding is voor de FUN en de 6 km woon werk per dag overleef ik ook wel met dat verbruik.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
zie je al bezig met n roetige spijker
Verbruik maakt idd niet zo veel uit, geld kost t toch
Verbruik maakt idd niet zo veel uit, geld kost t toch
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997