Hoi,
Ik ben hier nieuw op het forum omdat ik sinds kort iets heb met noppen
Ik had een Yamaha XT600E maar, buiten dat het een prachtige zo goed als nieuwe motor was, vind die niet echt geschikt om lekker mee te raggen.
Daarvoor heb ik dus een KTM LC4 GS600 uit 1993 in een opwelling aangeschaft.
Begin nu wel een beetje te twijfelen of het de juiste keuze is.
Na aanschaf met de motor naar huis gereden met een dikke grijns op het gezicht.
Thuis de motor eens wat beter bekeken en er zat wat weinig olie op het blok d.w.z. aan de peilstok hing geen druppel olie meer.
Dus bijgevuld met minerale motorolie 10W40. Als ik nu start komt er een blauwe walm uit die naarmate de motor warm wordt wel wat minder wordt maar nog steeds erg.
Na een paar ritjes (ruim 100 km) is het oliepeil weer te ver gezakt.
Nu heb ik gelezen dat er volsynthetische olie op moet dus ik hoop dat het daar aan ligt. Volgens de vorige eigenaar zijn zuiger en koppeling vernieuwd, niet zelf gedaan maar de eigenaar daar voor. Compressie is er in ieder geval meer dan genoeg.
Dus de vraag is welke olie moet er in en ik ben op zoek naar een service manual maar die zijn onvindbaar tot nu toe. Alleen de nieuwere modellen of een boek met onderdeelnumers verder vind ik niks.
Heel verhaal om te beginnen maar dat mag de pret niet drukken.
gr. Hans
KTM LC4 GS600 met wat probleempjes
Moderator: ghulst
welkom
blauwe rook duid op olieverbruik langs de zuiger of kleppen , dus waarschijnlijk zit die zuiger er langer in dan de vorige eigenaar zegt , of het zuigertje is in korte tijd erg slecht geworden door bijvoorbeeld een luchtfilter dat zelden schoongemaakt is. andere mogelijkheid is olie lekkage via de klepgeleiders omdat de klephoedjes (afdichting tussen geleider en klepsteel) versleten zijn. compressie heeft een dikke 4 takt altijd wel, zelfs in versleten toestand .
10w40 MOTORFIETS olie is prima .
de LC4 heeft een goede reputatie qua betrouwbaarheid , dat is natuurlijk wel grotendeels afhankelijk van hoe de vorige eigenaars er mee zijn omgegaan betreffende het onderhoud.
ik heb een werkplaatshandboek die ik evt. wel wil opsturen zodat je er kopieen van kunt maken , ik wil m wel terug want ze zijn schaars.
blauwe rook duid op olieverbruik langs de zuiger of kleppen , dus waarschijnlijk zit die zuiger er langer in dan de vorige eigenaar zegt , of het zuigertje is in korte tijd erg slecht geworden door bijvoorbeeld een luchtfilter dat zelden schoongemaakt is. andere mogelijkheid is olie lekkage via de klepgeleiders omdat de klephoedjes (afdichting tussen geleider en klepsteel) versleten zijn. compressie heeft een dikke 4 takt altijd wel, zelfs in versleten toestand .
10w40 MOTORFIETS olie is prima .
de LC4 heeft een goede reputatie qua betrouwbaarheid , dat is natuurlijk wel grotendeels afhankelijk van hoe de vorige eigenaars er mee zijn omgegaan betreffende het onderhoud.
ik heb een werkplaatshandboek die ik evt. wel wil opsturen zodat je er kopieen van kunt maken , ik wil m wel terug want ze zijn schaars.
4 strokes only !!
Werkplaatshandboek zou mooi zijn. Ze zijn inderdaad niet te vinden. De meeste zijn van nieuwere types. Laat me maar weten hoe en wat.
Ik ben bang dat het onderhoud bij de vorige eigenaar geen hoge prioriteit heeft gehad. Remblokjes waren ook al totaal versleten.
Ik ga in ieder geval eerst eens nieuwe volsynthetische olie er in doen en het oliefilter(s) verwisselen.
Ook de koude start was aanvankelijk een ramp. Trapte me helemaal wezenloos. Bij mijn eerste rit hield de motor er plotseling mee op na een half uur waarna ik de motor met een aanhanger thuis heb moeten brengen. Thuis e.e.a nagekeken. De carburateur ultrasoon gereinigd en de ontsteking was behoorlijk vochtig. Die dus droog gemaakt, carb weer gemonteerd en de motor startte een stuk beter. Dus vol goede moed een tweede rit gemaakt weer behoorlijk door de waterplassen gereden en weer stopt de motor er mee. Bij een boer mocht ik in de garage verder sleutelen. De ontsteking was nu wel droog maar er was geen vonk. op een gegeven moment weer wel dus alles weer gemonteerd en ik rijd het erf af en weer stilvallen.
Daar heb ik een hekel aan hé. Doe het wel of doe het niet! Motor weer op laten halen en thuis weer alles nagekeken maar niks kunnen vinden. Gisteren testrit in de buurt gemaakt en niks meer aan de hand op het olieverbruik na. (niet echt door de plassen gereden)
Dus ik ga eens uitzoeken wat er allemaal aan mankeert. Gisteren al de kleppen gesteld. Inlaat stond te strak en uitlaat ook een klep iets te strak.
Mocht na het verversen van de olie het verbruik nog steeds zo hoog zijn dan gaat de kop er af en dan maar eens zien wat ik tegenkom.
Ik wilde wel een motor waar aan gesleuteld mag worden alleen wel thuis en niet onderweg.....
Ik ben bang dat het onderhoud bij de vorige eigenaar geen hoge prioriteit heeft gehad. Remblokjes waren ook al totaal versleten.
Ik ga in ieder geval eerst eens nieuwe volsynthetische olie er in doen en het oliefilter(s) verwisselen.
Ook de koude start was aanvankelijk een ramp. Trapte me helemaal wezenloos. Bij mijn eerste rit hield de motor er plotseling mee op na een half uur waarna ik de motor met een aanhanger thuis heb moeten brengen. Thuis e.e.a nagekeken. De carburateur ultrasoon gereinigd en de ontsteking was behoorlijk vochtig. Die dus droog gemaakt, carb weer gemonteerd en de motor startte een stuk beter. Dus vol goede moed een tweede rit gemaakt weer behoorlijk door de waterplassen gereden en weer stopt de motor er mee. Bij een boer mocht ik in de garage verder sleutelen. De ontsteking was nu wel droog maar er was geen vonk. op een gegeven moment weer wel dus alles weer gemonteerd en ik rijd het erf af en weer stilvallen.
Daar heb ik een hekel aan hé. Doe het wel of doe het niet! Motor weer op laten halen en thuis weer alles nagekeken maar niks kunnen vinden. Gisteren testrit in de buurt gemaakt en niks meer aan de hand op het olieverbruik na. (niet echt door de plassen gereden)
Dus ik ga eens uitzoeken wat er allemaal aan mankeert. Gisteren al de kleppen gesteld. Inlaat stond te strak en uitlaat ook een klep iets te strak.
Mocht na het verversen van de olie het verbruik nog steeds zo hoog zijn dan gaat de kop er af en dan maar eens zien wat ik tegenkom.
Ik wilde wel een motor waar aan gesleuteld mag worden alleen wel thuis en niet onderweg.....
Ik heb al een boek bemachtigd.
Toch bedankt voor je aanbod.
Inmiddels heb ik het blok uit het frame gehaald en de cylinder eraf gehaald. Het lijkt er op dat de zuiger wel is vernieuwd maar aan de cylinder is niets gedaan. Zuigerveren zijn versleten. Dat wordt dus waarsschijnlijk honen en een nieuwe zuiger.
Toch bedankt voor je aanbod.
Inmiddels heb ik het blok uit het frame gehaald en de cylinder eraf gehaald. Het lijkt er op dat de zuiger wel is vernieuwd maar aan de cylinder is niets gedaan. Zuigerveren zijn versleten. Dat wordt dus waarsschijnlijk honen en een nieuwe zuiger.
hohnen wordt een dure grap , dat gaat namelijk niet als er een nicasil laag in de cilinder zit .
dat wordt dus uit laten draaien en een nieuwe nicasil laag laten aanbrengen = prijzig .
voor een oudere motor zou ik liever op marktplaats of ebay ( of bij bijvoorbeeld brouwer motors) kijken voor een goede gebruikte cilinder en evt zuiger .
zuiger setje is ook al bijna 200,- gok ik , en daar komt een kop en voetpakking bij .
dat wordt dus uit laten draaien en een nieuwe nicasil laag laten aanbrengen = prijzig .
voor een oudere motor zou ik liever op marktplaats of ebay ( of bij bijvoorbeeld brouwer motors) kijken voor een goede gebruikte cilinder en evt zuiger .
zuiger setje is ook al bijna 200,- gok ik , en daar komt een kop en voetpakking bij .
4 strokes only !!
Alle problemen zijn inmiddels opgelost.
Ik heb erg goed advies en hulp gehad van jhmx in Gemert.
Samen gekeken wat de beste oplossing was. Uiteindelijk nieuwe zuigerveren, klepseals en twee klephoedjes vervangen.
Nieuwe pakkingen natuurlijk en alle bij elkaar voor 160 euro klaar.
Fijne zaak daar, mocht zelfs gereedschap van ze lenen (kleptang, zuigermontagering).
De motor loopt nu goed en verbruikt geen olie meer!
Ik heb erg goed advies en hulp gehad van jhmx in Gemert.
Samen gekeken wat de beste oplossing was. Uiteindelijk nieuwe zuigerveren, klepseals en twee klephoedjes vervangen.
Nieuwe pakkingen natuurlijk en alle bij elkaar voor 160 euro klaar.
Fijne zaak daar, mocht zelfs gereedschap van ze lenen (kleptang, zuigermontagering).
De motor loopt nu goed en verbruikt geen olie meer!
Al heel wat kilometers gemaakt met de KTM.
Inmiddels omgebouwd naar een Super motard en voorzien van een Keihin FCR41 carburateur.
Dat is een wereld van verschil! De motor is nu nog feller en ook nog eens zuiniger.
Dus geen noppen meer op de KTM maar dat is opgelost door er een Honda XL500 bij te kopen. Daar komen dus weer wel noppen op.
Inmiddels omgebouwd naar een Super motard en voorzien van een Keihin FCR41 carburateur.
Dat is een wereld van verschil! De motor is nu nog feller en ook nog eens zuiniger.
Dus geen noppen meer op de KTM maar dat is opgelost door er een Honda XL500 bij te kopen. Daar komen dus weer wel noppen op.